Brad Lambert – 15-vuotias liigadebytantti

  • 149 194
  • 641

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mä luulen, että fanit on tästä tuohtuneempia kuin HIFK. Saahan pelaaja päättää miten haluaa. HIFK ei voi automaationa luvata junnulle paikkaa 3 pelaavassa ja ylivoimassa, koska se kusee muiden pelaajien muroihin. On eri asia saada jo tasonsa näyttänyt "Sallinen" ja palkkaneuvotteluissa luvata isoa roolia.

Mutta kuten Salmelainen tuossa sanoo: "Kun pelaaja pystyy, pelaaja saa" ja itsekin varmaa uskoo, että Lambert sen paikkansa kauden aikana olisi ottanut. Halusiko sitten heti syksyllä?

Kummallinen keissi, koska selkeästi HIFK oli aikeissa antaa ison polun Lambertille. Mutta nää on näitä. Pelaajalla ja sen lähipiirillä on oikeus päättää miten toimivat ja toivottavasti tämä päättyy hyvin. Toivon pojalle pelkkää hyvää ja ansiokasta pelaajauraa!
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Mä luulen, että fanit on tästä tuohtuneempia kuin HIFK. Saahan pelaaja päättää miten haluaa. HIFK ei voi automaationa luvata junnulle paikkaa 3 pelaavassa ja ylivoimassa, koska se kusee muiden pelaajien muroihin. On eri asia saada jo tasonsa näyttänyt "Sallinen" ja palkkaneuvotteluissa luvata isoa roolia.

Mutta kuten Salmelainen tuossa sanoo: "Kun pelaaja pystyy, pelaaja saa" ja itsekin varmaa uskoo, että Lambert sen paikkansa kauden aikana olisi ottanut. Halusiko sitten heti syksyllä?

Kummallinen keissi, koska selkeästi HIFK oli aikeissa antaa ison polun Lambertille. Mutta nää on näitä. Pelaajalla ja sen lähipiirillä on oikeus päättää miten toimivat ja toivottavasti tämä päättyy hyvin. Toivon pojalle pelkkää hyvää ja ansiokasta pelaajauraa!

Kyllähän kyseessä voi myös olla se, miten tämä pelipaikan ottaminen on Lambertin perheelle myyty.
UTJ ja valmentaja saa olla myös hyvä myyntimies, pitää osata myydä ajatus pelaajille ja heidän joukoilleen.
Myydä ajatus mihin pelaaja/joukkue pystyy ja miten sinne päästään.
En siis syytä ketään, mutta kyllähän valmentajalla ja joukkueen johdolla kannattaa varmasti olla yhteneväinen ajatus siitä, mitkä pelaajat pelaa missäkin roolissa ja keille on " varattu tilaa" kärkiketjuihin.
Ei ne junnut niin puskista tule, nyt on Lambert ollut jo vuoden joukkueessa, joten joukkueen johdolla ja valmentajalla tulisi olla käsitys onko pelaajalla mahdollisuus murtautua top 6 rooliin. Ensi kaudella nähdään oliko IFK:n kaverit sitten oikeassa vai väärässä.
Itse toivon että väärässä olivat, olisi kiva saada uusi stara Suomesta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kyllähän kyseessä voi myös olla se, miten tämä pelipaikan ottaminen on Lambertin perheelle myyty.
UTJ ja valmentaja saa olla myös hyvä myyntimies, pitää osata myydä ajatus pelaajille ja heidän joukoilleen.
Myydä ajatus mihin pelaaja/joukkue pystyy ja miten sinne päästään.
En siis syytä ketään, mutta kyllähän valmentajalla ja joukkueen johdolla kannattaa varmasti olla yhteneväinen ajatus siitä, mitkä pelaajat pelaa missäkin roolissa ja keille on " varattu tilaa" kärkiketjuihin.
Ei ne junnut niin puskista tule, nyt on Lambert ollut jo vuoden joukkueessa, joten joukkueen johdolla ja valmentajalla tulisi olla käsitys onko pelaajalla mahdollisuus murtautua top 6 rooliin. Ensi kaudella nähdään oliko IFK:n kaverit sitten oikeassa vai väärässä.
Itse toivon että väärässä olivat, olisi kiva saada uusi stara Suomesta.

