Chilin ystävät – poltosta nautintoa

• 285 562
  • 979

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

On kyllä pirun hyvää, kuin huomaamatta tulee käytettyä melkein päivittäin ja aina vähän enemmän kuin aiemmin. Tosin saahan sillä sapuskan myös pilattua, kuten kaikilla tällaisilla tuotteilla. Olen muuten todella tykästynyt Naga Jolokia -kastikkeeseen, minun makuuni paras kastike noista Poppamiehen tuotteista. Sopivan tulinen, hiukan valkosipulinen ja juuri sellainen häijy, hitaasti nouseva polte, muttei kuitenkaan liian tulinen ja ennen kaikkea ei liian etikkainen. Sopii oikeastaan mihin tahansa ruokaan. Tein viimeksi nautasuikaleista ja pekonista sellaista, noh, kutsuttakoon sitä vaikka höystöksi. Ruskistin lihat ja liekitin päälle rommilla ja sitten pataan hautumaan punaviinisoosin joukkoon. Minun makuuni reilulla kädellä naga jolokia -kastiketta sekaan ja haudutin lihat pehmeäksi. Ai perskele kun oli hyvää. Sopii tuo kastike myös sellaisenaan pöytämausteeksi, mutta mielestäni maku on parhaimmillaan juuri haudutetussa sapuskassa.

Fiiu

Jäsen
Mitäs Jatkoajan muut chilipäät tykkäävät Sriracha-kastikkeesta?

Sriracha sauce - Wikipedia, the free encyclopedia

Kyseessähän on varsin suosittu kastike etnisissä kaupoissa. Itse tykkään srirachan mausta vaikka omaan makuuni kovin tulisesta tuotteesta olekaan kyse. Korvaa ketsupin aika hyvin. Eikä ole kovin kallista.

-Tinke-80

Aivan perhanan hyvää, tätä löytyy jääkaapista. Löytyi muuten ihan Citymarketin tai Prisman hyllystä. Tämä on mulle juurikin sopivaa eikä juurikaan tämän tulisempaa edes kaipaa. Makuerot on niitä mitä jahtaan.

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pain 100% on kyllä mainiota tavaraa. Puolikas teelusikallinen keittoon tai mihin vaan niin otsa hiessä saa taivaltaa. Maku nyt ei ole ihmeellinen, mutta muuten potkii mukavasti.

Tähän ketjuun kirjoittaneet toki tuon jo tuntevatkin mutta huvitti äsken, kun tuon jälkeen 50% viina maistui lähinnä vedeltä.

Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pain 100% on kyllä mainiota tavaraa.

No eipä tuosta muuhun ole kuin tulisuutta tuomaan sapuskaan...makua kyseisestä tavarasta sitten ei saakaan. Suosittelen tilalle enemmin Poppamiehen Nagasoosia. On jämäkkyyttä mutta myös chilin hyvää makua (Naga Jolokia).

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No eipä tuosta muuhun ole kuin tulisuutta tuomaan sapuskaan...makua kyseisestä tavarasta sitten ei saakaan. Suosittelen tilalle enemmin Poppamiehen Nagasoosia. On jämäkkyyttä mutta myös chilin hyvää makua (Naga Jolokia).

No joo. Kuten totesinkin, niin eihän tämä mitään makusettiä varsinaisesti ole. Tulisuus on todella ärhäkkä mutta kun tuota pistää johonkin niin voi syödä vaikka koiranpaskaa eikä huomaa mitään. Pöytämausteeksi huono, koska voi mennä sekunnissa vituiksi koko annos jos menee liikaa.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Suosittelen tilalle enemmin Poppamiehen Nagasoosia. On jämäkkyyttä mutta myös chilin hyvää makua (Naga Jolokia).

Poppamiehen tuotteet ovat kyllä olleet erittäin positiivinen yllätys. Itselleni ei tuo äärimmäisen tulisuuden hakeminen ole ollut koskaan se juttu, vaan chilit antavat oikein käytettynä ihan hemmetin hyvän maun. Chileillä saa myös mukavasti korostettua muita makuja, toki kaiken muun peittäminenkin onnistuu järjettömällä käytöllä. Itse en ole nagamiehiä, jotenkin habaneron maku on huomattavasti miellyttävämpi. Kaapista löytyy tällä hetkellä Poppamiehen Habanero -kastike ja Chipotle "tahna". Molemmat aktiivisessa käytössä tuorechilien ohella.

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
100% Pain ei itselle juuri maistu, kuten esim. ei oikein maistu Habanero. Ns. Väärää chilin makua itselle, itse pidän pehmeämmästä/savuisemmasta chilistä.

Savunagaa jääkaapissa ollut avaamattomana Tampereen chilifesteiltä asti, nyt pitäisi kyllä laittaa ruokaan testiksi/tehdä jopa jonkunlainen dippi tuosta. Onko suosituksia? En ala ketjua kahlaamaan läpi ainakaan nyt töissä.

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
100% Pain ei itselle juuri maistu

Kuin ei täälläkään, itsellä tosin habanero noin muuten menettelee kyllä sekä sellaisenaan että kastikkeissa. Ei sillä että Pain olisi ollut liian tulista, sopivasti annosteltuna ihan ok siinä kuin jotkin muutkin, mutta kun se on niin helkkarin pahanmakuista. Jääkaapissa 100% Pain pullo edelleen puolillaan (varmaan jo käyttökelvottomaksi muuttunutta), kun ei vain löydy mitään käyttökohdetta, mihin se soveltuisi. Ei ruoan valmistukseen, ei dipiksi, ei makkaran päälle jne. Kamalan makuista sontaa.

Useimmat muut kastikkeet (myös jotkin samalta valmistajalta) olleet ihan positiivisia tuttavuuksia. Tällä hetkellä kulutuksessa, yllätys yllätys, lähinnä Poppamiehen tuotteita, kuten nähtävästi palstaveljilläkin.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuin ei täälläkään, itsellä tosin habanero noin muuten menettelee kyllä sekä sellaisenaan että kastikkeissa. Ei sillä että Pain olisi ollut liian tulista, sopivasti annosteltuna ihan ok siinä kuin jotkin muutkin, mutta kun se on niin helkkarin pahanmakuista. Jääkaapissa 100% Pain pullo edelleen puolillaan (varmaan jo käyttökelvottomaksi muuttunutta), kun ei vain löydy mitään käyttökohdetta, mihin se soveltuisi. Ei ruoan valmistukseen, ei dipiksi, ei makkaran päälle jne. Kamalan makuista sontaa.

Kuin omasta kynästä.
Itsellä pullo 3/4 täynnä ja pari vuotta sitten hankittu. Viimeksi viime viikolla pilasin loistavan itse tekämäni spagukastikkeen kun päätin pöytämausteena lisätä vähän Pain satasta, nyt heitän vesilintua putelilla. Ei mitään makua, vaan tulta.
Palstalla mainitun Vampyreen ostin toissapäivänä, loistavaa kamaa tosiaan vaikka leivän päälle, lämpimiin voileipiin vain jonkun maukkaan juuston kera, yes, toimii.

Shiracha meikäläiselläkin on tällä hetkellä suosituin pöytä mauste ja varmin ruoan valmistuksessa käytettävä on mulla perinteinen kuivattu punainen chili jota on mukava laittaa pannulle jo alkuvaiheessa öljyn sekaan. Tosi moni kastike lähtee meikäläisellä niin että pannulla on puoli desiä oliiviölyä ja siihen kuivattua chiliä ja valkosipulia hetkeksi maustumaan...

_

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No niin...tänään tuli postissa 12+12 pussia upouusia Poppamiehen perunalastuja. Makuina tulinen Habanero (Inferno) ja mieto Chipotle/Sinappi. Lyö kyllä välittömästi luun kurkkuun Blairin lastuille.

Tuo Poppamiehen Inferno on hieman miedompi kuin Blairin vastaava (se musta pussi) mutta siksi juuri addiktoivampi ja toimii paremmin myös illanistujaisissa. Tuosta löytyy itse paistetun perunan herkullista makua ja dipattavana orgasmitasoa.

Chipotle/Sinappi tuntuu hieman oudolta maulta ensin mutta mulla meni pussi puolessa tunnissa samalla kun pelasin Mass Effect 2:ta. Ei vain voinut lopettaa syömistä. Polte erittäin vähäistä mutta makuun jää koukkuun. Ehkäpä paras lastu, jota olen koskaan nauttinut.

Onneksi näitä nyt ainakin riittää:D

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, VF-51, Vapaa Ukraina
Paikallisessa K-supermarketissa piipahtaessani törmäsin maistiaisiin, tarjolla oli keravalaisen Savuhovi oy:n chilinötköttiä. Purkissa luki ainakin naga morich. Oli melkoisen maukasta ja suosittelen muitakin kokeilemaan, jos vain on saatavilla.

Kyseessä siis noin puolen kilon säilykepurkki, hintaa oli 7,95€

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paikallisessa K-supermarketissa piipahtaessani törmäsin maistiaisiin, tarjolla oli keravalaisen Savuhovi oy:n chilinötköttiä. Purkissa luki ainakin naga morich. Oli melkoisen maukasta ja suosittelen muitakin kokeilemaan, jos vain on saatavilla.

Tuota on muutama purkki vedetty mutta sillä on eräs vaikutus meikäläiseen. Vaikka syön chiliä todella paljon niin vatsa menee totaalisesti nurin tuosta. Aamuyöllä saa käydä heittämässä ripulit 2-5 kertaa ja anusta polttaa aivan julmetusti. Saman efektin tekevät etikkaliemeen säilötyt Jalapenoslaissit.

Kumpikaan tuote ei siis ole mitään tappokamaa tulisuudeltaan mutta jostain syystä vetävät meikäläisen pakin aivan saatanan sekaisin. Edes tuore Naga ei tee tuota vaikka vetäisi kunnolla. Hyväähän tuo chilinötti on ja pirun monipuolinen elintarvike. Tosin suht hintavakin.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eilen tarttui Prismasta mukaan Poppamiehen Jalosavu ja Chipotle-tahna. Eiköhän näistä aineksista jotain hyvää saa aikaan.

Noista saa melko maukkaan dipin aikaiseksi kun sekoittaa kermaviiliin tai smetanaan. Jalosavua olen käyttänyt myös yhtenä ainesosana lihan marinoinnissa tai pirskottelee kanan päälle ennen uuniin laittoa. Chipotlepyree sopii hyvin keittoihin, haudutettaviin patoihin jne. On riittoisaa koska on täyttä kamaa (88%).

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Perkele, että tuo poppamiehen savunaga toimii hyvin. Siinä on sellaista elämän eliksiiriä, että oksat helvettiin. Toinen tuote mihin olen tykästynyt kovasti on satan´s sweat. Potkii oikein mukavasti...

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Perkele, että tuo poppamiehen savunaga toimii hyvin. Siinä on sellaista elämän eliksiiriä, että oksat helvettiin. Toinen tuote mihin olen tykästynyt kovasti on satan´s sweat. Potkii oikein mukavasti...

Savunagaa menee meikäläisellä pullo viikossa. Toisinaan sitä tulee vedettyä kerralla pari ruokalisikallista juuston, leivän ja tomaatin kanssa:D Satans Sweat on melko samaa tavaraa kuin Poppamiehen Ahjo. Kovaa settiä siis.

Pikkulinnut lauloivat, että Poppamieheltä tulee myyntiin parin viikon päästä savuinen juustodippi. Tuo nykyinenkin jalapenojuusto on täyttä parhautta...siis jos yleensäkin juustodippejä käyttää vaikkapa maissilastujen kanssa.

kepardi

Jäsen
Pikkulinnut lauloivat, että Poppamieheltä tulee myyntiin parin viikon päästä savuinen juustodippi. Tuo nykyinenkin jalapenojuusto on täyttä parhautta...siis jos yleensäkin juustodippejä käyttää vaikkapa maissilastujen kanssa.

Kuulostaapa savuinen juustodippi hyvältä. Kuuluu sarjaan pakko maistaa.

Muistaako Vanha Len tai joku muu Poppamiehellä myynnissä ollutta kastiketta, joka on nimeltään Yucatan tms. Muistaakseni vihreää väriltään ja kuvaus oli että yksi heidän suosituimmista kastikkeistaan. Itse en sitä ehtinyt tilaamaan ja enää ei ole saatavilla tai sitten muistan nimen täysin väärin.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poppamiehellä myynnissä ollutta kastiketta, joka on nimeltään Yucatan tms.

El Yucateco

Muita en ole maistanut, mutta tuo vihreä on hyvää. Sain frendiltä joskus vajaan pullollisen, tykkäsin. Ruisleipää, voita, Pirkan chilitonnikalaa, juustoa ja tuota vihreää soosia.Yksinkertaista, täydellistä.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Muistaako Vanha Len tai joku muu Poppamiehellä myynnissä ollutta kastiketta, joka on nimeltään Yucatan tms. Muistaakseni vihreää väriltään ja kuvaus oli että yksi heidän suosituimmista kastikkeistaan. Itse en sitä ehtinyt tilaamaan ja enää ei ole saatavilla tai sitten muistan nimen täysin väärin.

Kuten Trench tuossa yllä kirjoittikin niin kastike oli tosiaan El Yucatecon Jalapenosoosi ja muistaakseni Meksikosta. Tiedä sitten oliko jotain toimitusvaikeusisa tms. Nythän Poppamiehellä on oma aivan helkkarin herkullinen Jalapenosoosi eli sitä tilalle ja makunystyrät värisemään.

Poppan Jalasoosia vetää vaikka suoraan pullosta eli käytin sitä viime kesänä vihannesten kanssa ERITTÄIN paljon. Tuoreen tomaatin ja kurkun kera aivan loistavaa settiä. Hieman juustoa tai kermaviiliä pehmentämään makua niin se on siinä.

kepardi

Jäsen
No sehän löytyi nopeasti. Kiitos tiedoista.

Tuota Poppamiehen Jalapeno-soosia multa jo löytyykin ja se on varmaan yleisimmin itsellä käytössä. Jos ei meinaa keksiä mitä kastiketta laittaisi tai mikään muu ei maistu, niin jalapeno maistuu aina.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuota Poppamiehen Jalapeno-soosia multa jo löytyykin ja se on varmaan yleisimmin itsellä käytössä. Jos ei meinaa keksiä mitä kastiketta laittaisi tai mikään muu ei maistu, niin jalapeno maistuu aina.

Kokeile piruuttas Poppamiehen Barbados-kastiketta. Eroaa selkeästi perinteisistä chilisooseista ja on todellakin makunsa puolesta uusi kokemus. Habaneron lisäksi soosista löytyy kurkumaa, valkosipulia, sinappijauhoa, hunajaa ja currya. Erittäin maukas kombinaatio vaikkapa kana/riisiin ja yleensäkin grillattaviin setteihin.

Tulisuus on tyyliin -8/10

Pezel

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Orleans Saints
Onko turkulaisilla tietoa Turun Punnitse ja Saasta myymalan Poppamiehen tuotteista? Lahinna hinnoista ja valikoimasta.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onko turkulaisilla tietoa Turun Punnitse ja Saasta myymalan Poppamiehen tuotteista? Lahinna hinnoista ja valikoimasta.

Käy Kupittaan Cittarissa. Ylivoimaisesti maamme laajin valikoima Poppamiehen tuotteita ja suht samalla hinnalla kuin muuallakin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy