Autoiluketju

  • 3 307 692
  • 18 973

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Onko muuten miltään valmistajalta vieläkään tulossa isoa täyssähköfarmaria? Siis juurikin sellaista kokoluokkaa, että konttiin mahtuisi ns. viikonlopun mökkikamat, eli rattaat, syöttötuoli, matkasänky, patja ja 3-4 putkikassia. Mallia Passat, Suberb, A6, 5-sarja jne.
Jotain sellaista itsekin kaipailen. Mulle tosin riittäisi Octavia/Focus. Näppärää olis, kun mahtuis lastenvaunut ja lätkäkassi vaivatta kyytiin. Tämä kaikki saisi tapahtua id3:n hintaluokassa. Onkohan Skoda tekemässä jotain versiota id3:ta? Ainakin Golfiin verrattuna ovat osanneet tehdä paljon tilaa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Näissä taitaa akkujen sijoittelu olla syy minkä takia sähköautot ovat pääasiassa suveja tai crossovereja eivätkä pitkiä farmareita.

Tuohan se pääasiallinen syy olisi. Teslan Model S:n takapenkithän ovat käsittääkseni melko ahtaat korkeuden suhteen juurikin tuon akuston takia. Lisäksi yleinen trendi on jo melko pitään ollut kohti crossovereita ja suveja.

Tästä pääseekin siihen hauskaan aiheeseen, että milloin farmarista tulee crossover/suv? Volkkarin ID4 mitoiltaan vastaa tuollaista Passatin kokoluokkaa. Kokonaiskorkeus ID4:ssä on n. 15 cm korkeampi, mutta toisaalta maavaraakin on n. 5 cm enemmän. Eli riittääkö n. 10 cm korin korkeusero poistamaan "farmariauton" statuksen? Oletan nyt tässä, että nostetut farmarit, kuten Volvon XC70, lasketaan edelleen farmareiksi.

Nämä käsitteet ovat kyllä jänniä, sillä niistä saa aina tapella. Esim. jenkeillä (ainakin redditin puolella suht äänekkäällä osalla) coupessa ei voi olla 4 ovea (voi olla, sillä coupe viittaa katon linjaan eikä ovien määrään (paitsi jossain jenkkien omassa veromäärittelyssä 70-luvulta)), tai vielä pahempaa, kaikki 2-oviset autot ovat coupeita (ei ole, sillä 2-ovinen sedan on ihan järkevä käsite, tosin viimeisimmät esimerkit ovat 90-luvun lopulta), eli tämä Saab 900 olisi sedan (Oikein), kun taas tämä Saab 900 olisi coupé, koska siinä ei ole kuin kaksi ovea. (Väärin)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä taitaa akkujen sijoittelu olla syy minkä takia sähköautot ovat pääasiassa suveja tai crossovereja eivätkä pitkiä farmareita.
Änngh! Autoilun tulevaisuus ei kyllä näytä ollenkaan valoisalta.

Mitään tuollaista jättimöhkälettä en halua ensinnäkin siksi, että esim. tuossa ID4:ssä on painoa yli kaksi tonnia, eli sellaiset 700kg enemmän kuin nykyisessä Passatissani ja toisekseen sen tavaratila on aivan merkittävästi pienempi kuin Passatissa. Kummatkin näistä asioista ovat sellaisia, jotka eivät mitenkään sovi itselleni. Paino pilaa autoilun dynaamisen ulottuvuuden, eli autoilusta nauttimisen, mikä on itselleni aivan erityisen tärkeää (ei Passatkaan mikään autoilun ylin nautintokone ole, mutta yllättävän kepeä, ripeä ja tunnokas ajeltava myös mutkateillä) ja toisaalta auto, jossa ei ole riittävästi tavaratilaa ei sovi meidän perheen tarpeisiin. Tähän pitäisi autonvalmistajien keksiä ratkaisu pian.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä kai se keskeinen syy on myös se, että farmareiden markkina on olematon. Niitä aikanaan tulee, mutta ovat yhtiöiden prioriteeteista aivan hännässä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä kai se keskeinen syy on myös se, että farmareiden markkina on olematon. Niitä aikanaan tulee, mutta ovat yhtiöiden prioriteeteista aivan hännässä.
Globaalisti ehkä, Euroopassa ei todellakaan, ei ainakaan pohjoisemmassa Euroopassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jotain sellaista itsekin kaipailen. Mulle tosin riittäisi Octavia/Focus. Näppärää olis, kun mahtuis lastenvaunut ja lätkäkassi vaivatta kyytiin. Tämä kaikki saisi tapahtua id3:n hintaluokassa. Onkohan Skoda tekemässä jotain versiota id3:ta? Ainakin Golfiin verrattuna ovat osanneet tehdä paljon tilaa.

Skodalla ei koskaan ole ollut perus-Golfin hatchback-vastinetta. Farmarille sen sijaan on, Octavia Combi on ollut liki koko olemassaolonsa Golf Variantin rinnakkaismalli minimaalisin kokoeroin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Globaalisti ehkä, Euroopassa ei todellakaan, ei ainakaan pohjoisemmassa Euroopassa.

Globaalisti ja Euroopassa. Pohjoismaat on olematon markkina, eivätkä ne Saksassa kovin paljon myy. Kannattaa katsella myyntitilastoja.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Skodalla ei koskaan ole ollut perus-Golfin hatchback-vastinetta. Farmarille sen sijaan on, Octavia Combi on ollut liki koko olemassaolonsa Golf Variantin rinnakkaismalli minimaalisin kokoeroin.
Octavia hatchback on kuitenkin samalle pohjalle ja samalla tekniikalla tehty malli. Oikeasti tuo lienee niin kutsuttu liftback, mutta hb:na sitä on myyty.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Globaalisti ja Euroopassa. Pohjoismaat on olematon markkina, eivätkä ne Saksassa kovin paljon myy. Kannattaa katsella myyntitilastoja.
Euroopassa reilut 10% myydyistä uusista autoista on farmareita. Käytettyjen markkinoilla reilu tuplat tuosta. Kyllä noille kysyntää olisi, mutta jos tosiaan on niin, että noita sähköautoja saa vain tuollaisina möykkyinä, niin tokihan se osuus pienenee jatkossakin.

Sinänsä todella ikävää. Kaikki tyylikkyys ja finesse kyllä kaikkoaa autoilusta viimeistään sähkövillityksen myötä. Pesukonetrendi vain kiihtyy kiihtymistään ja autoilua kehitetään jättimäisyydestä innostuneiden ehdoilla. Kumpa joku tekisi siron, mutta tilavan auton. Ehkä Alfa Romeo? Sehän ilmaisi jo epämieltymyksensä screenien määrän kasvuun autojen sisustoissa, mikä oli mieltä ylentävää luettavaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Octavia hatchback on kuitenkin samalle pohjalle ja samalla tekniikalla tehty malli. Oikeasti tuo lienee niin kutsuttu liftback, mutta hb:na sitä on myyty.

Joo, eri korimalli vain. Octavian suhteen vaan elänyt aina tämä isomman auton illuusio, todellisuudessa rinnakkaismalli. Jetta/Bora aikanaan se Octavian sedania vastaava Golf-versio.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Joo, eri korimalli vain. Octavian suhteen vaan elänyt aina tämä isomman auton illuusio, todellisuudessa rinnakkaismalli. Jetta/Bora aikanaan se Octavian sedania vastaava Golf-versio.
Sanotaan nyt vielä, kun jäi edellisestä viestistä pois, niin Octavian tilat takapenkillä on kyllä ollut jokaisessa mallissa eri luokkaa kuin Golfissa.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Vieläkin odottelen käyttäjältä @444 vesi kielellä esimerkkejä valveutuneiden bensalenkkareiden kirjoituksista, joissa huomioidaan sähköautoilun epäeettisyystekijät, mutta samalla osoitetaan into piukeana tuki diktatuureille. Näitä on ilmeisesti mennyt monia ohi tutkan, kun oikein monikossa mainostetaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sanotaan nyt vielä, kun jäi edellisestä viestistä pois, niin Octavian tilat takapenkillä on kyllä ollut jokaisessa mallissa eri luokkaa kuin Golfissa.

Noin sentin-kahden eroja suuntaan ja toiseen näyttää olevan kun vertaa saman vuoden Octavia Combia ja Golf Variantia viime vuosikymmeneltä. En tiedä, mistä tämä "eri luokkaa" syntyy, mutta illuusio se kyllä mittojen perusteella on. Käytännössä sama auto. Sitä lyttäperää vain ei Skodalla ole ollut olemassakaan.

Mitä sirouteen ja tiloihin tulee, kannattaa toki käydä niissä sähköautoissa sisälläkin. TIlaahan on valtavasti ulkokuoreen nähden, kun auto on sähkölle suunniteltu (eikä mikään e-Golf tai PHEViksi rakennettu). Riippuu tietysti, mitä siroudella haetaan, mutta ovat ne Teslat melkoisen tilavia koppaansa nähden. Niissä tosin on muotoilussa haettu hyvin amerikkalaisia asioita, sen vuoksi esimerkiksi kolmosen kuormattavuus on tilaa huonompi. Kontti on iso, mutta hankalan mallinen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Briteissä on jo myynnissä kohtuuhintainen sähköfarkku, ensi vuonna tulossa ilmeisesti Suomeenkin myyntiin. Eli perinteinen merkki MG, nykyään tosin uudessa omistuksessa. Ihan varmasti alkaa muiltakin valmistajilta näitä tippua pian.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei niitä kovin pian ala "tippua", kun ovat tosiaan mallistojaan jo 2023 ja pidemmälle julkaisseet. Varmaan VW:n Space Vizzion alkaa olla ekoja, eikä sitä vielä yli kahteen vuoteen täällä olla näkemässä. Kuten totesin, ovat prioriteeteissa hännässä. MG:n lisäksi taitaa olla joku toinenkin kiinalainen kyllä.
 
4

444

Vieläkin odottelen käyttäjältä @444 vesi kielellä esimerkkejä valveutuneiden bensalenkkareiden kirjoituksista, joissa huomioidaan sähköautoilun epäeettisyystekijät, mutta samalla osoitetaan into piukeana tuki diktatuureille. Näitä on ilmeisesti mennyt monia ohi tutkan, kun oikein monikossa mainostetaan.
Sen kuin käyt lukemassa lähes minkä hyvänsä sähköautoihin liittyvän uutisen kommenttiosiota. Sieltä löytyy. Varmaan näille on fb:ssäkin jotain vertaistukiryhmiä olemassa, mutta itse en kuulu niihin, vaikka bensalenkkari olenkin. Tai nykyisin bensa-diesel-hybridilenkkari. Ja jos ei vielä valjennut, niin tämä into piukeana tukea diktatuureille osoittaminen on sitä, että nostetaan toisen teknologian eettisyysepäkohtia esille ja samalla ummistetaan silmät siltä, että öljyteollisuus on läpeensä mätää tuotannon alkulähteiltä asti.

Tämän enempää mulla ei ole tarvetta jankuttaa kanssasi, joten jatkokommentit menevät hukkaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt 400 kilsaa ajettua Toyota C-HR hybrid ja keskikulutus 4,8-5,3 l/100 km. Kulutus on keskiluokkaa, mutta hybridin hiljaisuus ja ajomukavuus aivan ykkösluokkaa. Akkujen vuoksi tavaratila on suht ahdas, kuten takana istuvien tila. Mutta ajan autolla lähes yksin tai ajoittain kaksin eli tuo ei haittaa. 2-3 vuoden kuluttua tuon vaihdan jälleen uuteen kuljettimeen, eli saas katsoa, mitä silloin on tarjolla. Autovero tippui vuodessa noin 500 euroa ja bensan kulutus 10 litraa satkulla. Tosin vähennän auton kuukausimaksua 400 euroa, entisen 270 euron sijaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko muuten miltään valmistajalta vieläkään tulossa isoa täyssähköfarmaria? Siis juurikin sellaista kokoluokkaa, että konttiin mahtuisi ns. viikonlopun mökkikamat, eli rattaat, syöttötuoli, matkasänky, patja ja 3-4 putkikassia. Mallia Passat, Suberb, A6, 5-sarja jne.
Tää teidän mökkiviikonloppu alkaa olla palstameeminä "kusematta Lappiin asuntovaunun kanssa" tasoa. Ei nyt niinkään vittuilemalla, vaan huvitti, kun selailin ketjua ja osasin jo odottaa tätä.

Mitä tuohon painoon tulee, kannattaa kokeilla ajaa joskus jotain sähkistä, joka ei ole aivan koppimopo. Esim. Model 3:n Long Rangessa on heppoja päälle 400 ja vääntöä yli 500 nm, Performance ssa vielä enemmän, mutta painoa parin vuoden takaiseen Passatiin n. 100 kiloa enemmän. Siihen vielä ero voimalinjassa, ja uskoisin ajon olevan dynaamisempaa. Mökkireissut, ainakin survivalistimoodissa, jäänevät kylläkin väliin.

Edit. +a
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää teidän mökkiviikonloppu alkaa olla palstameeminä "kusematta Lappiin asuntovaunun kanssa" tasoa. Ei nyt niinkään vittuilemalla, vaan huvitti, kun selailin ketjua ja osasin jo odottaa tätä.
Häh? Me käydään perheen kanssa viikonloppuisin mökillä. Mitä ihmeellistä tässä on? Sinne tarvitaan mukaan rattaat ja matkasänky sekä sen patja ja sitten päälle syöttötuoli ja jonkin verran roinaa, jotka vauvan / taaperon (tammikuusta lähtien molempien) hoito nyt vaatii. Ei tässä ollut tasan mitään tuollaista Lappi-meemeilyä, vaan ihan aito tarve tilalle. Ja korostan nyt vielä, että me todellakin käymme mökeillämme sellaiset 30-40 kertaa vuodessa joista ehkä kymmenen on päiväreissuja.

Edit. ja joku Tesla nyt on niin kaukana siitä, mihin tässä perheessä on varaa, saati halua laittaa rahaa, että ei tuollainen tule tulemaan kyseeseen. Nettiauton halvin Model S on vuoden 2014 175tkm rullattu, josta pyydetään 35t€. Ei ihan tee mieli tuollaista ostaa, vaikka olisi varaa. Vähän sama kuin ostaisi iPhone ykkösen hintaan 350€.
 
Viimeksi muokattu:

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Sen kuin käyt lukemassa lähes minkä hyvänsä sähköautoihin liittyvän uutisen kommenttiosiota. Sieltä löytyy. Varmaan näille on fb:ssäkin jotain vertaistukiryhmiä olemassa, mutta itse en kuulu niihin, vaikka bensalenkkari olenkin. Tai nykyisin bensa-diesel-hybridilenkkari. Ja jos ei vielä valjennut, niin tämä into piukeana tukea diktatuureille osoittaminen on sitä, että nostetaan toisen teknologian eettisyysepäkohtia esille ja samalla ummistetaan silmät siltä, että öljyteollisuus on läpeensä mätää tuotannon alkulähteiltä asti.
Kävin lukaisemassa muutamien Ilta-Sanomien aiheesta kertovien artikkelien kommentteja. Vastaan ei tullut ainuttakaan nopealla silmäilyllä. Ajattelin, että kun kuvailit asiaa suoranaisena sähköautokeskustelun ilmiönä, niin olisit luonnollisesti valmis osoittamaan väitteesi todeksi.
Tämän enempää mulla ei ole tarvetta jankuttaa kanssasi, joten jatkokommentit menevät hukkaan
Niinpä. Yllättävää. Ensin et vastaa, sitten heität epämääräisen ja ylimielisen kommentin sekä päätät keskustelun. Taitavaa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Häh? Me käydään perheen kanssa viikonloppuisin mökillä. Mitä ihmeellistä tässä on? Sinne tarvitaan mukaan rattaat ja matkasänky sekä sen patja ja sitten päälle syöttötuoli ja jonkin verran roinaa, jotka vauvan / taaperon (tammikuusta lähtien molempien) hoito nyt vaatii. Ei tässä ollut tasan mitään tuollaista Lappi-meemeilyä, vaan ihan aito tarve tilalle. Ja korostan nyt vielä, että me todellakin käymme mökeillämme sellaiset 30-40 kertaa vuodessa joista ehkä kymmenen on päiväreissuja.

En kiistä tietenkään kenenkään omaa kokemusta, mutta 40 kertaa mökillä vuodessa käyvistä lapsiperheistä 99,x %:lla on siellä mökillä matkasänky ja syöttötuoli, joita ei roudailla kotoa. Tilaahan saa kyllä menemään (lapsiperhe-elämästä on aivan riittävän monet vuodet kokemusta) - eri asia, kuinka paljon sitä sitten _tarvitsee_ oikeasti. Pakettiautokaan ei välttämättä riitä.

2014 (tai pari vuotta siitä tännepäin) Tesla S ei välttämättä ole ollenkaan huono valinta sille pienelle segmentille, joka sitä tilaa valtavasti tarvitsee. Ne ovat nimittäin hyvin suuria autoja tiloiltaan. En parin lapsen perheenä ja kaikennäköistä seikkailu-urheilua jne. harrastavana kyllä keksi, mihin tarvitsisin sen koon tilaa. Tilapäisemmät matkailuautotarpeet sitten erikseen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En kiistä tietenkään kenenkään omaa kokemusta, mutta 40 kertaa mökillä vuodessa käyvistä lapsiperheistä 99,x %:lla on siellä mökillä matkasänky ja syöttötuoli, joita ei roudailla kotoa. Tilaahan saa kyllä menemään (lapsiperhe-elämästä on aivan riittävän monet vuodet kokemusta) - eri asia, kuinka paljon sitä sitten _tarvitsee_ oikeasti. Pakettiautokaan ei välttämättä riitä.

2014 (tai pari vuotta siitä tännepäin) Tesla S ei välttämättä ole ollenkaan huono valinta sille pienelle segmentille, joka sitä tilaa valtavasti tarvitsee. Ne ovat nimittäin hyvin suuria autoja tiloiltaan. En parin lapsen perheenä ja kaikennäköistä seikkailu-urheilua jne. harrastavana kyllä keksi, mihin tarvitsisin sen koon tilaa. Tilapäisemmät matkailuautotarpeet sitten erikseen.

Ei sinällään liity sähköautoiluun, koska niillähän ei ole tarkoituskaan vähentää autoilua, mutta tavarankuljetus on kyllä varsin validi pointti. Itse kun käytän paljon julkisia, niin auton käyttö rajautuu seuraaviin tarpeisiin:
-kun liikutaan yhdessä puolison kanssa reiteillä, joihin ei kummallakaan ole kausilippua julkisiin.
-kun pitää kuljettaa jotain selkäreppua suurempaa.
-aamuvarhaiset työvuorot tai muu läsnäolovaade johon julkinen ei pysty.
-pidemmät matkat (joihin usein yhdistyy yksi tai useampi yllä lueteltu kohta).

Jos autoilua haluaa vähentää muttei lopettaa täysin, niin parasta olisi silloin se että kalusto kävisi mahdollisimman hyvin niihin tarpeisiin joihin julkinen ei kykene.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kiistä tietenkään kenenkään omaa kokemusta, mutta 40 kertaa mökillä vuodessa käyvistä lapsiperheistä 99,x %:lla on siellä mökillä matkasänky ja syöttötuoli, joita ei roudailla kotoa. Tilaahan saa kyllä menemään (lapsiperhe-elämästä on aivan riittävän monet vuodet kokemusta) - eri asia, kuinka paljon sitä sitten _tarvitsee_ oikeasti. Pakettiautokaan ei välttämättä riitä.
No muotoillaan näin: Emmaljungan NXT90-f vaunujen lisäksi Bemarin e39:n tavaratilaan ei mahtunut juuri mitään. Se, ettei haluta jättää appivanhempien mökille tavaroita joita saatamme tarvita - ja tarvitsemmekin usein - muuallakin on vain sivujuonne. Yhtä kaikki, tarvittavat tavarat eivät mahdu focus-avensis-koon autoon, vaan tarvitaan isompi tavaratila.
 

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No muotoillaan näin: Emmaljungan NXT90-f vaunujen lisäksi Bemarin e39:n tavaratilaan ei mahtunut juuri mitään. Se, ettei haluta jättää appivanhempien mökille tavaroita joita saatamme tarvita - ja tarvitsemmekin usein - muuallakin on vain sivujuonne. Yhtä kaikki, tarvittavat tavarat eivät mahdu focus-avensis-koon autoon, vaan tarvitaan isompi tavaratila.

Näin kolmen lapsen isänä samaistun tähän hyvin - itsekin miettinyt auton vaihtoa ja sähköauto kiinnostaisi, mutta viisihenkisen perheen tarpeet (juurikin mökille mennessä!) edellyttävät Superb/A6 Avant/V90 -luokan tavaratiloja.

Tai kiekkopalstalle paremmin sopivana kysymyksenä: mikä olisi sellainen auto johon mahtuisi kahden kiekkojuniorin (joista toinen maalivahti) kamat yhtä aikaa? Takapenkki ei toiselle kassille ole vaihtoehto, siellä kun usein istuu kuopus istuimessaan… Eli ideoita otetaan vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös