Puhelin tuossa torstaina yhden omistajan kanssa, lupaili soittaa mulle viikonlopun aikana taas. Kysyn, saisinko kertoa vähän suunnitelmista ja neuvottelujen tilanteesta. Olen edelleen sitä mieltä minulle kerrotun valossa, että taistelua ei ole hävitty, tai jos taistelu, niin sotaa ei.
Sen verran nyt uskallan kertoa, että pelaajien palkat on maksettu ja ensi viikolla pitäisi olla rahaa maksaa kaikkien joulukuun palkat. Myös Hirso oli saanut palkkansa, mutta palkanmaksun myöhästyminenkin on irtisanoutumisperuste, vaikkei aivan ilmiselvä. Seura olisi voinut riitauttaa asian, mutta eipä siinäkään olisi ollut mitään järkeä - mitä hyötyä olisi ollut pitää joukkueen kallispalkkaisin, mutta loppuun palamassa oleva pelaaja väkisin samalla kun riidellään oikeudessa? Tuskin olisi ollut peliesitykset (vaikka ammattilainen onkin) mitään huippua, eikä olisi varmaan kopissakaan ollut enää samanlainen liideri. Aika vaikea on yleensäkin ketään väkisin pitää. Toki toivon sydämestäni, että nyt ei kukaan ole lähdössä ja että tilanne ratkeaa pian - lopun alkua alkaa olla, jos lisää pelaajia lähtee. Eipä tuossa rosterissa ole enää karsittavaa.
Palailen asiaan, jahka saan jotain tietoa.
Tuosta Salonojan yhteydenpidosta kannattajien suuntaan: Jussi on itse mutkan kautta kertonut että mietityttää mitä kannattajat hänestä miettivät ja saako paskaa niskaansa jos tulee takaisin. Uskoisin että kannattajilla voisi olla myös annettavaa Jussille, koska meillä on myös näkemystä siitä että mikä on toiminut ja missä on menty pieleen. Olen siis ottanut yhteyttä ja tarjonnut apua ja sanonut että olemme valmiit keskustelemaan ja tarjoamaan tukemme, mutta ei ole vastannut. Toki on voinut olla melko kiireinen tässä, kun on kuitenkin edelleen ollut neuvotteluissa mukana. En ole tuomitsemassa siis siitä, ettei heti ole yhteydessä, mutta sinänsä kyllä vähän ihmettelen jos ei kiinnosta. Edellisellä kerrallahan Jussi laittoi joskus kyllä rahaa BFC:n tilille, mutta muuten ei kiinnostanut minkäänlainen yhteydenpito tai toiveiden kuunteleminen. Mä näkisin kuitenkin, että faneilla/kannattajilla on muutakin annettavaa kuin kausarirahat (toki tähän tämän hetken tilanteeseen ei kannattajapuolelta löydy nopeaa ratkaisua). Tuosta mitä jotkut kirjoittivat siitä että on hyvä että omistaja hoitaa yritysasiakkaat, voisin sanoa että eipä Salonojankaan aikana yritysasiakkaita hirveästi haalittu, ehkä siksi ettei ollut tarvetta kun aina kuitattiin tappiot. Sponsorihankintakin aloitettiin melkein nollasta nykyomistajien aloittaessa, kun niitä ei juuri ollut. Itseeni, 16 vuotta espoolaisena yrittäjänä toimineena, ensimmäinen yhteydenotto ikinä firmaan tuli nykyomistajien aikana.
Mutta oli sitten uusi omistaja Jussi tai jokin yhteenliittymä, niin mun mielestä tuo seura pitäisi oikeasti saada taloudellisesti kannattavaksi, vaikka takana olisi kuinka paljon rahaa. Saada se toimimaan omillaan, se olisi paras tulevaisuuden turva. Ja uskon, että se on mahdollista. Vaatisi toki ammattitaitoista porukkaa toimistolle(kin). Ei kenenkään kavereita pelkästään sillä meriitillä että on oikean ihmisen tuttu, tai pelaajauran perusteella.
Nykyjohdon (ja aiempien toimijoiden) virheistä kun voisi oppia.
Konkurssi on kuitenkin se kaikkein pahin skenaario, joka romuttaisi junioritoiminnankin, kuten blogissani kirjoitin. Sydämestäni toivon, että siihen ei jouduta, sillä sen jälkeen ei sitten enää kovin helposti nousta. Ja vaikka HIFK saisi tietty kovasti lahjakkaita junioreja, niin näkisin että kaksi liigaseuraa pk-seudun juniorimassalla on välttämätöntä ihan nuorien kehityksen vuoksi ja yleensäkin jääkiekon puolesta.