Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 632
  • 19 049

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Autosta hajosi vakionopeudensäädin ja mietin, että vienkö tuohon duunipaikan lähelle olevaan ketjukorjaamoon vai merkkihuoltoon. Vein ketjukorjaamoon, jossa lukivat vikakoodit ja sen jälkeen eivät enää tienneet mitä tehdä. Sanoivat minulle, että kannattaa viedä merkkihuoltoon ja laskuttivat tästä 83 €.

Mitä olit sopinut ketjukorjaamon kanssa kun auton veit? Ellet ollut sopinut että "lukekaa vikakoodit" tms. niin en maksaisi pennin jeniä tuosta palvelusta, se etteivät he osanneet asialle mitään tehdä ei todellakaan ole sinun vikasi.
 

teppana

Jäsen
Itsellä on niin saakelin huonoja kokemuksia muutamasta ketjukorjaamosta. Nykyään huoltosopimus Wetterin merkkihuollon kanssa ja täytyy antaa täydet 10 pistettä. Kaks ja puoli vuotta kahta eri autoa huollettu siellä ja palvelu on ensiluokkaista sekä työn jälki ollut hyvää. Maksut on selkeät ja sovitut summat pitää todella hyvin paikkansa. Yhdeltä ketjukorjaamolta aikoinaan tuli ensimmäisen hinta-arvion (800€) jälkeen 1400€ lasku ja puhelinsoitto että vielä on työtä n. 2000€ edestä tekemättä. Tämä siis puolisolle kun hän auton huoltoon vei. Olin töissä kun avovaimo laitto viestiä että alle tonnin huolto tulee maksamaan kolme ja puoli. Soitin liikkeeseen siltä seisomalta ja kielsin tekemästä yhtään mitään. Ajoin auton kotipaikkakunnalle yhdelle nyrkkipajalle mitä appiukko käyttää ja lasku oli 700€ samalle työlle mille olivat arvioineet sen 2000€.

Jälkikäteen ollaan mietitty usein että koittivatko kusettaa kun nuori autoista mitään tietämätön nainen tuo huoltoon. Vitutti niin paljon että tein hyvin (asiallisesti tosin) selväksi että meidän ja meidän läheisten autot ei siihen liikkeeseen koskaan enää eksy.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@teppana luin yllä olevan. Huh, huh. Saattoi hyvinkin olla vedätys-yritys. Pakko kysyä vielä mikä toimenpide oli kyseessä? Auto oli siis kuitenkin ajokunnossa?
 

Outsider

Jäsen
Noista summista puhuttaessa ei varmaan ollut kyseessä mikään pelkkä huolto, vaan jotain piti korjatakin?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Noista summista puhuttaessa ei varmaan ollut kyseessä mikään pelkkä huolto, vaan jotain piti korjatakin?

Ihmiset eivät perinteisesti erota huoltoa ja remonttia toisistaan. Huolloissa harvemmin korjataan mitään.

Hieroja huoltaa, lääkäri korjaa.
 

teppana

Jäsen
Niin siis juu, kyseessä oli huolto+jonkinlainen yleistarkastus tarjous, näitä tyyliin 100€ johon kuuluu nesteet ja vikaetsintä. Tarkastuksessa sitten löytyi vikalistaa ja niiden perusteella tehtiin hinta-arvio ja puoliso antoi luvan korjata. En nyt muista mitä siihen vikalistaan kuului mutta sellaista perus kulutusta mitä 180tkm kohdilla alkaa tulla. (Muistaakseni noissa lukemissa silloin oltiin) niiden osilta tuli tuo reiluhko hinnanylitys eikä sille mitään järkevämpää selitystä saatu. Katsottiin laskuerittely yhdessä liikkeessä läpi ja hinnat oli hinnaston mukaisia. Mutta hinta-arvio oli vedetty alunperin alakanttiin. Olisko myyntimielessä. Tuo 2000€ ( jos nyt en aivan poskelleen muista) tuli sitten jakohihna+vesipumppu ja turbon paineanturin vaihto + jotain pikkusälää mitä en nyt muista. Tuo jakohihna+vesipumppu plus sälöt teetettiin siellä nyrkkipajalla ja turbon paineanturi vaihdatettiin toisessa paikassa. Alle tonniin jäi koko remppa.

Itselle jäi koko jupakasta kusetettu maku suuhun ja vielä tänäkin päivänä epäilen vakavissani että huoltamo koitti todella härskisti kusettaa 25 vuotiasta naista joka selvästi ei tiennyt autoista mitään.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Viimeiset kymmenen vuotta olen ajanut volvoilla ja seuraava volvo on jo tilattu kiinasta. Kaksi kertaa takuun mentyä umpeen on autoon tullut kohtuullisen kallis vika. Molemmilla kerroilla autoliike on hoitanut asian tyylikkäästi. Muistaakseni olen maksanut pienen osan työstä ja osat ovat tulleet volvolta. Ihan järkevää jälkimarkkinointia.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Huomenna lento Saksaan. Tiistaina katsomaan ykkösvaihtoehtoa. Tällä kertaa maksoin oikein varausmaksun siitä. Sen verran hyvältä vaikutti ilmoituksen, kuvien ja myyjän kanssa käydyn keskustelun perusteella. Hintakin oikea. Kyseessä S212 350CDI. Volleja ihan nätisti ja ulkoisesti saatanan hieno, kun on all black ja AMG-paketti.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mitä olit sopinut ketjukorjaamon kanssa kun auton veit? Ellet ollut sopinut että "lukekaa vikakoodit" tms. niin en maksaisi pennin jeniä tuosta palvelusta, se etteivät he osanneet asialle mitään tehdä ei todellakaan ole sinun vikasi.
Sovittiin, että selvittävät vikaa, joten vikakoodien luku oli päivänselvä. Itse vika ei kuitenkaan selvinnyt.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Jälkikäteen ollaan mietitty usein että koittivatko kusettaa kun nuori autoista mitään tietämätön nainen tuo huoltoon. Vitutti niin paljon että tein hyvin (asiallisesti tosin) selväksi että meidän ja meidän läheisten autot ei siihen liikkeeseen koskaan enää eksy.

Kolme puhdasta huijausta/petosyritystä on "omalle kohdalle" sattunut joka on hemmetin paljon kun en niin monta kertaa noissa joutunut edes asioimaan; kaksi merkkikorjaamoissa ja kerran nyrkkipajalla. Eka kerralla silloinen vaimoni vei kiesimme merkkikorjaamoon muistaakseni pakoputken (tai sen osan) vaihtoon. Vaimo soitti lähes itku kurkussa, kun muutaman satasen hintaiseksi arvioitu työ/korjaus olikin pyöristynyt 1500 Euron laskuksi kaikella "välttämättömällä" ekstra-työllä. Sama juttu tapahtui tuttavan (tuolloin vielä nuori yksinhuoltaja-nainen) tapauksessa. Kummassakin tapauksessa menin itse paikalle selvittämään asiaa. Totesin, että repikää vittuun ne ekstra-kamat, mitkä olette sinne ilman lupaa asentaneet/korjanneet ja pienen kehityskeskustelun päätteeksi päädyimme kompromissiratkaisuun, jossa maksoin paljon lähemmäs alkuperäistä sovittua hintaa olleen summan, eivätkä alkaneet enää vaihtamaan jo asennettuja osia. Ei ne siellä mitenkään ilosta pomppineet, kun vedätys suli nolla-summa ekstratyöhön, mutta itsepä läksivät. Ole jokseenkin varma, että kyllä siellä autoista mitään ymmärtämättömiä naisia kusetetaan laajan systemaattisesti ja aivan liian yleisesti.

Ennestään tuntemattoman nyrkkipajan kanssa oltiin sovittu maasturiin uuden vaihdelaatikon asennus (jonka olin hankkinut suhteitteni kautta paljon halvemmalla mitä marmonitiskillä hinta olisi ollut). Korjaus alkoi kestää ja lähdettiin yhden autot tuntevan kaverini kanssa katsomaan tilannetta ilman ennakkovaroitusta. Siellähän tämä Härski Hartikainen oli iskemässä romuttamolta hakemaansa vanhaa vaihdelaatikkoa autooni kiinni tuomani uuden sijasta. Oli äijä aika nolona kun rysän päältä jäi kiinni ja menetti varmasti paljon muitakin asiakkaita, kun ystäväni tunsi alan ja tieto kyllä levisi.

Jos itse vielä operoisin käytettyjen autojen kanssa (jossa ei takuuta tai huoltosopimusta), niin yrittäisin kuitenkin metsästää hyvän ja luotettavan maineessa olevan nyrkkipajan. Ne (hyvät) heput tietävät, että koko heidän liiketoimintansa perustuu luotettavalle maineelle ja merkkikorjaamoita edullisemmille hinnoille. Toki tuollaisten korjaamojen kanssa on ongelma, että jonot ovat pitkät, joten ihan saman tein ei todennäköisesti palvelua saa jos on kiireellisestä huollosta/korjaustarpeesta kyse.

Mitä olen tämän saman alan tuntevani kaverin puheista ymmärtänyt, niin tuolla korjaamo-busineksessä 80% toimijoista pilaa loppujen maineen ;-) Ehkä vähän kärjistettynä ja onhan ala voinut siistiytyäkin takavuosien villen lännen meiningistä? Faijaa, joka tuntee autot erittäin hyvin, vituttaa kuin kuivan kesän oravaa kun enää ei voi juuri mitään huoltaa/korjata itse nykyautoihin. Sanonut monet kerrat (sama tuntuu pätevän rakentamiseen ja remontointiin), että jos hyvää haluaa, pitää itse tehdä. Jos hyvän ja luotettavan korjaamon löydätte (olipa se sitten nyrkkipaja tai merkkikorjaamo) niin pitäkää siitä kiinni.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Huomenna lento Saksaan. Tiistaina katsomaan ykkösvaihtoehtoa. Tällä kertaa maksoin oikein varausmaksun siitä. Sen verran hyvältä vaikutti ilmoituksen, kuvien ja myyjän kanssa käydyn keskustelun perusteella. Hintakin oikea. Kyseessä S212 350CDI. Volleja ihan nätisti ja ulkoisesti saatanan hieno, kun on all black ja AMG-paketti.

Kaupat naulattiin nopeasti. Koeajo ja tarkistus diagnostiikka-laitteella kertoi, että auto on juuri niin hyvä kuin vaikuttikin. Kilpiä tosin sai odotella taas lähes kolme tuntia. Perjantaina tarkoitus kotiutua, siihen asti lähinnä vapaata juopottelua pitkin Saksaa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Täältä saa varmaan valistuneita mielipiteitä. Syksyllä on taas 2009 vuoden Oculla edessä neuvolakäynti. Auto on tähän asti huollettu aina merkkikorjaamolla, eli Skodan liikkumisturva on edelleen voimassa. Suunnitelmissa on vaihtaa autoa ennen seuraavaa huoltoa.

Onko auton jälleenmyyntiarvolle mitään merkitystä sillä, että tuon ikäisellä autolla on merkkihuollon huoltokirja? Todennäköisesti auto menee liikkeeseen vaihdossa, tuleva merkki tuskin on enää Skoda.
 

Veijari

Jäsen
Täältä saa varmaan valistuneita mielipiteitä. Syksyllä on taas 2009 vuoden Oculla edessä neuvolakäynti. Auto on tähän asti huollettu aina merkkikorjaamolla, eli Skodan liikkumisturva on edelleen voimassa. Suunnitelmissa on vaihtaa autoa ennen seuraavaa huoltoa.

Onko auton jälleenmyyntiarvolle mitään merkitystä sillä, että tuon ikäisellä autolla on merkkihuollon huoltokirja? Todennäköisesti auto menee liikkeeseen vaihdossa, tuleva merkki tuskin on enää Skoda.
Ei ole. Enemmän on merkitystä neuvottelutaidoillasi kun puhutaan vaihtoauton välirahasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko auton jälleenmyyntiarvolle mitään merkitystä sillä, että tuon ikäisellä autolla on merkkihuollon huoltokirja? Todennäköisesti auto menee liikkeeseen vaihdossa, tuleva merkki tuskin on enää Skoda.
Ei ole. Huoltokirjalla varmasti on mutta merkkihuollon kirjalla ehkä saat kyseisen merkin vaihtokaupoista jotain lämmintä kättä ja "hyvät kaupat".
Kuten yllä todettiin autokaupoissa voittaa eniten (häviää vähiten) kun osaa tinkiä ja neuvotella. Olen miettinyt jopa bisnestä tästä kun olen kuunnellut ihmisten juttuja miten menevät autokauppaan ja hyväksyvät kaiken kusetuksen. Voin ottaa siitä pari sataa kun neuvottelen helposti 1000-3000€ paremman hinnan autokaupalle.
Vaatii yleensä muutaman liikkeen kilpailutuksen, tarvittaessa vanhan myynnin yksityiselle ja loppuneuvottelussa pitkää pinnaa kun väännetään viimeisistä satasista ilmaisista huolloista ja täydestä tankista.
Olen omista ostamistani vaihtoautoista lähivuosina tinkinyt noin 1000-3000€hinnasta hintaluokassa 15000 - 35000€, (parhaimmillaan ale prosentti 15% ilman vaihtoautoa) ja saanut yksityiselle myymällä vaihtoautosta jopa 3000-4000€ enemmän kuin liike olisi maksanut. Esim 330XD 2007 bemarista josta yksityinen ostaja maksoi mukavat 24900€ pari vuotta sitten.

_
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Beagle Boy @Veijari @Jupe
Toisaalta jos siis kyseessä on pohdinta että viekö auton tavalliseen määräaikaishuoltoon nyt viimeistä kertaa merkkiliikkeeseen vai muualle, ja jos näiden hintaero on varmaan maksimissaan joitain satasia, niin kyllähän sillä merkkihuollon huoltokirjalla nyt tuon verran voi ajatella arvoa olevan. Jos ei nyt muuta niin voi tuota "merkkiliikkeen huoltokirjaa" hokea niin kauan että automyyjä väsyy.
 

Tuamas

Jäsen
Täältä saa varmaan valistuneita mielipiteitä. Syksyllä on taas 2009 vuoden Oculla edessä neuvolakäynti. Auto on tähän asti huollettu aina merkkikorjaamolla, eli Skodan liikkumisturva on edelleen voimassa. Suunnitelmissa on vaihtaa autoa ennen seuraavaa huoltoa.

Onko auton jälleenmyyntiarvolle mitään merkitystä sillä, että tuon ikäisellä autolla on merkkihuollon huoltokirja? Todennäköisesti auto menee liikkeeseen vaihdossa, tuleva merkki tuskin on enää Skoda.

Ei varmaan liikkeeseen, mutta itselle oli Skodaa ostaessa ehdoton vaatimus, että liikkumisturva on edelleen voimassa.

Jos kyseessä ei ole iso huolto, niin en näe mitään järkeä katkaista merkkiliikkeen huoltokirjausta sekä liikkumisturvaa satasen-parin säästön takia.

Neuvottelemalla ja muistuttamalla joka tarjouspyynnössä siitä kuinka on "täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja" saat todennäköisesti omasi pois kalliimmasta huollosta ja hyvällä tuurilla enemmänkin.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ei varmaan liikkeeseen, mutta itselle oli Skodaa ostaessa ehdoton vaatimus, että liikkumisturva on edelleen voimassa.

Jos kyseessä ei ole iso huolto, niin en näe mitään järkeä katkaista merkkiliikkeen huoltokirjausta sekä liikkumisturvaa satasen-parin säästön takia.

Neuvottelemalla ja muistuttamalla joka tarjouspyynnössä siitä kuinka on "täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja" saat todennäköisesti omasi pois kalliimmasta huollosta ja hyvällä tuurilla enemmänkin.

Asiaan hieman liittyen; VW:n TSI-koneiden jakoketjuongelmien myötä on tullut ilmi tapauksia, joissa goodwilliä ei ole suostuttu kaikissa tapauksissa antamaan - tai vastaantulo on ollut jotain muuta kuin 100% jos auto on huollettu muualla kuin merkkihuollossa eikä käytetyn öljyn laadusta ole tositetta. Eli pyrkivät pesemään kätensä jos moottorissa on ollut muuta öljyä kuin mitä heidän laatuvaatimukset sanovat. Tai huoltoväli ylitetty 10%:lla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuo TSI on validi asia, myös öljynkulutuksen ongelmien kannalta, jopa 1L/1000km ja remontti on useita tonneja. Maahantuoja pesee kätensä jos ei ole täydellinen huoltoliikkeen huoltokirja. Näitä on korjattu takuuseen 2010-2012 malleja ainakin, mutta tuolla edelletyksellä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olenko mä muuten kertonut sitä juttua että VW suunnitteli F1-sarjaan osallistumista, mutta joutuivat perääntymään kun välitankkaukset kiellettiin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai öljyn lisäystä ole vormuloissa kielletty?

Vaatihan se ihan uskomatonta pokkaa väittää, että uudessa nykyaikaisessa moottorissa on 1l/1000km öljyn kulutusta normaalia. Siitä on pitkä aika kun on edes tarvinnut lisätä puolikasta 15000km huoltovälillä ja siinä ajoneuvojoukossa on ihan pommejakin -esim vanhaa fiestaa- joukossa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tuo TSI on validi asia, myös öljynkulutuksen ongelmien kannalta, jopa 1L/1000km ja remontti on useita tonneja. Maahantuoja pesee kätensä jos ei ole täydellinen huoltoliikkeen huoltokirja. Näitä on korjattu takuuseen 2010-2012 malleja ainakin, mutta tuolla edelletyksellä.

Ohjekirja taitaa sanoa, että 0.5 litraa/1000 km on vielä normaalia.

Meillä vaihdettiin jo virhevastuuseen kaikki kilkkeet moottorista korkean öljynkulutuksen johdosta, eli siitä ei onneksi ole enää huolta.

Kiitos kaikille kommenteista, ehkäpä vien sitten vielä auton merkkineuvolaan ja laitan eteenpäin myöhemmin myyttisen täydellisen huoltokirjan kera.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Asiaan hieman liittyen; VW:n TSI-koneiden jakoketjuongelmien myötä on tullut ilmi tapauksia, joissa goodwilliä ei ole suostuttu kaikissa tapauksissa antamaan - tai vastaantulo on ollut jotain muuta kuin 100% jos auto on huollettu muualla kuin merkkihuollossa eikä käytetyn öljyn laadusta ole tositetta. Eli pyrkivät pesemään kätensä jos moottorissa on ollut muuta öljyä kuin mitä heidän laatuvaatimukset sanovat. Tai huoltoväli ylitetty 10%:lla.

Niin siis sehän on hienoa kun kaikki autolehdistöä myöten hehkuttavat miten autoa kannattaa käyttää muualla kun merkkiliikkeessä huollossa ja nyt sen voi EU:n säädöksellä tehdä kun ei vaikuta takuuseen. Kukaan ei kuitenkaan kerro, että takuun jälkeisiin korjauksiin sillä on todella iso merkitys. Volkwagen AG:n ketju/öljynkulutushommien lisäksi olen törmännyt vastaavaan myös BMW:n jakoketjujen ja Toyotan d4d kansivikojen kanssa. Kalliiksi on noiden kanssa tullut säästää ensimmäisten huoltojen kanssa. Sitten kun auto alkaa olla yli 7 vuotta vanha niin on mielestäni aika sama missä sen huollattaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Niin siis sehän on hienoa kun kaikki autolehdistöä myöten hehkuttavat miten autoa kannattaa käyttää muualla kun merkkiliikkeessä huollossa ja nyt sen voi EU:n säädöksellä tehdä kun ei vaikuta takuuseen. Kukaan ei kuitenkaan kerro, että takuun jälkeisiin korjauksiin sillä on todella iso merkitys. Volkwagen AG:n ketju/öljynkulutushommien lisäksi olen törmännyt vastaavaan myös BMW:n jakoketjujen ja Toyotan d4d kansivikojen kanssa. Kalliiksi on noiden kanssa tullut säästää ensimmäisten huoltojen kanssa. Sitten kun auto alkaa olla yli 7 vuotta vanha niin on mielestäni aika sama missä sen huollattaa.

Takuuhan on tässä vähän kaksipiippuinen juttu. Takuu on täysin valmistajan antama lisämyyntikikka ja takuuajan loppumisen jälkeenkin vikoja korjataan täysin valmistajan piikkiin. Auton ikä, ajokilometrit ja omistajien määrä vaikuttavat autonvalmistajien ns goodwill-vastaantuloihin merkkiliikkeessä huoltamisen lisäksi, kun keskustellaan valmistajan virhevastuusta kuluneen ajan lisäksi. Ei ole goodwillin kannalta sama asia, onko autolla ajettu esim tuon seitsemän vuoden aikana 300000km vai 100000km.

Merkkiliikkeen huoltokirja auttaa kyllä varmasti helpommin "hyvään" lopputulokseen eli mahdollisissa virhevastuukeisseissä ei tarvitse välttämättä lähteä riitelemään. Tästä on omaa kokemusta nimenomaan mainitsemasi BMW:n jakoketjun kanssa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin jotta ei jää epäselvyyksiä niin itsekin suosittelen kyllä että sen myyttisen takuuajan käyttää ehdottomasti merkkihuollossa. Jos siis haluaa takuuta mahdollisesti hyödyntää. Sen jälkeinen auton elämä on sitten toinen asia, ainakin pk-seutu täynnä puolet halvempia laadukkaita huoltopaikkoja. Jos jotain koneesta tai autosta kilahtaa niin tappeluhan siitä varmasti tulee virhevastuun osalta mutta en heittäisi kiveä kaivoon vaan luottaisin kuluttajasuojaan jos vain on käytetty merkin omia osia suositusöljyjä jne.
Onneksi aika harvassa edelleen nämä todella isot remontit valtamerkeissä, onkohan valmistusvuoden 2013 jälkeen juuri mitään ilmennyt?
Eikös bemarin jakoketjujutut ja volkkarin TSI ajoittunut tuonne 2010 kieppeille ja loppunut viimeistään 2012 vuoden malleissa.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös