Tokihan pienen henkilöauton elektroniset säädöt saa tarvittaessa muutettua mopoautoluokkaan. Ei tarvitse kuin Ruotsista kysyä ohjeet, jos epäilee. Ruotsissa ei ole mopoautoja, mutta on nopeudeltaan alhaiseksi säädettyjä pieniä henkilöautoja.
Minä ostin Helsingin Rengashotellista Suutarilasta. Ajoin pihaan, kävelin sisälle, ostin renkaat ja ne laitettiin alle. Puolessa tunnissa meni koko homma. Myyjä esitteli vaihtoehdot ja vastasi asiallisesti kysymyksiin.Parissa paikassa kävin sitä ennen, mutta oli sellaista vatulointia, että alkoi ärsyttää.Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa ostaa uudet renkaat? Muutamaan liikkeeseen laitoin tarjouspyynnön, mutta eipä yhdestäkään saanut mitään kiinnostavaa tarjousta. Tallinnaan en jaksa lähteä, mutta muuten esimerkiksi Helsinki, Vantaa, Espoo, Tuusula, Kerava, Järvenpää käyvät.
Mulla on joku ihme fiksaatio päällä, kun haluaisin ostaa Peugeot 208:n. Hyvännäköinen peli. Joskus aikanaan 309:n ja 306:n jäljiltä vannoin, että Pösöä en enään ikinä osta, joten siinäkin mielessä kummastuttaa. Laatua käsittääkseni ovat ainakin yrittäneet jopa parantaa, mutta paha sanoa miten hyvin ovat onnistuneet? Jonkun jutun lukaisin muistaakseni TM:stä, että 208 oli päässyt vikaherkkyydeltään pikkuautojen parhaimmistoon nimenomaan omistajan näkökulmasta. Täällä varmaan kenelläkään kolmipyttyistä 208 pensavehjettä ole?
Ei tuosta nyt kauaa ole kun itsellä oli autokuumetta päällä, mutta tuo pisti silmään monessa paikassa. "Korko" on välillä 0-0.99%, avausmaksu 200-400€, Käsittelymaksu on 7-15€/kk jnejne, jolloin todellinen korko on siellä 3-5% välillä ja kuukausihinta on edullinen, koska viimeinen erä on sitten 2000-5000€.Autorahoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, niin säästää helposti pitkän pennin. Oma tilanteeni oli sellainen, että koko summaa ei ollut maksaa kerralla joten piti ottaa puolet osarilla. Automyyjä(t) useammassa liikkeessä yrittivät toki tyrkyttää autoa nollakäsirahalla ja mahdollisimman pitkällä pätkällä. Yllättävän paljon näihin autokauppoihin yritetään rahoituskoron lisäksi piilottaa kaikenlaisia toimitus-, perustamis- ja käsittelymaksuja..
Onkos täällä palstalaisia jotka ovat tutustuneet tarkemmin yksityisliisariin auton ostossa? Tämä alkaa pikkuhiljaa yleistymään nyt myös Härmässä pikku hiljaa ja taitaa olla oma palvelunsa jo jokaisella merkittävällä autotalolla ja rahoitusyhtiöistä Santader voimakkaasti kuvassa mukana. Muualla Euroopassa taitaa olla jo suht yleisessä käytössä ja joku huuteli että esim Briteissä uudet autot "vaihtavat omistaa" 80% osuudella yksityisliisari vs 20% käteiskauppa (ei välttämättä faktista tietoa).
Ei sillä ole mitään väliä, miten hommat hoidetaan jossain muussa maassa. Diilejä on paljon erilaisia ja lähtökohtana maksat ns varmuudesta eli oman auton mahdolliseen korjaamiseen ei tarvitse varata rahaa. Katso, mitä diilit pitävät sisällään. Länsiauton diili esim keväällä mainosti itseään tyyliin " sisältää huollot ja korjaukset sekä katsastukset ajomäärällä 3vuotta ja 40000km." Lisäksi jätettiin toki kertomatta, että ajoneuvovero sekä vakuutukset sen sijaan pitää maksaa ja tuolla pitoajalla ja kilometreillä ei kovin paljoa tarvitse huoltaa, itse maksaen korjata tai katsastaa.
Se on ihan sama omistatko auton itse, onko se osarilla,rahoitusleasingilla tai huoltoleasingilla niin nuo sinun mainitsemasi maksut pitää maksaa itse. Ilmeisesti unohtivat myös kertoa, että polttoaine pitää maksaa itse?
Ei tuosta nyt kauaa ole kun itsellä oli autokuumetta päällä, mutta tuo pisti silmään monessa paikassa. "Korko" on välillä 0-0.99%, avausmaksu 200-400€, Käsittelymaksu on 7-15€/kk jnejne, jolloin todellinen korko on siellä 3-5% välillä ja kuukausihinta on edullinen, koska viimeinen erä on sitten 2000-5000€.
Tuo on sellainen juttu että nykyään kaikki tumpelot eivät tunnu tajuavan kokonaiskoron ja nimelliskoron eroa, mainontakin on mielestäni aika epäilyttävää (telkkarin mainoksissahan isolla on se nimelliskorko ja todellista vuosikorkoa ei meinaa ehtiä etsimään/lukemaan). Tuohon voisi kyllä tulla ihan lakimuutos että todellinen vuosikorko pitää olla vähintään yhtä isolla sekä yhtä hyvin esillä kuin nimelliskorko. Koskien kaikkia näitä mainoksia, ihme että sitä 0.00% korkoa ei ole enempää mainostettu, todellinen vuosikorko onkin sitten reilu 5%.
Nonni, perjantaina sovin kaupat -15 mallisesta 208:sta. Huomenna pitäisi hakea naapurikaupungista, tulee samalla sitten ensimmäinen kokeilu vähän pitemmän kaavan mukaan. Toivottavasti päästään kotiin saakka.
Se ei varmaan unohtunut, mutta väittivät kyllä, että ko diili olisi edullisempi kuin kyseessä olleen auton ottaminen käyttöedullisena. Käyttöedun verotusarvo kun oli 15€/kk enemmän kuin diilin kuukausihinta.
Ketjuliikkeelle kuitenkin pisteet rehellisyydestä eli että eivät alkaneet arpoa vaan nostivat kädet pystyyn. Aika kalliilta tosin kuullostaa sinänsä. Tunti tuherrettu + vikakoodien luku? Vakionopeudensäätimen vian ja öljynvaihdon välillä on kuitenkin aika paljon kaikennäköistä ja tuo nyt kuulostaa tuollaiselta aika spesifiltä hommalta johon tosiaan monimerkkikorjaamolta voi osaaminen loppua. Itse uskallan kyllä vähän harvinaisempaankin autooni perushuollot ja korjaukset - vaikkapa pyöränlaakerin vaihdon - teettää ihan tavallisella korjaamolla mallia Isä, Poika & Pyhä Nosturi, mutta sitten jos olisi jotain vähänkään spesiaalimpaa kuten vaikkapa erikoisempi sähkövika/vikakoodi niin käytän merkkiliikettä (joka sekin voi olla kyllä pahimmillaan ihan "vaihdetaan osia kunnes vika poistuu" osastoa)Autosta hajosi vakionopeudensäädin ja mietin, että vienkö tuohon duunipaikan lähelle olevaan ketjukorjaamoon vai merkkihuoltoon. Vein ketjukorjaamoon, jossa lukivat vikakoodit ja sen jälkeen eivät enää tienneet mitä tehdä. Sanoivat minulle, että kannattaa viedä merkkihuoltoon ja laskuttivat tästä 83 €.
Soitin merkkihuoltoon, jossa tiesivät heti puhelimessa missä todennäköinen vika ja hinta-arvio reilun 70 €:n varaosa + 30 € työ päälle ja homma hoituu alle puolessa tunnissa. Aika tosin menee vasta ensi viikolle ja joutuu pirusti ajelemaan ilman vakionopeudensäädintä. Ei tuollaiseen helvetin ketjukorjaamoon kannata näköjään viedä autoa kuin maksimissaan öljynvaihtoon.
Autosta hajosi vakionopeudensäädin ja mietin, että vienkö tuohon duunipaikan lähelle olevaan ketjukorjaamoon vai merkkihuoltoon. Vein ketjukorjaamoon, jossa lukivat vikakoodit ja sen jälkeen eivät enää tienneet mitä tehdä. Sanoivat minulle, että kannattaa viedä merkkihuoltoon ja laskuttivat tästä 83 €.
Ainakin mulle on sattunut todella hyvää palvelua kohdalle. Lisäksi kerran vaimoni jouduin lähettämään sinne sokkona, ja oli tykännyt siitä, miten fiksusti hänet otettiin huomioon, vaikka stereotyyppisesti tietää lähinnä, että renkaat ovat pyöreät.Mä en ymmärrä, miksi tuota Virkbladia kehutaan ... rengaspaja muiden joukossa ja kalliskin vielä.