Itse äkkiseltään pidin tuota hyvin ristiriitaisena, eli tyhjiössä loistavana mutta kontekstissa erittäin kyseenalaisena sopimuksena. Ullmarkin suorittaminen harvinaisen paskan ja epäorganisoidun joukkueen takana oli poikkeuksellisen hyvää - sellaista tasoa, mihin esim. mainituista Mrazek ei ole pelistä toiseen ikinä pystynyt eikä moni muukaan ykkösmaalivahti (Andersen juu hyvinkin, hän on saanut turhat angstit koska vaikutti Torontossa). Minun mielestäni on helppo todeta, että fyysinen ja tekninen taso on Cup-voittajan tasoa ja siksi hankintana loistelias, jos tavoite on korvata Rask. Kantani on se, että jos Rask olisi ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle, ja Swaymania ei olisi olemassa, niin tuo olisi ollut lähtökohtaisesti briljantti sopimus. Koska katto ei anna myöten hankkia satavarmaa tähtiveskaa tukemaan olemassa olevaa runkoa, ja tämä on pretty much the next best thing jos ei ole mitään minkä varaan jäädä.
Kuitenkaan ei ole mitään takeita, että pää kestää kantaa vastuuta todella hyvässä NHL-joukkueessa, kun Modon Allsvenskaniin putoamisen viivytys vuodella on ainoa poikkeuksellisen resilienssin näyte uralla ja tuo SHL:n karsintasarja ei kai sentään kestä tarkastelua sarjatasona.
Lisäksi ei ole - myöskään - mitään takeita, että tavoitteen pitäisi olla korvata Rask, koska a) Rask saattaa palata, ja b) Swayman saattaa korvata Raskin.
Silti en näetyn pohjalta sulje pois, että Ullmark ottaa joukkueen harteilleen (tätä ei joku yhden harjoituskauden dorkailu estä) ja on mukana jopa starterina matkalla kannuun, jos kenttäpeli saadaan kohdilleen. Jos pystyy tuollaiseen tasoon ja silti Swayman on parempi, niin juu se ei haittaa.
Ja tässä en toisaalta kiistä, etteikö tämä voisi olla ihan hirveä virhe. Jos kiekko tarttuu kuin myöhäisien vuosien Bryzgalovilla, niin toivottavasti joku treidaa kaverin itselleen eikä jää Bruinsin rastiksi, mutta itse näen veijarissa aikamoiset fyysis-tekniset ominaisuudet.