Convoy Finland 2022 – oikea kapina vai Lada-kuskien kokoontumisajo?

  • 146 921
  • 1 305

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En tiiä miten menee tänään, mutta eiköhän tämä anthem osu aika hyvin:


On halpaa Venäjällä
niin löpö sekä henki
Kun töitä tekee ilmaiseksi
hölmö Suomi-renki
Harasoo, sanoo Ukko-steston

Päässä Teksas-hattu
ja muiden ajatuksia
Kai piippalakit oli loppu
lähikaupasta Ukko-stetsonin

Suomen kielellä, mutta ei Suomen mielellä
Äijä huutaa lailla Perkeleen
Kun autoansa hinataan
ja keskenään kinataan
Lisää kaljaa kittaa Ukko-stetson

Aamulla kohmelo
ja hirveä vapina
mutkumutkumutku elokapina
Hallitus on paska
kyllä tämä ripaska
vielä saa sen eroamaan

Oli Ukko-stetsonin ilta
ja kohta kamarilta
autovarikolle lompsitaan
Convoy kakkonen
Ei meitä pelko koronan
Saa, jumalauta, järkevästi toimimaan

Suomen kielellä, mutta ei Suomen mielellä
Äijä huutaa lailla Perkeleen
Kun autoansa hinataan
Ja keskenään kinataan
Lisää kaljaa kittaa Ukko-stetson

No, Panu kameraansa vaihtaa uuden akun
ja valittaa kun poliisi vyöryttää
”Eipä onnistuisi,
jos ois meit’ määrä huisi”

joilla muumit on laaksosta karanneet

Oli Ukko-stetsonin ilta
ja kohta kamarilta
autovarikolle lompsitaan
Convoy kolmonen
Ei meitä pelko koronan
Saa, jumalauta, järkevästi toimimaan

Suomen kielellä, mutta ei Suomen mielellä
Äijä huutaa lailla Perkeleen
Kun autoansa hinataan
Ja keskenään kinataan
Lisää kaljaa kittaa Ukko-stetson
Lisää kaljaa kittaa öööörghh
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallitus ei voi ihan hirveästi mitään sille, että OPEC ei päätä pumpata enempää raakaöljyä jotta saavat pidettyä öljyn hintaa korkealla. Bensiinin hinta on noussut vuoden aikana 61% maailmanmarkkinoilla. Markkinat nyt sattuvat toimimaan noin ja ei ole hallituksen asia säännöstellä polttoaineen hintaa.
Jotenkin olen saanut käsityksen, että sen paremmin Convoy kuin Vihreät, SDP, Keskusta, PS ja Kokoomus eivät ole vaatineet hallitusta neuvottelemaan OPEC:n kanssa.

Sen sijaan jokainen taho on ilmaissut tavalla tai toisella verotuksellisten toimien välttämättömyyden, jos hinta vielä kohoaa. Osaksi toimia lasken myös palautukset pankkitilille inflaatio- tai verokorjauksina.

SKALin mukaan suomalaisen tavaraliikenteen kustannukset ovat nousseet jopa 500 miljoonaa euroa kallistuneen dieselin ja polttoaineen tiukentuneen jakeluvelvoitteen vuoksi. Kun nousu on tuota luokkaa, tarvitaan korvaavia toimia. Ei tämä voi olla niin vaikea ymmärtää ja minusta on hieman halpamaista(!) piiloutua osin markkinoiden taakse.

Polttoaineiden korkea hinta valuu lopulta kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin, joten kyse ei ole mistään pienestä asiasta inflaation ja koko Suomen talouden kannalta.

Ihan asiasta ja oikeutetusta vaatimuksesta on siis kyse.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Voiko joku valaista, että mikä tässä mielenosoituksessa oli väärää? Olenko ymmärtänyt oikein, että bensan verotusta pitäisi alentaa ja koronarajoitukset poistaa?
Mielestäni kaikki. Bensan hinta on sopiva ja itse en ainakaan ole kärsinyt rajoituksista millään tavalla. Rahaa on säästynyt, kun ei ole tarvinnut luuhata lätkämatseissa ja keikoilla, samoin ulkomaanmatkat on jäänyt tekemättä. Myös kaikilta kissanristiäisiltä on välttynyt, eikä ole tarvinnut keksiä tekosyitä miksi en halua mennä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nuo rokotevastaiset ja convoy-väki muutenkin pistää hymyilyttämään todella puutteellisella huumorillaan. Monen keskustelun sävy on todella tiukkapipoista ja herneet menee syvälle nenään herkemmin. Joku kun tulee ja reagoi naurulla, jo on piru irti ja itketään ylläpidolle. Joo, tässä kirjoittaa eräs mustaan huumoriin luottava, sairaus tekee tuollaiseksi.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tässä on kova pohdinta, kummassa suurempi viihdearvo: Convoyn striimeissä vai Satakunnan derbyssä.

