Vahvoista altcoineista kaksi on pistänyt viime aikoina erityisesti silmään, eli Link(Chainlin) ja varsinkin Ada(Cardano) . Varsinkin jälkimmäinen on mielestäni selviytynyt hämmästyttävän hyvin Bitconin rajuista hinnanmuutoksista. Molemmat projektit ovat muutenkin pintaraapaisun perusteella laadukkaita. Mitäs jengi on yleisesti näistä mieltä ja näiden tulevaisuuden näkymistä verrattuna muihin top 20 altteihin ja onko ylipäätä havaintoni oikeita näiden kurssimuutoksista vs. Bitcoin vs muut altcoinit?
Ei ole ensimmäinen kerta kun jotain tunnettua kryptovaluutan/lohkoketjun ongelmaa ratkaiseva projekti saa sijoittajien enemmistön hypen taakseen. Kun Cryptokitties-peli oli osoittanut Ethereumin voiman, mutta myös sen skaalautumattomuuden, oli otollinen hetki EOSille, jota ihmiset ostivat sitä pelkän White Paperin pohjalta rahakkeen liikkeellelaskussa (ICO) yli miljardilla dollarilla. Kehittäjät jopa saivat tehdyksi sellaisen toimivan tuotteen jonka olivat luvanneet, mutta samalla Ethereumkin oli jo ilmoittanut korjaavansa skaalautuvuusongelmansa, osin samoilla tekniikoilla joihin EOS perustui. Sovelluksia EOSille ei enää syntynyt, ja kehittäjätkin ovat jo lopettaneet. Näin jälkikäteen voidaan todeta että vain liikkeellelaskussa ostaneet jäivät voitolle. Siinä vaiheessa kun EOS oli jo noussut top kymppiin oli jo liian myöhäistä.
Vertaan tätä 1850-1900-lukujen kultaryntäyksiin ja rautateiden rakentamiseen Amerikassa. Tulevaisuutta avautuu eteen ihan suht yleisenä tietona, mutta se kulta on oikeasti käytävä kaivamassa, ja rautatiet rakennettava. Vain harvat onnistuvat ja suurin osa epäonnistuu. Mahdollisuuden saaminen edellyttää laajaa varainhankintaa. Moni sijoittaja antaa rahansa puhtaisiin huijauksiin. Moni aidosti hyvä hanke joutuu johonkin intiaanien kynsiin ja epäonnistuu varsinaisesti ilman omaa syytään. Mutta jotkut löytävät kultaa aikaisessa vaiheessa, tai onnistuvat veikkaamaan oikeaa firmaa, ja siksi nämä ajat jäivät historiaan.
Fordin T-malli käynnisti koko autoteollisuuden ja muutti ihmisten elintapoja ja yhteiskuntarakennetta mahdollistaen autoilun keskiluokalle. Sitä valmistettiin 20 vuotta. Mutta sitten sekin korvattiin paremmilla malleilla, ja ennen pitkää kilpailijat sitten söivät ne paremmatkin mallit. Nyt on menossa viides vetyaalto. Jos tällä kertaa hypen kohteena olevat yrityksissä kehitettävä teknologia saa vetyautot laajaan tuotantoon, niin sijoittajat tienaavat hyvin.
Jos jaksaa etsiä vähemmän tunnettuja sijoituskohteita käärmeöljykauppiaiden täyttämillä toreilla, niin voihan se kannattaa, mutta varmaan paljon helpommin niihin hurahtaa ja alkaa jakelemaan rahojaan huijareille ja epäonnistujille heidän lupauksistaan ja omista odotuksistaan sokaistuneena.