Erkka kirjoitti:
Sen hetken, eli vuoden 1960 lain mukaan olisi ollut mahdollista tuomita Nisse taposta elinkautiseen. Vanhentumissäädökset puolestaan määräytyvät seuraamuksen, eivätkä rikosnimikkeen mukaan.
Sikäli hassua, että Suomessa puhutaan elinkautisesta. Sehän on x-määrä vuosia (en muista paljonko), ja normaalisti presidentti armahtaa, noin 14 kärsityn vuoden jälkeen (jos muistan oikein).
Mielestäni tuommoinen tuomio toisen ihmisen hengen ottamisesta, useista puhumattakaan, on naurettavan pieni. Mikä oikeus tappajalla on jäädä henkiin, kun ei ollut uhrillakaan? Tässä taas mennään siihen, että pitääkö sivistyneessä maailmassa jakaa kuolemanrangaistuksia, ja entäs jos väärä mies/nainen tuomitaan.
Ehkä vastaus piilee jossain noiden muotojen välimaastossa. Elinkautisen pitäisi olla elinkautinen, ilman mahdollisuutta armahdukseen, ellei todeta syyttömäksi.
Minä itse kyllä edelleenkin ihmettelen, millä todisteilla Nisse voidaan tuomita. Tekninen näyttö ei riitä, ja avaintodistajaksi kaavailtu lintubongari sattui vasta nyt muistamaan, teltan päällä maannella miehellä olleen kengät jalassa.
Käsittääkseni syyttäjän yllätystodistaja naapuri teltalta, tullaan ampumaan puolustuksen toimesta alas uskottavasti.
Mutta ehkä täällä ei pitäisi mielipiteitään julkaista. Tuntuu osalle olevan joukosta eriävän mielipiteen hyväksyminen, niin pirun vaikeaa.
Laki jutuissa jos olen puhunut täysin puutaheinää, niin kannan vastuun siitä, mutta muuten täällä kyllä keskitytään täysin siihen, että Nisse on syyllinen ja muut kannat vaiennetaan.