Kyllä minä ainakin pelin enemmin katson ja saunonkin, viihde alkaa todennäköisesti vasta yömyöhään kun porukka on saanut otettua tarpeeksi rohkaisua alle
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nuo rokotevastaiset ja convoy-väki muutenkin pistää hymyilyttämään todella puutteellisella huumorillaan. Monen keskustelun sävy on todella tiukkapipoista ja herneet menee syvälle nenään herkemmin. Joku kun tulee ja reagoi naurulla, jo on piru irti ja itketään ylläpidolle. Joo, tässä kirjoittaa eräs mustaan huumoriin luottava, sairaus tekee tuollaiseksi.

Yksi asia on ainakin varma: Tästä saadaan hyvää materiaalia tuleville korkeakouluopiskelijoille opinnäytetyötä varten.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jotenkin olen saanut käsityksen, että sen paremmin Convoy kuin Vihreät, SDP, Keskusta, PS ja Kokoomus eivät ole vaatineet hallitusta neuvottelemaan OPEC:n kanssa.

Sen sijaan jokainen taho on ilmaissut tavalla tai toisella verotuksellisten toimien välttämättömyyden, jos hinta vielä kohoaa. Osaksi toimia lasken myös palautukset pankkitilille inflaatio- tai verokorjauksina.

SKALin mukaan suomalaisen tavaraliikenteen kustannukset ovat nousseet jopa 500 miljoonaa euroa kallistuneen dieselin ja polttoaineen tiukentuneen jakeluvelvoitteen vuoksi. Kun nousu on tuota luokkaa, tarvitaan korvaavia toimia. Ei tämä voi olla niin vaikea ymmärtää ja minusta on hieman halpamaista(!) piiloutua osin markkinoiden taakse.

Polttoaineiden korkea hinta valuu lopulta kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin, joten kyse ei ole mistään pienestä asiasta inflaation ja koko Suomen talouden kannalta.

Ihan asiasta ja oikeutetusta vaatimuksesta on siis kyse.
Eli polttoaineen hintaa pitäisi säännellä valtion toimesta, jotta se ei kohoaisi yli tietyn pisteen. Toki verotusta voitaisiin laskea, mutta jos polttoaineen hinta jatkaa kasvuaan, niin mihin saakka veroja pitää laskea? Jos 2€ litralta on se kipuraja, niin pitääkö polttoainevero poistaa kokonaan jossain kohtaa? Tai tietyssä pisteessä ruveta subventoimaan sen hintaa valtion toimesta, ettei hinta nouse liian korkeaksi?

Sinällään erikoista että aina puhutaan siitä, että Suomeen tarvitaan lisää markkinataloutta, mutta heti jos hinnat alkavat markkinoiden takia nousemaan niin huudetaan valtiota apuun että ne puuttuisivat markkinoihin.
 

rpeez

Jäsen
Toivon kovasti ihan viihteellistä syistä, että kansa ottaisi tänään murskavoiton virkavallasta.

Olen jo varmasti leimautunut tiukkapipoksi, mutta mitä viihdettä se on että työtänsä tekevät pollarit joutuu matsaamaan ääliöiden kanssa, vielä niin että jäisivät alakynteen?

Virkavallan jääminen alakynteen olisi erittäin vaarallinen käänne pidemmän päälle. Se olisi iso askel siihen suuntaan että täälläkin alkaa pamppu heilumaan kaikenlaisissa mielenosoituksissa, sillä loppupeleissä virkavalta ei jää alakynteen vaan lisää voimaa. Toisin sanoen ei missään nimessä toivottavaa.

