Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 400
  • 19 022

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä kuka sen aloitti, mutta näyttävät ainakin jatkavan. Itselleni ainakin yksi lysti mikä moottori pellin alta löytyy, kunhan se on käytöltään ja kustannuksiltaan mahdollisimman järkevä. Näiden jälkeen tulee sitten valitusta vaihtoehdosta se ympäristön kannalta järkevin vaihtoehto, mikä kulkee aika hyvin käsikädessä kustannusten kanssa. Ajan tällä hetkellä dieselillä ja uutta (käytetty) dieseliä katselen. Nykydieselin keskikulutus 5,5 l, joten kovin pahana ympäristörikollisena en itseäni pidä.

Meitä matkatyöläisiä vaan on aika paljon ja itselläkin alueena koko Suomi ja asiakkaat usein kaukana keskustoista.

Niin tätähän mä yritin jo tuossa vähän avata, että tällä hetkellä molemmille tekniikoille on oma käyttäjäkuntansa ja tulee pysymään niin kauan kuin tekniikka ei tilannetta muuta.

Ymmärrän hyvin ja jos olisin itse edelleen sellaisessa asemassa, että suhaisin asiakkailla ympäri Suomea, niin pysyisin itse myös dieselissä. Meillä taas ajot painottuvat pk-seudulle mökkireissuja lukuunottamatta ja työnantaja kannustaa käyttämään vähäpäästöisiä autoja, niin ensi viikolla saapuu plugin XC60. En omalla rahalla ostaisi 75000€ autoa, mutta työsuhdeautona tuo kelpaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Reilu 1% yhteensä autokannasta (henkilöautot), eli melko harvinaista minun laskupään mukaan.

Tuohon nimerkki @sampio kuvaan voisi laittaa täydennyksen alla olevan:


Siinä Q1/2020 uusista autoista ladattavat autot ovat noin 19 prosenttia. Samaan aikaan varsinkin diesel on menettänyt suosiotaan (-36 %), joten trendi on dieselistä ladattaviin (sähkö, kaasu, hybridi). Benssiniautoissa pudotusta on niissäkin lähes 9 prosenttia.

Kokonaismäärässä erot ladattavien ja perinteisten dieselien ja bensamoottoreiden välillä säilyvät suurina vielä vuosia. Autokanta uudistuu hitaasti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko jollain kokemusta, kuinka paljon sähköauton lataaminen omassa pihassa kasvattaa sähkölaskua euroissa? Mulla ei ole edes suuruusluokasta kunnon käryä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko jollain kokemusta, kuinka paljon sähköauton lataaminen omassa pihassa kasvattaa sähkölaskua euroissa? Mulla ei ole edes suuruusluokasta kunnon käryä.

Nopea googlaus ja Lumme-energian mainos sanoo näin: ”Ladattaessa 24 kWh:n akuston omaava sähköauto tyhjästä täyteen kiinteällä kotilatauslaitteella tulee lataukselle hintaanoin 3,1 euroa (perusteena sähkön keskihinta 0,13 € / kWh).”.

Tätä edeltävä vastaus taas todisti tämän bensalenkkariteorian oikeaksi @Milles Mortenson
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nopea googlaus ja Lumme-energian mainos sanoo näin: ”Ladattaessa 24 kWh:n akuston omaava sähköauto tyhjästä täyteen kiinteällä kotilatauslaitteella tulee lataukselle hintaanoin 3,1 euroa (perusteena sähkön keskihinta 0,13 € / kWh).”.
Aloin kanssa tuota googletella, ja vertaaensin.fin blogissa kerrottiin, että keskimäärin 100 kilsaa varten tarvittava lataus maksaisi n. 3 euroa. Tässä linkki: Sähköauton lataus – Kuinka paljon se maksaa? | vertaaensin.fi

" Tyypillisesti sähköauton kulutus on kuitenkin Suomen oloissa noin 15–25 kWh / 100 km. Sähkö maksaa kuluttajalle keskimäärin noin 15 senttiä kilowattitunnilta, joten karkeasti sähköauton latauksen hinnaksi kertyy sadalle kilometrille noin 3 euroa."
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Apua tarvittaisiin autoihin perehtyneiltä Auto hakusessa 10-15k hintaluokka, farmari, painopiste enemmän luotettavuudessa kuin ajomukavuudessa ja ulkonäössä. Tarjonta on niin laajaa ja ainahan nuo ovat yksilöitä, mutta jos täällä olisi aiheesta tietäviä, niin saisi vähän rajattua vaihtoehtoja mistä katsella.

Mieluiten ehkä joku japanilainen, kuten Toyota / Honda. Onko jotain malleja mitä välttää tyyppivikojen takia, tai onko jotain erityisen vähävikaisia malleja? Ostaako vanhempi malli vähemmillä kilometreillä vai uudempi enemmillä kilometrimäärillä?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aloin kanssa tuota googletella, ja vertaaensin.fin blogissa kerrottiin, että keskimäärin 100 kilsaa varten tarvittava lataus maksaisi n. 3 euroa. Tässä linkki: Sähköauton lataus – Kuinka paljon se maksaa? | vertaaensin.fi

" Tyypillisesti sähköauton kulutus on kuitenkin Suomen oloissa noin 15–25 kWh / 100 km. Sähkö maksaa kuluttajalle keskimäärin noin 15 senttiä kilowattitunnilta, joten karkeasti sähköauton latauksen hinnaksi kertyy sadalle kilometrille noin 3 euroa."

Monta muuttujaa tuossa, riippuu minkä kokoiset akut autossa on ja minkälainen sähkösopimus on tehty. Jotku hörhöt vielä hankkivat aurinkopaneelit kämppäänsä. Sitten vielä voit lisätä yhtälöön julkisten paikkojen lataamiset; osa tarjoaa latauksen ilmaiseksi, osa taas ottaa todella kovaa hintaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monta muuttujaa tuossa, riippuu minkä kokoiset akut autossa on ja minkälainen sähkösopimus on tehty. Jotku hörhöt vielä hankkivat aurinkopaneelit kämppäänsä. Sitten vielä voit lisätä yhtälöön julkisten paikkojen lataamiset; osa tarjoaa latauksen ilmaiseksi, osa taas ottaa todella kovaa hintaa.
Jep. Juuri tuo omassa pihassa lataaminen kiinnosteli. Halpaahan tuo joka tapauksessa on.

Eipä tämä nyt näytä omalla kohdallani olevan mikään seuraavan viiden vuoden aikana tapahtuva skenaario, mutta kyllä plug-in hybridin voisin hankkia joskus sitten kun jälkikasvu on varttunut kouluikään (nyt eka lapsi on vauva). Aiemmin mietin tätä jo tässä lähivuosille, mutta olen sen verran varovainen tämän uuden tekniikan suhteen ja samalla tosi skeptinen maksamaan autosta yli kymppitonnia, niin jääkööt myöhemmäksi. Toivottavasti näihin plugareihin saisi joskus tulevaisuudessa kunnollisia takakontteja. Noihin nykyisiin vaihtoehtoihin ei mahdu sisälle omasta näkökulmastani juuri mitään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep. Juuri tuo omassa pihassa lataaminen kiinnosteli. Halpaahan tuo joka tapauksessa on.

Eipä tämä nyt näytä omalla kohdallani olevan mikään seuraavan viiden vuoden aikana tapahtuva skenaario, mutta kyllä plug-in hybridin voisin hankkia joskus sitten kun jälkikasvu on varttunut kouluikään (nyt eka lapsi on vauva). Aiemmin mietin tätä jo tässä lähivuosille, mutta olen sen verran varovainen tämän uuden tekniikan suhteen ja samalla tosi skeptinen maksamaan autosta yli kymppitonnia, niin jääkööt myöhemmäksi. Toivottavasti näihin plugareihin saisi joskus tulevaisuudessa kunnollisia takakontteja. Noihin nykyisiin vaihtoehtoihin ei mahdu sisälle omasta näkökulmastani juuri mitään.

Täysin mutulla sanoisin, että pysy kaukana käytetyistä plugareista, kun akkujen takuu on päättynyt.

Ja onhan nuo tavaratilat huonot, jopa tuohon XC60:een tekee välillä tiukkaa lapsiperheen kamat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Nopea googlaus ja Lumme-energian mainos sanoo näin: ”Ladattaessa 24 kWh:n akuston omaava sähköauto tyhjästä täyteen kiinteällä kotilatauslaitteella tulee lataukselle hintaanoin 3,1 euroa (perusteena sähkön keskihinta 0,13 € / kWh).”.

Tätä edeltävä vastaus taas todisti tämän bensalenkkariteorian oikeaksi @Milles Mortenson
Teoria näköjään pätee. Tuo tulee olemaan yksi mielenkiintoinen seikka sähköautoilussa tulevaisuudessa, että miten höveleitä ihmiset ovat antamaan maksutta sähköä toistensa sähköautojen lataamiseen. Tarkoitan ihan sellaista arkitilannetta, että omistaisin omakotitalon ja minulla kävisi usein vieraita ja jokainen lataisi autonsa luonani vieraillessaan. Tuosta tulee helposti vuodessa isokin lisä sähkölaskuun. Mutta nuo ovat toki aika pieniä ongelmia sen rinnalla, kun katsoo vaikka Helsingin kantakaupungin tienvierustoja. Miten ne autot tullaan tulevaisuudessa lataamaan?
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko jollain kokemusta, kuinka paljon sähköauton lataaminen omassa pihassa kasvattaa sähkölaskua euroissa? Mulla ei ole edes suuruusluokasta kunnon käryä.

Pari-kolme euroa.

Meillä ainakin toimistolla noita saa ladata ilmaiseksi työnantajan piikkiin mutta tästä taitaa verottajankin olla heräilemässä ettei tällainen peli enää vetele.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täysin mutulla sanoisin, että pysy kaukana käytetyistä plugareista, kun akkujen takuu on päättynyt.
Tämä on tosiaan iso ongelma. Volvohan on mm. vielä toistaiseksi tullut kuulemma jonkin verran vastaan, jos käytetyn auton akusto on lauennut takuun päättymisen jälkeen. Autohan on tuossa vaiheessa täysin käyttökelvoton (ei edes käynnisty, koska erillistä akkua ei sitä varten ole) ja remppa maksaisi reilusti yli 10 000 euroa. Eli jotta jonkun tuollaisen riittävän kokoisen plugarin hinta laskisi sellaiseksi, että sen voisi ostaa joko ilman osamaksua tai hyvin pienellä lainalla, se on todellinen riski, sillä valmistajat eivät taatusti ole enää kauaa yhtä solidaarisia kuin Volvo (on ainakin joskus tässä ollut).

Meillä ainakin toimistolla noita saa ladata ilmaiseksi työnantajan piikkiin mutta tästä taitaa verottajankin olla heräilemässä ettei tällainen peli enää vetele.
Meillä saa myös. Ja saa jatkossakin, mutta työnantajan tarjoamat parkkipaikat halutaan "laittaa verolle", eli että niistä otettaisiin joku palkanosuus pois.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on tosiaan iso ongelma. Volvohan on mm. vielä toistaiseksi tullut kuulemma jonkin verran vastaan, jos käytetyn auton akusto on lauennut takuun päättymisen jälkeen. Autohan on tuossa vaiheessa täysin käyttökelvoton (ei edes käynnisty, koska erillistä akkua ei sitä varten ole) ja remppa maksaisi reilusti yli 10 000 euroa. Eli jotta jonkun tuollaisen riittävän kokoisen plugarin hinta laskisi sellaiseksi, että sen voisi ostaa joko ilman osamaksua tai hyvin pienellä lainalla, se on todellinen riski, sillä valmistajat eivät taatusti ole enää kauaa yhtä solidaarisia kuin Volvo (on ainakin joskus tässä ollut).


Meillä saa myös. Ja saa jatkossakin, mutta työnantajan tarjoamat parkkipaikat halutaan "laittaa verolle", eli että niistä otettaisiin joku palkanosuus pois.

Joo, piti tässä sadekuuron lomassa palauttaa oikein mieleen, että Verohallinto taisi jo keksiä tuohon 30,00 euron suuruisen verotusarvon.

Tässä alla pari käytännön esimerkkiä miten tuota 30 euron verotusarvoa käsitellään erilaisissa palkitsemisratkaisuissa.

--------------------------

  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa siten, että se laitetaan palkan päälle, niin esimerkiksi 30 veroprosentin omaavalle työntekijälle aiheutuu 9 euron kulu tästä. Jos lasken tuon omalla kotitalouteni 11 senttiä/kWh hinnalla, niin sillä saisi noin 82 kWh sähköä. Se taasen riittäisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 497 kilometrin ajoon. Jos käy töissä työpaikalla 20 päivänä viikossa, tuo kuittaantuisi noin 25 kilometrin työmatkaa säännöllisesti ajavalla hyvin vielä kannattavaksi.

  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa rankemmin, eli siten että verotusarvo pidätetään suoraan vanhasta olemassa olevasta palkasta, on sen vaikutus käsittääkseni suoraan tuo 30 euroa. Silloin hyötypotentiaali muuttuu aika merkittävästi. 30 eurolla saa noin 272 kWh kotona ladattua sähköä. Sillä taasen ajaisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 1649 kilometriä, joka tarkoittaisi 20 työpäivälle jaettuna noin 82 kilometriä työmatkana. Eli melko pitkää matkaa jo yhdensuuntaisesti.
-------------------------------
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kun en tiedä, niin ihan mielenkiinnosta kysyn. Varmaan ketjusta löytyisikin. Kauan sähköauton lataaminen nopeimmillaan reissun päällä kestää, että saa akut vaikka 80% ladattua? Entä yleisimmässä tapauksessa? Ei nyt sinänsä juurikaan tällä hetkellä aihe kosketa, kun talonyhtiöllä ei ole latauspaikkoja, mutta kai niitäkin jossain vaiheessa mietitään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun en tiedä, niin ihan mielenkiinnosta kysyn. Varmaan ketjusta löytyisikin. Kauan sähköauton lataaminen nopeimmillaan reissun päällä kestää, että saa akut vaikka 80% ladattua? Entä yleisimmässä tapauksessa? Ei nyt sinänsä juurikaan tällä hetkellä aihe kosketa, kun talonyhtiöllä ei ole latauspaikkoja, mutta kai niitäkin jossain vaiheessa mietitään.
Puoli tuntia pikalatauksella, per ABC-asemat: Sähköautot | Polttoaineet | FI | ABC-asemat
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kun en tiedä, niin ihan mielenkiinnosta kysyn. Varmaan ketjusta löytyisikin. Kauan sähköauton lataaminen nopeimmillaan reissun päällä kestää, että saa akut vaikka 80% ladattua? Entä yleisimmässä tapauksessa? Ei nyt sinänsä juurikaan tällä hetkellä aihe kosketa, kun talonyhtiöllä ei ole latauspaikkoja, mutta kai niitäkin jossain vaiheessa mietitään.
Riippuu sähköautosta, mutta aika harva varmaan vetää ihan nollille akkua kilpikonnamoodilla laturille ajaen vaan sinne tullaan kun akussa on joku 20-30% varausta.

Omassa autossa tuosta menee noin 15-20min 50kW pikalaturista kun akku on 80%+. Eli kusitauko ja jotain pientä kahviosta. Monelle tuo on tietysti ihan mahdoton kokemus tien päällä mitä ei ikinä halua edes kokeilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Styge
Mulle on jäänyt mieleen joiltain palstoilta, että puolisen tuntia pikalatausasemilla (Fortumilla vissiin joitain ja Teslalla omia pisteitään), toki tähänkin vaikuttaa akun koko ja aseman paukut antaa virtaa. Mitä täydempi akku, sen hitaampaa täyttyy, mutta toisaalta kysehän ei ole siitä, että aina pitäisi ladata nollasta sataan, vaan sopivasti lounaan kohdalla vaikkapa 30% --> 70% ja perillä sitten yöksi täyttymään pistokkeen päähän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja onhan nuo tavaratilat huonot, jopa tuohon XC60:een tekee välillä tiukkaa lapsiperheen kamat.
Toisaalta sitten täyssähköön siirryttäessä esim. Tesla Model S:n takaboksi on Passatin/Superbin farkun litroissa, toki profiililtaan epäedullisempi liftbackina. Ässä olisi mennyt aika liki XC60:n hintaakin, toki pienimmällä akulla.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
@V-G- @vilpertti @sampio

Kiitos vastauksista. Jos tuo normi kahvitauon aikana latautuu noin hyvin, niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole. Omassa käytössä toimisi ainakin ihan hyvin, vaikka välillä tulee ajettua pitkiäkin matkoja. Jos autolle olisi enemmän tarvetta tai muuten kiinnostusta laittaa autoiluun enemmän rahaa, niin sähkö olisi ihan hyvä vaihtoehto. Kaasu toki myös, mutta niihin ei taida uskaltaa koskea tällä hetkellä, kun noiden tulevaisuus on auki.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G- @vilpertti @sampio

Kiitos vastauksista. Jos tuo normi kahvitauon aikana latautuu noin hyvin, niin eipä tuossa mitään ongelmaa ole. Omassa käytössä toimisi ainakin ihan hyvin, vaikka välillä tulee ajettua pitkiäkin matkoja. Jos autolle olisi enemmän tarvetta tai muuten kiinnostusta laittaa autoiluun enemmän rahaa, niin sähkö olisi ihan hyvä vaihtoehto. Kaasu toki myös, mutta niihin ei taida uskaltaa koskea tällä hetkellä, kun noiden tulevaisuus on auki.
Itse ajalen kaasulla, mutta ymmärrän, että tulevaisuus on (täys)sähkössä. En kuitenkaan osaa olla erityisen huolestunut kaasuautojen kohtalosta, koska tankkausverkostoon on satsattu ja käsittääkseni satsataan Suomessa ja Pohjoismaissa edelleen. Liikenteen ekotekona siirtyminen biokaasuun on taloudellisesti helpoin ratkaisu. Jep, autojen jälleenmyyntiarvo ehkä ei se kovin ole, mutta nää on näitä. Mikä se sitten on viiden vuoden päästä dieselillä tai käytetyllä hybridillä?
 
Apua tarvittaisiin autoihin perehtyneiltä Auto hakusessa 10-15k hintaluokka, farmari, painopiste enemmän luotettavuudessa kuin ajomukavuudessa ja ulkonäössä. Tarjonta on niin laajaa ja ainahan nuo ovat yksilöitä, mutta jos täällä olisi aiheesta tietäviä, niin saisi vähän rajattua vaihtoehtoja mistä katsella.

Mieluiten ehkä joku japanilainen, kuten Toyota / Honda. Onko jotain malleja mitä välttää tyyppivikojen takia, tai onko jotain erityisen vähävikaisia malleja? Ostaako vanhempi malli vähemmillä kilometreillä vai uudempi enemmillä kilometrimäärillä?
Itse olen ajellut 2,5 vuotta Toyota Avensiksella, n. 25 tkm. Ei voi luotettavuuden puolesta kuin kehua. Lisäksi osat ja huollot ovat suhteellisen edullisia muihin merkkeihin verrattuna.

Lähtökohtaisesti jos pelkästään luotettavuutta ajattelee, niin vanhemman korimallin viimeisimmät vuosimallit ruukaavat olla parempia kuin uuden korimallin ensimmäiset vuodet. Toki poikkeuksiakin voi olla. Ja kilometreissä vähempi on parempi. Jos taas pienemmistä kilometreistä maksaa esim 5000e enemmän niin voi vähän laskeskella, että siihen hintaan korjailisi autoa jo aika paljon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa siten, että se laitetaan palkan päälle, niin esimerkiksi 30 veroprosentin omaavalle työntekijälle aiheutuu 9 euron kulu tästä. Jos lasken tuon omalla kotitalouteni 11 senttiä/kWh hinnalla, niin sillä saisi noin 82 kWh sähköä. Se taasen riittäisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 497 kilometrin ajoon. Jos käy töissä työpaikalla 20 päivänä viikossa, tuo kuittaantuisi noin 25 kilometrin työmatkaa säännöllisesti ajavalla hyvin vielä kannattavaksi

Ei. Jos veroprosenttisi on 30 % (siis ennakonpidätysprosentti tai lopullinen), _rajaveroasteesi_ on 48 %, jolloin palkan päälle tulevasta latausoikeudesta maksat käytännössä 14,4 euroa kuukaudessa. Laskukaavahan on se, että se kasvattaa laskennallista tuloasi, jolloin maksat veroa laskennallisesta lisätulostasi. Tämä on 30 % "kokonaisverotuksella" noin 48 %. Sekin toki tulee monelle kannattavaksi.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Itse olen ajellut 2,5 vuotta Toyota Avensiksella, n. 25 tkm. Ei voi luotettavuuden puolesta kuin kehua. Lisäksi osat ja huollot ovat suhteellisen edullisia muihin merkkeihin verrattuna.

Lähtökohtaisesti jos pelkästään luotettavuutta ajattelee, niin vanhemman korimallin viimeisimmät vuosimallit ruukaavat olla parempia kuin uuden korimallin ensimmäiset vuodet. Toki poikkeuksiakin voi olla. Ja kilometreissä vähempi on parempi. Jos taas pienemmistä kilometreistä maksaa esim 5000e enemmän niin voi vähän laskeskella, että siihen hintaan korjailisi autoa jo aika paljon.

Kiitos vastauksesta. Avensis onkin yksi vahva ehdokas, kun vanhemmista malleista on kokemusta ja on kyllä luotettavia autoja. Toyotoissa on sekin hyvä puoli että arvo tuntuu säilyvän kohtalaisen hyvin.

Onko kellään kokemusta n. 2013 vuoden Nissan Quasqaista? Sellaisia on tullut tässä katsellessa vastaan ihan hyvillä varusteilla. Ulkoa ihan tyylikkäitä, sisältä muovisen näköisiä, mutta mites noiden luotettavuus, onko tyyppivikoja? Ilmeisesti ollut jo vuosia melko suosittu malli Suomessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös