TBK kirjoitti:
Jep, aika mielenkiintoiselta kuulostaa. Ehtikö hän sittenkin pelastautua kopterista ulos vai oliko hän mukana lennolla ollenkaan? Vaikka hän kopterista olisi päässyt ulos, niin tuskin hän hengissä on selvinnyt.
Tuo lentäjä on hyvinkin voinut paiskautua ulos tuulilasin läpi kun kopteri on törmännyt veteen. Lentäjien vyöthän ovat saattaneet olla auki lennon aikana.
Molempien lentäjien passit ovat löytyneet kopterin hylystä, ja lisäksi valvontakamerakuvat osoittavat että molemmat pilotit olivat koneessa sen noustessa Tallinnasta. Joten kyllä ne molemmat lentäjät olivat kopterissa turman sattuessa.
Ilta-sanomissa oli muuten mielenkiintoinen juttu siitä, mitä on saattanut tapahtua
jos kokonainen lapa irtosi kopterista lennon aikana. Lyhyt tiivistelmä jutusta:
Jos kopterin putoamisen aiheutti lavan irtoaminen, kaikki 14 uhria kuolivat todennäköisesti tärinään jo ennen kopterin iskeytymistä veteen. Kun Sikorsky S-76:n 43 kiloinen lapa irtoaa matkalentonopeuden n. 300 minuuttikierroksen nopeudessa, roottori joutuu hirvittävään epätasapainoon. Se rikkoo helikopterin vaihteiston, moottorin kiinnitykset, ja on liikaa myös ihmisille. Brittiläisten laskelmien mukaan kopteri joutuu tässä tilanteessa täristykseen, joka vastaa n. 13 g:n kiihtyvyyttä (vertaus: Hawk suihkuhävittäjän heittoistuin sinkoaa lentäjän ilmaan n. 10 g:n kiihtyvyydellä). Lapansa menettänyt Sikorsky ravistelee matkustajia tällä kiihtyvyydellä 5 kertaa sekunnissa. Tätä ei ihminen enää kestä, vaan matkustajat menehtyvät jo ennen kopterin iskeytymistä veteen.
Silminnäkijäthän eivät luonnollisesti tätä tärinää ehtinet nähdä, jos näin on tässä tapauksessa käynyt. Hehän olivat yli 5 km etäisyydellä kopterista, ja näinollen kuulivat pamaukset (ja kääntyivät katsomaan kopteria) vasta n. 15 s pamausten jälkeen.