Ihan mielenkiintoinen logiikka. Päteeköhän tuo muillekin elämänaloille?
Ilmeisesti teikäläisten mielestä lääkäri, joka on elämänsä aikana pelastanut kymmenen ihmishenkeä, voi seuraavan kerran henkihieverissä olevan potilaan tullessa vain juoda kahvia ja antaa potilaan kuolla, koska hän kuitenkin on pelastanut enemmän ihmishenkiä kuin lääkärit yleensä. Ja muut lääkärit eivät voi kritisoida häntä ennen kuin ovat itse pelastaneet kymmenen ihmishenkeä. Tai sotarintamalla se kymmenen ryssää tappanut voi lähteä kotiin, kun on tappanut monta kertaa enemmän kuin muut keskimäärin. Ja muilla sotilailla ei ole oikeutta sanoa tuolle rintamakarkurille mitään ennen kuin itse on tappanut kymmenen ryssää.
Tuo nyt ei ole verrattavissa minun logiikkaani vaikka se siltä saattaa näyttää. Ensinnäkin rahaa ja ihmishenkiä nyt ei voi tuolla tavalla verrata.
Ja se minun pointtini oli että kaikilla meillä on ollut (Suomessa) mahdollisuus tulla rikkaiksi, jotkut vain ovat olleet laiskoja, jotkut ahkeria. Kun joku on ollut ahkera ja tehnyt hommia valtion eduksi, toinen taas ei niin ensimmäiseksi mainittu on tehnyt enemmän valtion eteen. Tällöin kuulostaa erikoiselta jos vähemmän töitä tehnyt aloittaa valittamisen, koska ei ole itse viitsinyt tehdä niin paljoa hommia että olisi edes saanut sellaisen mahdollisuuden tuottaa valtiolle hyötyä.
Jos yhteiskuntaa ajatellaan, niin voidaan ajatella samansuuntaisesti ihmisten hengissä sillä tavalla, että kuinka paljon on valmis tekemään hommia sen eteen että ihmishenkiä säästyisi. Lääkäri kuulostaa hyvältä vastaukselta. Mutta koska lääkäreitä voi olla vain rajallinen määrä, ja muitakin työntekijöitä tarvitaan yhteiskunnan pyörittämiseen, voivat ihmiset tehdä paljon hommia eri tavoilla säästääkseen ihmiselämiä. Jotkut vain luovat olosuhteet lääkäreille että niiden pelastaminen on mahdollista. Tällöin myös paljon tienaavat (vaikka ihan muilla aloilla ovatkin) ovat tehneet paljon ihmishenkien ylläpitämisen eteen, sillä rahalla niitä uusia keinoja pelastaa ihmishenkiä on saatu.
Lääkäri joka ei halua pelastaa ihmistä, koska on jo pelastanut 10, ei tässä mielessä ole kovin kunnioitettava koska ei tee enää töitä pelastaakseen ihmisiä. On hän kuitenkin hieman kunnioitettavampi kuin ihminen joka ei ole tehnyt ikinä mitään, maannut kotona jos sitäkään, koska helppo elämä. Lääkäri on sentään pelastanut 10 ihmistä elämänsä aikana.
Tietenkin tässä voidaan lähteä pitemmälle ajattelussa ja ajatella että onko lääkäri vienyt joltain toiselta kouluttautumispaikan ja näin ollen vienyt toiselta ihmiseltä mahdollisuuden pelastaa ihmiset joita ei itse jaksa. En kuitenkaan näe että näin pitkälle kannattaa keskustelua viedä.
Että mielestäni tuo sinun vertaus ei oikein sovi tuohon minun esittämään maailmankuvaan.