Kyllähän nyt Lambertillakin on aivot ja ei siinä väärällä tavalla myyminen auta. Siellä on ensi kauden top-6 roolissa Saarinen, Dyk, Lundell, Leskinen, Sallinen ja uusi hankittava sentteri. Ja eiköhän sinne tule vielä yksi huippulaituri jos vain kausi starttaa ajallaan.

Saa olla aika seppä, että painelee 16-vuotiaana TOP6 pelaajaksi ensi kaudella. Ja varmaan ihan rehellisesti Salmelainen on tän käynyt läpi. Lambert tais kiitelläkin jossain haastiksessa rehellisyyttä.

Vuonna 21-22 on kyllä varmasti parempi kuin moni noista.

Itse siis uskon, että keväällä 21 olisi kundi varmaan taistellut pelipaikasta kakkosen laidassa. Mutta eihän sitä voi luvata.

Tai sitä ylivoima-aikaa etukäteen. Siis 16-vuotiaalle. Siinä syntyy nopeasti maine hevostoimiston myyntimiehistä.

Mun on vaikea nähdä, että Pikkarainen tai Salmelainen olisi tässä tehnyt mitään väärin. Kyllä se viesti pitää olla kaikille tulijoille sama. HIFKssa pitää haluta pelata ja se pelipaikka pitää ottaa. Kukaan pelaaja ei ole isompi kuin seura. Ei ainakaan mun HIFKssa.

Kundista tulee varmasti jonkintason stara ja hyvä niin. Itse olisin Lambertin porukoina jäänyt. Stadin valot antaa hyvää treeniä Änärin valoille ja A:han on palkattu oma fysiikkakoutsi ja varmasti ainakin puolet ensi kaudesta olisi kundi pelannut ylhäällä. Niin vähäisellä rosterilla lähdetään korona-kauteen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toistaiseksihan Lambertilla ei ole tarjota kuin huikea potentiaali. Mitään takeita eivät myöskään Lambertit pystyneet HIFK:lle tarjoamaan, että Brad olisi todistettavasti kentällä niin hyvä kuin mitä hänen potentiaalinsa antaa ymmärtää. Kyseessä on kuitenkin vasta 16v. poika. Tai vaikka 17v., ihan sama, hyvin nuori ihminen joka tapauksessa. Mitä suuremmat vaatimukset, sitä suuremmat paineet. Onko tämä reilua itse pelaajalle? Mun mielestäni ei ole ja itse olen siinä käsityksessä, että HIFK ei halunnut Bradille yhtään ylimääräisiä paineita sälyttää, pikemminkin päinvastoin. Siksi kai häntä kohdeltiinkin kuin ketä tahansa muutakin lupaavaa nuorta urheilijaa eikä hänestä tehty muutenkaan kovin suurta numeroa seuran toimesta. HIFK:ssa paine ja näkyvyys tulee automaattisesti, kunhan ovet liigajoukkueeseen aukeaa kunnolla. Lisätietoja tästä voi kysyä lukemattomilta seurassa pelanneilta.

Koko asiassa mun sympatiani on Bradin puolella. Hän on se ihminen, josta puhutaan. Ja hänen isästään puhutaan ja arvostellaan ja arvioidaan isän toimia. Hän joutuu menemään uuteen seuraan ja etsimään oman paikkansa taas uudessa ryhmässä. Kaikilla on aivan varmasti omat ennakkokäsityksensä hänestä sekä ihmisenä että pelaajana. Ja on ihan selvää, että kaikki eivät häntä ota täysin avoimin mielin ja avosylin vastaan, vaan osa tarkkailee kaikkea toimintaa suurennuslasilla. Niin se vain reaalimaailmassa menee. Osa on puhdasta kateutta, osa epätietoisuutta tai omaa epävarmuutta ja osa silkkaa uteliaisuutta. Kun Bradin kaltainen nimi tulee jengiin, hän vie sädekehää ihan varmasti joltain muulta ”tähdeltä”. Nykyisistä lähtökohdista ihmiset myös varmastikin olettavat, että Bradille on luvattu jotain, kun kerran HIFK:stakin lähti. Vaikkei siis olisikaan. Kaikki edellä mainittu on aika iso reppu nuorelle pojalle kannettavaksi. Ehkä se lopullinen palkinto olisi ollut saavutettavissa pienemmälläkin säätämisellä? Olisiko pelaajan itsensä kannalta parasta ollut lopulta vain pysyä Lahdessa?

Urheilevan nuoren vanhempien pitäisi keskittyä ainoastaan vanhempana olemiseen. KKK, eli Kannusta, Kuljeta ja Kustanna. Agentti hoitaa duunihommat, mutsi ja faija vanhemmuushommat ja nuori urheiluhommat. Vanhempien tehtävä on myös pitää nuoren jalat maassa ja valmistaa siihen, että kaikki ei aina välttämättä mene suunnitelmien mukaan. Roolien sekoittamisessa on aina omat vaaransa ja usein kalleimman hinnan maksaa urheilija.

Joku tässä koko keississä tuntuu kiusalliselta ja epämiellyttävältäkin. Ja se ei varmasti ole Brad Lambertin syytä.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Uusimmassa Urheilulehdessä on ihan mielenkiintoinen juttu futiksen puolelta. Kyseessä U15 maaottelu Walesiä vastaan (0-3) jossa mukana oli myös vaihtomiehenä Teemu Pukki.

Artikkelissä puhutaan paljon siitä että voiko 15v pojasta ennustaa varmaa huippupelaajaa. Tuon ikäisten poikien fyysinen, henkinen ja kiinnostuksen taso vaihtelee niin paljon.

Valmentaja Kimmo Lipponen toteaa lopuksi:
”puheet superlahjakkuksista 15-vuotiaana on aina ikävää luettavaa. Pelaajia arvioidaan siinä vaiheessa liikaa. Olisi jopa parempi, ettei lähtisi arvioimaan ollenkaan”
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Hokin Lauri Dalla Valle? Toivottavasti huhuista huolimatta pappa ei liikaa vetele naruja. Kaikkea hyvää jatkoon!
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Eipä ole kuulunut jatkosta mitään. Ilmeisesti ei ole löytynyt suomalaista seuraa, joka ehdoitta olisi suostunut ehtoihin. Ulkomaiden kuvioiden järjestely kestänee pitempään...
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä ole kuulunut jatkosta mitään. Ilmeisesti ei ole löytynyt suomalaista seuraa, joka ehdoitta olisi suostunut ehtoihin. Ulkomaiden kuvioiden järjestely kestänee pitempään...
Saa nähdä löytyykö ulkomailta sen paremmin, jos ehdot ovat kovinkin tiukat.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Saa nähdä löytyykö ulkomailta sen paremmin, jos ehdot ovat kovinkin tiukat.
Eikös sitä sinne Jypinkylään oltu vahvasti huhuiltu? Jos ei ollut mitään nimeä vielä sopparissa sinne, niin liekö tästä koko Lambertin perheen julkisesta spekuloinnista tullut sittenkin vähän lisää pähkäilyä sen sorvaamiseen..
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedä sitten mikä tässä Lambertin casessa on totuus. Joka tapauksessa erittäin lupaava nuori pelaaja, näistä ei vain ikinä tiedä kehittyvätkö tähdiksi vai floppaavat. Onnea ja menestystä Bradille missä ikinä pelaakaan.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielestäni tässä on jotain samaa kuin case Granlundissa aikanaan. Silloin Kärpissä ei ilmeisesti luvattu hänelle (tai hänen isälleen) tarpeeksi peliajan tai palkan suhteen. Toisaalta valmentaja Alatalo ei varmastikaan ollut houkuttelevin vaihtoehto. Osa faneista oli sitä mieltä, ettei tuon ikäiselle voida luvata peliaikaa tai esillä ollutta 70 000 euron palkkaa. No te ilmeisesti lupasitte ja maksoitte ja tuo taisi olla yksi kaikkien aikojen parhaista liigansisäisistä pelaajavärväyksistä.

Mielestäni Oulussa toimittiin tuolloin todella huonosti ja olen jopa hieman yllättynyt siitä kuinka teillä kirjoitellaan nyt siitä kuinka Lambertin ikäiselle ei voi luvata pelipaikkaa tai vastuuta. Uskoakseni Lambert on sen tason lupaus, että hänestä olisi kannattanut pitää kiinni pienellä riskilläkin.

Toki ymmärrän sen, että ihmismieli kääntää asioita positiiviseksi ja nyt kun Lambert on ilmoittanut lähtevänsä on tavallaan helpompi ajatella, että seurajohto toimi oikein. Aika näyttää, mutta rehellisesti sanottuna minä veikkaan tätä virheliikuksi, kaikella ystävällismielisyydellä sanottuna. En olisi yllättynyt jos teidän pelimerkkejä panostetaan nyt senttereihin, se on kuitenkin aika klassinen tapa paikata selustaa eli saada tilanne näyttämään siltä, ettei Lambertille ollut tilaa. Onneksi teillä on kuitenkin Lundell ja toivottavasti saatte muutenkin hyvän joukkueen jalkeille, se tekisi liigallekin hyvää!
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Erätauko hyvää pohdintaa, ja olen pääsääntöisesti täysin samoilla linjoilla kanssasi, ja itsellä edelleen vitutus päällä siitä, että tässä menetettiin todennäköisesti kultakimpale. Itse olisin ollut valmis antamaan kaiken Lambertin leirin vaatiman riskilläkin. Toki, case Granlundiin tässä on se ero, että kyse ei ole IFKn tarjoamasta "verkkaripalkasta" vaan pikemminkin päinvastoin, sillä uskoisin IFKn pystyneen lyömään rahallisesti joka ainoan kilpailevan seuran Suomessa. Sen sijaan yleinen konsensus oli, että Lambertin leiristä oli vaadittu tietyt takeet Liigapaikasta ja vastuusta siellä, kun taas IFK lupasi antaa reilun mahdollisuuden Liigapaikan lunastamiseen, mutta korostaen omia näyttöjä. Tämä omien näyttöjen korostamisen vaatimus edelleen minua eniten vituttaa tässä casessa, sillä IFKsta löytyy ensi kaudellakin monta kokenutta pelaajaa, jotka todennäköisesti saavat helvetisti peliaikaa Liigassa vaikka esitykset kaukalot edellyttäisivät paikkaa Mestiksessä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eipä ole kuulunut jatkosta mitään.
Jos se Lambertti on sinne Kanadaan on suuntaamassa niin ymärtääkseni joutuu menemään sinne CHL import draftin kautta, joka on perinteisesti ollu kesäkuun lopussa. Nyt kun goolasin niin mitään päivämäärää ei tolle draftille tullu äkkiseltään vastaan. Jostain olin vielä lukevinani että Bradin iskä Ross haluis että poika menisi pelailemaan nimenomaan Saskatchewanin alueelle, eli silloin varaus pitäisi tulla oikeasta jengistä. Tosin sitten siellä on euroopalaisille vielä joku "local status" pykäläkin, mutta se kai vaatisi että Bradin iskä ois asunut Saskatchewanin alueella viime vuoden.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mielestäni tässä on jotain samaa kuin case Granlundissa aikanaan. Silloin Kärpissä ei ilmeisesti luvattu hänelle (tai hänen isälleen) tarpeeksi peliajan tai palkan suhteen. Toisaalta valmentaja Alatalo ei varmastikaan ollut houkuttelevin vaihtoehto. Osa faneista oli sitä mieltä, ettei tuon ikäiselle voida luvata peliaikaa tai esillä ollutta 70 000 euron palkkaa. No te ilmeisesti lupasitte ja maksoitte ja tuo taisi olla yksi kaikkien aikojen parhaista liigansisäisistä pelaajavärväyksistä.

Sen verran pitää korjata, ettei Granlundille mitään sementoitua paikkaa kärkiketjuissa tuolloin luvattu, vaan reilu mahdollisuus ja reippaampi palkka kuin Kärpissä. Ero Lambertiin tulee tässä, nyt olisi pitänyt keväällä jo sementoida varma liigakausi. HIFK tarjosi reilua mahdollisuutta ja se ei tällä kertaa riittänyt.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
@Erätauko hyvää pohdintaa, ja olen pääsääntöisesti täysin samoilla linjoilla kanssasi, ja itsellä edelleen vitutus päällä siitä, että tässä menetettiin todennäköisesti kultakimpale. Itse olisin ollut valmis antamaan kaiken Lambertin leirin vaatiman riskilläkin. Toki, case Granlundiin tässä on se ero, että kyse ei ole IFKn tarjoamasta "verkkaripalkasta" vaan pikemminkin päinvastoin, sillä uskoisin IFKn pystyneen lyömään rahallisesti joka ainoan kilpailevan seuran Suomessa. Sen sijaan yleinen konsensus oli, että Lambertin leiristä oli vaadittu tietyt takeet Liigapaikasta ja vastuusta siellä, kun taas IFK lupasi antaa reilun mahdollisuuden Liigapaikan lunastamiseen, mutta korostaen omia näyttöjä. Tämä omien näyttöjen korostamisen vaatimus edelleen minua eniten vituttaa tässä casessa, sillä IFKsta löytyy ensi kaudellakin monta kokenutta pelaajaa, jotka todennäköisesti saavat helvetisti peliaikaa Liigassa vaikka esitykset kaukalot edellyttäisivät paikkaa Mestiksessä.
Boldaus oma. Vastaat käytännössä omaan ihmettelyysi: pelaajat ovat kokeneita, eivät mitään jonneja, joiden pitäisi vielä opetella puolustamisen perusteet, miten ei jäädä jyrän alle, nöyryyttä, hankkia lisää lihaa jne. Lambertilla on tarjolla vain potentiaalia — ei mitään konkreettista vielä.

Toki kokeneet kaverit varmaan osaisivat asennoitua siihen, että superlupaus saa luvattua peliaikaa. Muista liigajoukkueen ovea kolkuttelevista, jo pidempään IFK:ssa pelanneista en olisi aivan niin varma.
 

Forever#88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Näin kannattajan näkökulmasta merkittävä ero verrattuna Granlundiin siirtoon Kärpistä IFK:hon on se, että Lambert ei ole IFK-kasvatti. Tuli yllärinä vuosi sitten ja poistuu nyt. Mielellään olisi kauemminkin katsottu. Se, tekikö IFK seurana riittävästi vai just tarpeeksi hänen täällä pitämiseksi, jää ikuisesti ulkopuolisille pimentoon. Kun pelaajaan ei syntynyt tunnesidettä, ainakaan minä en jää viime mainittua asiaa juuri pohtimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Boldaus oma. Vastaat käytännössä omaan ihmettelyysi: pelaajat ovat kokeneita, eivät mitään jonneja, joiden pitäisi vielä opetella puolustamisen perusteet, miten ei jäädä jyrän alle, nöyryyttä, hankkia lisää lihaa jne. Lambertilla on tarjolla vain potentiaalia — ei mitään konkreettista vielä.

Toki kokeneet kaverit varmaan osaisivat asennoitua siihen, että superlupaus saa luvattua peliaikaa. Muista liigajoukkueen ovea kolkuttelevista, jo pidempään IFK:ssa pelanneista en olisi aivan niin varma.
Tämä "Jonne" kuitenkin ihan konkreettisesti teki nuorimpana pelaajana koskaan Liigassa kaksi syöttöpistettä yhdessä pelissä, ja kun katsoo muita Lambertin ikäisinä Liigassa tehoille päässeitä pelaajia niin NHL on kovin yhdistävä tekijä. Toki, paljon on edelleen kehityskohteita Lambertilla, mutta en silti millään saa häntä lokeroitua "jonneksi". Minun papereissani Lambert pystyi jo niissä neljässä pelissä olemaan enemmän hyödyksi joukkueelle kuin Petrell koko kautena sekä Åsten ja J. Keränen useissa otteluissa, ja näistä kolmesta em. pelaajasta Salmelaisen Eurooppalaisen suurseuran kokoonpanossa ensi kauden joskus alkaessa tulee olemaan vähintään 2/3.

Siinä olet aivan varmasti oikeassa, että luvattu peliaika aiheuttaisi pahaa verta mahdollisesti näissä muissa liigajoukkueen kokoonpanoa kolkuttelevissa junnuissa, mutta omissa papereissani Lambert on sen luokan lupaus, että olisin valmis uhraamaan mielensä pahoittaneet "Hämäläiset" milloin vaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä "Jonne" kuitenkin ihan konkreettisesti teki nuorimpana pelaajana koskaan Liigassa kaksi syöttöpistettä yhdessä pelissä, ja kun katsoo muita Lambertin ikäisinä Liigassa tehoille päässeitä pelaajia niin NHL on kovin yhdistävä tekijä. Toki, paljon on edelleen kehityskohteita Lambertilla, mutta en silti millään saa häntä lokeroitua "jonneksi". Minun papereissani Lambert pystyi jo niissä neljässä pelissä olemaan enemmän hyödyksi joukkueelle kuin Petrell koko kautena sekä Åsten ja J. Keränen useissa otteluissa, ja näistä kolmesta em. pelaajasta Salmelaisen Eurooppalaisen suurseuran kokoonpanossa ensi kauden joskus alkaessa tulee olemaan vähintään 2/3.

Siinä olet aivan varmasti oikeassa, että luvattu peliaika aiheuttaisi pahaa verta mahdollisesti näissä muissa liigajoukkueen kokoonpanoa kolkuttelevissa junnuissa, mutta omissa papereissani Lambert on sen luokan lupaus, että olisin valmis uhraamaan mielensä pahoittaneet "Hämäläiset" milloin vaan.

Ottamatta mitään Lambertin tehopisteistä pois, otanta on kovin pieni. Väitteesi siitä, että Lennu, Muuli tai Kertsi olisivat olleet joukkueelle vähemmän hyödyllisiä kuin Lambert on toki kärjistys, mutta myös varsin naurettava. Tämä ei toki poista sitä tosiasiaa, että Lennu pelasi huonosti, samoin Keränen. Åsten sitten taas pelasi varsin hyvän kauden, vaikka ei pisteitä juuri kerännytkään. Teki kuitenkin omien ketjukavereidensa pelaamisen helpommaksi ja se kai hänen roolinsa onkin.

Bradin rooli olisi ollut tehdä pisteitä, sillä siinä hänen erityisosaamisensa on. Ei hänen paikkansa ole nelosessa vetämässä energiavaihtoja ja pimentämässä vastustajaa eikä hänelle sellaista roolia oltu kai kaavailtukaan. En myöskään usko, että kaikki ”hämäläiset” olisivat olleet samalla viivalla Lambertin kanssa, vaan uskon, että HIFK olisi tehnyt kaikkensa, jotta Lambertin potentiaali olisi saatu jalostettua peliesityksiin hänelle ominaisessa roolissa. Sehän olisi ollut myös seuran ja ennen kaikkea joukkueen etu. Kovalla duunilla, korkealla työmoraalilla ja ensi kauden aikana tapahtuvalla kehittymisellä HIFK olisi varmasti voinut kaudelle 2021-22 lyödäkin jonkun liigapaikkatakuun, mutta ensi kausi tuli vain liian nopeasti.

Pelaajalla pitää olla näyttöjä vakuuttaakseen valmennus- ja seurajohdon sekä sopimuksesta että sen arvosta. Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa Jere Sallinen, hän on uransa aikana ehtinyt antaa sellaiset näytöt, että vaikka tehopisteitä ei syntyisikään, joukkue on parempi hänen kanssaan kuin ilman häntä. Seura siis tietää, mitä Salliselta saa, sillä hänen rutiinitasonsa on korkea ja hän on monipuolinen pelaaja. Nuorten pelaajien kohdalla tällaista ei ole, eikä voikaan usein olla ja se pitää hyväksyä. Mutta myös nuori pelaaja voi osoittaa olevansa sopimuksen ja näyttöpaikan arvoinen joka päivä harjoituksissa. Ja kun näin tapahtuu, kehitystä tulee aivan varmasti. Se taas johtaa isompaan rooliin ja parempaan palkkaan sekä luultavasti avaa ovet myös kovatasoisempiin sarjoihin. Mutta tämä ei tapahdu yhdessä yössä teini-ikäisenä, vaan ajan kanssa ja potentiaalin lunastaen, usein myös odotukset ylittäen. Vaikka pelaaja olisi millainen palkkasoturi tahansa, hänen tulee haluta sitoutua juuri sen hetkiseen seuraan vähintään 100%:sti.

Eikös muuten Granlundien Kärpät-sopimuksessa ollut jotain puliveivausta myös siitä, että alaikäinen pistettiin allekirjoittamaan pelaajalle epäedullinen sopimus ilman edunvalvojan läsnäoloa? Jos muistan oikein, se varmasti oli suurin yksittäinen tekijä, miksi Granlundit Oulusta lähtivät. Jos luottamus menee ja tulee kusetettu olo, sitä harvoin nopeasti unohtaa ja yhteistyö on hankalaa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Eikös muuten Granlundien Kärpät-sopimuksessa ollut jotain puliveivausta myös siitä, että alaikäinen pistettiin allekirjoittamaan pelaajalle epäedullinen sopimus ilman edunvalvojan läsnäoloa? Jos muistan oikein, se varmasti oli suurin yksittäinen tekijä, miksi Granlundit Oulusta lähtivät. Jos luottamus menee ja tulee kusetettu olo, sitä harvoin nopeasti unohtaa ja yhteistyö on hankalaa.

Kannattaa tutustua tähän Kärppä-puoleen ketjuun:


Ketjun loppupäästä löytyy tähän Granlund-keissiin liittyviä viestejä. Agenttikin näköjään saanut toiminnastaan vähän seuraamuksia.

Lambertin tilanne vaikuttaa tähän toisenlaiselta tähän Granlundin keissiin verrattuna.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse taas vielä muistuttaisin Lambertia Granlundiin vertaavia siitä, että Granlund oli tuolloin kymmenen kuukautta vanhempi kuin Lambert on tulevaan kauteen lähdettäessä.

Toisaalta liigan taso on laskenut tänä aikana selvästi, mikä puolestaan tavallaan pienentää tuota eroa. Lambert väläytti jo potentiaaliaan, joten fyysinen puoli ja koko (tynkä?)kauden läpi jaksaminen ovat oikeastaan ainoat isommat kysymysmerkit ensi kauden suhteen.

Eikös muuten Granlundien Kärpät-sopimuksessa ollut jotain puliveivausta myös siitä, että alaikäinen pistettiin allekirjoittamaan pelaajalle epäedullinen sopimus ilman edunvalvojan läsnäoloa? Jos muistan oikein, se varmasti oli suurin yksittäinen tekijä, miksi Granlundit Oulusta lähtivät. Jos luottamus menee ja tulee kusetettu olo, sitä harvoin nopeasti unohtaa ja yhteistyö on hankalaa.

Olin hyvin kriittinen Kärppien suhteen lähinnä siinä, että ensimmäiset liigapelit tarjottiin vasta kun pökylä oli jo housussa kuten myös siitä, ettei palkkaa ja vastuuta ilmeisesti tarjottu tarpeeksi. Tuo allekirjoitusasia oli kuitenkin lukemani ja ymmärtämäni perusteella puhdas tekosyy luikerrella irti ja saada Kärppien asema haastavammaksi. Tuossa vaiheessa sopimus teille oli ilmeisesti jo tehtynä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Analyytikko_ ja @Erätauko , kiitokset korjauksista. Täytynee jossain vaiheessa yrittää lukea Miken Kärpät-ketju läpi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni Oulussa toimittiin tuolloin todella huonosti ja olen jopa hieman yllättynyt siitä kuinka teillä kirjoitellaan nyt siitä kuinka Lambertin ikäiselle ei voi luvata pelipaikkaa tai vastuuta. Uskoakseni Lambert on sen tason lupaus, että hänestä olisi kannattanut pitää kiinni pienellä riskilläkin.

Oleellinen kysymys tässä onkin se, että mikä se riski olisi ollut. Jos riskinä olisi ollut esimerkiksi kakkosylivoiman ja ehkä kakkosketjun tehottomuus koko kauden ajan tai jotkut muut sellaiset ongelmat, jotka olisivat oleellisesti vaikuttaneet ensi kauden pelilliseen antiin joukkueen näkökulmasta, niin minä en sellaista riskiä olisi halunnut ottaa. Jos taas riski olisi ollut pelkästään taloudellinen, niin sen olisi hyvin voinut ottaa ja jonkun kokeneemman oman junnun mielensä pahoittamisen riskinkin olisi minusta voinut kantaa. Mutta ei tosiaan sellaista riskiä, että Helsingin IFK:n liikajoukkueen kärkiketjuissa huseeraa junnu, joka ei sinne peliesitystensä puolesta kuulu. Sellaista riskiä minä en halua nähdä.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näin kannattajan näkökulmasta merkittävä ero verrattuna Granlundiin siirtoon Kärpistä IFK:hon on se, että Lambert ei ole IFK-kasvatti.
Ymmärrän kyllä eron, mutta eihän Granlundkaan ole Kärppien kasvatti. Ainakaan hän ei sitä itse myönnä olevansa. Toki kannattajan näkökulmasta iso ero näiden kahden välillä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Oleellinen kysymys tässä onkin se, että mikä se riski olisi ollut. Jos riskinä olisi ollut esimerkiksi kakkosylivoiman ja ehkä kakkosketjun tehottomuus koko kauden ajan tai jotkut muut sellaiset ongelmat, jotka olisivat oleellisesti vaikuttaneet ensi kauden pelilliseen antiin joukkueen näkökulmasta, niin minä en sellaista riskiä olisi halunnut ottaa. Jos taas riski olisi ollut pelkästään taloudellinen, niin sen olisi hyvin voinut ottaa ja jonkun kokeneemman oman junnun mielensä pahoittamisen riskinkin olisi minusta voinut kantaa. Mutta ei tosiaan sellaista riskiä, että Helsingin IFK:n liikajoukkueen kärkiketjuissa huseeraa junnu, joka ei sinne peliesitystensä puolesta kuulu. Sellaista riskiä minä en halua nähdä.

Ironiaa tässä on vielä se, että mikäli korona todellakin poistaa yleisöt katsomoista syyskauden ajaksi, niin HIFKlla ei ole välttämättä varaa edes palkata kovinkaan montaa huippua. Eli yhdellä kahdella loukilla Lambert olisi itseasiassa saanut sen paikan kärkiketjuissa. Ja ehkä hyvällä pelillä vielä pitänyt sen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös