Mazza kirjoitti:
Mikä sinä olet asettumaan omaisten asemaan ja sanomaan mikä on heidän ja muiden kannalta paras vaihtoehto? Murha ei vanhene koskaan, joten sellaista rikosta tutkitaan Suomessa niin kauan kuin potentiaalisia tutkintahaaroja riittää, ja niitä tässä tapauksessa on riittänyt nykypäiviin asti. Eihän juttua mitenkään olisi edes voitu "haudata".
Huvittavaa on myös että sinulla on oikeudenkäynnin kulku tiedossa jo etukäteen, vaikka kuukausitolkulla on saatu lukea lehdistä oikeusoppineiden kommentteja casen kokonaisvaltaisesta vaikeudesta.
Oliko tämä ihan vakavalla mielellä kirjotettu pätkä?
"Niin siis ketä se tappajan kiinnisaaminen enää lohduttaa melkein 50 vuoden jälkeen? Etenkin jos todetaan, että tappaja onkin telttaretkellä mukana ollut kaveri."
Jos oli, niin huhhuh.
No olen ehkä vähän turhaa kirjoittanut omaisista, koska ne on omia ajatuksia.
Toisaalta taas voiko kukaan sanoa, että tämä ei olisi tuonut pintaan vanhoja muistoja omaisille? Itse ainakin pidän erittäin epätodennäköisenä, etteikö osa omaisista olisi viettänyt unettomia öitä sen takia, että juttu tuli taas julkisuuteen. Etenkin tämmöisellä käänteellä.
Poliisihan on toiminut kuitenkin ihan oikein. Tutkineet selvittämätöntä henkirikosta. Mutta mitkä on ne paljon mainostetut todisteen, jotka tekevät Nissestä syyllisen? Vaikka mies olisikin syyllinen, niin näillä todisteilla mitä syyttäjällä on, ei miestä varmaankaan tulla tuomitsemaan.
On tuomio jutussa mikä tahansa, niin vain Nissen tunnustus toisi mielestäni juttuun lopun.
Oikeudenkäynnissähän on yksi varma asia. Sovelletaan sen hetken lakia, koska se on syytetylle edullisempi (ei mahdu minun oikeustajuun). Sen hetken laki suhteellisen paljon erilainen murha kysymyksessä, kun tämän hetken.
Edelleenkin minun mielestäni murhan kriteerit ei täyty mitenkään, sen hetken lain mukaan, vaikka syyttäjä niin haluaa uskotellakkin.
Siis kuinka vakaata harkintaa edustaa se, että syyttäjän mielestä Nisse pisti porukan kylmäksi, kun ei saanut pillua?
Ja luulisin, että oikeusoppineille tämä asia ei ole ollut suurikaan mysteeri. Lehdet ovat vain siitä semmoisen tehneen. Ja näiden asiantuntijoiden haastatteluita voi muokata lehtijutuissa siihen suuntaan, että saataisiin vaikutelma todellisuutta vaikeammasta asiasta.
Syyttäjä tottakai haluaa käytettävän tämän päivän lakia. Sehän olisi syyttetylle raskaampi, ja se toisi tuomion sattuessa oikeaa linna-aikaa Nisselle.
Ja siitä pätkästä kyllä se on ihan tosi mielellä kirjoitettu. Sanojen asettelu ja asenteen jyrkkyys on vain huono. Ja tuostakaan ei käy ilmi se, että mielestäni Nisse on syytön. Elikkä mielestäni koko juttu on kohtuunto niitä kohtaan, jotka ovat joutuneet asian kanssa elämään koko elämänsä.
Ja tuossa pätkässä, jonka olit ottanut esiin näkyy hyvin se, että ei pitäisi kirjoittaa mitä "sylkisuuhun tuo". Kyseessähän on vain minun mielipiteeni, ei kenenkään muun.
En minä odota, että kaikki olisivat asioista samaa mieltä kanssani. En edes odota, että suurin osa.
Nämä on minun mielipiteitäni, ja sillä sipuli.