Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 132
  • 19 022

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kiitoksia, tämä on varsin potenttiaalinen vaihtoehto. Oikea takapyörä piti myös ääntä kun ilmassa testiajot suoritettiin. Täytyy perän öljyt vaihtaa ja tuo laakeri taitaa mennä myös uusiksi. Toivotaan että noilla tokenee, mutta onneksi ääni ei ainakaan toistaiseksi ole häiritsevän kovaa.
Auto ylös, ota renkaasta kiinni klo 12 ja 6 kohdalta ja koita "ravistella". Tai oikeammin vääntää eri suuntiin. Jos on vähääkään väljyyttä -> laakeri.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uuden työn alla olevan hallituksen julki esitettyihin tavoitteisiin sisältyy ilmastoahdistukseen reagoiminen ja siitähän perinteisesti helpoin kakunpala on heitellä puolipehmeitä kivoja ajatuksia liikenteestä. Tässä autoiluun liittyvät energiatalkooteesit, jotka kirjoitin Rinteelle selkokielisenä, sujautin hänen povitaskuunsa ja josta hän on ne kolmantena päivänä lukeva kaikelle kansalle. Näillä maailma pelastuu (2030).

Liikenne:
- Käyttövoimavero sähköautoilta ml. hybridit pois
- Autovero sähköautoilta ml. hybridit pois
- Biodieselin ja muiden uusiutuvien polttoaineiden pa-vero nollataan, tarvittaessa valtio vielä tukee niiden tuotantoa
- Tuntuva romutuspalkkio (x000 e) sähkö/hybridiautoon polttomoottorista vaihtavalle 10 vuoden ajaksi.
- 2035 alkaen polttomoottoriautojen myynti ja maahantuonti kielletään.

Poistuvien verotulojen osuus siirretään polttomoottoriautojen
+ autoveroon,
+ ajoneuvoveron perusosaan (diesel ja bensa kohdellaan samanarvoisesti)
+ ja tuntuviin polttoaineveroihin (you ain't seen nothin yet).

Väestön pakkautuessa tiukemmin kaupunkialueille, liikkuminen siirtyy enenevästi julkisiin kulkuneuvoihin, joten tiestön ylläpitämisen tasoa lasketaan merkittävästi valtakunnan tasolla mistä saadaan merkittävä säästö; palataan syrjäseutujen ja asumattomien taipaleiden osalta 50- ja 60-lukujen tasolle. Lappi, Kainuu ja Pohjois-Karjala taantuvat reservaateiksi.

Asunnot:
Öljylämmityksestä luopumiseen tuntuva romutuspalkkio 10 vuoden ajaksi, jona aikana lämmitysöljyn verotusta nostetaan portaittaisesti ja erittäin tuntuvasti.
 
K

Kiekkokatsoja

@Yläpesä .
No entäpä mitä luki Rinteelle antamassasi ohjeessa puulämmityksestä?
Autoiluketju kun on, niin pidätkö muutoksia realistisena, ja ennenkaikkea toimivina? Riittääkö valtion rahat tähän, ilman lisävelkaa?
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Uuden työn alla olevan hallituksen julki esitettyihin tavoitteisiin sisältyy ilmastoahdistukseen reagoiminen ja siitähän perinteisesti helpoin kakunpala on heitellä puolipehmeitä kivoja ajatuksia liikenteestä. Tässä autoiluun liittyvät energiatalkooteesit, jotka kirjoitin Rinteelle selkokielisenä, sujautin hänen povitaskuunsa ja josta hän on ne kolmantena päivänä lukeva kaikelle kansalle. Näillä maailma pelastuu (2030).
Ei tule tapahtumaan. Vaikka tässä on paljon hyviäkin keinoja, niin varsinkin demareiden ja kepun äänestäjissä on paljon pienituloisia autoilijoita, joilla ei ole mitään mahdollisuutta ostaa uutta sähkö- tai hybridiautoa tai siirtyä käyttämään julkista liikennettä. Persut pitävät oppositiossa huolen että tämä kansanosa kyllä tietää mitkä puolueet ovat olleet hallituksessa nostamassa autoilun kustannuksia. Kyseessä olisi siis ihan puhtaasti poliittinen itsemurha demareilta ja kepulta. Varmaan jotain näennäistoimia on tiedossa liikkumiseen ilmastonmuutoksen torjumisen nimissä, mutta mihinkään suuriin muutoksiin en usko.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Yläpesä .
No entäpä mitä luki Rinteelle antamassasi ohjeessa puulämmityksestä?
Autoiluketju kun on, niin pidätkö muutoksia realistisena, ja ennenkaikkea toimivina? Riittääkö valtion rahat tähän, ilman lisävelkaa?

Häkäpönttöautot on niin marginaalihommaa ettei jaksa muutaman lappilaisen karvahatun takia nostaa älämölöä. Kaupungit voivat itse rajoittaa puilla savuttamista omilla alueillaan, ei tuo mikään kansallinen hätätila ole kun kuitenkin uusiutuvasta materiasta on kyse. Seison tiukasti listani takana. Jos muutosta haetaan niin helppoja teitä ei ole. Pitää purra hammasta ja kaivaa sisua. Itkupillit ja valittajat voivat harkita Trumpeille muuttoa.

Ei tule tapahtumaan...(snip) Kyseessä olisi siis ihan puhtaasti poliittinen itsemurha demareilta ja kepulta..

Vastuun kantamisen kaavun alle on kuitenkin hyvä käpertyä. Suomen Kansa on aina tykännyt tiukoista totuudenpuhujista (kuitenkin vain miespuolisista, naisille se rooli ei istu) joten katsotaan miten Rinteeltä ärrimurri käy. Lupasin antaa hänelle tukkapöllyä ja vetää housut nilkkoihin muiden nähden jos ei tartu ohjeisiin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sun listas nostaa hiilidioksidipäästöjä, jos polttikset kiellät. Siellä on jo nyt Fortum kehittänyt dieselin millä ajellaan n.500000km, ennenkuin sähköauton valmistus on kompensoitu. Paska lista kaikkinensa.

Älä suolla paskaa. "Biodieselin ja muiden uusiutuvien polttoaineiden pa-vero nollataan". Ohjataan diisselireinot bion puolelle, samoin biodiesel-hybridit ovat käytännössä likipäästöttömiä. Vain amerikanrautajonnet ja superautohaaveilijat joutuvat kärsimään kunnolla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Asunnot:
Öljylämmityksestä luopumiseen tuntuva romutuspalkkio 10 vuoden ajaksi, jona aikana lämmitysöljyn verotusta nostetaan portaittaisesti ja erittäin tuntuvasti.
Tätä joskus tutun kanssa pohdin enemmän, hän on "kaupparatsu" ja ajoa tulee 60tkm vuodessa, käytännön syistä johtuen diesel-auto on ainoa vaihtoehto kulkuneuvoksi. Hänellä on talossa (varaava) sähkölämmitys. Jos hänellä menee 3 500 l dieseliä vuodessa ja n. 12 000 kwh sähköä lämmitykseen vuodessa, niin mitkä mahtaa olla kokonaispäästöt verrattuna siihen että käyttäisi mediaanin mukaista (ikä, päästöt yms) öljypoltinta lämmitykseen ja pystyisi siirtämään autoilunsa kokonaan sähkölle. Entä jos öljyä menee 3000l vuodessa lämmitykseen ja sähköauton lataisi "puhtaasti" aurinkoenergialla, mitkä mahtavat olla säästöt.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tätä joskus tutun kanssa pohdin enemmän, hän on "kaupparatsu" ja ajoa tulee 60tkm vuodessa, käytännön syistä johtuen diesel-auto on ainoa vaihtoehto kulkuneuvoksi. Hänellä on talossa (varaava) sähkölämmitys. Jos hänellä menee 3 500 l dieseliä vuodessa ja n. 12 000 kwh sähköä lämmitykseen vuodessa, niin mitkä mahtaa olla kokonaispäästöt verrattuna siihen että käyttäisi mediaanin mukaista (ikä, päästöt yms) öljypoltinta lämmitykseen ja pystyisi siirtämään autoilunsa kokonaan sähkölle. Entä jos öljyä menee 3000l vuodessa lämmitykseen ja sähköauton lataisi "puhtaasti" aurinkoenergialla, mitkä mahtavat olla säästöt.

Nesteen MYdiesel käyttöön ja sähkösopimus tuuli-aurinko-ydinvoimasta niin päästöt tosi lähellä minimiä. Saa ajaa hyvällä omatunnolla. Biopolttoöljy ei taida olla vielä niin hiiletöntä että sillä pääsisi tavoitteisiin. Parempi vaan laittaa kaikki 200 000 öljylämmitystaloa suoraan luiskaan ajan kanssa. Keppiä ja porkkanaa niin pohojalaanenkin uskoo.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liikenne:
- Biodieselin ja muiden uusiutuvien polttoaineiden pa-vero nollataan, tarvittaessa valtio vielä tukee niiden tuotantoa

----------------

Poistuvien verotulojen osuus siirretään polttomoottoriautojen
+ ja tuntuviin polttoaineveroihin (you ain't seen nothin yet).
Tarkoitit varmaan että uusiutuvien osalta polttoaineveron fossiilinen osa nollataan, vai oletko tosiaan halventamassa biodieselin ja etanolin hintaa noin rajusti? Kun kuitenkin jo nyt ~jokaisella bensa- että dieselautoilijalla on mahdollista valita se RE85 tai MYdiesel, niin mitenköhän tuo yhtälö toimisi? Uusiutuvien hinta ennallaan ja fossiilisille moninkertainen hinta?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Liikenne:
- Käyttövoimavero sähköautoilta ml. hybridit pois
- Autovero sähköautoilta ml. hybridit pois
- Biodieselin ja muiden uusiutuvien polttoaineiden pa-vero nollataan, tarvittaessa valtio vielä tukee niiden tuotantoa
- Tuntuva romutuspalkkio (x000 e) sähkö/hybridiautoon polttomoottorista vaihtavalle 10 vuoden ajaksi.
- 2035 alkaen polttomoottoriautojen myynti ja maahantuonti kielletään.
Milläköhän perusteella hybrideiltä otettaisiin käyttövoimavero ja autovero pois? Suuressa osassa hybridejä on kuitenkin kulutus ja päästöt suuremmat kuin omassa dieselissäni.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kaasuautot ovat "polttomottoriautoja"... Ja nämä "asvaltista lataavat hybridit" ovat suuri HOAX, pistokehybridit taasen erinomaisia jos NIITÄ SHAANANA LADATTAISIIIIIIN!!!!
 
K

Kiekkokatsoja

Jos olisi 3 halpis pikkuautoa tarjolla, minkä ottaisitte?
Skoda fabia 1.2. Toyota yaris 1.0. Toyota aygo 1.0. Kaikilla ajettu suunnilleen saman verran 150000-200000 km.
Aygon etu on, että samaan hintaan saa hieman uudemman. Yariksen etu on luotettavuus. Skodan etu on, että on näistä tilavin.
Kokemuksia näistä peleistä?

Lisäys. Luin että reilu 50000e enää hintaa teslalla. No ehkä seuraavassa elämässä sitten sellainen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
K

Kiekkokatsoja

Tästä olisi ollu hyvä laittaa vuosimalli, että onko niitä surullisia tsi koneita, joissa jakopää ei kestä. Tai onko jo rempattu. Bensahan tuo lienee?
Bensakoneita, ketjulla. 2000 luvun puolenvälin molemmin puolin.
Nii eikös skodalla ja volkkarilla ollut niitä 1.4 litran ongelmakoneita?
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Millaiseen hintaan kannattaa varautua ilmastoinnin täyttöhuollon kanssa nykyään? Ilmeisesti on kylmäaine (R134) vähissä kun puhallus on vain hieman hengitystä viileämpää, hieman liioitellen. Olen ymmärtänyt että tuon kylmäaineen hinta on noussut melko rajusti vuoden aikana joka näkyy hinnassa tietysti heti.
 

Veijari

Jäsen
Millaiseen hintaan kannattaa varautua ilmastoinnin täyttöhuollon kanssa nykyään? Ilmeisesti on kylmäaine (R134) vähissä kun puhallus on vain hieman hengitystä viileämpää, hieman liioitellen. Olen ymmärtänyt että tuon kylmäaineen hinta on noussut melko rajusti vuoden aikana joka näkyy hinnassa tietysti heti.
Just varailin omaan autoon ilmastointihuoltoa niin hinta oli 59€ + kylmäaineet 6€/100g.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Noita täyttöjä saa edelleen alkaen 50€. Näin ainakin pk-seudulla noita liikuteltavia täyttöasemia käyttäneenä. Hintaan kuuluu se perus painetesti.

Juu varmaan saakin. Mitä tuossa katselin niin täyttöainetta mahtuu kilo. Työn osuus siihen päälle. Saattaa alle 150€ selvitä kun oikein toiveikkaasti laskee. Neljä vuotta sitten 79€ koko homma aineineen, kuitin mukaan. Se on se inflaatio. Tai Trump. Tai EU.

Ja tässä asiassa vissiin oikeasti EU
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kattoteline-eksperttejä?

Ostin netistä käytetyt Mondeon telineet. Sellaiset jotka kiinnitetään ovien väliin, ei siis kattokaiteisiin. Ovat ihan Fordin alkuperäiset mallikohtaiset härpäkkeet ja sopivat hyvin paikalleen.

Yksi juttu noissa silti askarruttaa. Telineiden päissä on numerointi 1, 2, 3, 4. Arvaamalla pistin ykkösen kuskin puolelle eteen. Taaimmainen teline nro 3 kuskin puolelle. Hyvin ne näyttäis kiinni olevan mutta ehkä vielä joskus kysäisen liikkeestä onko toi järjestys varmasti oikein.

Kyllä ne kattokaiteet olisivat käyttäjäystävällisemmät telineiden käytön kannalta mutta nyt mennään ilman.
 

teppana

Jäsen
No nytpä tulikin avovaimon valinta puskista. BMW lähti vaihtoon ja tilalle tulee Mini Cooper S. Rahaa tuosta vaihdosta jäi vähän yli, niin se laitetaan mökkiin. Saapas nähdä miltä tuo Mini tuntuu. Edes koeajolla en ole käynyt.
 
K

Kiekkokatsoja

Onko kokemusta öljypohjapanssarin jälkiasennuksesta?
Siten että öljypohjasta on puuttunut tuo suoja kiveniskuilta ym, ja olet sellaisen jälkiasentanut?
Olisiko vinkejä hankintaan, taikka kiinnitykseen?
 

teppana

Jäsen
Eilen tuli uusi jäsen meidän talouteen. Mini Cooper S. Hauska auto ajaa ja näin pienellä tuntumalla se oli jopa yllättävän ketterä ja vikkelä. Vaikka nämä nykyiset Minit ei enää nimensä mukaisesti minikokoisia ole, niin tuo 189 hevosvoimaa tuntuu liikuttavan autoa yllättävänkin hyvin. Paljoa en viitsinyt autoa "polkea" kun kuulemma 2000 kilometriä olisi tuo sisäänajo.

Sisustasta huomaa heti, että Mini kuuluu nykyisin Bemarin kanssa samaan konserniin. Ajotietokoneessa on ihan samaa fonttia ja useat namiskat ovat samoja tai samankaltaisia.

Toki laatuero aiempaan autoon on huomattavissa. Materiaalit tuntuvat laadukkailta mutta eivät samalla tavalla "arvokkailta" kuin aiemmassa autossa. Ratti on ainakin alkuun hyvän tuntuinen kädessä. Suurin muutos on kuitenkin moottorin käytöksessä sekä auton koossa. Aiempi kolmen litran kutos-diesel liikutti selvästi raskaampaa autoa vaivattomasti eikä siitä loppunut vääntö oikeastaan missään vauhdissa. Mini saattaa jopa kiihtyä aavistuksen paremmin valoista lähdettäessä, mutta moottori ei toimi samanlaisella voimalla vauhdista riippumatta.

Tietuntuma on kyllä mainio. Pieni auto tuntuu kuin liimatulta tienpintaan ja vaikka aiemmassa autossa ei mitään valtamerilaivan tuntua ollut on tämä pikkuinen Mini 3-sarjan GT malliin verrattuna kuin kiskoilla kulkeva ampiainen.

Ihan hauska (mutta täysin tarpeeton) pröystäily on kuskinpuolen sivupeilin alaosasta maahan heijastuva Minin logo.

Takapenkit on sekä viisi ovea. Mutta kun asetin penkin mukavaan ajoasentoon ei 180+ senttisen miehen takana kyllä ihminen istu. Tavaratila on pieni, mutta meidän tarpeisiin riittävä.

No, tällä mennään nyt 1,5-2 vuotta ja ensivaikutelman perusteella uskoisin edessä olevan miellyttävät 18-24 ajokuukautta. Saa nähdä tuleeko bemaria niin ikävä että täytyy palata takaisin vai tuliko meidän kahden hengen taloudesta nyt Mini-vetoinen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään vaihtui yli 20 vuoden ranskatarten voittokulku Yläpesälässä ja ketjun sähköfanaatikkojen vastustamattomien loogisten perusteluiden myötä pihaan on tulossa ensi viikolla ensimmäinen sähköautoni. Sellainen, jolla käydään todellakin kerran pari vuodessa Lapissa, myös talvella ja jolla toden totta vedetään myös peräkärryä puolen tusinaa kertaa vuodessa. Eli ladattava hybridi, ja tarjolla olevista valinta kallistui V60-Volvoon. 90% ajoista tulee menemään pelkällä sähköllä (no, katsotaan miten talvilämmöt asiaan vaikuttaa) ja lomareissut sitten MY-dieselillä. Lähes 300 heppaa silloin kun tarvitaan (eli takapenkillä on siiderillä lämpiäviä gimatsuita joiden vatsaperhosiin pitää saada kyytiä), muilta osin setämäistä seesteistä menoa. Volvo On Callin sisältöihin pitää näemmä huolella paneutua. Vähän sellaista teinipoikajännitystä ilmassa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tänään vaihtui yli 20 vuoden ranskatarten voittokulku Yläpesälässä ja ketjun sähköfanaatikkojen vastustamattomien loogisten perusteluiden myötä pihaan on tulossa ensi viikolla ensimmäinen sähköautoni. Sellainen, jolla käydään todellakin kerran pari vuodessa Lapissa, myös talvella ja jolla toden totta vedetään myös peräkärryä puolen tusinaa kertaa vuodessa. Eli ladattava hybridi, ja tarjolla olevista valinta kallistui V60-Volvoon. 90% ajoista tulee menemään pelkällä sähköllä (no, katsotaan miten talvilämmöt asiaan vaikuttaa) ja lomareissut sitten MY-dieselillä. Lähes 300 heppaa silloin kun tarvitaan (eli takapenkillä on siiderillä lämpiäviä gimatsuita joiden vatsaperhosiin pitää saada kyytiä), muilta osin setämäistä seesteistä menoa. Volvo On Callin sisältöihin pitää näemmä huolella paneutua. Vähän sellaista teinipoikajännitystä ilmassa.

Ethän sinä mitään sähköautoa ole ostanut - vaan diesel-hybridin - joka todennäköisesti onkin tällä hetkellä hyvinkin järkevä ostos tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Diesel-hybridillähän vetelee peräkärryä ja ajelee Lappiin varsin vaivattomasti - mutta sitä et pelkällä sähköllä tee, ellet ole todellinen viherapassien pääjohtaja. Saattaa näet parta olla polviin asti ennen kuin pääset Lappiin, sillä noin max 50km sähköllä ajelun jälkeen (todellisuudessa sellaiset 40-45km) pitääkin latailla akkuja.

Noin muuten varmasti erittäin hyvä auto - vaikkei se sähköauto olekaan. Hymiö.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Eli ladattava hybridi, ja tarjolla olevista valinta kallistui V60-Volvoon. 90% ajoista tulee menemään pelkällä sähköllä (no, katsotaan miten talvilämmöt asiaan vaikuttaa) ja lomareissut sitten MY-dieselillä. L
Ei todellakaan kannata tankata MY-dieseliä tai dieseliä muutenkaan. Volvon hybridit ovat bensiinikäyttöisiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös