Copterlinen kopteri pudonnut mereen

  • 47 975
  • 335

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
fat of the land kirjoitti:
No aika näyttää ja onnettomuuksien ainoa kirkas puoli on se että turvallisuus lisääntyy pitkällä tähtäimellä.

Minä puolestaan uskon, että turvallisuus lisääntyy ainoastaan lyhyellä tähtäimellä. Heti onnettomuuksien jälkeen kiinnitetään valtavasti huomiota turvallisuusseikkoihin, mutta kun 10v menee taas ilman onnettomuuksia, alkaa huolimattomuus yleistyä, koska eihän mitään ole pitkään aikaan käynyt. Minä matkustaisin melkein mieluiten pian onnettomuuden jälkeen räsähteneellä liikennevälineellä eli vaikka nyt helikopterilla ja estonian jälkeen laivalla.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Czescku kirjoitti:
Minä matkustaisin melkein mieluiten pian onnettomuuden jälkeen räsähteneellä liikennevälineellä eli vaikka nyt helikopterilla ja estonian jälkeen laivalla.
Juuri näin. En voi käsittää sellaista asennetta, että jonkin suuronnettomuuden jälkeen vältetään ko. liikennevälineellä matkustamista uuden onnettomuuden pelossa. Todennäköisyys sille, että Copterlinelle käy esim. vuoden sisällä uusi vastaava onnettomuus ei ainakaan ole noussut, pikemminkin laskenut.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lawless kirjoitti:
Juuri näin. En voi käsittää sellaista asennetta, että jonkin suuronnettomuuden jälkeen vältetään ko. liikennevälineellä matkustamista uuden onnettomuuden pelossa. Todennäköisyys sille, että Copterlinelle käy esim. vuoden sisällä uusi vastaava onnettomuus ei ainakaan ole noussut, pikemminkin laskenut.

Riippuen nyt tietenkin vian laadusta. Mikäli kyseisillä koptereilla todetaan tyyppiviaksi lapojen katkeaminen, niin en minä sillä toisella helikopterillakaan lentelisi ennen kuin lavat on jollain keinolla tarkastettu tai vaihdettu kokonaan.

Eikös Concordetkin tulleet alas ihan lyhyellä ajalla johtuen jonkun tason tyyppivioista tai yksinkertaisesti koneiden iästä?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Lawless kirjoitti:
Juuri näin. En voi käsittää sellaista asennetta, että jonkin suuronnettomuuden jälkeen vältetään ko. liikennevälineellä matkustamista uuden onnettomuuden pelossa. Todennäköisyys sille, että Copterlinelle käy esim. vuoden sisällä uusi vastaava onnettomuus ei ainakaan ole noussut, pikemminkin laskenut.

No jos tuolle kopterimallille on sattunut pari pahaa, samanlaista onnettomuutta 3v sisään, ja niitä on maailmassa kuitenkin aika vähän esim. yleisimpiin lentokonetyyppeihin verrattuna, niin kyllähän se silloin on suhteellisen "vaarallinen" kulkuneuvo.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lawless kirjoitti:
Todennäköisyys sille, että Copterlinelle käy esim. vuoden sisällä uusi vastaava onnettomuus ei ainakaan ole noussut, pikemminkin laskenut.

Ahaa. Tämä on kyllä mielenkiintoista. Vielä jos Copterlinelle sattuisi toinen onnettomuus - mikä on äärimmäisen epätodennäköistä - niin seuraavaa onnettomuutta ei varmaan voisi edes sattua koska kolmas olisi jo niin epätodennäköinen? :)

En kyllä todellakaan allekirjoita sinun väitettä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohmi kirjoitti:
Riippuen nyt tietenkin vian laadusta. Mikäli kyseisillä koptereilla todetaan tyyppiviaksi lapojen katkeaminen, niin en minä sillä toisella helikopterillakaan lentelisi ennen kuin lavat on jollain keinolla tarkastettu tai vaihdettu kokonaan.
No toki pyydän anteeksi asiantuntemukseni puutetta. Onko kyseinen malli sitten ollut liikenteessä vain niin vähän aikaa, että mahdolliset tyyppiviat alkavat näkyä vasta nyt? Onko tarkastuksissa niin pahoja puutteita, ettei (pientä) lavan murtumista huomata?
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
kakkonen kirjoitti:
Ahaa. Tämä on kyllä mielenkiintoista. Vielä jos Copterlinelle sattuisi toinen onnettomuus - mikä on äärimmäisen epätodennäköistä - niin seuraavaa onnettomuutta ei varmaan voisi edes sattua koska kolmas olisi jo niin epätodennäköinen? :)

En kyllä todellakaan allekirjoita sinun väitettä.
Jos vuoden sisään tippuisi toinen kopteri, niin kolmatta tuskin enään tippuisi, koska ei Copterline varmaan ilman matkustajia lentelisi.

edit. Tämmöistä tänään http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980576431.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lawless kirjoitti:
No toki pyydän anteeksi asiantuntemukseni puutetta. Onko kyseinen malli sitten ollut liikenteessä vain niin vähän aikaa, että mahdolliset tyyppiviat alkavat näkyä vasta nyt? Onko tarkastuksissa niin pahoja puutteita, ettei (pientä) lavan murtumista huomata?

Mikä on mielestäsi se aika, jona tyyppiviat pitäisi tulla esiin? Ainakin yksi vastaava kopteri on pudonnut roottorin lavan katkeamisen takia ja nyt epäillään toista samanlaista. Onko kyseessä siis tyyppivika, jos tässä helikopterissa on myös lapa katkennut? Onko käytössä olevalle helikopterille tehty silmämääräistä paremmat tutkimukset lapojen kunnosta? Hiusmurtumat, kun ei taida näkyä ihan taskulampun valossa ja paljaalla silmällä...
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
scholl kirjoitti:
Urheiluseuroissa tms. palkatta toimimista voidaan toki pitää jonkinlaisena harrastus- tai hyväntekeväisyytenä, eikä sitä voi pitää kovin tuomittavana, ...

No huh. On niin OT ettei mitään mutta pakko tuohon oli puuttua.

Ei kovin tuomittavana? Haluat varmaan tarkentaa sanojasi vai oletko todella sitä mieltä, että minun pitää jättää pitämättä junnuille seuraavat harkat, ellen saa vähintään kohtuullista rahallista korvausta.

On joitain asioita, joita ei tehdä rahasta. Vai haluatko tosiaan ihan kaikesta rahallisen korvauksen?


Muille, anteeksi ketjun aiheesta poikkeaminen.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohmi kirjoitti:
Mikä on mielestäsi se aika, jona tyyppiviat pitäisi tulla esiin?
Niin siis täysin vailla asiantuntemusta luulen, että tyyppivika voi ilmetä missä vaiheessa tahansa tuotteen elinkaarta. En osaa täsmällisesti vastata siihen, missä vaiheessa niiden pitäisi tulla esiin. No, heitetään nyt vaikka 10 vuotta.
 

scholl

Jäsen
DanC kirjoitti:
No huh. On niin OT ettei mitään mutta pakko tuohon oli puuttua.

Ei kovin tuomittavana? Haluat varmaan tarkentaa sanojasi vai oletko todella sitä mieltä, että minun pitää jättää pitämättä junnuille seuraavat harkat, ellen saa vähintään kohtuullista rahallista korvausta.

.

Ei vaan urheilutoiminta on ok ellet ole lähtenyt TUL:n seuran toimintaan.
moby kirjoitti:
Olisikohan kyse siitä, että viikonloppuisin täyttöaste ei ole niin hyvä kuin viikolla, jolloin bisnismiehet käyttävät reittiä..

Niin mutta ajattelin, että jos toinen kopteri putoaa pois niin eikö se aiheuta sen, että joka toinen vuoro pitää jättää lentämättä aikataulun tiukkuuden takia. En tiedä todellakaan miten kaikki arkivuorot ehditään yhdellä tsäkä tsäkällä hoitamaan, mutta tuo on tosiaan selvinnyt, että viikonloppuisin ei nyt lennetä, koska silloin tehdään huoltoja. Tuohan on itsestään selvä asia, että viikonloppuisin täyttöaste on heikompi.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Teksti-TV tietää kertoa, että kaikki muut ovat löytyneet paitsi kopterin toinen kuljettaja. Tulee väkisinkin sellainen ajatus mieleen, että oliko edes matkalla mukana vai ehtikö hypätä? Koneenhan piti kuitenkin olla yhdessä osassa meren pohjassa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aika ihmeellistä, että turmassa kuolleiden nimilistaan tulee vielä muutoksia. Päivän Iltiksessä on yksi uusi nimi, jota ei vielä eilen ollut listalla. En tuntenut häntä henkilökohtaisesti, mutta puhelimessa juttelin ja sähköpostia vaihdoin liikeasioista hänen kanssaan viimeksi ennen kesälomiani.

Aika ilmeistä on, että roottorin lavan katkeaminen on turman syy, koska aivan vastaava onnettomuus sattui samanlaiselle kopterille Pohjanmeren öljykentällä heinäkuussa 2002. Silloin syynä oli väsymysmurtuma.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
L4E kirjoitti:
Teksti-TV tietää kertoa, että kaikki muut ovat löytyneet paitsi kopterin toinen kuljettaja. Tulee väkisinkin sellainen ajatus mieleen, että oliko edes matkalla mukana vai ehtikö hypätä? Koneenhan piti kuitenkin olla yhdessä osassa meren pohjassa.
Jep, aika mielenkiintoiselta kuulostaa. Ehtikö hän sittenkin pelastautua kopterista ulos vai oliko hän mukana lennolla ollenkaan? Vaikka hän kopterista olisi päässyt ulos, niin tuskin hän hengissä on selvinnyt.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
scholl kirjoitti:
Niin mutta ajattelin, että jos toinen kopteri putoaa pois niin eikö se aiheuta sen, että joka toinen vuoro pitää jättää lentämättä aikataulun tiukkuuden takia. En tiedä todellakaan miten kaikki arkivuorot ehditään yhdellä tsäkä tsäkällä hoitamaan, mutta tuo on tosiaan selvinnyt, että viikonloppuisin ei nyt lennetä, koska silloin tehdään huoltoja. Tuohan on itsestään selvä asia, että viikonloppuisin täyttöaste on heikompi.

Ellen väärin muista, niin Copterlinella on 9-10 helikopteria, joten yhden kopterin putoaminen ei pakota rukkaaamaan aikatauluja uusiksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
mirasane kirjoitti:
Ellen väärin muista, niin Copterlinella on 9-10 helikopteria, joten yhden kopterin putoaminen ei pakota rukkaaamaan aikatauluja uusiksi.

Mutta mitäs jos ei ole lentäjiä? Kai heidänkin pitää levätä joskus.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
mirasane kirjoitti:
Ellen väärin muista, niin Copterlinella on 9-10 helikopteria, joten yhden kopterin putoaminen ei pakota rukkaaamaan aikatauluja uusiksi.

Juu mutta noin monta helikopteria ei ole Hki-Tallinna -liikenteessä. Esimerkiksi Oulussa, Vaasassa ja Varkaudessa olevat pelastushelikopterit ovat Copterline Oy:n omistuksessa. Oma muistikuva on, että Hki-Tallinna -liikenteessä olisi tai olisi ollut siis vain kaksi kopteria. Tuota en nyt saanut mistään satavarmasti tarkastettua, mutta missään nimessä tuolla välillä ei lähellekään kymmentä kopteria sahaile.

Old TJ
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
mirasane kirjoitti:
Ellen väärin muista, niin Copterlinella on 9-10 helikopteria, joten yhden kopterin putoaminen ei pakota rukkaaamaan aikatauluja uusiksi.

Mutta matkustuskäyttöön tarkoitettuja koptereita ei ole montaa, ilmeisesti siis 2-3 maks. Kaikki muut on pelastus- yms. koptereita joilla ei roudata jengiä kuin jalat edellä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lentäjän puoleinen ikkuna oli rikki ja molempien kuljettajien vyöt oli auki, eli yritystä on ollut päästä pois helikopteristä. Luultavasti toinen on päässyt, mutta väsähtänyt matkalla. Ja jos päällä ei ole ollut pelastusliiviä, niin eipä ole paljon hyötyä pinnalle potkia.
 

scholl

Jäsen
Old TJ kirjoitti:
Juu mutta noin monta helikopteria ei ole Hki-Tallinna -liikenteessä. Esimerkiksi Oulussa, Vaasassa ja Varkaudessa olevat pelastushelikopterit ovat Copterline Oy:n omistuksessa. Oma muistikuva on, että Hki-Tallinna -liikenteessä olisi tai olisi ollut siis vain kaksi kopteria.

Niitä koptereita on tasan kaksi ja kun yksi on poissa niin lennetään yhdellä. Etsivät uutta tilalle ja sen pitää olla nimenomaan samanlainen, jottei lentohenkilökuntaa tarvitse uudelleenkouluttaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lawless kirjoitti:
No toki pyydän anteeksi asiantuntemukseni puutetta. Onko kyseinen malli sitten ollut liikenteessä vain niin vähän aikaa, että mahdolliset tyyppiviat alkavat näkyä vasta nyt? Onko tarkastuksissa niin pahoja puutteita, ettei (pientä) lavan murtumista huomata?

Kopterimalli on ollut käytössä jo 70-luvun puolelta saakka, ensimmäiset Sikorsky S-76 kopterit valmistettiin 1977. Tähän mennessä koptereita valmistettu yhteensä noin 400 kpl.

Tarkastuksien puutteellisuuksista en tiedä mutta jokin vuosi sitten tapahtui ainakin onnettomuus jossa öljynporauslautalle (?) menossa olleesta kopterista roottorin lapa pamahti kappaleiksi.

vlad.
 

bunghole

Jäsen
Lawless kirjoitti:
No toki pyydän anteeksi asiantuntemukseni puutetta. Onko kyseinen malli sitten ollut liikenteessä vain niin vähän aikaa, että mahdolliset tyyppiviat alkavat näkyä vasta nyt? Onko tarkastuksissa niin pahoja puutteita, ettei (pientä) lavan murtumista huomata?

Lavat olivat komposiittirakenteiset joten selviä murtumia tai halkeamia ei tarvitse edes olla jotta rakenne voisi rikkoutua. Moottorien pakokaasujen aiheuttama kuumuus on voinut heikentää rakennetta joka sitten yhtäkkiä vain murtui. Moni on varmasti nähnyt kuinka esimerkiksi komposiittirakenteinen maila katkeaa lätkämatsissa kuin veitsellä leikaten. Kun näin käy vaikka vain toisen lavan reunalle niin lapa voi sakata ja sen synnyttämä noste pudota nollaan. Kun toinen lapa sakkaa niin toinen seuraa perässä eikä silloin ole enää mitään tehtävissä. Jos olisi ollut kyse vain normaalista moottorien pettämisestä niin henkilövahingoilta olisi todennäköisesti selvitty. Kyseisellä kopterilla voidaan lentää yhdelläkin moottorilla ja jos molemmat olisivat pettäneet olisi koneen voinut tuoda alas vielä autorotaatiolla jolla olisi saatu pehmennettyä laskua veteen ja sen aikana olisi voitu täyttää kopterin kellukkeet.
 

#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Datsjuk, VPeltonen,Liverpool, RealMadrid
Tuli vaan mieleen,että voiskohan tuo kadonnut pilotti maata koneen alla.Kopteri on todennäköisesti kääntynyt ympäri vasta upoksiin joutuessaan....Itsekin kyydissä istuneena tapahtunut tuntuu kaamealta.Siitä penkistä meinaan ei ole mitään mahdollisuutta rimpuilla irti.Sitten vielä pilkkopimeää ja kone kääntyy meressä ylösalaisin.Huh huh...
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
TBK kirjoitti:
Jep, aika mielenkiintoiselta kuulostaa. Ehtikö hän sittenkin pelastautua kopterista ulos vai oliko hän mukana lennolla ollenkaan? Vaikka hän kopterista olisi päässyt ulos, niin tuskin hän hengissä on selvinnyt.
Tuo lentäjä on hyvinkin voinut paiskautua ulos tuulilasin läpi kun kopteri on törmännyt veteen. Lentäjien vyöthän ovat saattaneet olla auki lennon aikana.

Molempien lentäjien passit ovat löytyneet kopterin hylystä, ja lisäksi valvontakamerakuvat osoittavat että molemmat pilotit olivat koneessa sen noustessa Tallinnasta. Joten kyllä ne molemmat lentäjät olivat kopterissa turman sattuessa.

Ilta-sanomissa oli muuten mielenkiintoinen juttu siitä, mitä on saattanut tapahtua jos kokonainen lapa irtosi kopterista lennon aikana. Lyhyt tiivistelmä jutusta:
Jos kopterin putoamisen aiheutti lavan irtoaminen, kaikki 14 uhria kuolivat todennäköisesti tärinään jo ennen kopterin iskeytymistä veteen. Kun Sikorsky S-76:n 43 kiloinen lapa irtoaa matkalentonopeuden n. 300 minuuttikierroksen nopeudessa, roottori joutuu hirvittävään epätasapainoon. Se rikkoo helikopterin vaihteiston, moottorin kiinnitykset, ja on liikaa myös ihmisille. Brittiläisten laskelmien mukaan kopteri joutuu tässä tilanteessa täristykseen, joka vastaa n. 13 g:n kiihtyvyyttä (vertaus: Hawk suihkuhävittäjän heittoistuin sinkoaa lentäjän ilmaan n. 10 g:n kiihtyvyydellä). Lapansa menettänyt Sikorsky ravistelee matkustajia tällä kiihtyvyydellä 5 kertaa sekunnissa. Tätä ei ihminen enää kestä, vaan matkustajat menehtyvät jo ennen kopterin iskeytymistä veteen.

Silminnäkijäthän eivät luonnollisesti tätä tärinää ehtinet nähdä, jos näin on tässä tapauksessa käynyt. Hehän olivat yli 5 km etäisyydellä kopterista, ja näinollen kuulivat pamaukset (ja kääntyivät katsomaan kopteria) vasta n. 15 s pamausten jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös