Itsessäni koko kyrptovaluutta keskustelua häiritsee se vastakkain asettelu. Yllättävän monen mielestä tai ainakin uskomus on, että tulevaisuutta on vain kryptovaluutta tai fiat-valuutta. Tai osakesijoittaminen tai kryptovaluuttaan sijoittaminen.
Surullisinta tämä vastakkaisasettelu on ehdottomasti puhtaasti kryptouskovaisten keskuudessa. Seuraan useita ryhmiä somessa ja siellä näkee päivittäin kun jengi pistää varallisuutensa ns. shitcoineihin, jotka ovat täysiä huijauksia. Toki joukossa on myös paljon fiksuja ihmisiä, jotka painottavat että vain luotettuihin kolikoihin kannattaa panostaa. Kuitenkin kaikessa keskustelussa se vääntö kääntyy esimerkiksi muotoon bitcoin vai kulta, tai kryptovaluutta vai dollari.
Toinen epäkohta on tietysti osakesäästäjät, jotka eivät ymmärrä kryptovaluuttaa. Tosin en näe tätä surullisena ryhmänä, mutta näilläkin monesti ajatusmaailma on, että joko kryptot tai ei. Tiedän että perinteiset osakesäästäjät pärjäävät kyllä tulevaisuudessa, siitä ei liene epäselvyyttä.
Kryptovaluutoihin on lähtenyt mukaan kuitenkin selkeästi isoja tahoja jotka niihin uskoo ja ihmisiä jotka näkevät niissä samaa, kuin internetin yleistymisessä 90-luvulla tai Facebookin ja Googlen yleistymisessä 2000-luvulla. Itseäni näissä viehättää juuri se, että kukaan ei oikein tiedä vielä kuinka konkreettiseksi tämä muodostuu ihmisten arkielämässä esimerkiksi vuonna 2030. Ihan kuten moni sanoi 80-luvulla ja vielä 90-luvulla, että internetillä ei ole tulevaisuutta. Näen itseasiassa monessa 50-70 vuotiaassa osakesäästäjässä, joka on takonut omaisuutensa 40 vuoden pitkäjänteisellä sijoittamisella samaa, mitä näin omassa lapsuudessani vanhoissa jäärissä. Oli mikä tahansa uudistus tulossa, vaikka henkilöautojen automaattivahteiteet tai luistonesto, niin "ei ne koskaan tulee olemaan parempia kuin manuaalivaihteisto tai luistonesto ei tule koskaan syrjäyttämään, perinteistä jarrun pumppaus tekniikkaa". Aina löytyy ihmisiä jotka kieltävät, jonkun merkittävän vuosikymmenen innovaation joka tulee yleistymään: tietokone, Internet, kännykkä, älypuhelin, google, facebook, sähköauto... kenties kryptovaluutat.
Mutta itse en on ole mikään osakesijoittajan tai kryptovaluutan vastakkainasettelija. Itse sijoitan käytössä olevistani tuloista ylimääräiset noin 75% rahastoihin/suoriin osakkeisiin ja nyt olen ottanut rinnalle 25% kryptot. Tämä on ihan tietoinen riski, jonka olen valmis häviämään. Jos kryptoista alkaa merkittävästi voittoa kertymään niin siirrän voittoja rahastoihin tai osakkeisiin turvaan.
Kuitenkin se mikä kryptosijoittamisessa on ollut antoisaa, niin se on pirun hauskaa. Tullut huomattua, että nykyään kun puhelimen avaa niin ensimmäisenä menee katsomaan on kryptot noussut vai laskenut 30%. Varmaa on ainoastaan se, että ne eivät tunnu olevan paikoillaan ollenkaan.