Eikössitä bensan hintaa nyt pysty ajamaan mitenkään alas sivistynein keinoin? Ollaan kuitenkin sananvapaassa demokratisessa yhteiskunnassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli polttoaineen hintaa pitäisi säännellä valtion toimesta, jotta se ei kohoaisi yli tietyn pisteen. Toki verotusta voitaisiin laskea, mutta jos polttoaineen hinta jatkaa kasvuaan, niin mihin saakka veroja pitää laskea? Jos 2€ litralta on se kipuraja, niin pitääkö polttoainevero poistaa kokonaan jossain kohtaa? Tai tietyssä pisteessä ruveta subventoimaan sen hintaa valtion toimesta, ettei hinta nouse liian korkeaksi?
Veron osuus hinnasta on Suomessa korkea:

Sinällään erikoista että aina puhutaan siitä, että Suomeen tarvitaan lisää markkinataloutta, mutta heti jos hinnat alkavat markkinoiden takia nousemaan niin huudetaan valtiota apuun että ne puuttuisivat markkinoihin.
Olikohan tuo tahallinen väärinkäsitys? Verojen osuus tuotteen hinnasta määrää loppuhinnan. Jos vero on esimerkiksi 75 prosenttia markkinahinnan päälle, markkinahinnan kohoaminen nostaa lopputuotteen hintaa enemmän kuin esimerkiksi 65 prosentin vero markkinahinnan päälle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko poliittista aktiivisuutta lähteä Helsinkiin ryyppäämään ja vastustamaan kaikkea, koska bensa on kallista?
Luulen, että Vuorelma tarkastelee asiaa laajemminkin. Itse ainakin teen sen, ja siksi vertaukseni Marinin hallituksen toimiin ja toimettomuuteen.

Tosin en näe esimerkiksi ilmaston osalta kovin suurta eroa - jos on eroa lainkaan - lentää maailmaa parantavaan konferenssiin litkimään punaviiniä. Convoyn osalta ongelmana ei ole ryyppääminen ja bensan hinnan vastustaminen, vaan Kremlin pyrkimys ja osin varmaan onnistunutkin solutus.

juuri siksi tulisi ymmärtää se, mitä Vuorelma kirjoitti. Näillä protesteilla on syynsä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hitto kun ei löytynyt enää klippiä mistään, mutta oma suosikki eilisistä esityksistä oli se yksi keski-ikäinen pariskunta, joka käveli tikunpäässä olevien pienten Suomen lippujen kanssa. Mies meni edeltä, heilutti lippua innokkaasti ja huusi "vapaus kansalle!". Nainen laahusti perässä ja lippukin oli jo melkein maassa. Sitten ukko kääntyi ja huusi muijalle "heiluta sitä lippua, perkele!" ja muijahan alkoi heiluttaa *hymiö*
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vapise Sjöberg! :D
Googlen arvosteluihin tulee nyt nopeaan tahtiin uusia arvosteluja. Hienointa tuossa on se, että röllien yhden tähden arvostelut on synnyttäneet vastareaktion, eli viiden tähden arvosteluja ropisee nyt paljon enemmän kuin yhden tähden.

Pirkanmaalla on hinausfirma M. Sjöberg. Sehän saa toki myös osansa tässä, vaikka on kaikkeen täysin ulkopuolinen...
 

Tuamas

Jäsen
Mikä ihmeen poliittinen herääminen se on jos tuhat uuvattia lähtee ryyppäämään ja pärräämään helsingin herroille?

Ymmärtäisin nämä analyysit edes vähän alusta, jos siellä olisi edes tuhansia saati kymmeniätuhansia ihmisiä.

Helposti manipuloitavia uuvatteja on aina saatu hillumaan vastustamaan milloin mitäkin, oli se sitten mamuja Suomi-maidaniin (joka on tälle paras ja osuvin vertailukohta) tai koronaa joogalentäjien kanssa.

On vähän hölmöä antaa tällaiselle liikehdinnälle isompaa arvoa kuin sillä on.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Veron osuus hinnasta on Suomessa korkea:


Olikohan tuo tahallinen väärinkäsitys? Verojen osuus tuotteen hinnasta määrää loppuhinnan. Jos vero on esimerkiksi 75 prosenttia markkinahinnan päälle, markkinahinnan kohoaminen nostaa lopputuotteen hintaa enemmän kuin esimerkiksi 65 prosentin vero markkinahinnan päälle.

Polttoaineveroja on korotettu viimeisen 10 vuoden aikana 5 kertaa. Näköjään Sipilänkin hallitus korotti kyseistä veroa. Samaan aikaan verojen osuus on pysynyt samana viimeiset 20 vuotta mikäli uskomme tätä kuvaajaa:

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Voiko joku valaista, että mikä tässä mielenosoituksessa oli väärää? Olenko ymmärtänyt oikein, että bensan verotusta pitäisi alentaa ja koronarajoitukset poistaa?

Mielipiteitä saa olla ja niistä saa osoittaa mieltään, mutta jos ihan totetuksesta aloitetaan. Mielestäni on kaksi mahdollista järkevää tapaa toteuttaa mielenosoitus:

Malli A:
- Tehdään mielenosoituksesta asianomainen ilmoitus, käyttäydytään asiallisesti ja sääntöjen, lupien ja lakien mukaan ja pidetään mielenosoitus sille varatulla alueella
- Joku suunnittelee, hoitaa järjestelyt ja johtaa mielenosoitusta
- Tuodaan oma sanoma selvästi esille
- Saadaan positiivista huomiota (media, muut kansalaiset) ajettavalle asialle

Malli B:
- Toteutetaan suoraa toimintaa ja kansalaistottelemattomuutta
- Joku suunnittelee ja organisoi myös paikan päällä
- Tarvitaan näyttäviä / vahvoja tekoja
- En tarkoita väkivaltaa, mutta esim. tässä tilanteessa mielenosoittajat olisivat voineet kahlita itsensä tien tukkeeksi jätettyihin autoihin, istua tiellä jne...
- Saadaan konflikti ja runsaasti näkyvyyttä (vaikkakaan ei pelkästään positiivista)

Tämä Convoy ei nyt natsannut kumpaankaan näistä malleista.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Kaveri meni bussilla ohi tuossa vartti sitten. Varmaan media taas valehtelee kuinka paljon on ihmisiä paikalla.
 

Liitteet

  • 52D25C5F-C51D-48F6-A43F-03FCCBA2CCC4.jpeg
    52D25C5F-C51D-48F6-A43F-03FCCBA2CCC4.jpeg
    158,9 KB · kertaa luettu: 344

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuossa lumitöitä tehdessäni tuli mieleen, että mahtaako Suomessa poliisilla olla käytössä autoja, joissa on vesitykit?

Ne olisi nimittäin varmaan tällaisessa pikkupakkasessa koko lailla tehokkaita (mutta silti myös riittävän vaarattomia) aseita hajottamaan niskuroivia väkijoukkoja. Itsellä ainakin tulisi aika kiire vaihtamaan vaatteita, jos saisin vaikka ämpärillisenkin kylmää vettä päälleni tässä kelissä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaveri meni bussilla ohi tuossa vartti sitten. Varmaan media taas valehtelee kuinka paljon on ihmisiä paikalla.

Feikkikuva ja tarina. Eihän siitä voi millään päästä bussilla ohi, kun Börje ja muut rahtarit ovat tukkineet tien.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Polttoaineveroja on korotettu viimeisen 10 vuoden aikana 5 kertaa. Näköjään Sipilänkin hallitus korotti kyseistä veroa. Samaan aikaan verojen osuus on pysynyt samana viimeiset 20 vuotta mikäli uskomme tätä kuvaajaa:
Ei kai tuon suhteen ole epäilystä? Ainoa virhe siinä on, että annoin lukuina SKAL:n kertoman dieselin hinnasta ja korotusten syistä ja sinä nokitat 95-bensalla...

Inflaatio on syönyt osan ja kuluvan vuoden 4-8 prosentin inflaatio syö myös. Tällä kertaa reaalipalkat jäävät jälkeen, oletan. Ainakin mitä olen korotuksia seurannut. Tällöin verotusta voisi loiventaa, koska sekoitevelvoitteen kiristäminen lisää hintaa. Ymmärtääkseni samaa mieltä ovat kaikki pl. Vasemmistoliitto. Näin ainakin ymmärsin Suomelan twiitin, että hän on valmis alennuksiin (toki omalla tavallaan).

Pointti on kuitenkin tulevaisuudessa. Harakka on nykyään sitä mieltä, että odottaa bensiinin litrahinnan nousevan alle kymmenessä vuodessa jopa 40 sentillä. Diesel nousee myös. Ja tämä ilman markkinanostoa, jota mm. Venäjä voi osin ohjata erilaisilla sopimuksilla OPEC:n kanssa ja vaikuttamalla lisäksi epäsuorasti hintakehitykseen.

Convoysta ja monista muista poiketen näen itse syyn nostaa bensan ja dieselin hintaa vielä enemmän, mutta myös sen korvattavuuden päätettävillä kriteereillä kuluttajille. Ammattiautoilijat, maaseutu ainakin. Ilmaston takia tulee nopeuttaa siirtymistä fossiilisista, mutta sen voi hintakurituksella tehdä mm. kaupunkilaisille. EU:ssa moni maa maksaa jo verotusta osin takaisin vastaavalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös