Bluesin uuden johdon tärkeimmät toimenpiteet – Jatkoaika opastaa

  • 122 697
  • 418

Kyjy

Jäsen
Perjantain infotilaisuus oli positiivinen. Kohuista huolimatta peli toimii nyt todella hyvin, mistä joukkueelle ja valmennukselle iso plussa.

Toivottavasti myös sponssirintamalta on tulossa hyviä uutisia. Pikavipin lähteminen oli lyhyellä tähtäimellä valitettavaa, mutta pitkällä sihdillä asia voi olla toisin.

Lähiympäristössä on paljon arvostettuja firmoja, joita fanina toivoisin näkeväni Bluesin tukijoina, kuten: Orion, Nokia, Rovio, Fortum, Trainer’s House jne.

Tsemppiä myyntiponnisteluihin, ehkä pientä lisäpontta teemalla ”Fanit haluaa teitä mukaan”.

Muutenkin tukijoita voisi tuoda entistä enemmän esiin. LänsiAuton Halloweenkamppis oli erinomainen esimerkki ja vastaavia lisää. Itse arvostan tukijoita ja suosin heitä aina kun mahdollista. Otan heiltä mielelläni vastaan mainontaa sähköpostiin ja mobiiliin, eli tätäkin puolta kannattaa edelleen kehittää.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä jopa harkitsin auton hakemista Länsiautosta heti ton sponssiuutisen jälkeen, mutta jäin sitten vielä odottelemaan suurempaa tarvetta. Jos/kun sellainen tulee, hommaan satavarmasti sen Bluesia sponsaavasta ketjusta.

Powerplay: varmaan maanantaina kun perjantaina eivät ehtineet. En tiedä siis sponssin suuruudesta sinänsä, mutta käsittääkseni korvaa pikavipin.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Iso käsi Bluesille näistä netissä liigapelien erätauoilla näytettävistä jutuista, joissa Siim Liivik vierailee lastensairaalassa moikkaamassa lapsipotilaita. Mahtavaa nähdä, että vaikeuksien keskelläkin kiinnitetään huomiota jääkiekkoakin tärkeämpiin asioihin.
 
Viimeksi muokattu:

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Iso käsi Bluesille näistä netissä liigapelien erätauoilla näytettävistä jutuista, joissa Siim Liivik vierailee lastensairaalassa moikkaamassa lapsipotilaita. Mahtavaa nähdä, että vaikeuksien keskelläkin kiinnitetään huomiota jääkiekkoakin tärkeämpiin asioihin.

Lienee siis tämä ruudun klippi:
Viikkomakasiini vieraili lastensairaalassa Siim Liivikin kanssa. | Ruutu

Tuskin tuosta Blues voi kauheasti kättä saada. Liivikille se iso käsi kuuluu ja varmaankin nelosen Harjulalle. Liivikiltä hienoa meininkiä ja mahtava asenne kaiken kaikkiaan. Meinasin tuon videon jo linkittää aiemminkin.

Itselle tuli hemmetin hyvä fiilis kun näin tuon pätkän sunnuntaina liigan viikkomakasiinissa ja olen katsellut sen nyt jo muutamaan otteeseen myöhemminkin. Liivikin ja tän Valtterin sanailu veti totisesti hymyn huulille. Teräviä kavereita molemmat.

Olen itse jonkinverran touhunnut kehitysvammaisten lasten kanssa vapaaehtoistoiminnan parissa. Jo pelkkä läsnäoleminen voi vaan olla jo niin paljon. Toki se on tärkeää kaikkien lasten kanssa. Terveiden ja sairaiden.

Hyvä Simo! Mahtava tyyppi. Mä luulen, että viime keskiviikko oli aika monelle tuolla osastolla viikon tai kuukauden paras päivä!

Bleg voisi järjestää kyllä esimerkiksi jonkin teemaottelun, jossa kerättäisiin lastensairaalan hyväksi pottia, ja vaikka kutsua videolla näkyvän Valtterin perheineen vieraaksi!
 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuskin tuosta Blues voi kauheasti kättä saada.
Kyllä voi kun ei oo eka kerta kun tällaista toimintaa tehdään. Linkki Youtubeen. Tietenkin pelaajathan siellä käy kääntymässä joten iso peukku heille siitä kuten myös noista kouluvierailuista mitä jaksavat tehdä.

Itse arvostan tukijoita ja suosin heitä aina kun mahdollista.
Ei muuta kuin oikein hyvää Karibianristeilyä! ;) Mutta yhteen Bluesin yhteityökumpaniin on menny viimeaikoina maku ja se on Ilta-Sanomat. Lehtiversio jää nykyään aivan varmasti ostamatta ja siitä kiitokset voi laittaa muutamalle "toimitajallle".
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Kyllä voi kun ei oo eka kerta kun tällaista toimintaa tehdään. Linkki Youtubeen. Tietenkin pelaajathan siellä käy kääntymässä joten iso peukku heille siitä kuten myös noista kouluvierailuista mitä jaksavat tehdä.

Toki toki. Sama kenen ideasta milloinkin lähtee. Hienoa toimintaa!
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ei ohjeita vaan kiitoksia. Oli muuten eilen varmasti vuoden paras mainoskampanja Bluesilla. tarkoitan tuota julkisesti televisioitua ottelua Jokereita vastaan. Ensinnäkin oli hyvä päivä valittu, kun ei juuri mitään järisyttäviä urheilutapahtumia ollut menossa. Otteluhan oli selostajien puolesta Bluesin kehumista koko ajan. Joukkueella taas pysyi fokus elikä taisteluilme hyvänä alusta loppuun. Jos nyt hieman katsojia hävisivät televisioinnin takia, niin varmasti tuo yksi peli tuo yleisöä jatkossa selvästi lisää, ja ehkä juuri niistä liikkuvista katsojista.
 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tammikuun tasauspariksi ehdottomasti Jokerit jos on saatavilla. Ois paikallismatsi pisteautomaatia vastaan. Täydellinen yhdistelmä.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vieraspelipaidat vaihtoon!

Valkoinen on mauttomin väri pelipaidassa ja tähän toivoisin muutosta. Nyt kun on hyvää ilmapiiriä Bluesin ympärillä havaittavissa lisäisin lisää ruutia kanuunaan vaihtamalla hemmetin tylsän ja apean vieraspelipaidan väritystä.

Monen tunnin raskaan työskentelyn jälkeen sain mestariteoksen aikaan käyttäen mallina Buffalo Sabresin entistä vieraspelipaitaa.

http://i.imgur.com/WnM7OEq.png

Mielipiteitä?
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kokosinisenä tuo paita vain toimii ja on erittäin tyylikäs. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että lähestulkoon kokovalkoiset (pari keltaista ja sinistä raitaa siellä taitaa olla) vieraspelipaidat eivät ole läheskään yhtä hyvännäköisiä. Tuon sinun Paint-mestariteoksen, tai vähän sen tyylisen vieraspaidan käyttöönotto ei minusta näyttäisi yhtään hassummalta. Mutta tuskimpa noita paitoja nyt hetkeen lähdetään vaihtamaan, johan yhdessä vaiheessa muutama vuosi takaperin logo ja paidat vaihtuivat lähes joka vuosi.

Nyt kun aloin miettimään, niin kuinkas monella seuralla ylipäätään koti-ja vieraspaidat eroavat toisistaan muuten kuin värityksensä suhteen, eli siis raidat ynnä muut ovat erilaiset koti- ja vieraspaidoissa? Vai onko tälläisiä tapauksia ollenkaan? Nämä viikonloppupelien kolmospaidat (Blues tänä vuonna, Pelicans ja musta viikonloppupaita jne.) ovat tietenkin asia erikseen.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Minusta paidoissa ei ole mitään vikaa. Valkoinen toimii siinä missä sininenkin. Toki voisi olla sitä ja tätä lisää, mutta pääasia on se, että Bluesin paita on liigan tyylikkäin vähien mainosten ansiosta. Kunhan tuolla linjalla pystytään pysymään ja talous ei mene kuralle tästä johtuen, minun puolesta voidaan jatkaa nykyisilläkin paidoilla. Bluesilla on ollut nyt jo kahtena kautena peräkkäin ongelmia saada oikea satsi pelipaitoja kauden alkuun, joten en mitenkään usko, että tekevät suuria muutoksia.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mä olen jo pitkään toivonut että Blues ottais kakkospaidan väriksii keltaisen. Sininen ja keltainen kun nyt on ne Espoon vaakunan värit. Hoilaahan ne fanitkin aina "sinikeltainen" eikä siis "sinivalkoinen". Ja plussana on se että kun katselee jostain läppäristä (jossa on likainen näyttö) vierasmatseja niin se keltainen paita erottus paremmin kuin valkoinen. Ei muuta kuin Nashville Predatorsin kotipaita Blues logolla ja hyvältä näyttää!

Mutta jotain tohon Blues - Barona-arena yhteistyökuvioon ois nyt tehtävä että siitä diilistä tulisi parempi Bluesin kannalta fiksumpi. Jotain juttua kuulin että tähän saataisi tulla muutosta mutta ainakaan mitään ei ole vielä julkaistu.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Annetaan positiivista palautetta kun siihen on aihetta. Erittäin hyvin hoidettu tämän kauden runkopelaajiin kiinnittäminen ensi ja jopa sitä seuraavalle kaudelle. En itse edes muista milloin viimeksi ennen joulua tilanne olisi ollut näin hyvä.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kirjoitanpa tähän ketjuun, kun viesti on selkeä, joskin aika radiaali. Espoossa jääkiekon seuraaminen on aika uusi asia, ja väitän että lätkään perehtyneet hallilla jo pitkälti käyvätkin. Hallille saadaan väkeä siitä lopusta 90%:sta kun: 1) ottelutapahtuma laitetaan kuntoon, niin että katsomossa on viihdyttävää vaikkei pelin seuraaminen täysin onnistuisi tai jos ei vielä olisi selkeää suosikkijoukkuetta. 2) ottelutapahtuma laitetaan kuntoon, siten että hallissa katsomoa lukuunottamatta vietetään enemmän aikaa kuin 2x18min + 10min ennen peliä = 46min. Esim. 2 tuntia on hyvä alku, jengi pitää saada hallille vähintään tuntia ennen pelin alkua ja pelin jälkeenkin puoleksi tunniksi. Tämä vaatii radikaaleja toimenpiteitä, ja hallin käytävät (näille alueille on heti lanseerattava uusi nimi!) on muutettava viihtyisiksi oleskelu/palvelutiloiksi, jossa maistellaan trendikkäitä viinejä tai oluita tapaksen kera, hoidetaan kynnet ja hiukset, luetaan lehdet drinkin kera ja juorutaan että tuonkin ohimenneen julkkiksen evioelämä rakoilee. Tai sitten vaan kokoonnutaan pystybaaripöydän ääreen ja juodaan olutta ja syödään bratwursti - mutta haarukalla ja veitsellä oikealta lautaselta. Kun volyymia saadaan kasvatettua pidennetyn aukiololajan myötä, niin hintataso voidaan myös pitää järkevänä. Palveluntuottajille halli on myös keino markkinoida palvelujaan hallin ulkopuolella. Valittuihin ruokiin ja juomiin tietysti kunnon happy hour ennen peliä.

Idea on siis vähän sama kuin ruotsinlaivalla, jääkiekko-ottelu olisi eräänlainen 5 tunnin miniristeily jossa hemmotellaan itseään ja irtaannutaan totaalisesti arjesta.

Tiedän että ajatusmalli on että "ei lätkäihmisiä kiinnosta kuin lihapiirakka ja halpa olut", mutta tässä pointtina on kulttuurin muutos ja uusien ihmisten houkuttelu hallille. Lisäksi itse ottelun täytyisi tietysti olla se illan kohokohta.

Kusisin hunajaa jos Barona areenalle saataisiin esim. Brewdog-ravintola. Ihan sama mitä siellä juoma maksaisi, kävisin siellä vain koska se olisi niin siistiä! Miksei siellä voisi olla kahvibaari josta saisi kunnollista kahvia? Jos ei Starbucks, niin vaikka Roopen (#20) kahvila. En ehkä kävisi noissa erätauoilla jonojen takia, vaan ennen peliä tai pelin jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
...jatkoa Hannuticin kirjoitukseen. En tiedä onko Barona Areenalla koskaan käynyt kukaan ravintola-alan ammattilainen konsultoimassa - jos ei ole niin pitäis. Näin maallikkonakin on helppo nähdä mikä tuolla myyntialueilla mättää ja olis korjattavissa jopa hyvin pienillä muutoksilla ja vähäisellä rahalla. Sieltä puuttuu (paria pystytolppaa lukuunottamatta) kokonaan ns. pöytätila minne asettaa tuoppinsa ja syötävänsä. Sen takia tiskille jonottajat ja bissenlitkijät häröilee siellä sekaisin missä sattuu. Seinustojen luo pitkät pystypöydät joihin voi nojailla ja samalla turista vieruskaverien kanssa. Varottava kuitenkin asettamasta sellaisia pöytiä jotka katkaisevat läpikulun ja ruuhakuttavat käytäviä.

Ja perusjuttu: urheilutapahtumassa PITÄÄ saada vittu MAKKARAA! Vaadin Barona-Areenalle makkaraa. Sausage, Wurst, Korv, tajuatteko? Makkara! Jääkiekko-ottelu ilman makkaraa on kuin perse ilman reikää.

Sitten: Ottelutapahtuma ja ympäristö pitää luoda sellaiseksi että se luo yhteisyyttä. Toisessa ketjussa on puhuttu siitä mikä on pelitavan ja itse matsin merkitys siihen että jengi käy halleilla. Kehittyneemmän urheilukulttuurin maissa sellaisilla asioilla ei ole paskaakaan merkitystä. Ihmiset tulevat sinne koska kokevat että se seurayhteisö on heidän juttunsa. Osa jopa kausikorttilaisista ei ole suuremmin edes kiinnostunut koko lajista vaan heille tärkeää on seuran edustama ja heidän omakseen kokema identiteetti ja yhteisö johon sen kautta kuuluvat. Paikka jossa turistaan toisten kanssa, juodaan bisseä ja syödään Wurstia, lauletaan ja taputetaan. Se yhteisö saa heidän tulemaan aina uudestaan paikan päälle, ei sillä ole merkitystä onko oma jengi voittanut vai hävinnyt edellisen pelin.

Tämäkin olisi jonkun konsultin paikka: Bluesin ottelutapahtumaan vierailulle ja arvio siitä miten sitä tulisi kaikkinensa kehittää että se tukisi yhteisöllisyyyttä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ja perusjuttu: urheilutapahtumassa PITÄÄ saada vittu MAKKARAA! Vaadin Barona-Areenalle makkaraa. Sausage, Wurst, Korv, tajuatteko? Makkara! Jääkiekko-ottelu ilman makkaraa on kuin perse ilman reikää.

Sitten: Ottelutapahtuma ja ympäristö pitää luoda sellaiseksi että se luo yhteisyyttä. Toisessa ketjussa on puhuttu siitä mikä on pelitavan ja itse matsin merkitys siihen että jengi käy halleilla. Kehittyneemmän urheilukulttuurin maissa sellaisilla asioilla ei ole paskaakaan merkitystä. Ihmiset tulevat sinne koska kokevat että se seurayhteisö on heidän juttunsa. Osa jopa kausikorttilaisista ei ole suuremmin edes kiinnostunut koko lajista vaan heille tärkeää on seuran edustama ja heidän omakseen kokema identiteetti ja yhteisö johon sen kautta kuuluvat. Paikka jossa turistaan toisten kanssa, juodaan bisseä ja syödään Wurstia, lauletaan ja taputetaan. Se yhteisö saa heidän tulemaan aina uudestaan paikan päälle, ei sillä ole merkitystä onko oma jengi voittanut vai hävinnyt edellisen pelin.

Eikö nakkimuki kelpaa? *hymiö*

Yhteisöllisyydessä päästään varmaan myös kulttuurieroihin. Esim. Saksassa koko kansa käyttäytyy aika paljon eri tavalla kuin meillä Suomessa, missä parhaan kaverinkin kanssa keskusteltaessa pitää olla melkein sellainen metrin hajurako, puhumattakaan jostain tuntemattomista tyypistä. Vaikka poikkeuksia toki on, näkisin juuri kulttuurieron suurinpana esteenä suuren mittakaavan yhteisöllisyyden löytämiseen. Enemmän se tulee ehkä perheiden kautta. Faija käy matseissa, lapset käy matseissa, vaimokin tulee joskus matseihin ja näin perinne matseissa käymisestä syntyy. Lapset kasvaessaan käyvät edelleen peleissä ja vievät myös omat jälkeläiset matseihin. Tällöin pelitavalla, identiteetillä tai nakkimukeilla ei ole mitään merkitystä. Jos näistä asiakkaista pidetään huolta, yleisömäärä kasvaa taatusti. Pitää saada ihmiset sitoutumaan Bluesiin. Miten se sitten tapahtuu, onkin se haastavin juttu. Miten saat sen faijan tulemaan matseihin joka kerta ja vielä raahaamaan ne kakarat mukanaan. Tässä tilanteessa oheistuotteilla, ruokapalveluilla onkin jo iso merkitys. Hallille ja peliin pitää olla helppo tulla ja siellä pitää viihtyä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Yhteisöllisyydessä päästään varmaan myös kulttuurieroihin. Esim. Saksassa koko kansa käyttäytyy aika paljon eri tavalla kuin meillä Suomessa, missä parhaan kaverinkin kanssa keskusteltaessa pitää olla melkein sellainen metrin hajurako, puhumattakaan jostain tuntemattomista tyypistä. Vaikka poikkeuksia toki on, näkisin juuri kulttuurieron suurinpana esteenä suuren mittakaavan yhteisöllisyyden löytämiseen. Enemmän se tulee ehkä perheiden kautta. Faija käy matseissa, lapset käy matseissa, vaimokin tulee joskus matseihin ja näin perinne matseissa käymisestä syntyy. Lapset kasvaessaan käyvät edelleen peleissä ja vievät myös omat jälkeläiset matseihin. Tällöin pelitavalla, identiteetillä tai nakkimukeilla ei ole mitään merkitystä. Jos näistä asiakkaista pidetään huolta, yleisömäärä kasvaa taatusti. Pitää saada ihmiset sitoutumaan Bluesiin. Miten se sitten tapahtuu, onkin se haastavin juttu. Miten saat sen faijan tulemaan matseihin joka kerta ja vielä raahaamaan ne kakarat mukanaan. Tässä tilanteessa oheistuotteilla, ruokapalveluilla onkin jo iso merkitys. Hallille ja peliin pitää olla helppo tulla ja siellä pitää viihtyä.

Ei tarvitse mennä Saksaan asti enkä minä sellaisesta menosta edes haaveile. Väittäisin että yhteisöllisyyttä löytyy Suomestakin vaikkapa Töölön puolelta ja Hakametsästä. Ja kyse ei ole pelkästään pidemmistä perinteistä (toki niilläkin on merkityksensä) vaan kyseisissä organisaatioissa myös ylläpidetään sitä jatkuvasti viestinnällä ja erilaisilla muilla toimilla. Ympäristön ja tapahtuman voi tehdä sellaiseksi että se mahdollistaa yhteisöllisen toiminnan (tilaratkaisut, ohjelma, tuotteet jne), Barona-Areenan nykyiset tilat houkuttelevat tulemaan paikella mahdollisimman myöhään ja lähtemään sieltä mahdollisimman nopeasti pois.
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
...hallin käytävät (näille alueille on heti lanseerattava uusi nimi!) on muutettava viihtyisiksi oleskelu/palvelutiloiksi, jossa maistellaan trendikkäitä viinejä tai oluita tapaksen kera, hoidetaan kynnet ja hiukset, luetaan lehdet drinkin kera ja juorutaan että tuonkin ohimenneen julkkiksen evioelämä rakoilee. Tai sitten vaan kokoonnutaan pystybaaripöydän ääreen ja juodaan olutta ja syödään bratwursti - mutta haarukalla ja veitsellä oikealta lautaselta.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Minä ja ne henkilöt, joiden kanssa käyn hallilla, olisimme valmiita käyttämään rahaa ruokaan ja juomaan, mutta tarjonta on niin huonoa ettei bissen lisäksi juuri muuta voi ostaa. Tulemme hallille tapaamaan toisiamme ja tietysti meitä yhdistää kiinnostus jääkiekkoa kohtaan, mutta ei se ole se ykkösjuttu. Haluamme tavata toisiamme ja jääkiekko on tälle porukalle sopivin keino kokoontua pari kertaa viikossa. Usein tultaisiin mielellämme hallille suoraan duunista, mutta kun eihän siellä Baronalla ole mitään nähtävää. Nyt saatetaan tavata tunti ennen peliä esimerkiksi Niittykummun Gallows Birdissä.

Jos tapahtuma olisi parempi, käyttäisin varmasti helposti n. 500€/kausi enemmän rahaa Baronalla. Nyt taas tapahtuman ollessa tylsä, osa porukastamme jää välillä mieluummin katsomaan jotain tiistain Pelicans ottelua Nelonen Prolta, vaikka kausikortti on taskussa.

Kusisin hunajaa jos Barona areenalle saataisiin esim. Brewdog-ravintola. Ihan sama mitä siellä juoma maksaisi, kävisin siellä vain koska se olisi niin siistiä! Miksei siellä voisi olla kahvibaari josta saisi kunnollista kahvia? Jos ei Starbucks, niin vaikka Roopen (#20) kahvila. En ehkä kävisi noissa erätauoilla jonojen takia, vaan ennen peliä tai pelin jälkeen.

Just näin. Brewdogin baari nyt on jo ehkä liikaakin pyydetty, mutta voisihan esimerkiksi sille vieraspäädyn Blue Zonelle jotain tehdä. Potentiaalia olisi kuitenkin saada helposti 100 sellaista ravintolapaikkaa, joilta voi seurata peliä olut kädessä. Nyt siellä ei ole edes tiski auki, vaan oluet haetaan muovimukeihin jostain Texas Peten kanaluukusta. Kahvin olen laittanut boikottiin, koska se on jokaisessa pisteessä keitetty selvästi ennen ottelua ja on aina kädenlämpöistä.

Nyt kun pääsin tässä valittamisessa vauhtiin, niin mietinpähän vaan että miksi Koffin Sky Bar on auki ainoastaan tilauksesta? Voisiko vaihtoehtona olla vaikka 25€ seisomalippu, jonka hintaan kuuluu 2 Skybarissa odottavaa kylmää Koffia? Ei pitäis olla näin vaikeeta.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Toisessa ketjussa on puhuttu siitä mikä on pelitavan ja itse matsin merkitys siihen että jengi käy halleilla. Kehittyneemmän urheilukulttuurin maissa sellaisilla asioilla ei ole paskaakaan merkitystä. Ihmiset tulevat sinne koska kokevat että se seurayhteisö on heidän juttunsa.

Hyvää keskustelua yllä monella tapaa, vaikka ihan kaikesta en olekaan samaa mieltä ja tietysti tuo Areenan käytävätila tekee omia rajoitteitaan... mutta nyt mennään fiksulla tavalla siihen, miten toimivan perustan päälle voisi rakentaa - ja kyllä, ideaalitilanteessa nimen omaan ihmisten pysyminen hallilla olisi maksimoitava tapahtuman molemmin puolin. Ja ideaalitilanteella tarkoitan sitä, että se ei ole seuralle kuluerä vaan mahdollisuus lisätuottoihin.

Tuo lainattu oli kuitenkin pakko poimia. Puhutaan sitten HIFK:sta tai Real Madridista, siellä "kehittyneemmässä urheilukulttuurissa" on protestoitu monesti nimen omaan joukkueen peliesityksiä, jos ne poikkeavat totutusta identiteetistä. Esimerkiksi Realissa Mourinho käytännössä savustettiin ulos, vaikka joukkue oli voittava, koska Real ei pelaa puolustuksen kautta ja kyttää vastaiskuja. Ja lähempää tuossa Nordiksella on muniinpuhaltelua ja passiivisuutta aina paheksuttu. Monen eurooppalaisen seurajoukkueen identiteetti on nimen omaan rakennettu pelin ja pelitavan ympärille ja siihen on kasvettu sisään - ja se massa on kasvanut siihen päälle. Sir Alex veti ManUa kohtuullisen samalla tavalla yli 20 vuotta. Hallilla käyvien perusta on kiinnostunut pelistä ja se kannattajaporukka on sitä WOM-markkinoinnin parasta A-ryhmää, joka saa sitä satunnaista porukkaa hallille ja sitä kautta sitoutumaan. Ja jos sitä pelillistä kaikkia yhdistävää identiteettiä muutetaan, tulee aina vastarintaa nimen omaan sieltä, josta sitä ei ole varaa menettää ilman, että koko korttipakan perustus romahtaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niin, koko tämä pelitapakeskusteluhan kertoo siitä, että Bluesilla ei mitään pelitavallista identiteettiä ole. Eihän muuten seuraa läheltä seuraavat voi olla näin eri mieltä. Toki jos ulkopuolelta katselevalta kysyy, lienee Bluesin peli "aina" sitä taistelukiekkoa, ajokoirakiekkoa tai muuten vaan sinnikästä jyystöä. Vähän sellaista Ron Jeremymäistä josta ei ikinä tiedä tuleeko tulosta vai jatkuuko pelkkä jyystö.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tuo lainattu oli kuitenkin pakko poimia. Puhutaan sitten HIFK:sta tai Real Madridista, siellä "kehittyneemmässä urheilukulttuurissa" on protestoitu monesti nimen omaan joukkueen peliesityksiä, jos ne poikkeavat totutusta identiteetistä.

Kyllä, protestoidaan mutta peleistä ei jäädä sen takia pois eikä seuraa hylätä. Ja jos luit kirjoitukseni kunnolla niin en todellakaan sanonut että muualla ei pelillä olisi väliä. Seurayhteisössä mukana eläminen vaan tarkoittaa paljon muutakin kuin sitä että tappiopelin jälkeen täytetään seuran naamakirjasivu kiukkuisilla kommenteilla. Jos Suomessa sanon käyneeni matsissa on ensimmäinen kysymys sen jälkeen "paljonko peli päättyi?" kun Saksassa kysyttäisiin ehkä että "oliko hauskaa?".

Menee nyt vähän ylianalysoinniksi. Pointtini oli että ottelutapahtuma ympäristöineen pitäisi rakentaa sellaiseksi että se houkuttelee saapumaan paikalle ja kokea olevansa osa seurayhteisöä.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllä, protestoidaan mutta peleistä ei jäädä sen takia pois eikä seuraa hylätä. Ja jos luit kirjoitukseni kunnolla niin en todellakaan sanonut että muualla ei pelillä olisi väliä. Seurayhteisössä mukana eläminen vaan tarkoittaa paljon muutakin kuin sitä että tappiopelin jälkeen täytetään seuran naamakirjasivu kiukkuisilla kommenteilla. Jos Suomessa sanon käyneeni matsissa on ensimmäinen kysymys sen jälkeen "paljonko peli päättyi?" kun Saksassa kysyttäisiin ehkä että "oliko hauskaa?".

Kyllä peleistä jäädään pois muuallakin. Enkä minä ainakaan ole seuraa hylännyt. Jossain pidempien perinteiden maissa kausikorttien myynti on sen verran isommassa mittakaavassa, että se vaan ei näy niin suoraan yleisömäärissä, jos porukka alkaa protestoida. En tiedä, mikä oli syynä ja/tai kuinka poikkeuksellista se oli, mutta olen ollut esimerkiksi Roomassa katsomassa AS Roman mestarien liigan ottelua, jossa kapasiteettia Stadio Olimpicolla on yli 82 000 katsojalle ja paikalla on noin 16 000. Silloin lähes täysin tyhjältä näyttävä stadioni yllätti - enkä usko, että näihin peleihin oli kausikortilla pääsyä.

Luin mielestäni kirjoituksesi kunnolla ja tämä kohta "Toisessa ketjussa on puhuttu siitä mikä on pelitavan ja itse matsin merkitys siihen että jengi käy halleilla. Kehittyneemmän urheilukulttuurin maissa sellaisilla asioilla ei ole paskaakaan merkitystä." viittasi mielestäni hyvin vahvasti siihen, että muualla urheilun seuraaminen olisi jotain muuta kuin pelistä välittävä yhteisö. Ymmärrän kyllä tuon edellisen jälkeen, että ilmeisesti tarkoitit jotain ihan muuta kuin miten sen ymmärsin ja monessa asiassa olemme ihan samaa mieltä, mutta silti väheksyt mielestäni sen itse pelin merkitystä tapahtumalle.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Myönnettäköön että ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitukseni oli sanoa että sillä muulla pelin ympärillä tapahtuvalla on suurempi merkitys joissakin muissa maissa ja Suomenkin kaupungeissa. Joskus kun innostun maalailen vähän turhan värikkäällä pensselillä. Ja suomalainen urheilukulttuuri ei muuten edes ole orientoitunut pelitapa-asioihin vaan pelin tuloksiin. Voittaminen on se mikä kiinnostaa. Jos oma joukkue voittaa ottelun on oli peli ollut vähintäänkin ok tasoa, jos häviää on peli ollut paskaa vaikka oma joukkue olisi taistellut loppuun asti hyvin. Tuolta ainakin välillä tuntuu kun seuraa kommentteja hallilla ja sosiaalisessa mediassa.
 
Viimeksi muokattu:

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Annan taas kiitosta kun siihen on aihetta. Vaihto Virkkunen-Pitkänen oli kaikin puolin loistava homma. Virkkusen tämän ja ensi kauden sopimuksesta päästiin eroon ja samalla tiedetään mitä saadaan rouhijaosastolle. En edes muista milloin seuraavan kauden joukkue olisi tässä vaiheessa vuotta ollut jo näin hyvin kiinnitetty.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt kun tää kausi on mennyt hieman vihkoon niin kaipa tän ketjun voisi nostaa ylös ja antaa muutama ilmainen kehitysehdotus.

1. Panostakaa siihen otteluohjelmaan. Oikeasti ei kahta kotiottelua kolmen päivän sisään taikka kolmea kotiottelua viiden päivän sisään. Oikeasti ei jengi jaksa käydä hallilla noin tiiviisti. Muutama lauantai taikka sunnuntaipeli lisää ei olisi pahiteeksi. Noissa viikonloppupeleissä voisi koittaa maksimoida tuloja sen verran että esim. silloin voisi kohdata HPK:n, TPS:n tai Tampereen jengit kun sieltä suunnalta saatais tulla vastustajan jengin faneja. HIFK ja Kärppä pelit tietenkin viikolle että saatte ne aitiot myytyä.

2. Tiputtakaa nyt sitä parkkimaksua. Toi 7 euroa tuntuu jengistä riistolta. Halli on nyt missä se on joten sinne tulemista pitäisi helpottaa eikä rangaista. Kaksi euroa pois tosta maksusta ja se muuttaa mielikuvaa maksun tasosta.

3. Nyt joku purilaispaikka sinne hallille. Muutenkin vois noiden kiskojen ja Restelin kanssa käydä kehityskeskustelun hinta-laatu suhteesta. Ja sitten Pavlovin Koiralle oma makkarakoju.

4. Kun teette ensi kaudella budjettia niin olettakaa että yleisökeskiarvo on jotain 3870 luokkaa. Toki tavoiteena pitää olla että se saadaan nostettua 4500 mutta yleisömäärän suhteen pitää olla nyt pessimistirealisti.

5. Pliis, älkää laskeko sen varaan että joku pelaaja saadaan myytyä KHL:lään. Hävetti lukea moista.

Bonus: vaihtakaa se kakkospaita nyt keltaseksi. On Espoon värit ja fanitkin hoilaa aina sinikeltaisesta. Toisi mukavasti lisäväriä tähän touhuun. Paitauudistuksen voisi myös sitten ajaa läpi myös parin vuoden aikana kaikissa junnujoukkueissa läpi kun siellä sitten uudistetaan pelipaitoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös