Mainos

Autoiluketju

  • 3 337 571
  • 19 050

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka monta kertaa...

Vaikka nimimerkki @Aapee79 tuossa nyt vähän leveällä pensselillä ongelmia maalaakin, niin onhan siellä pohjalla asiaakin. Kokemuksesta sanoisin, että polttoaineen loppuminen kesken matkanteon on erittäin harvinaista, vanhemmalla iällä muistan tuon tapahtuneen yhden kerran. Joskus teininä se oli vähän yleisempää, mutta silloin ajeltiinkin usein tuurilla ja tankissa jäljellä olevilla huuruilla. Muistan kuitenkin sieltä teinivuosilta esim. kerran, kun bensa loppui kirjaimellisesti keskelle ei mitään. Toki asuttiin ja elettiinkin siellä keskellä ei mitään, joten sikäli ymmärrettävää. Ei kun autosta löytyneet kaksi tyhjää puolentoista litran (vai olikohan silloin vielä litran) tyhjää limupulloa mukaan ja kolmisen kilometriä kävellen "lähihuoltamolle" (=kylän ainoa bensis), bensaa pulloihin ja takaisin autolle.

Tästä viisastuneena ajeltiinkin tuon jälkeen puolikas jerrykannullinen bensaa mukana ns. varatankkina, muistan myös kertoja kun sille oli tarvetta. Kyllä ei sähköautoon varmaankaan saa vara-akkua mukaan, eikä haettua lataussähköä limupullolla. Mutta joo, erittäin kapeassa marginaalissa luulisin tuon Aapeen ongelman olevan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuinka monta kertaa sinulta on polttoaine loppunut vaikkapa viimeisen vuoden aikana? Kuinka monta kertaa polttoaine on loppunut keskellä ei mitään? Kuinka monta kertaa näistä kerroista sinulla on ollut polttoainekanisteri mukana takaluukussa?
Kyllä se kanisteri on aina peräkärryssä mukana kaiken varalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Puolivakavasti puhuen, onko muuten sähköauton hinaamisessa jotain erityispiirteitä? Pystyykö sähköautoa tai hybridiä lataamaan hinaamalla?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Vaikka nimimerkki @Aapee79 tuossa nyt vähän leveällä pensselillä ongelmia maalaakin, niin onhan siellä pohjalla asiaakin. Kokemuksesta sanoisin, että polttoaineen loppuminen kesken matkanteon on erittäin harvinaista, vanhemmalla iällä muistan tuon tapahtuneen yhden kerran. Joskus teininä se oli vähän yleisempää, mutta silloin ajeltiinkin usein tuurilla ja tankissa jäljellä olevilla huuruilla...

Tähän samaan ongelmaan olen itsekin nuoruudessani törmännyt - tuolloin polttoainevalo tuntui vilkkuvan lähes säännönmukaisesti ja polttoaine kyllä pääsikin muutaman kerran loppumaan. Pari kertaa sen verran v-tyylisesti, että sitten kyllä Siperia opetti ja mukana oli viiden litran kannu jossa oli se pari litraa hätävaroiksi - aivan kuten sielläkin.

Aikuisiällä ei ole kyllä ikinä polttoaine päässyt loppumaan. Sähköautolla laulu tosiaan ymmärtääkseni loppuu siihen ja matka jatkuu lavetin kyydillä. Lienee kyllä äärimmäisen harvinaisia moiset tapaukset reaalimaailmassa.
 

Aapee79

Jäsen
Kuinka monta kertaa sinulta on polttoaine loppunut vaikkapa viimeisen vuoden aikana? Kuinka monta kertaa polttoaine on loppunut keskellä ei mitään? Kuinka monta kertaa näistä kerroista sinulla on ollut polttoainekanisteri mukana takaluukussa?

Odottelinkin näitä kysymyksiä, mutta odottelen enemmän noihin omiin kysymyksiin vastauksia. Saat sinäkin toki vastailla ja sivistää minua. Ajattelin vaan tilannetta, kun on tuolla metsähommissa keskellä ei mitään ja pakkanenkin piru puskee päälle. Siellä on hyvä suditella pitkin metsäteitä peräkärry perässä ja pitää autoa käynnissä ilman huolta, että auto jää tien varteen. Ilmeisesti noissa on joku vara-akku systeemi tai sitä apua saa nopeasti/helposti sinne korpeen, kun auto sanoo stop.

Viestini pointti oli lähinnä tuo sähkön riittävyys tai jos kaikilla olisi sähköautot, niin latauspaikkoja pitäisi olla a)jokaisella huoltoasemalla b) aivan järkyttävästi enemmän ja niiden teko ei olisi halpaa. Lisäksi ne eivät varmasti olisi enää sitten ilmaisia. Jotenkin sain aiemmista ketjun viesteistä kuvan, että sähköautoilla ajelu on ilmaista nyt ja tulevaisuudessa. Epäilen suuresti.

Itsellä tilanne on 0 ja 0 sinun kysymyksiin, mutta kanisteri olisi toki mukana yllä olevassa esimerkissäni, jos metsään pitäisi mennä päiväksi. Latauspaikkaa kun ei varmasti olisi siinä muutaman kilometrin päässä eikä sähköauton akku riittäisi hirmu pitkään kyseisellä toiminnalla ja pakkasella.

Itsehän voisin vaikka heti sähköauton hommata, jos se olisi halvempaa ja käytännöllisempää. Mikä ettei, jos luontokin pelastuisi samalla. Toki siitähän vielä tapellaan, että pelastuuko luonto, koska sähköauton tekeminen itsessään sekä akut ovat aika raskaita kuormittamaan luontoa. En tiedä, seurataan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Puolivakavasti puhuen, onko muuten sähköauton hinaamisessa jotain erityispiirteitä? Pystyykö sähköautoa tai hybridiä lataamaan hinaamalla?

Jokamies testaa: Teslan akku tyhjäksi

Tuolta löytyy näemmä ohjeet Teslan hinaamiseen. Alla samat kopsattuna jos ei jaksa koko tarinaa lukea.

  1. Aja auto tien sivuun niin, että se on helppo ottaa hinaukseen
  2. Irrota etumaski, mieluiten muovisella työkalulla (metallinen ruuvimeisseli voi raapia)
  3. Avaa frunkki matkustajan jalkatilassa olevasta kahvasta
  4. Kiinnitä frunkin maton alta löytyvä hinaussilmukka
  5. Aseta hinausmoodi (tow mode) päälle valikosta: Settings – Service – Tow Mode
    HUOM! Vain painamalla jarrua samaan aikaan saat hinausmoodin päälle.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Odottelinkin näitä kysymyksiä, mutta odottelen enemmän noihin omiin kysymyksiin vastauksia. Saat sinäkin toki vastailla ja sivistää minua. Ajattelin vaan tilannetta, kun on tuolla metsähommissa keskellä ei mitään ja pakkanenkin piru puskee päälle. Siellä on hyvä suditella pitkin metsäteitä peräkärry perässä ja pitää autoa käynnissä ilman huolta, että auto jää tien varteen. Ilmeisesti noissa on joku vara-akku systeemi tai sitä apua saa nopeasti/helposti sinne korpeen, kun auto sanoo stop.

Viestini pointti oli lähinnä tuo sähkön riittävyys tai jos kaikilla olisi sähköautot, niin latauspaikkoja pitäisi olla a)jokaisella huoltoasemalla b) aivan järkyttävästi enemmän ja niiden teko ei olisi halpaa. Lisäksi ne eivät varmasti olisi enää sitten ilmaisia. Jotenkin sain aiemmista ketjun viesteistä kuvan, että sähköautoilla ajelu on ilmaista nyt ja tulevaisuudessa. Epäilen suuresti.

Riittäisikö sähkö, jos kaikki Suomen autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi? (linkki vie Satakunnan Kansan sivuille) tuolta löytyy ainakin jonkinlainen vastaus kysymykseesi. Eli noin 10% enemmän on vastaus.

Sähköauton ekologisuus tosiaan riippuu hyvin pitkälti siitä millaisella sähköllä sitä ajetaan. Norjassa oleva Tesla on aika paljon vihreämpi kuin Saksassa oleva samanlainen auto.

Itsekään en usko siihen, että sähköauton lataaminen olisi tulevaisuudessa täysin ilmaista. Ainakaan sen varaan ei kannata tuudittautua. Itselläni ei ole sähköautoa, enkä sellaista ole harkinnut koska tällä hetkellä eivät palvele omia tarpeitani. Lähemmäs ja lähemmäs nuo kuitenkin tulevat koko ajan useimpien tarpeita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Aapee79

Jäsen
Riittäisikö sähkö, jos kaikki Suomen autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi? (linkki vie Satakunnan Kansan sivuille) tuolta löytyy ainakin jonkinlainen vastaus kysymykseesi. Eli noin 10% enemmän on vastaus.

Sähköauton ekologisuus tosiaan riippuu hyvin pitkälti siitä millaisella sähköllä sitä ajetaan. Norjassa oleva Tesla on aika paljon vihreämpi kuin Saksassa oleva samanlainen auto.

Itsekään en usko siihen, että sähköauton lataaminen olisi tulevaisuudessa täysin ilmaista. Ainakaan sen varaan ei kannata tuudittautua. Itselläni ei ole sähköautoa, enkä sellaista ole harkinnut koska tällä hetkellä eivät palvele omia tarpeitani. Lähemmäs ja lähemmäs nuo kuitenkin tulevat koko ajan useimpien tarpeita.

Kiitos linkistä. Juu, itsekin seuraan tilannetta tarkkana ja jos/kun hinnat tulevat alas tässä lähitulevaisuudessa ja tietyt ongelmat saadaan ratkaistua, niin mikäpä ettei sitä voisi sähköllä ajella. Kyllähän nämä polttomoottorit saatetaan verotuksella pistää aika satimeen, että vaihto tulee jo sitä kautta eteen. Toki pidänkö siitä, että verotuksella ohjataan ihmisten käyttäytymistä tai ostoja, on jo toinen asia eikä kuulu tähän ketjuun. Luontoa pitää toki arvostaa, mutta haluan faktaa enempi, miten autojen valmistus vs. käyttö ja niiden kuormitus lasketaan. Kumpi on pahempi ja miten paljon.
 

Undrafted

Jäsen
Sähköauto houkuttelee kunhan toimintasäde saadaan paremmaksi. Nyt työn puolesta tulee ajettua 300-500 km päiviä ja ei kiinnosta matkalla pysähtyä lataamaan autoa. Ladattavassa hybridissä potentiaalia, kun seuraavan kerran auton hankkiminen ajankohtaista. Seurataan mihin suuntaan asiat kehittyvät.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja jos sähköautot ylestyisi isommaksi muodiksi, niin luuleeko joku tosiaan, että nuo latauspaikat kaupoissa jne. pysyisi ilmaisena ikuisesti? Kerron salaisuuden: Ei pysyisi. Vielä, kun otetaan huono käyttöikä, akkujen riittämättömyys pitkiin/vaativiin ajoihin sekä ajoneuvojen hinta, niin ei ihan heti tarvitse itse sähköautoa hankkia. Lisäksi on vielä sellainen pikkujuttu, että mistä sitä sähköä saadaan, jos kaikki ajaisi sähköautoilla? Montakohan ydinvoimalaa pitäisikin rakentaa jo pelkkiin Pohjoismaihin, jos kaikki huristelisi näillä pituusasteilla sähkömasiinoilla. Niinpä.

Sähköautot yleistyvät, ja lähitulevaisuudessa kiihtyvällä tahdilla, myös meillä Suomessa. Kauppakeskusten ja hesburgereiden latauspisteet eivät KAIKKI säily ilmaisina ikuisesti (vain osa ilmaisia nytkin), mutta kyse on ensisijaisesti markkinoinnista. Valitsisitko mieluummin ruokakaupan, jonka palveluun kuuluu ilmaiset 4-8 l polttoainetta kaupassa asioinnin aikana?

Haluaisin kuulla lisää tuosta "huono käyttöikä" -argumentista? Uudet sähköautot, joiden akusto on varustettu teknologialla, joka suojaa akun kennoja ylirasitukselta ja ennenaikaiselta varausasteen laskemiselta, ovat muun tekniikkansa puolesta pitkäikäisempiä ja merkittävästi kevyemmin huollettavia kuin vastaavat polttikset. Jos akun kapasiteetti laskee 8-10 % ensimmäiset 250 tkm ja sen jälkeen n. 2-3 % per 100 tkm lisää, on kapasiteetista jäljellä vielä 500 tkm jälkeen n. 80 %. Kuinka monella polttiksella ajetaan tänne asti? Tilastot ovat peräisin sadoista vuodesta 2012 lähtien ajossa olleista Tesloista.

Otetaan esimerkiksi vaikka nyt saatavilla oleva Model 3, jonka suurin akku mahdollistaa n. 500 km ajon (kesällä ja pienessä vauhdissa enemmän, talvella ja motarinopeuksilla vähemmän). 25 tkm vuodessa ajava (huom! n. 10 tkm enemmän kuin keskimääräinen suomalainen autonomistaja) ajaa 10 vuotta, saa 250 tkm mittariin ja silti jäljellä on vielä 90 % akun kapasiteetista, eli 450 km. (talvella n. 450x0,7= 300 km+). Eri valmistajilla on hieman eri ratkaisut suojella akkua, mutta ainakin jotkut valmistajat ovat osanneet jo 6-7 vuotta sitten luoda sellaiset optimointiohjelmat, että en näe huolta tässä ainakaan nykyautojen osalta.

Akut riittävät jo nykyisillä "hinnat alkaen 43 k€" Hyundai Konilla 400 km+ matkoihin. Hinta lienee suurin hankinnan este isolle osalle väestöstä. Mutta vuoden sisällä nähtäneen ensimmäiset 400 km+ rangen sähköautot hintaluokassa 30-40 k, 3 vuoden sisällä malleja alkaa löytyä jo 2-alkuisenakin...

Sähköauton, jopa suuriakkuisen Teslan tai Jaggen, lataaminen onnistuu keskivertokansalaisen tapauksessa (ajosuorite per päivä alle 50 km) ihan suko-pistokkeesta illan/yön aikana. Jo 8 ampeerilla saa 10 h aikana kelattua n. 90-110 km toimintamatkaa seuraavan päivän ajoihin. Ja akku on täynnä / 90 % täynnä joka aamu.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No kukahan tähän uskoo?

Vastasin viestiin jossa yksi kirjoittelija oli saanut kuvan edellisistä viesteistä, että sähköautojen lataaminen olisi ilmaista nyt ja tulevaisuudessa - perustuen siis tällä hetkellä ilmaisesta pikalatauksesta kertoviin viesteihin.

En minä tiedä kuka tuohon uskoo? Sinä? Joulupukki, Jeesus, Allah vai kenties ei kukaan? Oletettavammin näistä vaihtoehdoista viimeisin lienee lähellä. Mutta tuonhan sinä - ja kaikki muutkin - jo tiesivätkin.

Kiitos kuitenkin päivän pätemisviestistä.❤
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sähköautot yleistyvät, ja lähitulevaisuudessa kiihtyvällä tahdilla, myös meillä Suomessa. Kauppakeskusten ja hesburgereiden latauspisteet eivät KAIKKI säily ilmaisina ikuisesti (vain osa ilmaisia nytkin), mutta kyse on ensisijaisesti markkinoinnista. Valitsisitko mieluummin ruokakaupan, jonka palveluun kuuluu ilmaiset 4-8 l polttoainetta kaupassa asioinnin aikana?

Haluaisin kuulla lisää tuosta "huono käyttöikä" -argumentista? Uudet sähköautot, joiden akusto on varustettu teknologialla, joka suojaa akun kennoja ylirasitukselta ja ennenaikaiselta varausasteen laskemiselta, ovat muun tekniikkansa puolesta pitkäikäisempiä ja merkittävästi kevyemmin huollettavia kuin vastaavat polttikset. Jos akun kapasiteetti laskee 8-10 % ensimmäiset 250 tkm ja sen jälkeen n. 2-3 % per 100 tkm lisää, on kapasiteetista jäljellä vielä 500 tkm jälkeen n. 80 %. Kuinka monella polttiksella ajetaan tänne asti? Tilastot ovat peräisin sadoista vuodesta 2012 lähtien ajossa olleista Tesloista.

Otetaan esimerkiksi vaikka nyt saatavilla oleva Model 3, jonka suurin akku mahdollistaa n. 500 km ajon (kesällä ja pienessä vauhdissa enemmän, talvella ja motarinopeuksilla vähemmän). 25 tkm vuodessa ajava (huom! n. 10 tkm enemmän kuin keskimääräinen suomalainen autonomistaja) ajaa 10 vuotta, saa 250 tkm mittariin ja silti jäljellä on vielä 90 % akun kapasiteetista, eli 450 km. (talvella n. 450x0,7= 300 km+). Eri valmistajilla on hieman eri ratkaisut suojella akkua, mutta ainakin jotkut valmistajat ovat osanneet jo 6-7 vuotta sitten luoda sellaiset optimointiohjelmat, että en näe huolta tässä ainakaan nykyautojen osalta.

Akut riittävät jo nykyisillä "hinnat alkaen 43 k€" Hyundai Konilla 400 km+ matkoihin. Hinta lienee suurin hankinnan este isolle osalle väestöstä. Mutta vuoden sisällä nähtäneen ensimmäiset 400 km+ rangen sähköautot hintaluokassa 30-40 k, 3 vuoden sisällä malleja alkaa löytyä jo 2-alkuisenakin...

Sähköauton, jopa suuriakkuisen Teslan tai Jaggen, lataaminen onnistuu keskivertokansalaisen tapauksessa (ajosuorite per päivä alle 50 km) ihan suko-pistokkeesta illan/yön aikana. Jo 8 ampeerilla saa 10 h aikana kelattua n. 90-110 km toimintamatkaa seuraavan päivän ajoihin. Ja akku on täynnä / 90 % täynnä joka aamu.


Jos suomalaisten autojen tämänhetkinen keskihinta on 3600eur niin myös kakkosella alkavat hinnat aivan liian kalliita Matti meikäläisille.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vastasin viestiin jossa yksi kirjoittelija oli saanut kuvan edellisistä viesteistä, että sähköautojen lataaminen olisi ilmaista nyt ja tulevaisuudessa - perustuen siis tällä hetkellä ilmaisesta pikalatauksesta kertoviin viesteihin.
Jotkut ihmiset nyt on ihan saatanan tyhmiä kun puhutaan sähköautoista. Siellä ei ajatella järjellä eikä edes sydämellä, vaan vedetään ihan suoraan perseellä. Kun puhutaan niinkin eksoottisesta aikajänteestä kuin 11 vuotta tai 26 vuotta, niin ihmisillä katoaa ymmärrys ihan kokonaan vaikka muuten saattaisi ollakin ihan kohtuulliseen ajatteluun kykeneviä yksilöitä.

Jos me mietitään missä oltiin vuonna 2008 niin eihän edes Leafia ollut olemassa vielä silloin. Miten pitkälle on tultu viimeisessä 11 vuodessa, kun markkinoilla on useita hyviä vaihtoehtoja joista valita. Ja missä ollaan viiden vuoden päästä, kun ~kaikki isot valmistajat rullaavat sähköautonsa framille.

Ja tuo aiemmin esitetty "mitäs sitten jos ajat sen akun tyhjäksi!?!" argumentti nyt on niin järjetön. Miksi kukaan sen tyhjäksi ajaisi? Mittari kertoo kuskille kuinka paljon pystyy latingilla ajamaan. Jos ei pysty sen informaation kanssa toimimaan, taksi on aina hyvä vaihtoehto oman auton ajamiselle.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten toimitaan, kun sähköautosta loppuu virta ja se pysähtyy keskelle ei mitään? Siihen ei varmaan kanisterilla saa laitettua lisää polttoainetta. Hinurilla sitten loppumatka? Toimivaa.

Mikäli ajo on sellaista ettei pysty polttoaineen; eli tässä tapauksessa akun; riittävyydestä olemaan varma, niin kannattaneen ottaa takakonttiin mukaan agregaatti ja siihen vähän menovettä. Siinä agrekaatin huristessa muutama tunti niin luulisi virtaa taas jonkun kymmenen kilometrin edestä akkuihin lataantuvan. Ymmärrän kyllä ettei aina voi olla polttoaineen riittävyydestä varma, varsinkin talvisaikaan kaukana huoltoasemista, siksi itselläkin on jonkin verran kannussa aina omassa autossa mukana.

Agregaattia voisi miutenkin hyödyntää sähköautojen ongelmakohdissa. Mikäli vaikka pitää ajaa sieltä Hangosta Utsjoelle kolmenkympin pakkasessa kärry perässä, niin sinne kärryyn kannattaa pistää myös polttomoottorigeneraattori joka lataisi autoa koko matkan ajan ja sille generaattorille tarpeeksi polttoainetta. Tai jos pitää ajaa erityisen pitkä matka putkeen niin generaattorikärry perään vaan niin kymmetkin tuhannet kilometrit putkeen ovat mahdollisia.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos suomalaisten autojen tämänhetkinen keskihinta on 3600eur niin myös kakkosella alkavat hinnat aivan liian kalliita Matti meikäläisille.

Se on totta. Mattimeikäläiset eivät osta autoja uutena. Joku sen uuden auton aina ostaa, ja eikö sen porukan olemassaolosta pitäisi olla ihan iloinen? Ei olisi 3.600 euron biilejä ellei niitä olisi ensin niilonokkelat kaupasta ostaneet ja ensimmäiset kymppitonnit hinnasta maksaneet? Oli se sitten työsuhdeauto tai ei, tärkeintä, että uusia autoja, myös sähköisiä tulee liikenteeseen, jotta autokanta uusiutuu ja aikoinaan ne meikäläisetkin pääsevät niillä kurvailemaan. Ei se ole meiltä pois? Sähkö-/biokaasu-/vetyautoilun pioneereille kuuluu iso kiitos, että ovat jaksaneet rakentaa ja vaatia infraa paremmaksi ja saaneet hintoja volyymien kautta alas. Vielä on matkaa jäljellä mutta suunta on oikea. Lokaa ja pilkkaa tämä jengi saa niskaansa huolella, mutta tekevät hyvää työtä, usein täysin omalla kustannuksellaan.
 

Aapee79

Jäsen
Ja tuo aiemmin esitetty "mitäs sitten jos ajat sen akun tyhjäksi!?!" argumentti nyt on niin järjetön. Miksi kukaan sen tyhjäksi ajaisi? Mittari kertoo kuskille kuinka paljon pystyy latingilla ajamaan. Jos ei pysty sen informaation kanssa toimimaan, taksi on aina hyvä vaihtoehto oman auton ajamiselle.

Taksilla metsään puita tekemään - talvipakkasilla. Kuulostaa näppärältä ja halvalta. Liekkö se sähkötaksikaan päiväksi sinne metsäteille peräkärry perässä parempi liukumaan kuin vaikkapa oma sähköauto, mutta sovitaan sitten niin. Sähkötaksiin tulee siis oudosti lisäkilometrejä/käyttöaikaa ilman latausta. Oisko lähdettä tälle? VInkki: En odota lähdettä.

Ei ihme, että sähköautot saa myös kovaa vastustusta, kun puolustelijat haukkuu ensimmäisenä, että ei-sähköautolliset ajattelevat perseellään ja toisessa lauseessa kehotetaan tekemään töitä taksilla.

Ei tarvitse vastailla. Ei kiinnosta noin hyökkäävän kirjoittelijan kanssa jutella yhtään mistään. Täysin posketonta keuhkoamista ja omassa kuplassa elämistä.

Itsekään en todellakaan vastusta sähköautoja vaan päin vastoin. Ehdottomasti hommaamisen arvoinen kapistus, mutta se ei vaan sovi vielä pitkään pitkään aikaan kaikille ja ehkä ei lopulta edes ikinä. Esim. rekkaliikenne on hauska nähdä pelkällä sähköllä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noni, unohtiko joku taas mainita että sähköauto ei sovi kaikille.
 

Byvajet

Jäsen
Varoitus: Viesti sisältää useamman videon. Jos ei kiinnosta, ei kannata klikkailla linkkejä auki.

Jos me mietitään missä oltiin vuonna 2008 niin eihän edes Leafia ollut olemassa vielä silloin. Miten pitkälle on tultu viimeisessä 11 vuodessa

Kuitenkaan perusongelmaa eli akkujen vaatimatonta energiatiheyttä ei ole saatu ratkaistua. Asiantuntijoiden mukaan tulevaisuudenkin sähköautot perustuvat nykytekniikkaan.

Yksi ongelma, joka akkujen kehitykseen liittyy, on lukemani mukaan niiden epävakaus. Jos jotain uutta saadaankin aikaan kehitystyössä, niin se on liian vaarallista käyttöön.

Tässä tuore esimerkki palaneesta Teslasta. Itsesyttymisistäkin on kerrottu. Myös siitä on mainittu, että jo kertaalleen sammutettu romuttamolle viety Tesla on syttynyt itsestään pitkän aikaa sammuttamisen jälkeen.

Palot näyttävät olevan poikkeuksetta rajuja ja palomiesten mukaan ne on vaikea sammuttaa.

Mitä tapahtuu, kun sähköautot vanhenevat ja ottavat käytössä pientä osumaa? Onko mahdollista, että sähköautoja täyteen ajettu parkkihalli muuttuu hallitsemattomaksi tulimereksi?

Palavathan polttiksetkin, mutta aika kevyestä osumasta näyttävät sähkövehkeetkin syttyvän. Tässä romun osuminen pohjaan riitti.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kuitenkaan perusongelmaa eli akkujen vaatimatonta energiatiheyttä ei ole saatu ratkaistua. Asiantuntijoiden mukaan tulevaisuudenkin sähköautot perustuvat nykytekniikkaan.

Yksi ongelma, joka akkujen kehitykseen liittyy, on lukemani mukaan niiden epävakaus. Jos jotain uutta saadaankin aikaan kehitystyössä, niin se on liian vaarallista käyttöön.
Sinä nyt olet semmoinen koohottaja, joka ei viitsi ottaa asioista selvää edes vähän alusta ja toivoo koko kansakunnan taantumista metsästäjä-keräilijä-asteelle niin oikeastaan aika turha edes käyttää aikaa siihen, että huomauttaa kuinka akkujen energiatiheys on jo nyt ihan riittävä ja kuinka nuo mystilliset akkujen palamaan syttymiset ovat järjestään olleet tyyliin kolarin aikaan saamia tai ajoneuvon tietoista väärinkäyttöä.

Vääntäisin tästä jos kokisin, että sinun kanssa on saatavissa joskus jotain aikaan, mutta palstapersoonasi on niin dramaattisesti keskustelusta luotaantyöntävä, etten vaivaudu tämän enempää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuossa muuten ihan kätevä sivu josta ainakin saa ideaa kokoluokan autojen koosta: https://www.automobiledimension.com/models/audi/q5-2017 (linkki automobiledimension sivuille jossa Audi Q5 valittuna).
Vanhaan viestiin kommentti, tämä oli hyvä löytö. Saa tosiaa hyvin käsityksiä automallien kokoluokasta ja tavaratilasta, tosin se takajalkatila jää hiukan aina mysteeriksi mutta siitäkin saa käsitystä.

Joku mainitsi BMW 3-series GT:n, se itse asiassa onkin ollut vahvin ehdokas kun tuohon F31:seen oltu tyytyväisiä, vieläpä omasta mielestä edullinen, toisin sanoen samanhintainen kuin F31, takajalkatilaa tulisi lisää, mutta mamman mielestä tavaratila ei riitä kun noissa farmareissa aina mahdollisuus pakata kattoon asti tavarat ja meillä aika useasti mökkiretkilläkin paljon tavaraa.

Lisätilan metsästys jatkuu.

_
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on vähän heikko argumentti, koska uusien autojen keskimääräinen hinta Suomessa on yli 30 000€, johon alkaa jo saamaan sähköversiotakin vuoden-parin sisään.

Jep. Se on jännä, miten niitä autoja on saatavilla alle 5 kilon, jos kenelläkään ei ole niitä varaa ostaa uutena kaupasta... Uusien järkevän rangen sähköautojen hinnat alkavat olla erittäin houkuttelevat, kun elinkaarikustannukset otetaan huomioon. Vakuutusten hinnat ovat tulleet Tesloillakin rajusti alkuvuosista alaspäin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jep. Se on jännä, miten niitä autoja on saatavilla alle 5 kilon, jos kenelläkään ei ole niitä varaa ostaa uutena kaupasta... Uusien järkevän rangen sähköautojen hinnat alkavat olla erittäin houkuttelevat, kun elinkaarikustannukset otetaan huomioon. Vakuutusten hinnat ovat tulleet Tesloillakin rajusti alkuvuosista alaspäin.

2025 on ymmärtääkseni yleisesti ottaen vuosi jolloin polttomoottori- ja sähköautojen hinnat ovat samalla tasolla. Tämä on mm. IEA:n näkemys asiasta.

Tällä hetkellä pyöreästi (Suomen markkinoilla olevista) kolmannes sähköautoista on todella kalliita - kolmannes avaruusaluksia, eli melko erikoisia vinguttimia - ja viimeinen kolmannes sitten aika "tavallisia". Markkinathan kehittyvät koko ajan ja parempia - ja vielä parempia - sähköautoja tulee koko ajan markkinoille. Rekisteröintitilastotkaan muuten eivät kerro koko totuutta sähköautojen suosion suhteen - useita mallejahan joutuu jonottamaan kuukausitolkulla tällä hetkellä.

Käytettynäkin sähköauto on aika monen ulottumattomissa - tuokin toki muuttuu sitten ajan funktiona. Jäänee myös nähtäväksi millaiseksi näiden 2 gen. sähköautojen jälleenmyyntiarvo muodostuu - ja millaiseksi polttomoottoriautojen markkina tämän seurauksena muovautuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös