Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 626
  • 19 022

Aapee79

Jäsen
Todennäköisesti se osamaksuja maksava saa enemmän sitä korkoa korolle, kun liisaamalla rahaa sijoittamiseen jää vähemmän kuukausitasolla. Kaiketi se osaria lyhentäväkin voi niitä rahojaan sijoittaa muualle?

Itse voisin harkita tuota liisarin ottamista lähinnä sähköautopuolella, kun tekniikan kehityksen, ja sitä kautta nykyisten mallien arvonalenemisen ennustaminen on ainakin minulle hyvin vaikeaa.

Ei tietenkään voi osamaksu ihminen sijoittaa rahaa, vain liisaajaa pystyy. Ainakin heavy ja leon on kovasti niin väittänyt ja menneet pelaamaan pulushakkia keskenään.

Tuo oli hyvä pointti, että sähköautossa voisi tuo tullakin järkeväksi kokeilla, jos ei uskalla ostaa suoraan sellaista. Toki laskeehan siihenkin liike aika varmasti varman katteen, etteivät tappiolle jää sopimuskauden loppuessa. Kai heillä luulis joku idea olevan, miten hinnat kehittyy niissä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi ny helvetti. Nyt ne maalitolpat ovat niin syvässä, että eihän tuossa ole mitään keskusteltavaa. 0 € rahaa ja auto tarttee saada.
Eiköhän tämä ole se oleellinen kysymys, mikä tässä ainakin minua kiinnostaa muuten hieman sekavassa säädössä.

Käytännössä minulla on seuraavat vaihtoehdot uuden auton hankintaan:
- ottaa duunista verotusarvolla kärry
- osamaksu
- liisari
- pankkilaina
- joku combo

Lisäksi asiaan vaikuttaa se, että mitä aikoo tehdä sen kolmen tai viiden vuoden päästä ja paljonko ajaa. Oma nykyinen kärry on 15v vanha ja uutena osamaksulla ostettu. Erittäin halpa ratkaisu, mutta en ehkä seuraavaa kärryä näin pitkään pidä.

Oma arvioni, noin kivestuntumalla, on se, että autokauppiaan osamaksu tulee halvimmaksi. Sitten kun se viimenen erä tulee maksuun, niin päättää että maksaako sen vaikka pankkilainalla tai sillä autolla ja lähtee alusta samaan oravanpyörään.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Niin siis edelleen esim. Delta Drive ja Santun All In One (jota käyttää useampi toimija omalla brändillään, esim. Rinta-Jouppi Reilu) ovat noita takuujämäri-tuotteita...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en ole 13 vuoteen maksanut rahoituslaitoksille euroakaan autoistani. Nykyisellä rutkulla tulee ajettua niin vähän, että seisontavakuutus olisi fiksuin ratkaisu. Ei halvin, mutta en raaski luopuakaan. Kun musta aika jättää, nykymenolla joku saa tosta hämmentävän vähän ajetun ajastaan jälkeen jääneen menopelin, joka ei täytä mitään sen ajan päästökriteereitä.
 

Aapee79

Jäsen
Oma arvioni, noin kivestuntumalla, on se, että autokauppiaan osamaksu tulee halvimmaksi. Sitten kun se viimenen erä tulee maksuun, niin päättää että maksaako sen vaikka pankkilainalla tai sillä autolla ja lähtee alusta samaan oravanpyörään.

Näin ainakin itse ja aika monet muut ovat laskeneet järkevimmäksi. Pyörittää sen n. 3-4 vuotta aina uutta autoa ja seuraava kehiin. Ei huolto-ongelmia, ei isoja maksuja ja tietyt merkit, kun autoista tietää, pitävät vielä hyvin hinnaltaan arvonsa, mitä viimeinen erä on laskettu ellei jopa enempi, niin ei tarvitse stressailla sitäkään. Ja silti voi sijoittaa ne oikeat rahat minne haluaa!
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja käyttää sen Black Friday - tai ihan minkä muun päivän 0 korko ja 0 kulu -tarjouksen, siinä on halpaa rahaa lyhennellä pätkää ja sijoitella loput vaikka monivetoon.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällähän on kunnon hulabaloot sitten viime kerran.

Itsellä jäi juttu vähän kesken. Kyseessä siis Nissan Juke, jonka otin liisarina. Crossover. Noin 31k ostattaessa maksaisi uutena. Paras malli, ei karvalakki. Kaikki herkut automaattilaatikosta lähtien. Riisuttu malli olisi ollut halvempi.

Huoltopaketti nosti kk-hintaa 15 eurolla. Eli vuodessa 175 euroa. Marmoritiskin vuosihuoltohinnoista ei tietoa, mutta veikkaisin, että ei ainakaan 50 eurolla aukea edes konepelti.

Eli, Juke kokonaisuudessaan maksaa kuukaudessa ilman vakuutusta nyt 345 euroa. Tuohon vakuutus päälle, niin päästään keskiarvollisesti noin 390€/kk-hintaan.

Nyt saan huolettomalla ajokilla päästellä kolme vuotta, ja tiedän mitä se maksaa. Okei, jos olisin ostanut sen, luultavasti olisin "säästänyt" jonkun kympin kuukaudessa. Mutta ei tarvinnut ottaa isoa lainaa, ja mitään ei tarvitse tehdä nyt auton eteen silloinkaan, kun se pitää laittaa kiertoon. Jos tulot tippuu radikaalisti, eikä ole enää vara maksaa tuota summaa, niin sopimuksesta pääsee irti suht pikku rahalla.

Edellinen auto oli C-Mese vm.2010. Korjauksia korjauksien perään. Ajettavuudeltakin tämä Juke on parempi mielestäni.

Tää sopii mulle hyvin näin, vaikka "persnettoa" tulisikin pari kymppiä kuukaudessa. Auton omistaminen/pitäminen on muutenkin vain kulu. Bisnestä siitä et saa.
 
Hei.

Sellaista vain toivoisimme, että vaikka asioista erimielisyyttä olisikin, kaikenlainen vänkääminen ja jankkaaminen ei vie keskustelua eteenpäin. Tämän ja edellisen sivun aikana on jankattu jo aivan tarpeeksi. Jos osoittautuu, ettei keskustelu etene mihinkään ja samoja juttuja kerrataan viesti toisensa jälkeen, kannattaa keskustelu ehkä lopettaa. Henkilökohtaisuuksistakaan tuskin on tässä keskustelussa apua.

Olemme muistaneet paria suurinta töhöilijää rikepisteellä ja toivomme keskustelun tästä eteenpäin järkevöityvän. Muuten pääsette tuhmien nimilistaan ja saatte jouluna vain risuja.


Moderaattorit
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minun viimeiset autoni ovat olleet esittelyautoja. Kesällä ostamani vuoden vanha Peugeot 508 maksoi 16000 € vähemmän kuin sama uutena samoilla varusteilla. Sattumoisin hinta oli pudonnut 1 €/km, koska mittarissa oli 16000. Sitä en osaa sanoa, kuinka paljon ja nopsaan hinta putoaa edelleen, mutta uutena tuota ei ole järkevää ostaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yllättävän asiallistahan keskustelu täällä on ollut verrattuna moneen muuhun aiheeseen. Henkilökohtaisuuksiin meneminen osoittaa vain heikkoutta kun loppuu argumentit. Niin kauan kun asiat vain riitelee niin siitähän saa paljon myös infoa, parin viimeisen sivun ajalta hyvää näkökulmaa miten auton hankitaan. Ei juurikaan mitään turhaa.

Itse summaan tuon liisarin ehkä eniten siihen etten löydä sieltä mitään mielenkiintoista järkevään rahaan, ymmärrän huolettomuus pointin, maksanhan aika paljon vuositasolla eri vakuutuksistakin.

Jos haluan uudemman auton saan tarvittaessa sillä edullisella osamaksulla(todellinen korko alle 5%) itselleni mielenkiintoiset vaihtoehdot mahdollisiksi. Sitä myöden uudemmat mallit, ehkä luotettavuutta, pienempää kulutusta, arvoa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Rahoituskeskusteluissa aina hämmästelen, kuinka vähän puhutaan tai käytetään vakuudellista pankkilainaa. Etenkin nyt kun korot miinuksella ja kuluttaja maksaa siitä vain marginaalia, joka sekin alkaa nollalla (plus avauskulut jonkun satasen). Kun miettii lähinnä näitä tämänkin ketjun tilanteita, jossa on kuitenkin 20-40 tonnin rahoituksesta kyse. Ok kaikilla ei ole omistusasuntoa, kesämökkiä tms laittaa vakuudeksi tai asuntolaina on jo tapissa vakuuksien osalta. Mutta aika iso ero tuossa tulee rahoituksen elinkaarikuluiksi jos todellinen vuosikorko on 1%, 5% tai 12%. Olen pari kertaa itse käyttänyt rahoitusta auton ja mp:n ostoon ja aina käyttänyt vakuudellista pankkilainaa. Tällaisessa tilanteessa vielä etuna se, että saa itse päättää kuluitta mitä tekee tulevaisuudessa eikä ole jumissa johonkin määräaikaan asti tai hankaliin purkuehtoihin. Lisäksi vehkeet on omissa nimissä (saa siis valita mieleiset vakuutukset ja ajella ulkomailla ilman rajoituksia), voi myydä ajoneuvot koska vaan ja maksaa lainat pois etukäteen kuluitta jos haluaa jne.

Mutta ymmärrän että toiset haluaa varmuuden ja vakuutuksen tulevista menoista, mutta toisaalta en ymmärrä miten paljon tästä hyvänolon tunteesta maksetaan. Kukin tyylillään.
 
4

444

Rahoituskeskusteluissa aina hämmästelen, kuinka vähän puhutaan tai käytetään vakuudellista pankkilainaa. Etenkin nyt kun korot miinuksella ja kuluttaja maksaa siitä vain marginaalia, joka sekin alkaa nollalla (plus avauskulut jonkun satasen). Kun miettii lähinnä näitä tämänkin ketjun tilanteita, jossa on kuitenkin 20-40 tonnin rahoituksesta kyse. Ok kaikilla ei ole omistusasuntoa, kesämökkiä tms laittaa vakuudeksi tai asuntolaina on jo tapissa vakuuksien osalta. Mutta aika iso ero tuossa tulee rahoituksen elinkaarikuluiksi jos todellinen vuosikorko on 1%, 5% tai 12%. Olen pari kertaa itse käyttänyt rahoitusta auton ja mp:n ostoon ja aina käyttänyt vakuudellista pankkilainaa. Tällaisessa tilanteessa vielä etuna se, että saa itse päättää kuluitta mitä tekee tulevaisuudessa eikä ole jumissa johonkin määräaikaan asti tai hankaliin purkuehtoihin. Lisäksi vehkeet on omissa nimissä (saa siis valita mieleiset vakuutukset ja ajella ulkomailla ilman rajoituksia), voi myydä ajoneuvot koska vaan ja maksaa lainat pois etukäteen kuluitta jos haluaa jne.

Mutta ymmärrän että toiset haluaa varmuuden ja vakuutuksen tulevista menoista, mutta toisaalta en ymmärrä miten paljon tästä hyvänolon tunteesta maksetaan. Kukin tyylillään.
Nykyisen ostin ns. nollakorolla, eli ainoastaan jokin marginaalinen käsittelymaksu menee kuukausittain. Todellinen vuosikorko on alle 1%. Pankista en tuossa vaiheessa viitsinyt edes kysyä. Autoa olen yleensä vaihtanut silloin, kun löytyy sekä mieleinen auto että rahoitustarjous. Edellisen autoni myin erikseen, kun vaihtohyvitys oli mallia naurettava.

Mitä tuohon leasing-keskusteluun tulee, niin sehän on varmasti joillekin hyvä ratkaisu, jos sitä kautta löytyy mieleinen kehonkuljetin. Omat mieltymykseni vain ovat sellaisia, että uutta autoa ei tarvitse edes harkita, kun hinnat nousevat oman maksukykyni ulottumattomiin. Nykyisen ostin 2,5 vuotta vanhana eli hinta oli tullut sopivasti alas. Omassa tapauksessani myös vuotuiset kilometrit tekevät liisauksesta kannattamatonta, kun tässä edellisen huollon jälkeen (toukokuun lopussa) olen rullannut 18000 km. Muutto toki toi yhteensä muutaman tonnin ekstraa kilsoihin, mutta ilman sitäkin kilometrit asettuisivat jonnekin 25-30tkm välille. Ja nyt kun rahoitusmenot ovat n. 320€/kk, niin ei tarvitse edes miettiä yksitysleasingiä.

Toki tällainen tehokas bensarohmu neliveto on muuten kallis valinta näille kilometreille oma valintansa, mutta minulle auto on enemmän kuin keino päästä paikasta toiseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vakuudellinen pankkilaina vs liikkeiden rahoitustarjoukset, pankki häviää aina. Vuositolkulla on saanut uusiin autoihin max.2% todellisella korolla merkistä riippumatta useampaan kertaan vuodessa.

Mä taas olen laskenut niillä hetkillä kun rahaa tarvinnut, että pankin laina on ollut aina halvempi. Kyllä joskus näkee todellisia nollakorkorahoitustarjouksia eli avaus 0eur, 0% ja kk-maksu 0eur. Mutta ei ole sillä hetkellä tarvetta ajoneuvolle tai siinä liikkeessä sopivaa ajoneuvoa. Tai sitten vaikka välirahanäkemykset eivät kohtaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko noita rahoitustarjouksia muuten tarjolla muulloin kuin black fridayna? Autolle tarve marraskuussa 2022 työsuhde-edun päättyessä ja tarkoitus ottaa tilalle uusi auto, mutta tämä täytynee tilata jo edeltävänä kesänä kun ei pärjätä ilman autoa. Varmaankin skodasta kyse.
 
4

444

Onko noita rahoitustarjouksia muuten tarjolla muulloin kuin black fridayna? Autolle tarve marraskuussa 2022 työsuhde-edun päättyessä ja tarkoitus ottaa tilalle uusi auto, mutta tämä täytynee tilata jo edeltävänä kesänä kun ei pärjätä ilman autoa. Varmaankin skodasta kyse.
Onhan niitä. Liikekohtaisesti vähän silloin tällöin. Omani ostin tänä vuonna tammi-helmikuun taitteessa. Tosin ei ole täysin kuluton luotto, kuten tuossa aiemmin mainitsin, mutta niin pieni vuosittainen lisäkulu, ettei vaikuta juuri mihinkään.
Juuri nyt en kehtaa luvata, että marraskuussa 2022 löytyy oikeanlaista tarjousta. :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän tässä ainakin viimeiset 10 vuotta rahoitustarjoukset ovat olleet todella hyviä läpi vuoden, toki vähän eri liikkeissä ja ei aina natsaa. Omat rahoitusosuudet todellisen vuosikoron osalta olleet 1,9% - 4,9% tässä lähivuosina. Ei nykyään enää mitään 7,9% tai yli joudu maksamaan, eikä pidäkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan niitä. Liikekohtaisesti vähän silloin tällöin. Omani ostin tänä vuonna tammi-helmikuun taitteessa. Tosin ei ole täysin kuluton luotto, kuten tuossa aiemmin mainitsin, mutta niin pieni vuosittainen lisäkulu, ettei vaikuta juuri mihinkään.
Juuri nyt en kehtaa luvata, että marraskuussa 2022 löytyy oikeanlaista tarjousta. :D
Kyllähän tässä ainakin viimeiset 10 vuotta rahoitustarjoukset ovat olleet todella hyviä läpi vuoden, toki vähän eri liikkeissä ja ei aina natsaa. Omat rahoitusosuudet todellisen vuosikoron osalta olleet 1,9% - 4,9% tässä lähivuosina. Ei nykyään enää mitään 7,9% tai yli joudu maksamaan, eikä pidäkään.
Joo tarkoitus siis tilata uusi auto joskus kesällä 2022, jotta se olisi käytössä viimeistään marraskuussa 2022 :)

Mutta hyvä tietää. Täytyypä sitten kun tilanne tulee ajankohtaiseksi alkaa seuraamaan Skoda jälleenmyyjiä. Ei oikein tuntuisi "oikealta" maksaa useita tuhansia euroja korkoja. Parin kolmen prosentin korko kuulostaa kohtuulliselta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mä taas olen laskenut niillä hetkillä kun rahaa tarvinnut, että pankin laina on ollut aina halvempi. Kyllä joskus näkee todellisia nollakorkorahoitustarjouksia eli avaus 0eur, 0% ja kk-maksu 0eur. Mutta ei ole sillä hetkellä tarvetta ajoneuvolle tai siinä liikkeessä sopivaa ajoneuvoa. Tai sitten vaikka välirahanäkemykset eivät kohtaa.

Pankin laina on usein merkittävästi halvempi. Puhutaan noin 1-2 prosentin korosta autoon kuin autoon, jos vakuudet ja asiakkuus on kunnossa.

Nämä nollakorkolainat autoliikkeistä ovat todellisuudessa usein kalliita. Jos ostat auton ilman sitä ja oletat, että nollakorko johtuu halusta päästä autosta eroon (malli vaihtuu tms), alennuksen saa pyyntihintaan kun vaan viitsii hoitaa kaupankäynnin osaltaan.

Eräs tuttu osti 25-30 tonnin uuden auton, ja myyjä olisi halunnut laittaa rahoituksen kautta. Tuttu totesi, että hän ei halua, mutta haluaa sen sijaan jo pariin kertaan tingitystä hinnasta 1 500 pois. Myyjä ei tietenkään suostunut. Tuttu totesi, että soittele sitten ensi viikolla jos vielä kiinnostaa, mutta älä sen jälkeen, auto on ensi viikon jälkeen jo muualta ostettu.

Seuraavalla viikolla myyjä soitti ja sanoi, että 1 500 sopii hänelle. Tätä tuskin tapahtuu nollakorkoisilla autokaupan hankkimilla rahoituslainoilla. Nollakorko ei siis ehkä olekaan se, mitä kannattaa pelkästään katsoa, vaan auton kokonaishinta erilaisilla vaihtoehdoilla. Tinkiä saa ja pitää.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pankin rahoituksella otin edellisen, kun sai vielä ns. Remppalainana. Nyt eivät enää näin myönnä ja todellinen vuosikorko vakuudellisella lainalla oli luokkaa 3 %. Marginaali aika kova, kun negatiivisilla euriboreilla kokonaiskorko siellä päälle 2,5 %. Päädyinkin rahoitukseen autoliikkeen kautta, korko säilyy kiinteänä koko laina-ajan, voit maksaa lainan kuluitta nopeammin pois ja todellinen vuosikorko oli alle sen 3%.

Edit. Ja voin sanoa, että vakuudet sekä asiakkuus ovat kunnossa.
Edit2. Selvennyksenä siis, että edellisellä kerralla remppalainalla ja nyt viimeisin rahoituksella autoliikkeen kautta
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sähköinen käsijarru vittuilee Minissä, kun lämpötilat ovat alhaisia. Voi kyllä liittyä myös kosteuteen. Muita saman kokeneita?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä tai miten tuo Eco-mode toimii? Senhän pitäisi kai säästää polttoainetta, mutta en huomaa ajettavuudelta mitään eroa. Kiihtyy samalla tavalla ja niin edelleen. Miksi tuo on siis olemassa ja miksi se pitää laittaa erikseen päälle?
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä oma näkemykseni kuitenkin edelleen on, että käteinen on se millä ostaja saa parhaat avaimet kaupankäyntiin, kun osaa vain tinkiä. Uusien autojen listahinnoissa on niin käsittämättömän kova kate, että lähes 10 pinnan käteisalennus pitäisi olla ihan arkipäivää, kun osaa vaan "vaatia". Jos mukana on autokauppojen rahoitustarjoukset niin monta tuhatlappusta jää liikkeen taskuun.

Itse ostin syyskuun lopulla (kolmannen neljänneksen loppu) uuden, rekisteröimättömän, maassa olevan C-Mesen. Veholla oli "pakottava" tarve saada auto liikenteeseen kyseisellä kvartaalilla, joten (satumainen) ajoitus osui nappiin.

Listahinta autolla on 56k. Myyjä lupasi sen 47k. Minä lupasin myyjälle 44,5k (=80 % alkuperäisestä). Käteltiin. Viikko tästä ja ajelinkin jo uutukaisella kärryllä, vaikka aiemmin olinkin mennyt katsomaan 50k maksavaa esittelyautoa (5000 km). Eihän tässä ole järkeä totesi automyyjäkin...
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kyllä oma näkemykseni kuitenkin edelleen on, että käteinen on se millä ostaja saa parhaat avaimet kaupankäyntiin, kun osaa vain tinkiä. Uusien autojen listahinnoissa on niin käsittämättömän kova kate, että lähes 10 pinnan käteisalennus pitäisi olla ihan arkipäivää, kun osaa vaan "vaatia". Jos mukana on autokauppojen rahoitustarjoukset niin monta tuhatlappusta jää liikkeen taskuun.

Itse ostin syyskuun lopulla (kolmannen neljänneksen loppu) uuden, rekisteröimättömän, maassa olevan C-Mesen. Veholla oli "pakottava" tarve saada auto liikenteeseen kyseisellä kvartaalilla, joten (satumainen) ajoitus osui nappiin.

Listahinta autolla on 56k. Myyjä lupasi sen 47k. Minä lupasin myyjälle 44,5k (=80 % alkuperäisestä). Käteltiin. Viikko tästä ja ajelinkin jo uutukaisella kärryllä, vaikka aiemmin olinkin mennyt katsomaan 50k maksavaa esittelyautoa (5000 km). Eihän tässä ole järkeä totesi automyyjäkin...
Kiitos vinkistä, mutta on näille omakin ketjunsa: Humble brag, eli nöyrä kerskailu keskuudessamme
 
Kyllä oma näkemykseni kuitenkin edelleen on, että käteinen on se millä ostaja saa parhaat avaimet kaupankäyntiin, kun osaa vain tinkiä. Uusien autojen listahinnoissa on niin käsittämättömän kova kate, että lähes 10 pinnan käteisalennus pitäisi olla ihan arkipäivää, kun osaa vaan "vaatia". Jos mukana on autokauppojen rahoitustarjoukset niin monta tuhatlappusta jää liikkeen taskuun.
Hauska sattuma, kun juuri ajattelin tulla tänne pöyristymään lounaskeskustelusta työpaikalla. Tuli auton hankinnoista puhetta, ja kaikille pöydässä istujille oli kilpailutus ihan outo asia. Vad i fan? Teette kymmenien tuhansien eurojen hankintoja ja ette edes kilpailuta sitä? Mutsille ostettiin autoa pari vuotta takaperin, niin siitä lähtöhinnasta pääsee sen 10% helposti alaspäin. Ja jos sitä ihan loogisesti ajattelee, niin sehän on juuri se kuuluisa 5k€ mikä hinnasta häviää, kun auton ajaa ulos kaupasta.

Itse toimin tuossa mutsin autoasiassa ihan perus hankintalogiikalla. Kävin paikalliselta Fordin jälleenmyyjältä tarjouksen, josta sain näppärästi ajoneuvon varustelistan matkaan. Sitten vain sähköposteja naputtelemaan. Muistaakseni 13 eri liikkeeseen ympäri Suomen laitoin tarjouspyynnön, muutama ei vastannut ollenkaan, mutta vastanneiden hintahaitari oli järkyttävän suuri halvimman ja kalleimman ero oli liki 7k€, siis prikulleen samanlaisesta autosta. Niistä sitten kolme halvinta jatkoon ja tinkaamaan, eli laitoin näistä halvimman tarjouksen kilpailijoille ja kerroin, että tuo on halvin tarjous, vieläkö teette vastatarjouksen? Yksi jäi pois, ja toinen antoi vastatarjouksen -500€+talvirengassarja. Laitoin vielä A vaihtoehdolle tuon vastatarjouksen ja hinnasta tuli alaspäin vielä 300 ja se samainen talvirengassarja kaupan tekijäisiksi. Toinen myyjä ei enää lähtenyt kilpailemaan, joten ostettiin auto toiselta puolelta Suomea ja säästettiin siinä useampi tuhat euroa. Ja luulen kyllä, ettei se Mondeo vieläkään menny ihan persnetolla kyseiselle yritykselle.

On tullut mietittyä, että jos vielä joutuu mutsille uuden auton ostamaan, niin mitenhän tuolta Euroopasta uusien autojen ostaminen toimii? Onko täällä kukaan ostanut ja tuonut uutena esim. Saksasta autoa? Raskaassa kalustossa ainakin pitää käyttää välikättä ostaessa, tulee muuten ongelmia tehtaan kanssa jälleenmyyjälle. Toki se on hiukan eri asia, koska siellä puolella jälleenmyynnin usein hoitaa tehtaan omistama ketju tai oma diileri. Mutta mielenkiintoista olisi tosiaan tietää kuinkahan henkilöautojen kanssa, eikös se nyt periaatteessa pitäis onnistua ihan normaalisti koska EU?
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mikä tai miten tuo Eco-mode toimii? Senhän pitäisi kai säästää polttoainetta, mutta en huomaa ajettavuudelta mitään eroa. Kiihtyy samalla tavalla ja niin edelleen. Miksi tuo on siis olemassa ja miksi se pitää laittaa erikseen päälle?

Taitaa vaikuttaa nimenomaan kaasupolkimen vasteeseen ja kiihtyvyyteen, luulisi kyllä huomaavan. Itselläni ei Nissania ole, mutta sellaisella jonkun verran ajellut ja tuota eco moodia myös ihmetellyt.

Tässähän tuo onkin itse asiassa selitetty kunnolla: Eco Mode
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös