Kun koko kuviota miettii niin lähinnä viime vuodet kuvastavat hemmetinmoista itsetyytyväisyyttä nykyisten SM-liigaseurojen taholta. Katteetonta sellaista.
Yhtäältä kuvitellaan, että oma laji ja tuote on niin jumalaisen mielenkiintoinen, että siitä voidaan jättää urheilullisuus veke, ja siltikin yleisöä jaksaa kiinnostaa vuodesta toiseen. Itse olen seurannut jääkiekkoa kolmattakymmenettä vuotta, ja viimeiset pari vuotta on ollut aika hiljaista liigan seuraamisen kanssa, vaikka siellä pyhä ikisuosikki (tai no, toinen niistä) tahkoaakin. En usko, että olen näine mietteineni yksin. Vaan mikäs siinä, onhan se hyvä että suuri maksava yleisö vihdoinkin löytää dartsin, telinevoimistelun, astangajoogan ja muut jännityslajit.
Toisaalta taas mesotaan siitä, kuinka liigassa pelaaminen on tiukkaa liiketoimintaa ja vaatii valtavan määrän fyrkkaa taakseen ja kauhiat kriteeripatteristot, jotka pitää täyttää ennenkuin voi valaistua pyhien yhteyteen, Urpån omaan kultapossukerhoon. Samanaikaisesti kuitenkin pökelletään miinusmerkkistä tulosta tappion kurimuksessa eikä kuitenkaan suostuta toimimaan liike-elämässä liike-elämän sääntöjen mukaan. "Vielä tarvitaan jokunen vuosi, vaikka kymmenen tai sata. Kyllä sitten on taloudet tikissään. Ei sitä nyt vielä voi avata, kun nyt on tohon halliinkin investoitu ja Valtran sponssisoppari meni katkolle.".
Olen varmaan sanonut tämän jossain aiemminkin mutta kertaan vielä: suomalaiseen urheiluun kuuluu se että matsit ja mestaruudet voitetaan pelaamalla. Näin on nykyään kaikkialla muualla paitsi jääkiekossa. Jopa pesäpallossa.
Vielä sen verran että jos liigapaikkojen perusteena pidetään ulkourheilullisia juttuja niin miksei vaikkapa jaeta liigapaikkoja kaupunkien väestömäärän perusteella? 12 joukkuettahan olisi varmaan hyvä? Sillä keinoin liigan tulisikin sitten näyttää tältä:
HIFK
Jokerit
Karhu-Kissat
Pitäjänmäen Tarmo
Helsingin Kojootit
Blues
EPS
Kiekko-Vantaa
Tappara
Ilves
TPS
Kärpät
Joo, olisipa ainakin sitten niitä paikallisderbyjä, eikö?
Ihan nyt oikeasti. Onko nää jotkut saipatjypitkalpatjasensellaiset niin arvokkaita että niiden vuoksi pitää koko maan kiekko ajaa alas? Terveisin nimimerkki "Kysyn vaan".