...Jälkikäteen ollaan mietitty usein että koittivatko kusettaa kun nuori autoista mitään tietämätön nainen tuo huoltoon. Vitutti niin paljon että tein hyvin (asiallisesti tosin) selväksi että meidän ja meidän läheisten autot ei siihen liikkeeseen koskaan enää eksy.
Kolme puhdasta huijausta/petosyritystä on "omalle kohdalle" sattunut joka on hemmetin paljon kun en niin monta kertaa noissa joutunut edes asioimaan; kaksi merkkikorjaamoissa ja kerran nyrkkipajalla. Eka kerralla silloinen vaimoni vei kiesimme merkkikorjaamoon muistaakseni pakoputken (tai sen osan) vaihtoon. Vaimo soitti lähes itku kurkussa, kun muutaman satasen hintaiseksi arvioitu työ/korjaus olikin pyöristynyt 1500 Euron laskuksi kaikella "välttämättömällä" ekstra-työllä. Sama juttu tapahtui tuttavan (tuolloin vielä nuori yksinhuoltaja-nainen) tapauksessa. Kummassakin tapauksessa menin itse paikalle selvittämään asiaa. Totesin, että repikää vittuun ne ekstra-kamat, mitkä olette sinne ilman lupaa asentaneet/korjanneet ja pienen kehityskeskustelun päätteeksi päädyimme kompromissiratkaisuun, jossa maksoin paljon lähemmäs alkuperäistä sovittua hintaa olleen summan, eivätkä alkaneet enää vaihtamaan jo asennettuja osia. Ei ne siellä mitenkään ilosta pomppineet, kun vedätys suli nolla-summa ekstratyöhön, mutta itsepä läksivät. Ole jokseenkin varma, että kyllä siellä autoista mitään ymmärtämättömiä naisia kusetetaan laajan systemaattisesti ja aivan liian yleisesti.
Ennestään tuntemattoman nyrkkipajan kanssa oltiin sovittu maasturiin uuden vaihdelaatikon asennus (jonka olin hankkinut suhteitteni kautta paljon halvemmalla mitä marmonitiskillä hinta olisi ollut). Korjaus alkoi kestää ja lähdettiin yhden autot tuntevan kaverini kanssa katsomaan tilannetta ilman ennakkovaroitusta. Siellähän tämä Härski Hartikainen oli iskemässä romuttamolta hakemaansa vanhaa vaihdelaatikkoa autooni kiinni tuomani uuden sijasta. Oli äijä aika nolona kun rysän päältä jäi kiinni ja menetti varmasti paljon muitakin asiakkaita, kun ystäväni tunsi alan ja tieto kyllä levisi.
Jos itse vielä operoisin käytettyjen autojen kanssa (jossa ei takuuta tai huoltosopimusta), niin yrittäisin kuitenkin metsästää hyvän ja luotettavan maineessa olevan nyrkkipajan. Ne (hyvät) heput tietävät, että koko heidän liiketoimintansa perustuu luotettavalle maineelle ja merkkikorjaamoita edullisemmille hinnoille. Toki tuollaisten korjaamojen kanssa on ongelma, että jonot ovat pitkät, joten ihan saman tein ei todennäköisesti palvelua saa jos on kiireellisestä huollosta/korjaustarpeesta kyse.
Mitä olen tämän saman alan tuntevani kaverin puheista ymmärtänyt, niin tuolla korjaamo-busineksessä 80% toimijoista pilaa loppujen maineen ;-) Ehkä
vähän kärjistettynä ja onhan ala voinut siistiytyäkin takavuosien villen lännen meiningistä? Faijaa, joka tuntee autot erittäin hyvin, vituttaa kuin kuivan kesän oravaa kun enää ei voi juuri mitään huoltaa/korjata itse nykyautoihin. Sanonut monet kerrat (sama tuntuu pätevän rakentamiseen ja remontointiin), että jos hyvää haluaa, pitää itse tehdä. Jos hyvän ja luotettavan korjaamon löydätte (olipa se sitten nyrkkipaja tai merkkikorjaamo) niin pitäkää siitä kiinni.