Band of brothers

  • 73 093
  • 501

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Pete 62
No, koska joku on lukenut kirjan ja nähnyt sarjan lopunkin, niin mitään vetoja ei kannata lyödä. En kuitenkaan pidä häntä niin keskeisenä henkilönä, että tippa tulisi linssiin. Veikkaan, että jonkun keskeisemmän henkilön pitää hävitä sankarillisesti kuvioista. Veikkaan New kids on the Blockia tai sitten hän on liian keskeinen. Vai riittääkö dramatiikan luomiseen keskitysleirikuvat ja muu kauheus mitä jatkossa tullaan kuvaamaan, toivottavasti ei pelkästään.

Pete hei! Tipan tulemisesta linssiin: Olen itkenyt jo monta kertaa tätä hienoa tv-sarjaa katsoessani. Olen tunteellinen mies, olen sotaveteraanin lapsi.
Muuten kuka helkkari on se New Kids on the Block? Minua jo aikoinaan jäi vituttamaan se, kun John Bon Jovi oli VIHDOIKIN leikannut tukkannsa lyhyeksi ja kundi ihan ihmisen näköinen... niin sitten sen piti mennä kuolemaan siinä U-936 sukellusveneleffassa... nyyyyyhg...
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Sopuli!

Hyvä kun huomasit. Tuo heittoni jäykkinä ammututuista valokranaateista oli tarkoitettu lähinnä tuohon Mission16W:n kommenttiin kranuista, jotka eivät ehkä vahingoita. Siis puhdasta sarkasmia, jätin hymiön tarkoituksella pois. Ilmeisesti olet asiaan perehtynyt jollain tavalla kuin siitä tiedät?

Kyllä jos korohoron morkula noin lähelle jysähtää niin äijästä tulee puolen kilon paloja. Turhaa kermaperseilyä ja kotiinpäin vetoa sarjan tekijöiltä tuollaiset tehosteet.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Predator:
Kröhöm minähän en noita aliupseerien merkkejä pidä juuri minään.... no ei nyt sentään.

Kun kerta näitä kuolemisveikkauksia tehdään innokkaasti niin fiksumpi hemmo saattaapi jopa katsoakin niitä alun veteraanihaastatteluja ja päätellä niistä jotain...pirun eläväiseltä se "NKOB-hemmo" näyttää.

Mutta siihen vetoon...hmmm itselläni on "liian" hyvä muisti, eli muistan suurimman osan haastatelluista. Sen takia en rupea "veikkaamaan" koska oikeasti kusettaisin.
En tosin muista kaikkia mutta nämä "tärkeimmät", Winters, Lipton, Guarnere, Nixon ym. joten....

Mutta sanotaan että... kapt. Speirs kuolee, johtaessaan komppaniaa hyökkäykseen vihollisen luoti tappaa hänet.
 

khilou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piti vielä vertailun vuoksi tsekata kirjasta noita viime jakson tapahtumia nähdäkseen, mitä filmiryhmä on säveltänyt.

Ulkona liikkuminen Haguenausssa oli kirjan mukaan todella vaarallista: "Snipers were always ready to blast anyone caught in the open. The least movement would bring down mortars; two or three men outside would justify a couple of rounds of 88s".

Vanginsieppauspartiosta: vastarannalla oli saksalaisten miinoja ja tosielämässä mukaan lähtenyt upseeri astui miinaan ja kuoli. Partio nappasi kolme vankia, muttei jättänyt taloon ajastettuja eikä muitakaan räjähteitä.

Vangeista se pahiten (keuhkoihin) haavoittunut jätettiin vastarannalle, jossa mies kuulemma yski ja korisi koko yön niin, että jenkeiltä alkoivat mennä hermot kuunnellessa. Lopulta hänet saatiin lopetettua joen yli heitetyllä käsikranaatilla.

Jacksonin haavoittuminen kasvoihin ja kuolema omasta kranaatista oli toteutettu juuri kirjan mukaisesti: tapaus järkytti porukkaa aika lailla.
 

entti7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Team Harrier
Ensin aiheen vierestä; olivat amerikkalaiset rakentaneet vaikuttavan muistomerkin Bastogneen Taistelun Ardenneista muistolle. Valitettavasti sen ohessa ollut museo oli jo mennyt kiinni kun paikalle ehdimme, mutta hieno kokemus nähdä seutu livenä - suosittelen, jos aikaa/rahaa/halua riittää! Matkalla Bastognesta Luxemburgiin Viandeniin on peräti kolme toisen maailmansodan museota, joten aluetta on helppo suositella, jo maisemat ovat henkeäsalpaavat. Alueella ajellessa oli helppo ymmärtää, miksi vastahyökkäyksen tekeminen sitä kautta tuntui liittoutuneiden johdosta absurdilta!

Viestin lähetti Pete 62
Veikkaan, että jonkun keskeisemmän henkilön pitää hävitä sankarillisesti kuvioista. Veikkaan New kids on the Blockia tai sitten hän on liian keskeinen. Vai riittääkö dramatiikan luomiseen keskitysleirikuvat ja muu kauheus mitä jatkossa tullaan kuvaamaan, toivottavasti ei pelkästään.

Kuten mainitsin ketjun alkupuolella ja khilou uudestaan tuossa muutama viesti takaperin, sarja ei ole mikään Spielbergin ja Hanksin käsikirjoittama fiktio, jossa annetaan ainoastaan sivuosan näyttelijöiden kuolla ja ns. "hyvät jätkät" porskuttaa sarjan loppuun keräten mainetta, ylennyksiä ja kauniita naisia. Sarja todellakin perustuu tärkeimmiltä osiltaan oikeisiin tapahtumiin ja sarja on tarkistettu veteraaneilla tietojen oikeellisuuden varmistamiseksi. Tämä entinen "lauluartisti" ei elä tai kuole jatkossa sen mukaan, "mikä olisi hienoa" vaan sen mukaan miten Liptonille oikesti kävi - keitäköhän on haastateltu jaksojen alussa.....
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Designer
No olkoot sitten kranaatteja, joiden tarkoituksena ei ollut aiheuttaa tuhoa. Kovaa ääntä vain. Mutta, oliko sellaisia kranaatteja oikeasti, ja mikä se idea niissä oli?

Kiväärikranaatti, esimerkiksi? Ei se kovin kamalaa pamausta saa aikaan.

Lisäksi tähdennetään, että tarkoitin tässä pienimillisiä kranaatteja, jotka ammutaan vain psykologisen vaikutuksen aikaansaamiseksi, koska kaupunkioloissa tähtääminen on aika hankalaa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Predator
Kyseisessä kohtauksessa oli leffan tekijöiden moka... tai sitten niillä juoksevilla jenkeillä oli öbaut 1068 suojelusenkeliä olkapäillään/per lärvi... paitsi sillä yhdellä perunoita hakeneella...

Eipä tuossa kohtauksessa kovin monta kranaattia kyllä katuun osunut. Tästä johdinkin ajatuksen juuri häirinnänomaisesta "antaa nyt palaa kun ei muutakaan tekemistä ole"-kranaattitulesta.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: tired of consentration camp in television

Viestin lähetti mikkoz
Ja minä taas olen näihin niiiiiin väsynyt, ei jaksa kiinnostaa. sori.

Sen verran kuitenkin kiinnostaa, että vastata piti? En ole nähnyt sarjaa enempää kuin TV:ssä on esitetty, mutta veikkaan suurella itseluottamuksella, että E-komppania törmää jonkinlaiseen työ- tai kuolemanleiriin.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti varjo
Kuten itsekin sanoit, en oikein pidä tätä vaihtoehtona sinä syynä miksi saksalaisten kranaatit ovat tehottimia lussuja osuessaan päähenkilöiden lähistölle.
Kuitenkin ne tuntuvat toimivan "massahenkilöiden" kohdalla.
Liekö natsisaksa kehittänyt ensimmäisiä älyaseita?

Natsisaksa käytti erikokoisia kranaatinheittimiä. Esimerkiksi 50- ja 81-millisen kranaatinheittimen tehoero on melkoinen. Todennäköisesti siinä katukohtauksessa kuitenkin tuo pamaus joko tapahtui liian lähellä kameraa tai perspektiivi vääristyi. Ellei kyseessä tosiaan ollut pari mopoa kranaattikiväärien kanssa, on tuollaisen kranaatinheittimen teho sellainen että 1.5 metrin päässä pamahtava kranaatti ainakin kaataa miehen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mission16W:
Tiedän kyllä eri aseiden tuhoalueet ja kyllä 51 milliselläkin pitäisi saada tapettua ihminen 5 metrin päästä.

Kyseinen(tai siis se mitä SA käyttää kevyenä krh:na) ase on vielä siinä määrin hyvin tuttu että on tullut käytettyä sitä...ja olen sen lisäksi kävellyt sellaisessa kuopassa jonka ko. ase on saanut aikaan muutama minuutti aikaisemmin. Kyllä ne olivat ihan hyvin riekaleina ne muovit jotka olivat sijoitettu osuma-alueen ympärille.
On muuten kanssa pirun tarkka ase tuokin kun sen kunnolla kohdistaa tms. tykäritermiä käyttäen.
Jos niitä räjähdyskuvia tarkastelee niin näyttävät joltain käsikranaateilta tms. ne räjähdykset.

On aivan turha ruveta puolustelemaan jaksoa kuten teet tuossa. Kranaatit olivat selkeästi alitehoisia johtue elokuvallisista tekijöistä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
mission16W,

kuten varjo tuossa aiemmin totesi, itsekin olen vahvasti sitä mieltä, että - itseasiassa monta kertaa - juuri elokuvallisten syiden tähden saksalaisten ampuma tuli on ollut tehotonta tai alitehoista. Kontrastia lisää vielä se, kun verrataan kranaattitulen tehoa nk. "massahenkilöiden" (kiitos varjon, hienosta termistä) ja päänäyttelijöiden välillä. Valitettavasti tällaiset pienet syyt heikentävät sarjan antamaa kokonaisvaikutelmaa, eivät ne suinkaan sarjaa kehnoksi tee mutta hivenen arvostus silmissäni laskee.

Hmmm... pitäisi ehkäpä tutustua kirjaan ja vertailla sitten sen välittämää kuvaa sarjan antamaan kuvaan, näin saisin varmaan paremman kokonaiskuvan tilanteesta.

Kokonaisuutta ei tietenkään pitäisi arvostella ennen kuin on nähnyt kaikki jaksot, mutta nähtyjen jaksojen perusteella sarjasta voi jo tiettyjä johtopäätöksiä tehdä. Katsotaan kuitenkin mitä tuleman pitää... Itseasiassa tavallaan tiedän mitä jossain vaiheessa tuleman pitää mutta kuinka tapahtumat on kuvattu, se minua lähinnä kiinnostaa.

vlad#16.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti varjo
On muuten kanssa pirun tarkka ase tuokin kun sen kunnolla kohdistaa tms. tykäritermiä käyttäen.

Pitää olla tarkkana tuon tykäritermin kanssa, jotteivat vihreälaattaiset heittimien kanssa vehtaavat toverimme pahastu.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
hmm kehitettiin aikanaan "tykäritesti"->
jos näet ihmisiä joiden _lajista_ et voi olla varma niin rupea puhumaan tykin/kranaatinheittimen piipusta.

Jos joku älähtää " hei ei se ole piippu vaan putki" niin tiedät että puhuja on joko punalaattainen/kaappipunalaattainen.

Nojoo kaikki kunnia krh:n tyypeille mutta....
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Viestin lähetti varjo
Nojoo kaikki kunnia krh:n tyypeille mutta....

sisit/tiedustelijat haisee pahalle. :D

Pitääkö tässä vielä konahtaa tästäkin asiasta? Ei saakeli. Kyllähän sen aseen tuntee kun sillä on kerran ampunut ja nähnyt iskemän. Näinhän se on. Noh, varmasti paremmin tuntee kvkrh:n kuin keskim. jantteri tällä palstalla.

Mitähän tuolla kohdistamisella tarkoitat? Kenties suuntaamista vai tarkistusammuntoja? Noh, ei se ole niin justiinsa. Eihän maalin paikantamisella ja määrittämiselläkään ole kovinkaan isoa eroa paitsi se että on. En jaksa selittää täällä palstalla kaikkea asiaan liittyvää mutta tuskinpa ketään kiinnostaakaan Kuninkaallinen Heitintuli ja Epäsuoran tulen Jumalien tekemät taiat...;)

ps. en o tykäri!!
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Re: tired of consentration camp in television

Viestin lähetti mikkoz


Joo. Eiköhän S Spielberg ole jo tehnyt Schindlerin listassa (joka on ainoita herran elokuvia mistä pidän) aika selväksi tämän puolen, joten koko jakson pyhittäminen tälle aiheelle olisi hyvän sarjan tuhlausta. Korkeintaan vikan jakson lopussa ns. shokki efekti tai jotain. Näinhän kuitenkaan ei tule luultavasti tapahtumaan.

Ja totuus tuodaan muutenkin julki jatkuvasti. Sotadokkarit joita töllöstä pari kertaa vuodessa tulee, useissa sota elokuvissa jne...

Näin pitääkin tehdä, mutta ne jotka pitävät tätä liittoutuneiden propagandana eivät kuitenkaan usko, tai edes eivät katsele ko. ohjelmia.

Ja minä taas olen näihin niiiiiin väsynyt, ei jaksa kiinnostaa. sori.

Pat Conroy kirjassaan Aaltojen soitto ennustaa juuri näin käyvän; joka paikkaan tukitaan keskitysleirit ja juutalaisvainot, niin että lopulta ihmisten mielenkiinto asiaan lopahtaa, tai asiaan suhtaudutaan välinpitämättömästi.

Toivottavasti BoB käsittelee asiaa korrektisti eikä ala liikoja revittelemään, mutta pahaa pelkään että Spielberg ottaa keskitysleireistä kaiken irti.

Mitä tulee täällä käytyyn keskusteluun kranaateista, niin vaatimattomana mielipiteenäni esitän että aivan sama onko kyseessä iso vai pieni kranaatti, jäykkä tai löysä, äänekäs tai äänetön niin kahden metrin päässä räjähtäessään pitäisi tehdä jotain tuhoakin. Mitä hyötyä on kranaatista jos se on tuhovoimaltaan papatin luokkaa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
teemu_s:
Kyse oli Sotinpuron sissi/tiedusteluampumaleirin näytöksestä jossa rajakrh:n tyypit ampuivat vastapäiseen mäkeen muutaman murkulan, tuli sitten siinä tarkasteltua sitä kun ne ensin ampuivat tarkistusammuntoja jotta säädöt olisivat oikein.

Itse ammuntahan oli periaatteessa suorasuuntauksella hoidettu...jotenkin kummasti vain säädöt olivat heti alussa oikein :)

Ja enhän minä väittänyt että kyseisen asetyypin tuntisin, osaan vain nyt suunnilleen sanoa miten tehokas se jne.
Tj-puolen luennot hajottivat aika kybällä haminassa...normaaleista korohoroista kokemus jäi epäonniseen yritykseen repiä se suuntaushärveli irti ....putkesta....keskellä yötä.

epäreilun tulen jumalien jutut nyt yleensä ovat mitä ovat :
"joko joko joko joko joko... IRTI!"
Taitaapi olla tuo eräs tv-mainoskin saanut ideansa korohoron tuliasematoiminnasta....
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Jep.

Tarkkarit ammutaan vain koordinaattimenetelmällä ammuttaessa eli silloin kun annetaan maalin koordinaatit ja tähystystiedot. Eli ilmeisesti rajakrh ampui joko lyhytkannalla, jossa tj antaa suunnan ja etäisyyden tai sitten suorasuuntauksella, jossa heittimen johtaja arvioi etäisyyden ja suunnan ja heitin suunnataan vain maalia kohden ja annetaan paukkua.

Todellakin vielä itse tv-sarjasta vielä sen verran että jos minkä tahansa heittimen kranaatti tippuu niin lähelle kuin viime jaksossa, yksikään sälli ei juokse sen lähellä enää sen räjähtäessä.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti varjo


Jos joku älähtää " hei ei se ole piippu vaan putki" niin tiedät että puhuja on joko punalaattainen/kaappipunalaattainen.

Nojoo kaikki kunnia krh:n tyypeille mutta....



No no! Muistetaanpa että Taistelukenttien Herrasmiehet eli ylväät panssarintorjujat puhuvat myöskin putkesta. Paljonkas muuten oli se kaliiperirajoitus jonka jälkeen puhutaan putkesta piipun sijaan. 60?

Menipäs ohi aiheesta lahjakkaasti. :confused:
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti teemu_s
sisit/tiedustelijat haisee pahalle. :D
En malta olla kertomatta, kuinka viime kertaushajoituksissa viritimme psykologisen sodan äärimmilleen. 'Vihollinen' ajeli vieressä olleella järvellä veneillään ja vakoili meitä. Myöhään illalla teltalla keksimme loistavan idean ja lähdimme lainaamaan viereisen teltan luutnantilta tussia. Luti ihmetteli sitä helvetisti ja kyseli perusteluja että mitä me tussilla teemme.

Tarkoituksemme oli mennä pystyttämään rannalle kyltti jossa lukisi isolla "sisit on tymiä. t: tykimies". Jäi tussi saamatta, kun ei pokkana saanut selitettyä mitään fiksua.

Tyhmä saa olla muttei tykkimies.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Iceman
No no! Muistetaanpa että Taistelukenttien Herrasmiehet eli ylväät panssarintorjujat puhuvat myöskin putkesta. Paljonkas muuten oli se kaliiperirajoitus jonka jälkeen puhutaan putkesta piipun sijaan. 60?
Puhumattakaan kuninkaallisten ilmavoimien ilmatorjuntajoukoista. 20 milliä on raja. Ainakin meidän 23:ssa oli putki.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti dana77
Puhumattakaan kuninkaallisten ilmavoimien ilmatorjuntajoukoista. 20 milliä on raja. Ainakin meidän 23:ssa oli putki.

Tuo menisi tuohon minun muistikuvaan, tuo 20 millinen olisi jotain 79~80 kaliiperia. Onko kellään tarkkaa tietoa,/linkkiä josta asian voisi tarkistaa.

Kaipa tämäkin kuuluu BoB -ketjuun, ainakin liippaa läheltä. :D
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Re: tired of consentration camp in television

Viestin lähetti Kidd
Toivottavasti BoB käsittelee asiaa korrektisti eikä ala liikoja revittelemään, mutta pahaa pelkään että Spielberg ottaa keskitysleireistä kaiken irti.

Tänään se nähdään. Lehtitiedot mölisivät jotain leireistä, eli veikkaan niiden olevan juuri näitä keskitysleirejä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: tired of consentration camp in television

Viestin lähetti mission16W


Tänään se nähdään. Lehtitiedot mölisivät jotain leireistä, eli veikkaan niiden olevan juuri näitä keskitysleirejä.

Jos olisit itse ollut paikalla... kävelisitkö Juicy Fruittia jauhaen ruumiskasojen ohi... todeten kenties, " voi helvetti että nuo raadot haisee"... minun mielestäni Spielberg saa tuoda asiaaa esiin tänään koko Jakson voimalla! Tätä ei perkele soikoon saa kukaan, koskaan unohtaa!
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Re: Re: Re: tired of consentration camp in television

Viestin lähetti Predator
Jos olisit itse ollut paikalla... kävelisitkö Juicy Fruittia jauhaen ruumiskasojen ohi... todeten kenties, " voi helvetti että nuo raadot haisee"... minun mielestäni Spielberg saa tuoda asiaaa esiin tänään koko Jakson voimalla! Tätä ei perkele soikoon saa kukaan, koskaan unohtaa!

Niin, tuo oli ikäänkuin minunkin pointtini kun totesin, että tätä asiaa on hyvä tuoda esiin, jotta asia pysyy ihmisten muistissa. Siitä en sitten tiedä, onko viestisi jotain kummallista sarkasmia :)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: Re: Re: tired of consentration camp in television

Viestin lähetti mission16W


Niin, tuo oli ikäänkuin minunkin pointtini kun totesin, että tätä asiaa on hyvä tuoda esiin, jotta asia pysyy ihmisten muistissa. Siitä en sitten tiedä, onko viestisi jotain kummallista sarkasmia :)

No, sarkasmia yleensäkin. Ja kyllähän sinun jo pitäisi tuolla kokemuksellasi tietää, että minä saatan olla hiukan hullu mutta olen kuitenkin täysin vaaraton. Joten tuo viestini ei ollut mitenkään erityisesti sinulle osoitettu... vaan noin yleisesti ottaen.

PS: Minä olen niin kovapäinen, että veikkaan vieläkin sen lääkintämiehen kuolevan... se jaksojen alussa esittäytyvä veteraani paljastuu natsien vakoojaksi viimeisessä osassa... tästä saisi varmaan melkoiset vedonlyöntikertoimet... voi että minä olen hauska... joten lähden tästä nyt kaljalle... pärjäilkää, te kersantit ja luutnantit, eversteistä ei ole niin väliksi.
Terveisin nimim. "Screaming Eagles Rules"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös