Mutta miksi bensan ja naftan hintaero on kaventunut noinkin paljon. Vielä reilu vuosi sitten se ero oli n. 30c/l, suurin piirtein samaa luokkaa kuin koko €-ajan. Nyt tämän kovan hinnanousun aikana ero kaventui keskimäärin 15c/l, nyt pienemmäksikin.
Mutta miksi bensan ja naftan hintaero on kaventunut noinkin paljon. Vielä reilu vuosi sitten se ero oli n. 30c/l, suurin piirtein samaa luokkaa kuin koko €-ajan. Nyt tämän kovan hinnanousun aikana ero kaventui keskimäärin 15c/l, nyt pienemmäksikin.
Mutku eikös polttoaineveroa kanneta senteissä, ei prosenteissa, ainakin Finlexin mukaan?*) Siis 1,5 euron hinnasta 25% on 0,375 euroa, loput veroa. Tasan euron hinnasta 25% on tietty 0,25 euroa. Tuokin on vielä reilusti enemmän kuin puolet ensinmainitusta. Mulla toki oli lyhyt matikka, mutta kuitenkin...
Jälleenmyyjäthän voivat vapaasti ostaa sen polttoaineensa mistä halvimmalla saavat.No ketä yllättää, vaikka polttoainebisneksessä joku vetäisi välistä? Poraavat, että Neste myy jälleenmyyjille samaan hintaan tuotettaan kuin loppukuluttajille. Ehkä pienellä värikynällä annettu kommentti, mutta uskon sanomisissa perää olevan.
Minua ei yllätä että Neste ei ole voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysjärjestö.
Mutta valaiskaas nyt mua viisaammat, jotta miten tuo bensan hinta oikein määräytyy? Hinnasta on 75% veroa, mutta silti ihmetyttää. Heinäkuussa öljytynnyrin hinta huiteli 160 dollarin kieppeillä, ja bensan hinta oli 1,5 euroa. Meikän laskujen mukaan jo barrelin hinnan puolitus 80 dollariin olisi pitänyt tuoda hinnat jonnekin euron kieppeille, puhumattakaan nykyisestä alle 40 dollarin tasosta?*
En tiedä, onko sinulla jotain muuta tietoa, mutta Ylen jutussa puhutaan vain kulutuksen vähenemisestä tänä vuonna. Eli ei kerrota, onko käänne tapahtunut vasta loppuvuodesta vai onko vähennystä tapahtunut jo kalliilla hinnoilla.Kummallista, että kalliin bensan aikoihin useimmat jääräpäät eivät suostuneet vähentämään autoiluaan. Mutta nyt kun menoveden litrahinta on tullut alas, niin myös kulutus vähenee. Lamapuheet ja taloustaantuma vaikuttanevat osaltaan tähän trendiin. Mutta silti ihmetyttää tämä suuntaus.
Kannatan tätä. Olisi oiva näpäytys ammattiautoilijoille, noille maanteiden persnaamoille.Sen sijaan joululiikenteessä henkilöautoilijat voisivat järjestää hidastelukampanjan raskaammalle liikenteelle. Yrittäjät prkl takoo hirveitä voittoja kiinteillä sopimuksilla puoli-ilmaisella löpöllä. Ja valtiovalta ei tee asialle mitään!
Opec leikkaa raakaöljyn tuotantoa vielä nykyisestä 2,5 milj. tynnyriä/päivässä. Tämä ei kuitenkaan markkinoille riitä, sillä öljyn hinta on edelleen laskussa. WTI-laadun tammikuun toimitusten hinta on jo alle 40 dollarin tynnyriltä. Brent-laatu pyörii 45 dollarin hujakoilla. Asiantuntijoiden mukaan jopa 30 dollarin alittaminen on mahdollista. Mikäli dollari vielä heikkenee, niin suomalaisilla mittareilla polttoaineiden hintojen voi ennustaa jatkavan laskua.Taalan arvo on laskenut rajusti tällä viikolla... koskahan menee euron maaginen raja bensan hinnassa rikki? polttoaine.netin mukaan 1.039 olisi halvin hinta vieläkin.
Tämä on totta. Hyväksi puoleksi lisäisin vielä ihan tällaisen kuluttajansuoja-aspektin, että tuollainen euron litralta maksava bensa on jo niin epäilyttävän halpaa, että varmasti osa kuluttajista miettii, että joko heille myydään jotain ihan täyttä paskaa tai sitten kyseessä on muuten vain jonkinsortin huijaus. Jos hinnassa olisi vain tuollainen 30 senttiäkin lisää, niin kuluttajat voisivat nukkua yönsä tyytyväisinä ja huolettomina!Nyt olisi oiva hetki nostaa polttoaineveroa.
Ensialkuun sellaiset 30 senttiä litralta, eipä tuntuisi juuri missään, ja näin laman aattona valtiovalta varmasti löytäisi käyttöä kyseisille hilloille. Eikä bensa olisi vieläkään edes lähellä kesän huippuhintoja, joihin ainakin itse ehdin jo hyvinkin tottua.
Tämä on niin hyvä idea, että siitä on vaikea keksiä yhtään huonoa puolta; hyviä on vaikka kuinka ja paljon.
Eihän tuossa ideassasi ole kuin huonoja puolia. Kyllä niitä ihmisiä kortistoon on tulossa muutenkin. Toki sitä virtaa voi vauhdittaa vaikka tuolla verojen korotuksella jos siltä tuntuu.Nyt olisi oiva hetki nostaa polttoaineveroa.
Tämä on niin hyvä idea, että siitä on vaikea keksiä yhtään huonoa puolta; hyviä on vaikka kuinka ja paljon.
Tänään sai 95e:tä Tampereen Lielahdesta hintaan 1.094€/litra. En muista koska olisin viimeksi tankannut alle 1.10€/l.