Mitä pahempaa muut huumeet aiheuttavat? Ovat vain laittomia ja aiheuttavat kalliiden hintojensa vuoksi edellämainittujen kauheuksien lisäksi myös omaisuusrikoksia. Siinä viinalla on etulyöntiasema.
En puolustele ns. oikeita kovia huumeita, mutta kyllä kirkas on ihan helvetin kova huume.
Olen joskus miettinyt, että olisi sinällään kiva nähdä lopputulos kun kokkeli ja kovemmatkin aineet laillistettaisiin. Sitten voisi vertailla paremmin näitä seurauksia alkoholistien ja huumeidenkäyttäjien välillä. Nykyään vähän huvittaa, kun huimausaineiden puolustelijat tai "puolustelijat" tietävät kertoa, kuinka alkoholi on vaarallisempaa, koska sen vaikutuksen alaisena tapetaan ja rötöstellään enemmän, kuin huumeidenkäyttäjien keskuudessa.
Voi olla täysin mahdollista, että koulujen valistuksen aivopesu on vain kohdallani toiminut hyvin, mutta mulle on jäänyt se käsitys, että nuo ovat ihan helvetin addiktoivia aineita nuo huumeet. Toki myös alkoholi on sitä joidenkin kohdalla, ja seuraukset siitä ovat yhtä surullisia sekä käyttäjälle, että lähipiirilleen. Mutta onko esimerkiksi kirkkaan viinan ongelmakäyttäjiä suhteessa kaikkiin kirkkaan viinan käyttäjiin yhtä paljon, kuin kovien huumeiden ongelmakäyttäjiä kaikkiin kovien huumeiden käyttäjiin?
Laillisuus/laittomuus tässä juuri on se kynnyskysymys. Jos kokaiini olisi laillista eikä sen tuotanto vaatisi ihmishenkiä ei minulla olisi mitään sitä vastaan.
Tämäkin olisi mielenkiintoista nähdä, miten huumebisneksen laillistaminen vaikuttaisi lieveilmiöihin. Meksikossa esimerkiksi kuollut 115 000 ihmistä vuosien 2007-18 aikana huumekartellien älyvapaasta toiminnasta johtuen. Monessa Etelä-Amerikan valtiossa meno taitaa olla, tai on ainakin ollut, yhtä surullista. Eikä ne laittomuudet varmasti tuohon jää, kun mietitään sitä pulverin toimitusketjua vaikka meidän jääkiekkoilevalle jevgenille.
No ei ole ainoa asia mikä maailmassa on vinksallaan, kai siinäkin on joku henkensä menettänyt kun tilaan farkut netistä katsomatta tarkemmin, miten ja missä ne on valmistettu. Mutta itselläni tuo vähäinen aineiden viihdekäyttökin menee yli ymmärryksen juuri laittomuuden ja sen vaatimien ihmishenkien takia. Sinällään muuten aivan sama, mitä omalle keholleen tekee.