Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 035
  • 19 022

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei kai öljyn lisäystä ole vormuloissa kielletty?
Nyt lähtee vähän laukalle tämä, mutta luulisin että on kielletty. Siis sellaisen öljyn lisäys joka palaa polttoaineen mukana. Eikös ainakin Mersuja epäilty siitä että käyttävät aika-ajossa oil burnia antamaan lisätehoa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin siis sehän on hienoa kun kaikki autolehdistöä myöten hehkuttavat miten autoa kannattaa käyttää muualla kun merkkiliikkeessä huollossa ja nyt sen voi EU:n säädöksellä tehdä kun ei vaikuta takuuseen. Kukaan ei kuitenkaan kerro, että takuun jälkeisiin korjauksiin sillä on todella iso merkitys. Volkwagen AG:n ketju/öljynkulutushommien lisäksi olen törmännyt vastaavaan myös BMW:n jakoketjujen ja Toyotan d4d kansivikojen kanssa. Kalliiksi on noiden kanssa tullut säästää ensimmäisten huoltojen kanssa. Sitten kun auto alkaa olla yli 7 vuotta vanha niin on mielestäni aika sama missä sen huollattaa.

Tuo d4d-kone on muuten Bemarin... Jotenkin Toyota ilman Toyotan tekniikkaa kuulostaa pahvista valmustetuilta kahluusaappailta.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onneksi aika harvassa edelleen nämä todella isot remontit valtamerkeissä, onkohan valmistusvuoden 2013 jälkeen juuri mitään ilmennyt?
Eikös bemarin jakoketjujutut ja volkkarin TSI ajoittunut tuonne 2010 kieppeille ja loppunut viimeistään 2012 vuoden malleissa.

Volkkarin TSI-koneiden jakoketjuongelmat olivat ymmärtääkseni pahimmillaan viime vuosikymmenen lopun malleissa (eli ensimmäisissä TSI-koneissa), mutta ongelmia ilmeni edelleen myös tämän vuosikymmenen alussa, kunnes Volkkari luopui ketjusta ja palasi hihnaan 2013.

Itselläni oli edellinen auto Octavia 1,2 TSI vm. 12. Siinä ketju rallatti ajoittain käynnistettäessä. Asiaa tutkittiin kerran tehtaan piikkiin (ehkä 2015), mutta ketju oli kuulemma toleranssirajoissa. Vaihdoin tämän vuoden alussa uuteen Octaviaan, jossa siis on hihna. Niinpä ei ketjuongelmaa tarvitse enää miettiä. Toki vaihdokkini uusi omistaja saattaa joutua sen kanssa painimiaan - no, tein ainakin huollot aina merkkiliikkeessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaihdoin tämän vuoden alussa uuteen Octaviaan, jossa siis on hihna.
Tässä uskossa itsekin, hihnallisista uusista vehkeistä en ole kuullut moottorivioista. Itsellä 2013 poloGT jossa hihnallinen mylly ja hyvin soi, yksi parhaimpia kaupunkirasseja millä olen ajanut. Hintalaatu on hyvä, tässähän hyödynnettiin vieläpä hienosti VW:n päästöhuijaus ilmoitetulla 109g päästöillä, joten edullinen oli auto uutena ja vielä halvempi käytettynä.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo d4d-kone on muuten Bemarin... Jotenkin Toyota ilman Toyotan tekniikkaa kuulostaa pahvista valmustetuilta kahluusaappailta.
Onko tosiaan, en ole tälläisestä kuullut?
Tarkoitatko tuota 2.2 177hp diiseliä?
Ei ainakaan samankokoisena ole bemareissa ollut. Ettei tässä sekoiteta bemarin samojen vuosien 177dp diiseliin joka oli 2.0 litrainen. Jossa taisi olla näitä jakoketjuongelmia.

Toyota AD engine - Wikipedia

Tuon mukaan koneet ihan aitoja Toyotan myllyjä.

_
 

Veijari

Jäsen
Tuli myytyä perheen kakkosauto nettiauton kautta toiselle yksityishenkilölle ja oli varmasti eka ja vika kerta. On se vaan niin paljon helpompaa asioida autoliikkeen kanssa. Vaikka hinnassa häviä niin eipä tule harmaita hiuksia ja perään soittoja autoliikkeen kanssa asioidessa.

Vaikka oma kiesimme meni kaupaksi suhteellisen nopeasti, vajaassa kahdessa viikossa siitä kun myynti-ilmoitus meni nettiin, niin jotenkin hirveän stressin onnistuin prosessista saamaan. Ostajapariskunta kävi autoa katsomassa heti seuraavana päivänä kun myynti-ilmoitus ilmestyi nettiautoon. Sen jälkeen alkoikin sitten loppumaton tinkiminen, kysely tyyppivioista ja historiasta sekä selitykset siitä miten auto on hyvä mutta pankista ei ole vielä saatu rahaa. Vielä myyntipäivänä olin hyvin skeptinen sen suhteen, että auto kaupataan, vaikka ostaja oli jo ilmoittanut puhelimessa, että "huomenna tullaan tekemään kaupat". Pahoin pelkään että tekstaria tai soittoja tulee vielä kauan myynnin jälkeenkin jos ostajalle iskee autokuumekrapula. Tänään viimeksi sain vastailla viestiin kun kysyivät, että onko talvipyörissä samat pultit kuin kesäpyörissä? Voi huoh!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
On se vaan niin paljon helpompaa asioida autoliikkeen kanssa. Vaikka hinnassa häviä niin eipä tule harmaita hiuksia ja perään soittoja autoliikkeen kanssa asioidessa.
Ha haa, mulla täysin päinvastaiset kokemukset ja se liike vasta soittelikin ja vittuili vaihtoautosta perään. Joo haistakaa paska koko VV-auto. Jaksoivat vittuilla jostain parin kympin osasta jonka olisivat omassa huollossa vaihtaneet hetkessä, kuittasi mulle "ostamme vain ehjiä autoja". Jouduin huollattamaan auton ja osan vaihdolle tuli hintaa tuo pari kymppiä + 100 euron työ.
Myyn paaaaljon mieluummin yksityiselle vaihtoauton, aina. Raha ratkaisee tässäkin asiassa, jos puhutaan alle 500€ erosta liikkeen tarjouksessa niin saatan antaa mennä sinne mutta kun käteisellä saa vaan niin paljon paremmat alennukset, aina.

_
 

teppana

Jäsen
Tuli myytyä perheen kakkosauto nettiauton kautta toiselle yksityishenkilölle ja oli varmasti eka ja vika kerta. On se vaan niin paljon helpompaa asioida autoliikkeen kanssa. Vaikka hinnassa häviä niin eipä tule harmaita hiuksia ja perään soittoja autoliikkeen kanssa asioidessa.

Vaikka oma kiesimme meni kaupaksi suhteellisen nopeasti, vajaassa kahdessa viikossa siitä kun myynti-ilmoitus meni nettiin, niin jotenkin hirveän stressin onnistuin prosessista saamaan. Ostajapariskunta kävi autoa katsomassa heti seuraavana päivänä kun myynti-ilmoitus ilmestyi nettiautoon. Sen jälkeen alkoikin sitten loppumaton tinkiminen, kysely tyyppivioista ja historiasta sekä selitykset siitä miten auto on hyvä mutta pankista ei ole vielä saatu rahaa. Vielä myyntipäivänä olin hyvin skeptinen sen suhteen, että auto kaupataan, vaikka ostaja oli jo ilmoittanut puhelimessa, että "huomenna tullaan tekemään kaupat". Pahoin pelkään että tekstaria tai soittoja tulee vielä kauan myynnin jälkeenkin jos ostajalle iskee autokuumekrapula. Tänään viimeksi sain vastailla viestiin kun kysyivät, että onko talvipyörissä samat pultit kuin kesäpyörissä? Voi huoh!

Jep, tuo on suurin syy miksi ei jaksa myydä käytännössä mitään käytettyä yksityishenkilönä. Voi jumalauta sitä nipottamisen ja tinkimisen määrää. Viimeksi kun vaihdettiin autoa niin ajateltiin aluksi että myydään edellinen pois itse, mutta onneksi tultiin järkiimme. Liike hyvitti onneksi ihan mallikkaasti, toki auto meni vaihdossa niin se hinta oli varmasti parempi kuin suora myynti.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ostelin tuossa pari viikkoa sitten Veljekset Laakkoselta käytetyn auton. Toimituskuluja veloittivat muistaakseni 130€. Parin viikon päästä tuli vakuutusyhtiöltä lasku auton vakuutuksessa, jossa kohta "omistajanvaihdos", ja veloitus 9,5€. Asiaa rupesin ihmettelemään, ja selvisi, että kyseisen liikkeen toimituskuluihin ei sisälly tuota omistajan vaihdosta. Viime vuosina olen ostanut pauttiarallaa viisi autoa eri liikkeistä, ja aina toimituskulut ovat sisältäneet tuon omistajanvaihdoksen ja kaiken muunkin asiaan liittyvän byrokratian. Jotenkin alkoi tiedättekö kyrsimään, vaikka summa mikään iso olekaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Osaa nuo liikkeetkin vaikean kaupanteon. Ostin edellisen autoni liikkeestä ja toisen merkkinen meni vaihdossa. Kauppias ei edes vilkaissut vaihdokkia, vaan laski välirahan vain speksien perusteella.

Seuraavana päivänä kyseisen liikkeen asentaja soitti ja kyseli missä lukkopulttien avain mahtaa olla, kun ei autosta löydy. Sanoin, että siellä se jossain kontissa on, eikä voi olla kovin hukassa tyhjässä tavaratilassa. Asia tällä selvä.

Pari päivää myöhemmin samainen asentaja soitti jälleen, ettei avainta vain löydy. Sanoi, että vievät rengasliikkeeseen ja minä maksan pulttien aukaisun. Kysyin tyhmänä, että miksi maksaisin heidän autonsa pulttien aukaisun. Asentaja ei osannut tähän vastata, vaan totesi kanssani asioineen myyjän ottavan yhteyttä. Vielä reilun viiden vuoden jälkeenkin odottelen kyseistä yhteydenottoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oma kaupankäynti oli aikanaan muutama vuosi sitten noiden hybridi: myin auton nopeasti nettiautossa yksityiselle; tämä maksoi käsirahana muistaakseni 10 %, tehtiin paperi kaupasta klausuuleineen ja kun varsinaisen oston aika tuli (noin 1 kk myöhemmin, koska odotin toista autoa) ostaja ilmoitti, ettei pysty ostamaan autoa.

Myin sitten auton jokseenkin samantien liikkeeseen yli 90 %:lla alkuperäisestä kauppahinnasta ja hyvyyttäni palautin erotuksen alkuperäiselle ostajalle, vaikkei sopimuksen mukaan toki olisi tarvinnut. Hän kaupassa lopulta hävisi kuitenkin toista tonnia saamatta mitään, nuori kundi mutta ei tällaisessa kai sosiaalitoimistoksi voine ruveta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oma kaupankäynti oli aikanaan muutama vuosi sitten noiden hybridi: myin auton nopeasti nettiautossa yksityiselle; tämä maksoi käsirahana muistaakseni 10 %, tehtiin paperi kaupasta klausuuleineen ja kun varsinaisen oston aika tuli (noin 1 kk myöhemmin, koska odotin toista autoa) ostaja ilmoitti, ettei pysty ostamaan autoa.

Myin sitten auton jokseenkin samantien liikkeeseen yli 90 %:lla alkuperäisestä kauppahinnasta ja hyvyyttäni palautin erotuksen alkuperäiselle ostajalle, vaikkei sopimuksen mukaan toki olisi tarvinnut. Hän kaupassa lopulta hävisi kuitenkin toista tonnia saamatta mitään, nuori kundi mutta ei tällaisessa kai sosiaalitoimistoksi voine ruveta.

Täh? Oliko jotenkin speciaali kärry, vai speciaalin pösilö ostaja? En nyt millään saa päähäni, että joku tuollaiseen ryhtyisi?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko tosiaan, en ole tälläisestä kuullut?
Tarkoitatko tuota 2.2 177hp diiseliä?
Ei ainakaan samankokoisena ole bemareissa ollut. Ettei tässä sekoiteta bemarin samojen vuosien 177dp diiseliin joka oli 2.0 litrainen. Jossa taisi olla näitä jakoketjuongelmia.

Toyota AD engine - Wikipedia

Tuon mukaan koneet ihan aitoja Toyotan myllyjä.

_

Näin ole kuullut henkilöltä, joka aniharvoin on autofaktoissa eksyksissä. Hän taas oli kuullut siitä Toyota-myyjältä tyttärelleen autoa etsiessään. Myyjä oli varoittanut nimenomaan d4d-koneista ja sanonut ettei tutulle kehtaa niitä myydä ja vieraillekin hävettää.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Näin ole kuullut henkilöltä, joka aniharvoin on autofaktoissa eksyksissä. Hän taas oli kuullut siitä Toyota-myyjältä tyttärelleen autoa etsiessään. Myyjä oli varoittanut nimenomaan d4d-koneista ja sanonut ettei tutulle kehtaa niitä myydä ja vieraillekin hävettää.
Kuulostaa kyllä taas niin hevosmiesten tietotoimiston paskapuheilta kuin olla ja voi.

Tuo d4d ei edes tarkoita tiettyä moottorimallia vaan moottorityyppiä Direct Injection 4 Cylinder Common Rail Diesel Engine. Noita "d4d" moottoreita on siis erilaisia ja eri sukupolvia. Selviää mm. tuosta @Jupe :n linkistä: Toyota AD engine - Wikipedia

BMW on kyllä lainannut Toyotalle Avensikseen 1.6 litraisen maamoottorin. Tämä vaan on tapahtunut vasta pari vuotta sitten.

Koeajo: Kansansuosikki Toyota Avensis sai elinsiirron BMW:ltä - Lifestyle - MTV.fi

Tämä henkilö (joka aniharvoin on autofaktoissa eksyksissä ja joka oli kuullut siitä Toyota-myyjältä tyttärelleen autoa etsiessään ja jota myyjä oli varoittanut nimenomaan d4d-koneista ja sanonut ettei tutulle kehtaa niitä myydä ja vieraillekin hävettää) on sitten saanut ihan älyttömän tuoretta tietoa bemarin koneen huonoudesta. Vai olisiko sitten niin että on täydellisesti sotkenut asiat?

Bemari ei siis ole noita puheena olleita vanhempia (177hp) paskoja "d4d" koneita valmistanut. Ne on Toyotan Puolan tehtaalta kotoisin. Olisiko sitten laadun perusteella paremminkin Poloneesin jälkeläisiä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täh? Oliko jotenkin speciaali kärry, vai speciaalin pösilö ostaja? En nyt millään saa päähäni, että joku tuollaiseen ryhtyisi?

Ryhtyisi mihin? Käsirahan maksamiseen? Kai se aika normaali käytäntö on. Minulla ei toki ole mitään käsitystä siitä, mitä ostajan taloudellisessa tilanteessa tapahtui sen ja varsinaisen kaupan välissä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ryhtyisi mihin? Käsirahan maksamiseen? Kai se aika normaali käytäntö on. Minulla ei toki ole mitään käsitystä siitä, mitä ostajan taloudellisessa tilanteessa tapahtui sen ja varsinaisen kaupan välissä.

En ole kuullut aikaisemmin, että käytettyä kukaan sitoutuisi ostamaan kuukauden päästä. Ajatus ainakin minusta hyvin kummallinen.
 

teppana

Jäsen
Oma kaupankäynti oli aikanaan muutama vuosi sitten noiden hybridi: myin auton nopeasti nettiautossa yksityiselle; tämä maksoi käsirahana muistaakseni 10 %, tehtiin paperi kaupasta klausuuleineen ja kun varsinaisen oston aika tuli (noin 1 kk myöhemmin, koska odotin toista autoa) ostaja ilmoitti, ettei pysty ostamaan autoa.

Myin sitten auton jokseenkin samantien liikkeeseen yli 90 %:lla alkuperäisestä kauppahinnasta ja hyvyyttäni palautin erotuksen alkuperäiselle ostajalle, vaikkei sopimuksen mukaan toki olisi tarvinnut. Hän kaupassa lopulta hävisi kuitenkin toista tonnia saamatta mitään, nuori kundi mutta ei tällaisessa kai sosiaalitoimistoksi voine ruveta.

On kyllä erikoinen diili.
 

teppana

Jäsen
Ei tuo nyt niin harvinaista ole yksityis kaupoissakaan. Yleisimmin kyseessä on joko poikkeuksellisen kysytty malli, varustelu tms. joita ei ole paljoa tarjolla tai muutoin erityisen houkutteleva yksilö. Jos et sitten saakaan pankista lainaa, tai tapahtuu muuta odottamatonta voi käydä noin. Olen itse maksanut kahdesta autosta yksityiselle aikoinaan varausmaksun, kummallakin kertaa loput parin viikon päästä.
Ja multa on ostettu samalla tavalla 20 vuotta vanha kiesi, hinnaltaan alle tonnin.

Varmaan sen verran vähän autokauppaa tullut tehtyä ettei tähän ilmiöön yksityiskaupoissa ole tullut törmättyä. Ymmärrän toki jos kyseessä on erikoinen yksilö jolle on paljon kysyntää mutta ihan perus autolle tuntuu kyllä kummalliselta ajatukselta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ei tuo nyt niin harvinaista ole yksityis kaupoissakaan. Yleisimmin kyseessä on joko poikkeuksellisen kysytty malli, varustelu tms. joita ei ole paljoa tarjolla tai muutoin erityisen houkutteleva yksilö. Jos et sitten saakaan pankista lainaa, tai tapahtuu muuta odottamatonta voi käydä noin. Olen itse maksanut kahdesta autosta yksityiselle aikoinaan varausmaksun, kummallakin kertaa loput parin viikon päästä.
Ja multa on ostettu samalla tavalla 20 vuotta vanha kiesi, hinnaltaan alle tonnin.

No onhan joku varmaan tunkenut myös ananaksen perseeseensä, mutta en tekisi itse sellaista. Mutta siis vakavasti ottaen olen itse varmaan liian epäluuloinen tuollaisiin kauppaehtoihin, vaikka varmasti onnistuu noinkin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No mikä tuossa kauppamuodossa on oikeasti ihmeellistä? Teet paperin, missä näkyy summat käsirahasta ja loppusummasta. Otat rahat vastaan ja ellei loppuja kuulu sulle jää auto ja varausmaksu. Jos olet ostaja ja myyjä sattuisi sen myymään välissä jollekin muulle, teidän välinen sopimus on laillisesti täysin pätevä.

Ostajan näkökulmasta epäilen, että auto ei ole samassa kunnossa myynti-, ja luovutushetkellä, jos näillä on kuukausi eroa. Lisäksi varausmakun takaisinsaanti voi olla jonkun kanssa vaikeaa, vaikka olisi kännipäissään laittanut auton paskaksi ennen luovutusta.
 

teppana

Jäsen
Niin, siis periaatteessa varausmaksu/ennakkomaksu on täysin normaali osa kaupankäyntiä, eli ei siinä sinänsä mitään sen kummempia kommervenkkejä ole. Itselle ei vain ole tullut vastaan yksityiskaupoilla ennakkomaksuja/käsirahaa vaativaa kauppaajaa. Tosin en kyllä ole koskaan halunnut mitään tuotetta pitkää aikaa varata.

Henkilökohtaisesti olisin todella varovainen sen kanssa, kenelle maksaisin varaus-/käsirahan etukäteen. Mutta pääsääntöisesti suomalaisiin kyllä voi luottaa. Hevosmiehiltä en autoa ostaisi muutenkaan. Sinänsä tuo varaus/ennakko vain kuulostaa hassulta koska laina-asiat on nykyään niin mutkattoman nopeita. Kuka oikeasti tarvitsee useamman viikon autolainan saamiseen? Laput voi täyttää netissä ja ennakkopäätöksenkin saa nettipankkiin. Sitten vain joku arkipäivä konttorille lappuja allekirjoittamaan ja homma on saletti. En vain oikein ymmärrä minkä takia nykypäivänä tällaiselle käsirahalle/varaukselle on tarvetta.
 

teppana

Jäsen
Eikös tässä keskustelun avauksessa nimenomaan myyjä odottanut toista autoa, näin ainakin itse ymmärsin. Kyllähän autoja myydään jatkuvalla syötöllä ennakkoon, samalla tavalla kuin asuntoja. Eli auto kaupan, mutta ilmoituksessa maininta luovutus vasta kahden viikon päästä etc.

Niin, tuo on kyllä totta. Itsekin myytiin muutama vuosi sitten autoa etukäteen. Tässä mielessä varausmaksu on ihan asiallinen tapa toimia. Ajattelin vain ostajan näkökulmasta ensin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos se on "haluttu malli" niin miksi sitä ylipäätään pitää etukäteen myydä? Ei kai tuossa sinänsä mitään ihmeellistä ole, mutta ite en viitsisi, ja vaikea kuvitella että käytetystä autosta alkaisin jotain varausmaksua maksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös