Itseasiassa tuo ei oikein vastannut kysymykseeni.
Lainaus linkin takaa:
Yhdysvaltain pankki voisi yksinkertaisesti muuttaa varansa XRP:ksi. Tämä prosessi on niin yksinkertaista, että valitset muunnettavien varojen määrän ja napsautat painiketta.
Lue myös se edellinen lause kappaleesta mitä tässä lainasit.
Yksinkertaisesti, XRP toimii "siltavaluuttana" FIAT-valuuttojen välillä. Pankkien maiden välisessä tilisiirrossa valuutta muutetaan esim. dollareista XRP:ksi siirron nopeuttamiseksi, jonka jälkeen se muutetaan paikalliseksi vastaanottavan pankin maan valuutaksi. Näin toimiessa pankkien tulee omistaa XRP:tä. Osalla pankeista (esim. Santander) XRP on jo käytössä nekin löytyy netistä googlettelemalla. Olen huomannut, että kryptoasiossa niitä kyseenlaistavat tekeytyvät tyhmemmiksi kuin oikeasti ovat ja unohtavat Googlen, jota muuten muistavat aina käyttää.
Omalta osaltani tämä on tässä, en jaksa vääntää enää. Olen tehnyt sitä ihan liikaa. Jokainen voi itse perehtyä asiaan (tai olla perehtymättä) ja tehdä sen mukaan itse päätökset.
Kukaan ei pakota sijoittamaan kryptoihin. Eikä siihen pidä lähteä, jos ne epäilyttää.
Kysäisin vielä puolestasi tekoälyltä "Osaatko kertoa miten xrp krypto toimii pankkien välisissä maksuissa?"
XRP on kryptovaluutta, jota käytetään
RippleNet-verkossa nopeuttamaan ja tehostamaan pankkien ja rahoituslaitosten välisiä maksuja. Se toimii erityisesti
likviditeetin tarjoajana ja
välittäjänä eri valuuttojen välillä.
Miten XRP toimii pankkien välisissä maksuissa?
- RippleNet-verkko
– RippleNet on Ripplen kehittämä maksujärjestelmä, jota pankit ja rahoituslaitokset voivat käyttää siirtämään rahaa nopeasti ja edullisesti.
– Se ei vaadi XRP:n käyttöä, mutta XRP voi tehostaa prosessia.
- On-Demand Liquidity (ODL)
– ODL on Ripplen ratkaisu rajat ylittäviin maksuihin, jossa XRP toimii välittäjänä kahden eri fiat-valuutan välillä.
– Esimerkki:
- Pankki A lähettää 1000 USD pankille B.
- USD muunnetaan XRP:ksi, joka siirtyy sekunneissa RippleNetin kautta.
- Pankki B muuntaa XRP:n paikalliseksi valuutaksi (esim. euroiksi).
– Tämä poistaa tarpeen pitää suuria määriä paikallisia valuuttoja (ns. nostro-tilit).
- Nopeat ja edulliset siirrot
– XRP-transaktiot kestävät keskimäärin 3–5 sekuntia, verrattuna perinteisiin pankkisiirtoihin, jotka voivat kestää päiviä.
– Siirtokulut ovat hyvin alhaiset, yleensä murto-osia sentistä.
XRP:n edut pankkien maksujärjestelmissä:
✔
Nopeus: Perinteisiin SWIFT-siirtoihin verrattuna XRP-transaktiot ovat lähes välittömiä.
✔
Kustannustehokkuus: Ei tarvetta ylläpitää nostro-tiliä eri valuutoille.
✔
Likviditeetti: Toimii välittäjänä eri valuuttojen välillä ilman pankkien välistä suoraa yhteyttä.
Haasteet:
❌
Regulaatiot: XRP on kohdannut oikeudellisia haasteita (SEC vs. Ripple).
❌
Adoption hitaus: Monet pankit käyttävät yhä perinteisiä ratkaisuja, kuten SWIFT.
Vaikka XRP ei ole ainoa ratkaisu pankkien maksujärjestelmissä, se tarjoaa tehokkaan ja modernin vaihtoehdon perinteisille menetelmille.