Vanhan toistoa, mutta jatkan jankuttamistani laittamalla muutaman pointin syvempien pohdintojen pohjaksi kun tulevan omistajaportaan pitäisi kai jo olla vähitellen suunnittelemassa tulevaa.
1. ISO seisomapääty, johon edulliset liput + kausarit (tyyliin Pori). Päädyn ja kaarteiden penkkien vaihto kombi-tyyppisiin / helposti siirrettäviin, taikka vähintään niiden huputtaminen samaan tyyliin kuin eräissä muissa liigahalleissa (esim. Turku ja Hämeenlinna).
2. Juniorikortit, joilla Bluesin junnut pääsisivät ilmaiseksi peliin (ko. seisomakatsomoon).
3. Klubi-katsomoon kohtuuhintaisia lippuja myös ns. rivikatsojille, tavoitteena täyttää ko. katsomo. Ei tee hyvää tunnelmalle, jos alakatsomoiden toinen sivu on lähes tyhjä ja kympin lipun ostaneita katsojia on ripoteltu pitkin yläkatsomoita.
4. Heti kun nykyisistä oheismyyntiä koskevista sopimuksista päästään irtautumaan, tarkat suunnitelmat miten hommia voitaisiin hoitaa jatkossa järkevämmin. Osa (mutta vain osa) myynnistä edelleen ulkopuolisten palvelutarjoajien kautta (esim. aitioiden oheismyynti, baarit, ravintolat), osa oheistoiminnoista sen sijaan win-win -hengessä junnujen hoidettavaksi (esim. parkkiliput, liikenteenohjaus, osa järjestyksenvalvontaa, kahvi-limu-hodari-poppari -osasto erätaukomyynnistä) ja osaksi kasvattajaseurojen yksittäisten joukkueiden varainhankintaa.
Kaikki nämä lisäisivät osaltaan nähdäkseni peräänkuulutettua yhteisöllisyyttä ja kohdat 1 - 3 parantaisivat tunnelmaa hallissa ja olisivat tärkeä osa eräänlaisen "Blues-manian" synnyttämisessä. Tunnelman parantuminen edistäisi yleistä käsitystä toiminnan merkityksellisyydestä kaupunkilaisille / kannattajille, ja sitä kautta lisäisi mahdollisten yhteistyökumppanien kiinnostusta osallistua tavalla tai toisella toimintaan, mikä taas puolestaan parantaisi seuran mahdollisuuksia löytää sponsoreita. Rohkenen arvella, että hyvällä tunnelmalla olisi hyvinkin myönteinen vaikutus myös aitioiden käyttöasteeseen ja niiden oheismyyntiin.
Näistä ja eräistä muistakin syistä uusi omistajaporras voisi tulevaa visioidessaan ottaakin yhdeksi päämääräkseen luoda puitteet siihen, että Bluesilla olisi vaikkapa vuonna 2018 liigan paras fanikatsomo ja hallissa kiihkein tunnelma. En pidä tätä mahdottomana, mutta tämä ei synny itsestään tai ainoastaan fan clubin toimilla, vaan myös seuran pitää kantaa kortensa kekoon.
Ja vielä: en nyt halua dumata ajatusta ennakkomyynnistä ja lihapiirakoiden ynnä muiden nakkimukien kiikuttamisesta katsomoon, mutta tuo palvelu on ehkä kokonaisuuden kannalta aika triviaali juttu. En usko tämän palvelun tuovan ensimmäistäkään asiakasta hallille, mutta hyvä tunnelma ja yhteenkuuluvuus sen sijaan tuo porukkaa paikalle. Vertauksena taas vaikkapa se Pori. Väitänpä Ässien ennätyksellisen katsojakeskiarvon helpottavan tämän kevään ja tulevan kesän sponssimyyntiä aika paljon enemmän kuin se, että porilainen keskivertokatsoja saa ennakkotilatut makkaraperunansa kannettuna suoraan istumapaikalleen.