Bitcoin ja muut kryptovaluutat

• 114 459
  • 610

MegaForce

Jäsen
No mikä on se kryptovaluutta, joka tulee korvaamaan swiftin, ja miten se on arvotettu? En ymmärrä miksi rajallinen määrä mitään tarkoittaa, että on perusteltua laskea sen arvo biljoonissa euroissa. Maailmassa on paljon asioita, joiden määrä on rajallinen. Huomattavasti rajallisempi kuin bitcoinin.

Haluaisin ymmärtää, mutta kun kukaan ei koskaan suostu perustelemaan minulle näitä asioita mitä kysyn. Se, että perustelen Apple Inc.:n arvon siten että "no ne tekee puhelimia ja muita laitteita" ei ole mikään peruste. Mutta tämänkaltaiset ovat parasta, mitä kryptouskovaisilta ikinä olen saanut.
Se on täysin turha puhua mitään järkeä kryptouskovaisille, jotka ovat korviaan myöten rakastuneet tokeniinsa ja luulevat sen olevan maailman kaikkien aikojen paras projekti koskaan. En sano, ettei niillä voi tehdä tuottoa, mutta kaikki tietävät sen perustuvan vain hypeen, markkinointiin ja siihen, että saavat holdaajia on enemmän kun myyjiä.

Siksi itsellänikin on joitain kryptoja, joilla olen pelaillut joskus tehden ok tuottoa, mutta mitään maailmaa mullistavia projekteja eivät ne ole.

Mikään krypto ei ole korvaamassa swiftiä, eikä ainakaan mikään sellainen jonka arvo voi yhtäkkiä muuttua kymmeniä tai satoja prosentteja, ja josta kymmenisen henkilöä omistaa 90% supply:sta. Tässä "keskustelussa" sivuutetaan myös täysin kaikki poliittiset aspektit, mitä vaatisi että mistään tälläisestä puhuttaisiin edes vakavasti.

Huomaan itse, että täällä tuntuu osalla menevät kryptot hieman tunteisiin, joka ei koskaan ole hyvä asia sijoituksia tehdessä.

Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kuulin, että xrp olisi noussut 40 dollariin tammikuussa. Mitäs tämä nyt on?
Minä taas kuulin, että ne olisi pitänyt myydä jo 2.5 dollarissa. Onneksi tässä ei mennä tunteella hätiköiden. Omien ostojen keskihinta 0.6$ joten hyvin kestää ja kärsivällisyyttä riittää vuosiksi.
Mielenkiintoista kun tietyt nimimerkit ryömivät tähän ketjuun vain kurssien laskiessa aukomaan päätä. Varmaan ihan vaan sattumaa, jokainen tavallaan. Tosin ottaahan se päähän, jos ostaa ja myy väärään aikaan. Se saa sitten kirjoittamaan kaikenlaista puutaheinää kuten tuo lainaamani teksti.

Loppuvuodesta asiantuntijat arvioivat XRP:lle tammikuussa 3$ puhkaisua ja senhän se tekikin heittämällä. Aika hiljaista oli täällä silloin. Vaikka kuinka vituttaisi kryptot, niin voisi silti pysyä asiassa ja perehtyä niihin paremmin. Kenenkään ei ole pakko niihin sijoittaa ja niiden rahat jotka siihen sijoittaa ei ole pois keneltäkään - pankit poislukien. Meemikolikot pilaa kaikkien kryptojen maineen, yhtenä esimerkkinä vaikka Trumpin oma coin joka oli ponzi-huijaukseen verrattavissa. Niitä riittää ja niistä kannattaa pysyä pois, jos ei tiedä mitä tehdä ja siinäkin tapauksessa riskit on isot.

MegaForce

Jäsen
Minä taas kuulin, että ne olisi pitänyt myydä jo 2.5 dollarissa. Onneksi tässä ei mennä tunteella hätiköiden. Omien ostojen keskihinta 0.6$ joten hyvin kestää ja kärsivällisyyttä riittää vuosiksi.
Mielenkiintoista kun tietyt nimimerkit ryömivät tähän ketjuun vain kurssien laskiessa aukomaan päätä. Varmaan ihan vaan sattumaa, jokainen tavallaan. Tosin ottaahan se päähän, jos ostaa ja myy väärään aikaan. Se saa sitten kirjoittamaan kaikenlaista puutaheinää kuten tuo lainaamani teksti.

Loppuvuodesta asiantuntijat arvioivat XRP:lle tammikuussa 3$ puhkaisua ja senhän se tekikin heittämällä. Aika hiljaista oli täällä silloin. Vaikka kuinka vituttaisi kryptot, niin voisi silti pysyä asiassa ja perehtyä niihin paremmin. Kenenkään ei ole pakko niihin sijoittaa ja niiden rahat jotka siihen sijoittaa ei ole pois keneltäkään - pankit poislukien.
Tämä nyt nähty XRP:n nousu on vasta alkua. Analyytikot povaavat sille tammikuussa nousua jopa 40 dollariin.
Tuo on melko tunnepohjaista "analyysia" niiltä "analyytikoilta", jotka näin ovat väittäneet. Mielestäni tällaisilla viesteillä pyritään vain luomaan keinotekoista hypeä ilman todellista perustaa.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tuo on melko tunnepohjaista "analyysia" niiltä "analyytikoilta", jotka näin ovat väittäneet. Mielestäni tällaisilla viesteillä pyritään vain luomaan keinotekoista hypeä ilman todellista perustaa.
Se on totta, että kryptomarkkinan somevaikuttajat tekevät tätä manipulointia ja saavat siitä taloudellista hyötyä. Tuo niiden jopa 40 dollarin teoreettinen max arvio perustui siihen, että SEC olisi vetänyt valituksensa pois tammikuussa mitä ei tapahtunut. Tämä SEC:n oikeus-casen peruminen oli mainittu perusteena tekstissäni, mutta jostain syystä irroitit ja lainasit vain tuon yhden lauseen. Huom! Itse en ole tässä mukana muuten kuin piensijoittajana.
3-3.5 dollaria oli se realistinen arvio, joka toteutuikin. SEC:n valituksen läpimeno on hataralla pohjalla, mitään uutta eivät siihen tuoneet sitten syksyisen päätöksen jossa oikeus asettui Ripplen puolelle. Oikeusprosessi perustuu erittäin kryptovastaisen Genslerin viivytystaisteluun ja hänhän lähti sieltä samana päivänä, kun Trump astui virkaan. Päätös valituksesta oli tehty jo syksyllä ja tammikuussa oli deadline aineistolle. Mikään yllätys se ei ollut, että Gensler sitä päätti jatkaa vaikka muitakin toiveita oli ja näihin toiveisiin perustui ne kymmenien dollareiden hinta-arviot.
Todennäköinen tuleva johtaja, Trumpin ehdokas, Paul Atkins on erittäin kryptomyönteinen ja markkina odottaa hänen toimenpiteitä kevään aikana. Sitä ennen tuskin tapahtuu arvossa mitään merkittävää pidempiaikaista muutosta.

Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Yksinkertainen kysymys kryptoista: Miksi pankkien maksunsiirtojärjestelmiin pitäisi sotkea jotain internetsistä ostettavia virtuaalikolikoita?
Lainaan aiempaa viestiäni tässä ketjussa.

Tässä kerrottu aika helposti ja selkeästi XRP:n käyttötarkoitus ja miksi esim. itse olen siihen vuosia sitten ensimmäisen kerran sijoittanut, kun hinta oli yli kuusi kertaa pienempi (on vaatinut kärsivällisyyttä). Tuo kääntää sen jostain syystä suoraan Suomeksi ja käännöksen laatu on sitä itseään, mutta pointti selviää varmasti. Huom! Kyseinen Securities.io ei ole rekisteröity välittäjä tai sijoitusneuvoja, mutta osaa selittää tuossa olennaisen. Kaikki tieto löytyy kyllä netistä, jos haluat ihan itsekin selvittää, mutta eihän tässä taida siitä olla kyse.
Kappale "Mikä on XRP" vastaa tuohon kysymykseesi. XRP:n ei siis ole tarkoitus olla pelkkä valuutta kuten Bitcoin. Sekin on hyvä tiedostaa, että XRP on yksi vaihtoehto ja niitä on muitakin joilla voi olla käyttöarvoa joskus tulevaisuudessa.
Edit: Ei näemmä toimi linkki lainattuna joten laitan sen tähän.

Lainaan aiempaa viestiäni tässä ketjussa.

Kappale "Mikä on XRP" vastaa tuohon kysymykseesi. XRP:n ei siis ole tarkoitus olla pelkkä valuutta kuten Bitcoin. Sekin on hyvä tiedostaa, että XRP on yksi vaihtoehto ja niitä on muitakin joilla voi olla käyttöarvoa joskus tulevaisuudessa.
Edit: Ei näemmä toimi linkki lainattuna joten laitan sen tähän.
Itseasiassa tuo ei oikein vastannut kysymykseeni.

Lainaus linkin takaa:
Yhdysvaltain pankki voisi yksinkertaisesti muuttaa varansa XRP:ksi. Tämä prosessi on niin yksinkertaista, että valitset muunnettavien varojen määrän ja napsautat painiketta.

Kysymykseni on yhä; Miksi pankkien maksunsiirtojärjestelmiin pitäisi sotkea jotain internetsistä ostettavia virtuaalikolikoita? Miksi siirtojärjestelmä ei olisi yksikertaisesti koodinpätkä ilman mitään kolikoita, joiden arvo ei perustu mihinkään?

Tuamas

Jäsen
Kysymykseni on yhä; Miksi pankkien maksunsiirtojärjestelmiin pitäisi sotkea jotain internetsistä ostettavia virtuaalikolikoita? Miksi siirtojärjestelmä ei olisi yksikertaisesti koodinpätkä ilman mitään kolikoita, joiden arvo ei perustu mihinkään?

Tämähän se on mitä itse olen aina näissä ihmetellyt.

Toiminnallisia kryptoja myydään lupauksella siitä, että ne ratkaisevat jonkun ongelman, useimmiten sellaisen ongelman joka ei ole ongelma ollenkaan tai hyvin marginaalinen ongelma tai hyvin marginaalisessa osassa maailmaa.

Kyseessä kuitenkin on, hyvin pienen murto-osan mahdollisesti hyödyllisiä toiminnallisuuksia lukuunottamatta, taas kerran uusi versio 1600-luvun tulppaanimaniasta tai viime vuosilta NFT-buumista.

Homma pelittää ja kurssit osoittavat koiliseen tasan niin kauan kuin löytyy uutta rahaa järjestelmään sisään, mitään varsinaista fundamenttia johon arvostukset perustuisivat markkinalla ei ole.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Itseasiassa tuo ei oikein vastannut kysymykseeni.

Lainaus linkin takaa:
Yhdysvaltain pankki voisi yksinkertaisesti muuttaa varansa XRP:ksi. Tämä prosessi on niin yksinkertaista, että valitset muunnettavien varojen määrän ja napsautat painiketta.
Lue myös se edellinen lause kappaleesta mitä tässä lainasit.
Yksinkertaisesti, XRP toimii "siltavaluuttana" FIAT-valuuttojen välillä. Pankkien maiden välisessä tilisiirrossa valuutta muutetaan esim. dollareista XRP:ksi siirron nopeuttamiseksi, jonka jälkeen se muutetaan paikalliseksi vastaanottavan pankin maan valuutaksi. Näin toimiessa pankkien tulee omistaa XRP:tä. Osalla pankeista (esim. Santander) XRP on jo käytössä nekin löytyy netistä googlettelemalla. Olen huomannut, että kryptoasiossa niitä kyseenlaistavat tekeytyvät tyhmemmiksi kuin oikeasti ovat ja unohtavat Googlen, jota muuten muistavat aina käyttää.
Omalta osaltani tämä on tässä, en jaksa vääntää enää. Olen tehnyt sitä ihan liikaa. Jokainen voi itse perehtyä asiaan (tai olla perehtymättä) ja tehdä sen mukaan itse päätökset. Kukaan ei pakota sijoittamaan kryptoihin. Eikä siihen pidä lähteä, jos ne epäilyttää.

Kysäisin vielä puolestasi tekoälyltä "Osaatko kertoa miten xrp krypto toimii pankkien välisissä maksuissa?"

XRP on kryptovaluutta, jota käytetään RippleNet-verkossa nopeuttamaan ja tehostamaan pankkien ja rahoituslaitosten välisiä maksuja. Se toimii erityisesti likviditeetin tarjoajana ja välittäjänä eri valuuttojen välillä.

Miten XRP toimii pankkien välisissä maksuissa?​

1. RippleNet-verkko
    – RippleNet on Ripplen kehittämä maksujärjestelmä, jota pankit ja rahoituslaitokset voivat käyttää siirtämään rahaa nopeasti ja edullisesti.
    – Se ei vaadi XRP:n käyttöä, mutta XRP voi tehostaa prosessia.
  2. On-Demand Liquidity (ODL)
    – ODL on Ripplen ratkaisu rajat ylittäviin maksuihin, jossa XRP toimii välittäjänä kahden eri fiat-valuutan välillä.
    – Esimerkki:
    • Pankki A lähettää 1000 USD pankille B.
    • USD muunnetaan XRP:ksi, joka siirtyy sekunneissa RippleNetin kautta.
    • Pankki B muuntaa XRP:n paikalliseksi valuutaksi (esim. euroiksi).
      – Tämä poistaa tarpeen pitää suuria määriä paikallisia valuuttoja (ns. nostro-tilit).
  3. Nopeat ja edulliset siirrot
    – XRP-transaktiot kestävät keskimäärin 3–5 sekuntia, verrattuna perinteisiin pankkisiirtoihin, jotka voivat kestää päiviä.
    – Siirtokulut ovat hyvin alhaiset, yleensä murto-osia sentistä.

XRP:n edut pankkien maksujärjestelmissä:​

Nopeus: Perinteisiin SWIFT-siirtoihin verrattuna XRP-transaktiot ovat lähes välittömiä.
Kustannustehokkuus: Ei tarvetta ylläpitää nostro-tiliä eri valuutoille.
Likviditeetti: Toimii välittäjänä eri valuuttojen välillä ilman pankkien välistä suoraa yhteyttä.

Haasteet:​

Regulaatiot: XRP on kohdannut oikeudellisia haasteita (SEC vs. Ripple).
Adoption hitaus: Monet pankit käyttävät yhä perinteisiä ratkaisuja, kuten SWIFT.

Vaikka XRP ei ole ainoa ratkaisu pankkien maksujärjestelmissä, se tarjoaa tehokkaan ja modernin vaihtoehdon perinteisille menetelmille.

Osalla pankeista (esim. Santander) XRP on jo käytössä nekin löytyy netistä googlettelemalla.
Eikös Santanderilla ole käytössä vain Ripplen softaa eivätkä käytä XRP:tä.

Edit. Ja en kyllä nyt ihan ymmärrä viestiäsi muutenkaan. Miksi ihmeessä pankin pitäisi omistaa tehdäkseen siirron. Miksi he pitäisivät itsellään riskiä hintavaihteluista kun tuo osto ja myynti tapahtuu esimerkissäsi sekunneissa.

Ja miten varmistetaan volatiliteetti XRP:lle jotta tuo myynti aina nopeasti onnistuu? Mikäli ajateltaisiin, että asiat menisi esittämäsi skenaarion mukaan ja XRP:n hinta nousisi kun potentiaali lunastetaan. Mikä on tästä pisteestä se ajuri jotta joku on aina halukas ostamaan sen XRP:n kun pankki on myymässä? Mitä sijoittaja voi sillä enää saada koska potentiaali on jo lunastettu?

Olisiko parempi sijoituskohde itse yritys kuin kyseinen valuutta sillä näkisin todennäköisempänä, että mikäli nykyinen järjestelmä halutaan korvata niin luodaan vain pankkiliikenteeseen sopiva valuutta eikä tukeuduta heiluvaan julkiseen.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy