Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 738
  • 19 022

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä on vähän heikko argumentti, koska uusien autojen keskimääräinen hinta Suomessa on yli 30 000€, johon alkaa jo saamaan sähköversiotakin vuoden-parin sisään.

"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan", Nieminen lataa.

"Työryhmän työstä ei selviä, miten uusia tai uudempien autojen hankkimisen vaatima pääomantarve rahoitetaan tai mitkä vaikutukset suunnitelmalla on koko Suomen yhteiskuntarakenteeseen."

Nieminen sanookin, että Suomi on EU:n harvimmin asuttuja maita ja täällä oman auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla. Auto ei Suomessa ole mikään luksustuote, vaan arjen mahdollistaja.

Autoliiton mielestä ministeriön työryhmän tavoittelemat päästöhyödyt perustuvat hyvin löyhiin laskelmiin ja todelliset vaikutusarviot puuttuvat.

"Tähän kiinnitti huomiota myös valtiovarainministeriö, joka jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen. Raportista puuttuvat muun muassa laskelmat siitä, miten toimenpiteet vaikuttavat suomalaisten liikkumismahdollisuuksiin, työntekoon ja asumiskustannuksiin."
 

Tuamas

Jäsen
"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan", Nieminen lataa.

Olen lukenut saman jutun, ihan en silti ymmärrä miten se liittyy siihen, että "kakkosella alkavat hinnat ovat liian kovia Matti meikäläisille"?

Tuo kertoo lähinnä siitä, että Suomessa autokanta on vanhaa ja uusiutuu kohtuullisen hitaasti.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen lukenut saman jutun, ihan en silti ymmärrä miten se liittyy siihen, että "kakkosella alkavat hinnat ovat liian kovia Matti meikäläisille"?

Tuo kertoo lähinnä siitä, että Suomessa autokanta on vanhaa ja uusiutuu kohtuullisen hitaasti.[/
Olen lukenut saman jutun, ihan en silti ymmärrä miten se liittyy siihen, että "kakkosella alkavat hinnat ovat liian kovia Matti meikäläisille"?

Tuo kertoo lähinnä siitä, että Suomessa autokanta on vanhaa ja uusiutuu kohtuullisen hitaasti.

Eli 40000eur autojen ostaminen nyt ja ehkä joskus tulevaisuudessa 20000-30000eur autojen ostaminen saa suomalaiset ryntäämään autokaupoille? Sama kun sanoisi et jos suomalaisten asuntojen keskihinta vaikka 100000eur niin kohta ostellaan märkäpäänä millin kämppiä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kansalaisaloite vaatii sähköautojen tukien kieltämistä

"Helmikuun 22. päivänä liikkeelle laitetussa kansalaisaloitteessa vaaditaan Suomen eduskuntaa valmistelemaan lakia, joka kieltäisi kaikenlaisen julkisen tuen sähköautoihin ja niihin liittyviin sähkönjakeluverkostoihin tai latauspisteisiin. Tuki voi liittyä sähköauton hankintaan, käyttöön tai omistamiseen."

Ei ole minun käsialaani mutta ymmärrän hankkeen pointin. Voidaan puhua asuntotuloon verrattavasta autotulosta, joka tietenkin tulisi saattaa verolle.

Aamulehti puolestaan uutisoi läpimurrosta teknologian osalta, joka kykenee ottamaan ilmakehän hiilidioksidin kätevästi ja tehokkaasti talteen. Tähän teknologiaan panostamalla öljyn, dieselin ja bensiinin käyttö voi pysyä ennallaan eikä talvi-, peräkärry- tai ammattiautoiluongelmista tarvi vähään aikaan kantaa huolta.

Löytyikö vihdoin tehokas keino hidastaa ilmaston lämpenemistä? Tutkijat: "Kuin kääntäisimme päästökelloa hieman vastapäivään"
 
Viimeksi muokattu:

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli 40000eur autojen ostaminen nyt ja ehkä joskus tulevaisuudessa 20000-30000eur autojen ostaminen saa suomalaiset ryntäämään autokaupoille? Sama kun sanoisi et jos suomalaisten asuntojen keskihinta vaikka 100000eur niin kohta ostellaan märkäpäänä millin kämppiä.

Ei tarvitse pää märkänä rynnätä. Ainoastaan ne ihmiset, joille uuden auton hankinta on ajankohtainen, tulevat enenevässä määrin valitsemaan seuraavaksi autokseen sähköauton, jossa on a) pienemmät verot, käyttö- ja huoltokustannukset ja b) enemmän tehoa ja vääntöä. Jenkeissä sähköautoja ostavien keskuudessa on ollut paljon ihmisiä, jotka eivät olisi aiemmin koskaan ostaneet a) uutta autoa tai b) monta hintaluokkaa kalliimpaa autoa, ellei se olisi niin paljon houkuttelevampi vaihtoehto. Koeaja Kona, Model 3 tai e-Niro, niin ehkä ymmärrät. No ehkä korealaiset eivät niin paljon intohimoja synnytä, mutta kuitenkin.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei tarvitse pää märkänä rynnätä. Ainoastaan ne ihmiset, joille uuden auton hankinta on ajankohtainen, tulevat enenevässä määrin valitsemaan seuraavaksi autokseen sähköauton, jossa on a) pienemmät verot, käyttö- ja huoltokustannukset ja b) enemmän tehoa ja vääntöä. Jenkeissä sähköautoja ostavien keskuudessa on ollut paljon ihmisiä, jotka eivät olisi aiemmin koskaan ostaneet a) uutta autoa tai b) monta hintaluokkaa kalliimpaa autoa, ellei se olisi niin paljon houkuttelevampi vaihtoehto. Koeaja Kona, Model 3 tai e-Niro, niin ehkä ymmärrät. No ehkä korealaiset eivät niin paljon intohimoja synnytä, mutta kuitenkin.

Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan ja voisin itsekin ihan hyvin kuvitella hankkivani sellaisen. Nämä päättäjien horinat vaan kuulostavat jo etukäteen mahdottomilta.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seat on tuomassa markkinoille omaa sähköautoaan (Autoexpress). Kyse vasta konseptista, joka toki pohjaa VW:n ID:hen.

Ja Tesla rykäisi kerralla uusiksi käytännössä jokaisen mallinsa hinnat. Jenkeissä alkoi 35.000 dollarin karvalakkimallin myynti. Ko. takaveto tulee Euroopassa myyntiin about 6 kk päästä/sisällä. Suomihinta arviolta 41-42 k€ veroineen, eli sopivasti 2 k€ hankintatukirajan alle. Kalleimmat S- ja X-mallit tulivat hinnoissa alas kymppitonneja... Uudistettuun autopilottipakettiin (Full Self-driving) luvataan vuoden loppuun mennessä liikennemerkkien- ja valojen tunnistus- ja noudattamistoiminnallisuutta sekä autonomista kaupunkiajoa. Summon (jolla on tähän asti pystynyt vain liikuttelemaan autoa kännykällä eteen ja taakse) päivittyy siten, että auton luvataan pystyvän tulemaan omistajansa luo parkkialueen toisesta nurkasta napin painalluksella... Saas nähdä.
https://www.tesla.com/fi_FI/blog/35000-Tesla-model-3-available-now
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt pitäs äkkiä saada kauppakassiksi bensa-auto. Katse on kääntynyt tuohon mersun C w204 malliin vuosimallia 07-08. Onko kellään kokemuksia noista ja noiden luotettavuudesta? Näyttäs olevan 1.8 ja 3.0 v6 koneella ainakin bensana. Kumpi noista vai ei kumpikaan? Mitä sanoo mercedes-asiantuntija @pikkuvaimo ?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt pitäs äkkiä saada kauppakassiksi bensa-auto. Katse on kääntynyt tuohon mersun C w204 malliin vuosimallia 07-08. Onko kellään kokemuksia noista ja noiden luotettavuudesta? Näyttäs olevan 1.8 ja 3.0 v6 koneella ainakin bensana. Kumpi noista vai ei kumpikaan? Mitä sanoo mercedes-asiantuntija @pikkuvaimo ?

Noissa on niitä jakoketju- ja tasapainoakseliongelmia. Eli ketju venyy ja sit lopulta pomppaa pois paikaltaan. Sitten on koko kone kaput. Veekutosessa enemmän kuin pikkukoneessa. Jos siihen on tehty jakopääremontti, ja kutosen kohdalla toi tasapainoakseli korjattu niin en näe ongelmaa ostaa sellaista. Yleensä ne korjataan parannetuilla osilla, jolloin ne vaivat poistuu kokonaan. Ja tottakai se perushomma, jos loota nykii pikkuisenkaan vaihtaessa, niin myyjän piikkiin vaihdattaa öljyt sinne.

Muutenhan noi on vitun mukavia autoja, kutosissa yleensä jotain varusteitakin. Mopon koneiset yleensä melko karvalakkeja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos suomalaisten autojen tämänhetkinen keskihinta on 3600eur niin myös kakkosella alkavat hinnat aivan liian kalliita Matti meikäläisille.

Suomalaisten autojen - siis aivan kaikista laskettuna - _keskimääräinen arvo_ on 3 600 euroa. Ei ostetun auton keskihinta ostotilanteessa, se on aivan muuta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Suomalaisten autojen - siis aivan kaikista laskettuna - _keskimääräinen arvo_ on 3 600 euroa. Ei ostetun auton keskihinta ostotilanteessa, se on aivan muuta.

Käytetyn auton mediaanihinta Suomessa oli ~11.5k. Keskivertokuluttajalle 20k auto on siis edelleen aika kallis.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Noissa on niitä jakoketju- ja tasapainoakseliongelmia. Eli ketju venyy ja sit lopulta pomppaa pois paikaltaan.

Ja jos nyt en ihan väärässä ole, niin sen kuulee kyllä, kun ketju on vaihtokunnossa. Siinä vaiheessa, kun vaihtaa ketjun hilppeineen niin Mersulle normaali puoli miljoonaa kilometriä on lastenleikkiä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan ja voisin itsekin ihan hyvin kuvitella hankkivani sellaisen. Nämä päättäjien horinat vaan kuulostavat jo etukäteen mahdottomilta.

Minulla on kolme ylitsepääsemätöntä syytä sähköauton valinnalle.

1. Akkuteknologia on vielä lapsen kengissä. Jos 6 asteen pakkasessa akun varaus tippuu 40%, paljonko se tippuu kovemmilla pakkasilla. Toimintasäde muuttuu olemattomaksi.
2. Sähköautojen markkinoita käytetyissä ei ole käytännössä ollenkaan, onko akusto joka on merkittävä osa auton hinnasta uusittava nopeastikin.
3. latausverkosto on olematon, tullee olemaan vielä pitkään

Kun nämä ongelmat on ratkaistu palataan asiaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ja jos nyt en ihan väärässä ole, niin sen kuulee kyllä, kun ketju on vaihtokunnossa. Siinä vaiheessa, kun vaihtaa ketjun hilppeineen niin Mersulle normaali puoli miljoonaa kilometriä on lastenleikkiä.

Kyllä sen kuulee jos osaa kuunnella. Joillekin se voi olla ihan "normaali ääni", jos moottorien päälle ei ymmärrä. Vanhoilla osilla noita koneita on lauennut jo 100tkm kohdilla. Tota tp-akselia sen sijaan ei korvakuulolla erota.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käytetyn auton mediaanihinta Suomessa oli ~11.5k. Keskivertokuluttajalle 20k auto on siis edelleen aika kallis.

On toki, eikä sitä varmaan kukaan ole kiistänytkään (tosin sähköjä on vielä niin vähän käytettynä markkinoilla, että tilanne muuttuu varsin nopeasti). Silti tuokin pariteetti näyttää jo täysin toiselta kuin tämä virtuaalinen 3600 euroa, jolla ei ole autonostotilanteen kannalta mitään relevanssia.
 

Outsider

Jäsen
On toki, eikä sitä varmaan kukaan ole kiistänytkään (tosin sähköjä on vielä niin vähän käytettynä markkinoilla, että tilanne muuttuu varsin nopeasti). Silti tuokin pariteetti näyttää jo täysin toiselta kuin tämä virtuaalinen 3600 euroa, jolla ei ole autonostotilanteen kannalta mitään relevanssia.

Tuosta 3600€:sta päästään myös sujuvasti siihen, että Suomen 12 vuotta keski-iältään olevasta autokannasta puhuminen ei ole kovin olennaista, kun mietitään minkä ikäistä kalustoa teillä todellisuudessa liikkuu.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Se pöllöys tässä meidän automarkkinassa on, että jengi vie n. €5’k auton vaihdossa €15’k maksavaan autoon, maksaa neljä vuotta reilut €200 kuukaudessa lainanlyhennystä + kaikki huoltokulut ja vakuutukset yms. ja tekee siellä neljän vuoden päässä saman uudestaan.

Kun voisi maksaa vaikka €249/kk ja ajaa uudella autolla...
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuosta 3600€:sta päästään myös sujuvasti siihen, että Suomen 12 vuotta keski-iältään olevasta autokannasta puhuminen ei ole kovin olennaista, kun mietitään minkä ikäistä kalustoa teillä todellisuudessa liikkuu.

No minkäikäistä siellä sitten todellisuudessa liikkuu?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla on kolme ylitsepääsemätöntä syytä sähköauton valinnalle.

1. Akkuteknologia on vielä lapsen kengissä. Jos 6 asteen pakkasessa akun varaus tippuu 40%, paljonko se tippuu kovemmilla pakkasilla. Toimintasäde muuttuu olemattomaksi.
2. Sähköautojen markkinoita käytetyissä ei ole käytännössä ollenkaan, onko akusto joka on merkittävä osa auton hinnasta uusittava nopeastikin.
3. latausverkosto on olematon, tullee olemaan vielä pitkään

Kun nämä ongelmat on ratkaistu palataan asiaan.

Kommentteja esittämiisi huolenaiheisiin:

1. Tämä varauksenlasku ei koske kaikkia sähköautoja. Ko. testissä, josta luvut repäistiin, oli testattuja autoja ajeltu lyhyitä pätkiä ilman esilämmitystä, sisälämppärit täysillä. Mitä pidempi matka, mitä parempi esilämmitys töpselistä, sitä pienempi vaikutus toimintamatkaan johtuen auton sisätilan esilämmityksen vaatimasta tehosta. Kun se virta otetaan seinästä, pysyy auto lämpöisenä pienemmällä virrankulutuksella. Toimintasäde nykyisillä suuremman akun (yli 60 kW, n. 40-60 k€) sähköautoilla on kesällä 400-500+ km ja talvella n. -20-30 %, eli 280-320 km vähintään. -30 C esilämmityksellä vie yli 30 % akusta varmasti, ei vain lämmityksen vaan myös suuremman ilmanvastuksen vuoksi. Se, onko 250-350 km toimintasäde olematon, on varmaankin makuasia.
2. Käytetyiltä markkinoilta alkaa löytyä yhä enenevässä määrin Leafeja, Ioniqeja ja Model S:iä. Kolmosia, Konia ja e-Niroja jne. sitten vähän myöhemmin. Uusia malleja on tulossa lähes jokaiselta autonvalmistajalta 1-2 vuoden sisällä. Akun kesto on kiinni akun valmistajan/autonvalmistajan suunnitteleman jäähdytys-/varausjärjestelmän optimoinnin onnistumisesta. Vanhempien Leafien akut hyytyivät kai aika nopeasti, sen sijaan Teslan (hinnakkaat) akut ovat kestäneet 400-500 tkm n. 20 % hävikillä. Mitä kylmemmässä ilmanalalla litiumakulla ajetaan, sitä paremmin se säilyy. Ja koska akkukennojen hinnat tulevat koko ajan alaspäin, sama koskee myös vaihtoakun hintaa.
3. Latausverkosto laajenee kovaa vauhtia. Käytännössä jokainen omakotitalo ja miehitetty huoltoasema on jo nyt osa latausverkostoa.

Ei siis hätää, opelix. Katsotaan tilanne vuoden päästä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Teslojen hintojen laskusta uutisoitiin eilen ja jo Americkassa aiemmin- eli lasipalatseista luovutaan, joten jatkossa auton voi ostaa siis vain verkosta. Nyt vähän hassu tilanne käytettyjen markkinoilla, sillä myytävänä on - tai ainakin oli hetken aikaa - uutta autoa kallilimpia käytettyjä.

Sinänsä mielenkiintoista nähdä mitä tuo tekee käytettyjen markkinoille? Kuinka pahasti arvostus vaihtoautomarkkinoilla tipahtaa? Hyvä kysymys on myös se, että mitä tapahtuu autonsa vanhoilla hinnoilla tilanneille asiakkaille - oletettavammin Tesla myy nuo uuteen hintaan? edit: Mitä ilmeisemmin hinta pysyy samana, mutta upgradet saa puoleen hintaan. Näin siis USA:ssa - Suomesta ei tietoa.

Ääriesimerkkinä 23.4.2017 Model S P100D hinta 23.4.2017 200k - nyt vastaava Model S Ludicrous120k. Model3:n hinta tipahti kolmisen kiloa.

Lisää IS:n sivuilta: Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita

Tätä ilmoitusta voi myös miettiä hieman Teslan tulevaisuuden kannalta. Linkki vie Bloombergin artikkeliin uutisen tiimoilta: Bloomberg - Are you a robot?

Onkohan Teslalla ongelmia kassavirtansa kanssa? Tuo uutinen kivijalkamyymälöiden sulkemisesta tuli muuten yhdeksän päivää vuosiraportin julkaisun jälkeen - ja ko. raportissa kivijalkamyymälöiden tärkeyttä korostettiin. Nopeat ovat liikkeet Teslalla ja Muskilla.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kun voisi maksaa vaikka €249/kk ja ajaa uudella autolla...

Niin uuteenhaan ei tarvitse maksaa huoltoja ja vakuutuksia.

Muutenkaan tuolla 249 eurolla kuukaudessa tuskin kovin kummoista kippoa saa. Moni kuitenkin maksaa vähän enemmän ja ajaa mukavammalla autolla kuin noilla halvimmilla mahdollisilla.

Sen rahan voi laittaa autoon, ruokaan tai sohvaan. Harva ottaa kaikissa näissä halvinta mahdollista tuotetta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@Bbird80 ,olet kyllä aikamoinen optimisti autoilun sähköistymisen suhteen. Niin vielä yksi asia jäi mainitsematta.

4. Sähköautojen hinta.
 

teppana

Jäsen
Niin uuteenhaan ei tarvitse maksaa huoltoja ja vakuutuksia.

Muutenkaan tuolla 249 eurolla kuukaudessa tuskin kovin kummoista kippoa saa. Moni kuitenkin maksaa vähän enemmän ja ajaa mukavammalla autolla kuin noilla halvimmilla mahdollisilla.

Sen rahan voi laittaa autoon, ruokaan tai sohvaan. Harva ottaa kaikissa näissä halvinta mahdollista tuotetta.

Nimenomaan. Auto on jollekin pakollinen paha ja siihen laitetaan rahaa sillä ajatuksella, että pääsee kaikista pienimmällä panostuksella. Joku taas pitää haluaa autoiluun satsata myös mukavuuden puolesta ja tällöin luonnollisesti sitä rahaa ollaan valmiita sijoittamaan enemmän. Aika pitkälti auton hankinnassa määrää ostajan tulotaso. Aika harva 70k+ vuodessa tienaava ajaa 3000€ autolla. Ja vaikka ajaisi, ei sekään mitään ihmeellistä olisi. Joku näin varmasti tekeekin. Mutta pääsääntöisesti näin ei ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika harva 70k+ vuodessa tienaava ajaa 3000€ autolla. Ja vaikka ajaisi, ei sekään mitään ihmeellistä olisi. Joku näin varmasti tekeekin. Mutta pääsääntöisesti näin ei ole.
Itse kuulun tähän ryhmään, ajan viisitoista vuotta vanhalla autolla, ja toivon ettei tarvetta vaihtaa tulisi vieläkään. Tai voi olla että siihen mennessä järkiinnyn vielä lisää ja en hanki enää omaa autoa, vaan liityn johonkin yhteiskäyttöpooliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös