Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 543
  • 19 022

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noinhan se varmaan meilläkin tulee olemaan, että vain öisin auto seisoo latauksessa. Meillä kun ei ole latausmahdollisuutta työpaikalla.
Täysin noviisi olen näissä latausasioissa ja kun ei ole vielä auton käyttöohjekirjaakaan kädessä, niin täytyy kysellä välillä tyhmiäkin.
Siinä auton omassa latausjohdossa on joku lataussäädin(?) välissä. Estääkö toi säädin esim sen, että jos auto on koko yön johdon päässä niin se syöttää akulle virtaa vain sen tarvittavan ajan, kunnes akku täynnä? Akut ei taida tykätä hyvää jos virtaa syötetään täysinäiseen akkuun ”turhaan”?
Tuo auton latausjohdon pituus oikeastaan ratkaisee sen, tarvitsenko uuden sähkön ulostulon seinään ja jos tarvitsee, niin samalla sitten ottaa uuden seinälaturin kun sähkäri kuitenkin pitää pyytää tontille käymään.

Latausjohto on nimensä mukaisesti vain latausjohto, jossa voi olla syöttövirralle säätö. Auton laturi (se laturi on siis autossa, ei siinä johdossa) säätää sen, minkä verran auto ottaa ja mihin saakka virtaa vastaan. Missään sähköautossa ei nykyisellään käy niin, että täyttä akkua yritettäisiin enää yliladata.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyselin aikaisemmin niistä omakotitalon katoksen sähköistä. Nykyisellä omistajalla olikin itsellään lataushybridi ja tallin sisällä oli voimavirtapistoke. Parin vuoden päästä kun työsuhdeauton liisari loppuu, niin täytyy ennen sitä ratkaista jatkaako käyttöetuautolla (max hinta 30 900) vai ostaako itselleen lataushybridin tai täyssähkön.

Aika tyyriitä ovat, mutta tulisihan sitä polttoainekuluissa sitten säästettyä. Katsoin, että riittävillä varusteilla saisi ladattavan Octavia hybridin 40 000 eurolla ja sitten täyssähköisen Enyaqin 46 000 eurolla. Skodan kilpailijoita en vielä jaksanutkaan kartoittaa. Nousi autokuume jo liikaa tämänkin myötä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyselin aikaisemmin niistä omakotitalon katoksen sähköistä. Nykyisellä omistajalla olikin itsellään lataushybridi ja tallin sisällä oli voimavirtapistoke. Parin vuoden päästä kun työsuhdeauton liisari loppuu, niin täytyy ennen sitä ratkaista jatkaako käyttöetuautolla (max hinta 30 900) vai ostaako itselleen lataushybridin tai täyssähkön.

Aika tyyriitä ovat, mutta tulisihan sitä polttoainekuluissa sitten säästettyä. Katsoin, että riittävillä varusteilla saisi ladattavan Octavia hybridin 40 000 eurolla ja sitten täyssähköisen Enyaqin 46 000 eurolla. Skodan kilpailijoita en vielä jaksanutkaan kartoittaa. Nousi autokuume jo liikaa tämänkin myötä.

Luulen, että ID3, ID4 ja Enyaq lisäävät melko lailla suomalaisten sähkärikiinnostusta. Osuvat niin monen ajatuksiin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkaa plugareita olla jo riittävä määrä kulutuskisaan? Kävisikö reipas talvikauden pihimestarikisa vaikka 5000 km:n polttoaineen kulutuksella? Vaikka johonkin omaan ketjuunsa... Kilpailuvietti ainakin meikäläisellä on muuttanut ajotapaa entistäkin pihimmäksi plugarin myötä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Onko siinä laturissa itsessään kiinteä latausjohto? Toi kärry, joka mulle on tulossa, niin siinä on latauspistokkeen paikka takalokarissa, eli vastakkaisella puolella kuin bensiinitankin luukku. Meidän okt:n autokatokseen ajetaan käytännössä aina keula edellä, niin joutuu varmaan katoksen sivuseinään tuon latauspisteen asentamaan. Lämmityspistorasia on auton keulan edessä olevassa päätyseinässä niin siihen ei taida auton oma latausjohto edes ylettyä.
Mulla on sähkökeskus autokatoksessa joten liitoshomma on helppo, jos vaan keskuksessa on vapaita lähtöjä latauksen syötölle. Täytyy toikin vielä tsekata.
Googlettelin noita latausasemia ja ainakin Defalla oli noita. Hyvä tietää että Webastoltakin löytyy.

Joo on kiinteä letku. Ja asemointi katoksessa täysin vastaava. Lyötiin takaoven kohdalle kuskin puolelle seinään niin riittää sinne toiselle puolelle luukulle ihan ok. Mulla ei ollut sähkökeskusta, joten ei nyt voi ihan kaikkia maailman power tooleja käyttää autotallissa samaan aikaan.

Äsken löin päivän suhailujen jälkeen lataukseen ja ilmoitti, että 19%-> täyteen reilu tunti eli kyllä tässä sähköllä vielä tänäänkin pääsisi ajelemaan.

Porttiteoria pitää kyllä paikkansa, kun kahden päivän ajelun jälkeen miettii miksei vaan hommannut täyssähköä. No ehkä niiden hinnat oli kaupantekovaiheessa vielä hieman korkeammat tai sitten auto olisi ollut ihan kippo. 3 vuoden liisarin jälkeen vois kuvitella seuraavan olevan täyssähkö.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika tyyriitä ovat, mutta tulisihan sitä polttoainekuluissa sitten säästettyä. Katsoin, että riittävillä varusteilla saisi ladattavan Octavia hybridin 40 000 eurolla ja sitten täyssähköisen Enyaqin 46 000 eurolla. Skodan kilpailijoita en vielä jaksanutkaan kartoittaa. Nousi autokuume jo liikaa tämänkin myötä.
Parin vuoden päästä em. Enyaq, ID3 ja 4 sekä varmasti jokunen muukin täyssähkömalli löytyy käytettyjen ja vähänajettujen markkinoilta. Tällä hetkellä kuulemma Tesla M3 on pitänyt hintansa hyvin ja vähän ajettuja myydään samaan hintaan kuin uusia vastaavia, koska sen saa heti ajoin vrt. uuden auton kuukausien odottelu. Mutta tuo pari vuotta voi olla aika hyvä aikaväli, kun tässä alkaa täyssähköt yleistyä ja hinnat sitä myötä väkisinkin tulevat alas.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Alkaa plugareita olla jo riittävä määrä kulutuskisaan? Kävisikö reipas talvikauden pihimestarikisa vaikka 5000 km:n polttoaineen kulutuksella? Vaikka johonkin omaan ketjuunsa... Kilpailuvietti ainakin meikäläisellä on muuttanut ajotapaa entistäkin pihimmäksi plugarin myötä.
Riippuu täysin matkan pituudesta. Eka 50km, talvi 30-35km, sähköllä. Matka jatkuu 7,5-9,5l/ 100km. Talvi, V90, T8, boxi katolla, testattu on. Pappakyydillä voi päästä tuonne 6-7l paikkeille.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Riippuu täysin matkan pituudesta. Eka 50km, talvi 30-35km, sähköllä. Matka jatkuu 7,5-9,5l/ 100km. Talvi, V90, T8, boxi katolla, testattu on. Pappakyydillä voi päästä tuonne 6-7l paikkeille.

No tottakai mutta eihän tässä olisikaan tarkoitus mihinkään tekniikanmaailma-nipotukseen vaan jatkishenkinen kisa, missä tyyli on vapaa. Voittaminen ei ole tärkeintä, vaan mursk...oppiminen.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät; lentosuukko KooKoolle
Onko täällä omaa ketjua leasingista? Yritin etsiä, mutten löytänyt. Alkaa auton(kin) omistaminen ottaa kupoliin. Ajoa vuodessa n. 30tkm.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täälähän sitäkin on jauhettu. Noilla kilsoilla tulee yksityisliisari "melko" kalliiksi, mutta kai niitäkin jotkut ottaa.
Riippuu paljon siitä, millaisen diilin tekee. Näitähän on paljon joka lähtöön, joten kannattaa vertailla. Omien laskelmien mukaan Laakkosen fiksudiili oli paras vaihtoehto, kun kilsoja tulee enemmän eli noin 25 tkm.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät; lentosuukko KooKoolle
Täälähän sitäkin on jauhettu. Noilla kilsoilla tulee yksityisliisari "melko" kalliiksi, mutta kai niitäkin jotkut ottaa.

OK, pitää sitten vain selailla ketjua taaksepäin. Ei tämä auton omistaminenkaan halvaksi näytä tulevan, ja ilmankaan ei voi olla. Missä ajattelet, että menee yksityisleasingin kilometrikipuraja?

Riippuu paljon siitä, millaisen diilin tekee. Näitähän on paljon joka lähtöön, joten kannattaa vertailla. Omien laskelmien mukaan Laakkosen fiksudiili oli paras vaihtoehto, kun kilsoja tulee enemmän eli noin 25 tkm.

Kiitos. Tsekkaan.

Oikeasti haluaisin vaan sen moottoripyörän. Sepä vasta edullista ajoa onkin. *huokaus*
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
OK, pitää sitten vain selailla ketjua taaksepäin. Ei tämä auton omistaminenkaan halvaksi näytä tulevan, ja ilmankaan ei voi olla. Missä ajattelet, että menee kipu
OK, pitää sitten vain selailla ketjua taaksepäin. Ei tämä auton omistaminenkaan halvaksi näytä tulevan, ja ilmankaan ei voi olla. Missä ajattelet, että menee yksityisleasingin kilometrikipuraja?

Ite ajan n. 50tkm/vuosi ja ku nykyistä laittelin niin kollegat sano, että 10 vuoteen liisari kannattaa...siihen jäi se aattelu mun osalta
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hei auto-osaajat.

Renkaiden vaihdon yhteydessä havaitsin, että takaiskari on rikki. Ajossa en ole huomannut mitään oiretta.

Vaatiiko välittömiä huoltotoimenpiteitä vai voinko ilomielin ajella seuraavaan korjaamokertaan? Tuo ei varmaan pasko muuta kuin itse iskarin, kun sinne menee likaa.

Toinen kuva kun auto tunkattuna ylös ja toinen kun on tassuillaan.
 

Liitteet

  • 20201017_135516_copy_980x2016.jpg
    20201017_135516_copy_980x2016.jpg
    683,7 KB · kertaa luettu: 247
  • 20201017_135906_copy_980x2016.jpg
    20201017_135906_copy_980x2016.jpg
    322,8 KB · kertaa luettu: 208

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaimennusteho huononeen pikkuhiljaa, kun kaikenlaista roskaa ja likaa ujuttautuu tuonne sisälle. Seuraavassa vaiheessa iskari jumiutuu kokonaan, ehkä epäedulliseen kulmaan ja auto on sen jälkeen vinossa. Seurannasvaikutukset ulottuu koko tuonpuoleiseen alustaan, renkaan kiinnikkeisiin jne. osiin, jotka joutuvat kovempien tärskyjen kohteeksi vaimennuksen puuttuessa. Ja tietysti jos se jumiutuu, niin rengaskin alkaa kulumaan epätasaisesti ja nopeammin. Vähän auton arvosta riippuen, vaihtaisin pikaisesti tai antaisin olla.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
En tiedä kuuluuko nyt välttämättä tänne mutta kirjoitellaan nyt kuitenkin. Rupesin renkaita vaihtamaan toiseen autoon ja samalla sitten kallistuksenvakaajan koiranluut vaihdoin joka kulmaan kun pikkuisen on kolissut sekä öljyn- ja suodattimen vaihto. Eipä ollutkaan helppo homma, joka perkeleen mutteri niin ruosteessa kun vain mahdollista. En muista että koskaan olisi kahdeksan mutterin avaaminen vienyt noin paljon aikaa. Kaksi jouduin rälläkällä katkaisemaan, muut aukesi erinäisillä vääntimillä (mm. putkipihdin apuna). Aikaa meni vaatimattomat 5 tuntia. Noh, tulipahan taas tehtyä, muistoksi jäi oikean käden musta etusormi kun perinteisesti vähän lipsahti lenkkiavain huonossa välissä.
 
4

444

@Escapist
Näinhän se menee, että jos kuvittelet jonkun homman onnistuvan tunnissa, niin varaa vähintään neljä. Koskee siis lähinnä osia, joita ei ihan joka vuosi tarvitse vaihdella. Huvittavin esimerkki omasta elämästäni on, kun piti Saabiin vaihtaa etunapa. Periaatteessa hirveän helppo homma, älyttömän suoraviivainen. Vaan kun se napamutteri oli niin saatanasti kiinni. Siinä meni kaksi hylsyavainta (ei siis itse hylsyä, vaan avainta) solmuun ja lisäksi yksi jatkovarsi aivan mutkalle. Antautui lopulta, kun naapuritallissa annettiin sille liekkiä ja tuumaisen karan pulttipyssyllä ammuttiin se auki. Seuraavaksi sitten kyykkäsivät ulosvetäjät. Kokeiltiin jos jonkinmoista, mutta kun ei niin ei. Lopulta ruuvattiin mutteri takaisin kiinni (samoin muut irrotetut osat) ja siirrettiin jatko seuraavaan päivään. Seuraavana päivänä touhuttiin paikallisella ammattikoululla oikeasti hyvillä työkaluilla, kun saatiin koulun opettaja mukaan töhöämään. Sinäkin päivänä sitä pasketta moukaroitiin useampi tunti, kunnes paketti oli jälleen vaihdettu. En varmaan liioittele paljon, kun sanon että n. 15 tuntia sitä tuserrettiin. Oli sillä navalla toki liidettykin jo 150tkm, mutta oli kyllä hyvin jämähtänyt kiinni. Kauttaaltaan.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Onko täällä kokemuksia laakkosen huoltotoiminnasta? Ostettiin pari kuukautta takaperin skoda fabia sieltä ja nyt yhtäkkiä tänään sunnuntaina tuli tekstiviesti heiltä että autollenne on varattu huoltoaika 19.10 klo 12.00. Eli siis huomiselle, mitään en ole itse varannut eikä autokaan vielä huoltoa pyydä. Hivenen omituiselta tuntuu.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Onko täällä kokemuksia laakkosen huoltotoiminnasta? Ostettiin pari kuukautta takaperin skoda fabia sieltä ja nyt yhtäkkiä tänään sunnuntaina tuli tekstiviesti heiltä että autollenne on varattu huoltoaika 19.10 klo 12.00. Eli siis huomiselle, mitään en ole itse varannut eikä autokaan vielä huoltoa pyydä. Hivenen omituiselta tuntuu.
On kokemusta. Tapaavat tosiaan edellisenä päivänä laittaa tekstarilla muistutuksen huoltoajasta.

Joltain virheeltähän tuo joka tapauksessa vaikuttaa, jos et kerran mitään ole varannut. Oliko siinä viestissä kuitenkin oman autosi rekisterinumero oikein?
 

hege

Jäsen
@Escapist , olitko ostanut uuden vai käytetyn? Itse edellisen auton ostin käytettynä ja edellinen omistaja oli varannut huollon ja tietenkin oston yhteydessä auton "yhteyshenkilöksi" tulin minä ja näin ollen sain viestin tulevasta huollosta jota siis en itse ollut varannut (kyseessä oli joku takuuasia, joka oli hoidettu pois jo ennen kuin auton sain).
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
On kokemusta. Tapaavat tosiaan edellisenä päivänä laittaa tekstarilla muistutuksen huoltoajasta.

Joltain virheeltähän tuo joka tapauksessa vaikuttaa, jos et kerran mitään ole varannut. Oliko siinä viestissä kuitenkin oman autosi rekisterinumero oikein?
Oli ihan oikea rekkari. Täytyy huomenna soittaa ja selvittää asia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bird

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
@Escapist , olitko ostanut uuden vai käytetyn? Itse edellisen auton ostin käytettynä ja edellinen omistaja oli varannut huollon ja tietenkin oston yhteydessä auton "yhteyshenkilöksi" tulin minä ja näin ollen sain viestin tulevasta huollosta jota siis en itse ollut varannut (kyseessä oli joku takuuasia, joka oli hoidettu pois jo ennen kuin auton sain).
Käytettynä ostettiin. Vasta oli keväällä huolto tehty eikä kauppiaskaan mistään puhunut kun huoltohistoriaa koneelta selasi. Noh, soittamalla selvinnee lisää.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Eipä ollutkaan helppo homma, joka perkeleen mutteri niin ruosteessa kun vain mahdollista.
Noissa hommissa kannattaisi edellisenä päivänä kylvettää kohteena olevat pultit ja mutterit kertaalleen WD40:llä tai CRC:llä. Ja vielä kerran ennen kuin ottaa lenkkiavaimen käteen.

Vuonna 2008 elokuun lopussa ostin Göttingenistä vm87 saksalaisen avoauton. Aika lintassa kosla oli ja hommasin kaikki uudet alakerran 15 puslaa / koiranluuta. Heinäkuu 2009 oli muuten aika lämmin (30'C). Siinä ruiskusi WD40:ä ja hikeä kilpaa. Kaksi päivää hommassa meni mutta yksikään pultti ei katkennut ja uudet puslat ja koiranluut pultteineen meni paikoilleen bolt-on.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Huvittavin esimerkki omasta elämästäni on, kun piti Saabiin vaihtaa etunapa. Periaatteessa hirveän helppo homma, älyttömän suoraviivainen.
Penareissa (omat harrastekiulut) pyörännavan kiristystysmomentti on muistaakseni 300-400Nm. Saabissa oletettavasti samaa luokkaa. Ja ruosteinen kiinnnileikkautuminen vielä päälle. Savottaan lähtiessä kannattaa varata kunnon työkalut ja aggressiivista asennetta. Olen tehnyt itsekin omiin autoihini mutta vanhana faduna maksan ja annan nuorempien tapella laakerien ja napojen vaihdot. Renkaat ja öljyt vaihdan vielä itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös