Autoiluketju

  • 3 190 488
  • 18 516

teppana

Jäsen
Tuo Focuksen ratti näyttää kyllä siltä, että siinä on napit liian kaukana.

Tässä on mielestäni se versio mikä meillä on autossa. Omasta mielestä se on (rajallisella otannalla) paras mikä on vastaan tullut kun vakkari/mediasoitinta haluaa ajaessa käyttää.
Link
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varmaan tottumuskysymyksiä lopulta. Mulla siis perusvakkari Seat Leonissa samassa viiksessä valojen kanssa, eikä tuo kyllä vaikeuksia tuota - ylälaidasta nollaus, päädystä + ja -. Paras varmaan käytettävyyden kannalta olisi ratissa niin lähellä kehää, että peukalo ylttäisi ilman pienintäkään hapuilua napeille, mutta nytkin tosiaan toimii oikein hyvin. Vasurilla saa säädettyä hyvin ilman katseen irroittamista kännykäs... anteeksi, tiestä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Passatissa ACC ainakin on ratin nappuloissa ja jos oikein toissa päivänä katselin, niin Golfissa on myös ratissa. Uudessa Seatissa (Leon ST) näytti olevan ylimääräinen viiksi. Se, että ACC on kokonaisuudessaan käytettävissä peukalolla, on mielestäni paljon parempi kuin lisäviikset,

No niinpä onkin (molemmissa malleissa on käytössä samanlainen ratti). Sinänsä hauska juttu, että mm. uudessa A4:ssa on adaptiiviselle oma viiksi. VW on tehnyt siis irtioton omissa automalleissaan ;)
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lueskelin palstaa pitkästä aikaa ja onnekseni huomasin, että mikään ei ole muuttunut :) Samaa vääntöä aiheesta kuin aiheesta.

Huomasin tuossa aiemmilla sivuilla, että täällä on väännetty sähköautoilusta. Kuinka moni täällä tällä hetkellä ajaa täyssähköautolla / harkitsee sellaisen hankintaa? Oma päätös asian suhteen varmistui 4 v sitten Model S -koeajon jälkeen. Sen jälkeen on odotettu hetkeä jolloin itsellä olisi mahdollista tuollaisen vääntöihmeen hankinta.

Model 3 on vihdoin koeajettavissa, suosittelen lämpimästi. Konaa ja e-Niroa haluaisin kovasti testata myös! Vihdoin alkaa olla tarjontaa muussakin kuin ökyluokassa. Muilla omakohtaista kokemusta pidemmän rangen sähkiksistä?
 

teppana

Jäsen
Lueskelin palstaa pitkästä aikaa ja onnekseni huomasin, että mikään ei ole muuttunut :) Samaa vääntöä aiheesta kuin aiheesta.

Huomasin tuossa aiemmilla sivuilla, että täällä on väännetty sähköautoilusta. Kuinka moni täällä tällä hetkellä ajaa täyssähköautolla / harkitsee sellaisen hankintaa? Oma päätös asian suhteen varmistui 4 v sitten Model S -koeajon jälkeen. Sen jälkeen on odotettu hetkeä jolloin itsellä olisi mahdollista tuollaisen vääntöihmeen hankinta.

Model 3 on vihdoin koeajettavissa, suosittelen lämpimästi. Konaa ja e-Niroa haluaisin kovasti testata myös! Vihdoin alkaa olla tarjontaa muussakin kuin ökyluokassa. Muilla omakohtaista kokemusta pidemmän rangen sähkiksistä?

Hitto se sähkömoottorin välitön reagointi on kyllä seksikästä. Eikä ole mitään kierroslukuihin perustuvaa momenttia. Moottorina aivan huima.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Kuinka moni täällä tällä hetkellä ajaa täyssähköautolla / harkitsee sellaisen hankintaa?

Täällä muutamaan kertaan asiasta olenkin jutellut, meiltä siis Model S löytyy. Viime kesästä saakka ollaan rullailtu kyseisellä autolla, ja kilometrejä taitaa autossa jo olla se lähemmäs 50 tonnia kun mies sillä työmatkaa taittaa. Ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä kyseiseen autoon ja sähköautoiluun muutenkin. Hyvin kulki kovemmilla pakkasillakin.

Ja onhan tuo nyt mahtavaa ettei kyllä ikinä kenellekkään kakkoseksi kiihdytyksessä jää. Näin "turhana" pointtina autossa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Täyssähköauto on täälläkin. Sähkömoottori nyt vain on parempi kuin polttomoottori joka suhteessa joka on minulle merkityksellinen (toimintavarmuus, käyttömukavuus, kustannusten ennakoitavuus ja ympäristöystävällisyys).
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Täyssähköauto on täälläkin. Sähkömoottori nyt vain on parempi kuin polttomoottori joka suhteessa joka on minulle merkityksellinen (toimintavarmuus, käyttömukavuus, kustannusten ennakoitavuus ja ympäristöystävällisyys).
Täällä taas ei ole käytössä täyssähköautoa, koska on huonompi kuin polttomoottori minulle tärkeimmissä asioissa, kuten esim. toimintavarmuus ja käyttömukavuus. Enkä kyllä ihan ymmärrä miten sähköauton kustannusten ennakoitavuus olisi parempi, tähän olisi oikeasti mielenkiintoista saada jotain lisätietoa.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä taas ei ole käytössä täyssähköautoa, koska on huonompi kuin polttomoottori minulle tärkeimmissä asioissa, kuten esim. toimintavarmuus ja käyttömukavuus. Enkä kyllä ihan ymmärrä miten sähköauton kustannusten ennakoitavuus olisi parempi, tähän olisi oikeasti mielenkiintoista saada jotain lisätietoa.

Nyt olisi hyvä ymmärtää konteksti, sillä kuten sanottua, sähköauto nykyisin markkinoilta saatavissa olevin speksein ja nykyisellä latausinfralla ei sovi kaikille. Varmaan useimmille sopisi, sikäli mikäli hinnat alkavat pudota kipurajan alle.

Eli ajelet pitkää matkaa pohjoisessa/itä-Suomessa päivittäin? Haluaisin ymmärtää missä yhteydessä polttis on toimintavarmempi ja mukavampi käyttää? Nopea tankkaus? Ihan vilpittömästi kyselen.

Edit: Mulle viherintoilu ei ollut syy innostua sähköautoista vaan se ylivertainen voimalinja ja ajamisen helppous. Samoihin tehoihin ja ajettavuuteen kuin vaikkapa tuo uuden kolmosen P-versio ei alle 100 k€ taida päästä? Sopivia vertailukohtia RS4 tai M4 tai C63 AMG. Alhaiset käyttökustannukset ja lähipäästöttömyys lähinnä kivoja bonuksia :)
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eli ajelet pitkää matkaa pohjoisessa/itä-Suomessa päivittäin? Haluaisin ymmärtää missä yhteydessä polttis on toimintavarmempi ja mukavampi käyttää? Nopea tankkaus? Ihan vilpittömästi kyselen.
Minulla on ajoittain tarve päästä hälytysluonteisesti autolla liikenteeseen täysin yllättäen, ja joskus myös pidemmille matkoille. Tähän sähköauto ei vain sovellu, kun ei ole aikaa pitää lataustaukoja matkalla. Lasken siis omalla kohdallani toimintavarmuudeksi ja käyttömukavuudeksi myös sen, että autolla voi lähteä liikenteeseen koska tahansa jos siihen on tarve. Ja kyllä, nopea tankkaus on näissä tapauksissa osa tätä.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla on ajoittain tarve päästä hälytysluonteisesti autolla liikenteeseen täysin yllättäen, ja joskus myös pidemmille matkoille. Tähän sähköauto ei vain sovellu, kun ei ole aikaa pitää lataustaukoja matkalla. Lasken siis omalla kohdallani toimintavarmuudeksi ja käyttömukavuudeksi myös sen, että autolla voi lähteä liikenteeseen koska tahansa jos siihen on tarve. Ja kyllä, nopea tankkaus on näissä tapauksissa osa tätä.

Tätä taustaa vasten ymmärrän hyvin. Vaikka nopeita latureita alkaa tulla koko ajan lisää, eivät ne vielä ole yhtä nopeita ad hoc -latauksiin kuin tankkaus. Normaalikäytössä sähkiksen akku olis 90-100 % (350-500 km) täynnä joka aamu, mutta illalla päivän ajojen jälkeen hälytyshommiin ei varmaankaan mehut riitä, riippuen toki normaalipäivän ajomääristä.

Juuri tällä hetkellä esim. allekirjoittaneella ei ole kotilatauksen mahdollisuutta, joten arki ei tulisi olemaan ihan yhtä sujuvaa kuin toivoisin. Päivittäisajot ovat silti max 50 km, joten pari kertaa viikossa kauppakeskuksen nopeahko lataus riittänee. Reissuun lähdettäessä nopeita latureita onkin sitten järkevällä taukoetäisyydellä. Töissä latausmahdollisuus nihkeähkö.

Jos 400+ km toimintamatkan nopeasti lataavat sähköautot olisivat jo nyt alle 30 k hintaluokassa, olisivat argumentit polttiksien puolesta aika vähissä uutta autoa harkitseville. Nythän niitä saa vasta hintaluokassa 45-65 k€. Mielenkiinnolla odotan seuraavien vuosien kehitystä...
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Entä jos tarvitsee vetää peräkärryä Hangosta Utsjoelle -40 asteen pakkasessa? Käydäänkö taas tämä sama väsynyt vääntö aiheesta?
Miksi tuosta tarvitsee mitään vääntöä käydä? Jos on tuo kuvailemasi tarve niin sitten ei hanki sähköautoa, se on niin yksinkertaista. Turha tuosta on alkaa vääntää sen enempää.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Enkä kyllä ihan ymmärrä miten sähköauton kustannusten ennakoitavuus olisi parempi, tähän olisi oikeasti mielenkiintoista saada jotain lisätietoa.
Koska se on sopimuksella aina tasan N euroa kuukaudessa, eikä käyttövoimasta tule käytännössä ollenkaan kustannuksia ilmaisen pikalatauksen myötä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi tuosta tarvitsee mitään vääntöä käydä? Jos on tuo kuvailemasi tarve niin sitten ei hanki sähköautoa, se on niin yksinkertaista. Turha tuosta on alkaa vääntää sen enempää.

Joo ei ollut sinulle tarkoitettu vaan lähinnä pohdin, että koska tietyt väärinymmärtäjät saapuvat paikalle, kun joku on mennyt sähköautoja kehumaan.

Samaa mieltä kanssasi tässä ketjussa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Koska se on sopimuksella aina tasan N euroa kuukaudessa, eikä käyttövoimasta tule käytännössä ollenkaan kustannuksia ilmaisen pikalatauksen myötä.
Ahaa, eli oli erikoistapauksesta kyse, sitten ymmärränkin. Useimmat sähköauton omistajat kuitenkin luultavasti lataavat autojaan myös kotona.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ahaa, eli oli erikoistapauksesta kyse, sitten ymmärränkin. Useimmat sähköauton omistajat kuitenkin luultavasti lataavat autojaan myös kotona.
Sama ilmainen pikalataus on kaikille tarjolla, ei siinä mitään erikoista ole. Paikkakuntakohtaisia eroja varmasti sen saatavuuden suhteen, mutta tuossa se on maantien varressa parin kilometrin päässä keskustasta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sama ilmainen pikalataus on kaikille tarjolla, ei siinä mitään erikoista ole. Paikkakuntakohtaisia eroja varmasti sen saatavuuden suhteen, mutta tuossa se on maantien varressa parin kilometrin päässä keskustasta.

Eikö ilmainen pikalataus Teslalle (joka sinulla ymmärtääkseni on) ole ilmainen ennen 1.1.2017 ostetuille autoille - tuon päivämäärän jälkeen ostetuille autoille pikalataus on maksullinen.

Vai tarkoititko jotain muuta ilmaista latausta, joka on saatavilla kaikille sähköautoille merkistä riippumatta?
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Eikö ilmainen pikalataus Teslalle (joka sinulla ymmärtääkseni on) ole ilmainen ennen 1.1.2017 ostetuille autoille - tuon päivämäärän jälkeen ostetuille autoille pikalataus on maksullinen.

Suosituskoodiohjelman avulla sitä taidettiin tuonkin jälkeen hetki vielä jatkaa. Meilläkin on se vielä, vaikka on kesän 2018 auto. Nykyään sitä pikalatausta ei kyllä enää saa ilmaiseksi, vaan siitä saa maksella.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eikö ilmainen pikalataus Teslalle (joka sinulla ymmärtääkseni on) ole ilmainen ennen 1.1.2017 ostetuille autoille - tuon päivämäärän jälkeen ostetuille autoille pikalataus on maksullinen.

Vai tarkoititko jotain muuta ilmaista latausta, joka on saatavilla kaikille sähköautoille merkistä riippumatta?
Joku muu ilmainen lataus joka on saatavilla kaikille sähköautoille merkistä riippumatta, CCS/Chademo.

Ja jos tuo ilmaisuus joskus poistuu, sitten pitää vaan viedä viereiseen kauppakeskukseen joskus muutamaksi tunniksi auto työpäivän aikana.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Joku muu ilmainen lataus joka on saatavilla kaikille sähköautoille merkistä riippumatta, CCS/Chademo.

Ja jos tuo ilmaisuus joskus poistuu, sitten pitää vaan viedä viereiseen kauppakeskukseen joskus muutamaksi tunniksi auto työpäivän aikana.

OK - ymmärtääkseni tuo ei kuitenkaan ole pikalataus johon ylempänä viittasit - mikäli olen väärässä, uskoakseni korjaat asian varmasti. Vastauksessasi siis viittasitkin ilmaiseen lataukseen pikalatauksen sijaan.

Tekniikasta johtuen tuo ohittaa Teslan omat systeemit, eli virtaa syötetään suoraan akulle. Lataaminen on nopeampaa mitä täydempänä akku on - eli päinvastoin kuin Superchargerilla.

Ilmainen on toki aina ilmainen.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Osaako joku täällä kirjoitteleva sanoa maksetaanko autopurkaamolla mitään hyvitystä nykyään jos vien sinne auton romutukseen?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Joo suoraan olisi tarkoitus ajamalla viedä. Pitää nyt vielä tutkia onko vaan pikku laittoa vai tuliko japanin ihme tiensä päähän. Ei ilman viitsisi luopua mutta eipä sitä pihaankaan halua jättää seisomaan.
 

Aapee79

Jäsen
Miten toimitaan, kun sähköautosta loppuu virta ja se pysähtyy keskelle ei mitään? Siihen ei varmaan kanisterilla saa laitettua lisää polttoainetta. Hinurilla sitten loppumatka? Toimivaa.

Ja jos sähköautot ylestyisi isommaksi muodiksi, niin luuleeko joku tosiaan, että nuo latauspaikat kaupoissa jne. pysyisi ilmaisena ikuisesti? Kerron salaisuuden: Ei pysyisi. Vielä, kun otetaan huono käyttöikä, akkujen riittämättömyys pitkiin/vaativiin ajoihin sekä ajoneuvojen hinta, niin ei ihan heti tarvitse itse sähköautoa hankkia. Lisäksi on vielä sellainen pikkujuttu, että mistä sitä sähköä saadaan, jos kaikki ajaisi sähköautoilla? Montakohan ydinvoimalaa pitäisikin rakentaa jo pelkkiin Pohjoismaihin, jos kaikki huristelisi näillä pituusasteilla sähkömasiinoilla. Niinpä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös