En ymmärrä mikä ihmeen tarve joillakin ihmisillä on esittää neutraalia keskustelijaa, joka tarjoaisi mukamas vaihtoehtoista näkökulmaa keskusteluun, kun rivien välistä näkee kuitenkin todellisen agendan läpi. Ihmeellistä saivartelua, vänkäämistä ja lillukanvarsiin tarttumista. Tätä keskustelutyyliä olen nimenomaan nähnyt raiskauskeskusteluissa jostain syystä. En osaa kuvailla ajatuksiani tarkemmin, mutta tuolle käytökselle on varmasti olemassa jokin oma termikin. Ja en nyt hae tässä mitään naisvihakorttia takaa, koska se olisi liian halpa selitys.
Onneksi netissä on helpompaa kirjoitella mitä sattuu sen sijaan, että laukoisi samanlaisia ajatuksia jonkun oletetun raiskauksen uhrin kuullen vaikka kahvihuoneessa.
Aika usein tässäkin keskustelussa on esiintynyt väittämä, että juuri meidän (kyllä, tarkoituksella sidon itseni tähän viitteeseen) laisten ihmisten takia tarvitaan avoimempaa keskustelua esim. seksuaalirikoksista ja rangaistuksia kovemmaksi. Molemmista väittämistä olen täysin samaa mieltä sinänsä, molempia tarvitaan.
On kuitenkin olemassa niitäkin ihmisiä, jotka oikeasti keksivät tällaisia raiskaus- ym. juttuja päästään ja tuhoavat siinä samalla monta viatonta elämää (olen itse paria tällaista tapausta ihan elävässä todistanut, toista ihan käräjillä asti). Eikö tästäkin ilmiöstä pitäisi keskustella, jotta niiden viattomien elämien tuhoutuminen saataisiin minimoitua? Se on vain tällä keskustelukulttuurilla sula mahdottomuus, kun käytännössä esimerkiksi minut on tuomittu tällä palstalla raiskausten ja vartijoiden väkivallan puolustelijaksi, vaikka kumpaankaan en ole syyllistynyt. Olen vain muistuttanut siitä, että ei hutkita ennenkuin tutkitaan. Ei olisi nytkään ensimmäinen kerta, vaikka tuo syytteessä oleva konkkaronkka todettaisiin syyttömiksi.
Automaattinen olettama tuntuu case Hockey Canadankin osalta valtaosalla olevan se, että raiskaus on tapahtunut, piste. Jos joku erehtyykin muistuttamaan, että on olemassa muitakin mahdollisuuksia, leimataan muistuttaja seksuaalirikoksia väheksyväksi pedoksi. Noin niinkuin kärjistettynä. Jostain kaivettiin esille sellainenkin olettama, että täällä olisi kirjoittajia, joiden mielestä jääkiekkoilija ei voi syyllistyä vakavaan rikokseen. Mistäköhän tällainenkin analogia löydettiin.. (?).
Keskustelukulttuuri on nykyään hyvin polarisoitunutta; jos et ole täysin samaa mieltä, olet vastaan. Tämä on mielestäni huolestuttava ilmiö, koska vuoropuhelua tarvitaan. On aina tarvittu, ja tarvitaan jatkossakin. Jos joku haluaa leimata nuo nimettömät pelaajat - joiden nimet kaikki tietää - raiskaajiksi jo ennen asian virallista selviämistä, antaa mennä vaan. Mutta, älkää alkaako syyllistämään/leimaamaan/nimittelemään niitä, jotka haluavat odottaa sen oikean elämän tuomion ennen rovion sytyttämistä.
Pariinkiin kertaan sivusin jo taannoista Varma-keissiä (joo, muistin firman aluksi väärin). Jokainen voi käydä lukemassa tasa-arvoketjun keskustelun tuolta ajalta, kuinka Varma kivitettiin monen käyttäjän toimesta homovastaisena lafkana, koska "mitä syytä Tonilla olisi valehdella". No, jokainen voi lopputulemasta miettiä, että niin, oliko sillä sittenkin joku syy valehdella asiasta. Mikä se syy oli, sen taitaa tietää toistaiseksi vain Toni. itse. Tuonkin keissin osalta meikäläinen leimattiin homofobiseksi (muualla somessa, ei täällä), koska alusta asti toitotin, että emme tiedä kaikkea, odotellaan lopputulemaa). No lopputulema oli se, että homovastainen firma ei ollut tehnyt mitään väärää, mutta homoseksuaali jäi kiinni kusetuksesta. Olisikohan homoseksuaalia henkeen ja vereen puolustaneiden, ideologian sokaisseiden kannattanut kuitenkin odotella niitä muitakin tietoja tapauksesta kuin vain Tonin oma kertomus?
Hockey Canadan osalta itsekin uskon, että ei savua ilman tulta. Oma veikkaus on, että jotain on tapahtunut, mutta se jää nähtäväksi että mitä. Hirveän moni ostaa tuon (sinänsä järkyttävän) tarinan tuollaisenaan, vaikka se perustuu vain ja ainoastaan uhrin kertomukseen. Moni myös unohtaa sen, että uhri on ihan hyvin voinut värittää tarinaa, jättää tarinasta jotain pois tai tosiaan jopa keksiä koko tarinan. Poliisi on toki tutkinut asiaa, ja päätynyt viemään asian syyttäjälle. Se kertoo siitä, että jotain lihaa on luiden päälle olemassa. Se ei kuitenkaan tarkoita vielä sitä, että nuo viisi pelaajaa olisivat syyllistyneet mihinkään rikokseen.