Autoiluketju

  • 3 192 453
  • 18 516

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tietysti näin jälkikäteen helppo huudella, mutta luulisi tosiaan että jälkiasennuskoukun asennustapa olisi yksi ensimmäisistä asioista joka epämääräisissä valo-ongelmissa tsekattaisiin, paljon ennen kaupanpurku-uhkailuja tai Kuluttajariitalautakuntaa. @Salama15
Nykyautoissa täytyy varmaan vähän tietää mitä tekee kun koukkua asentaa; väyläliitokset, peruutustutka, valovalvonta jne. Ja jos alan ammattilaisliikkeenä esiintyvä toimija noin pahasti homman ryssii niin onhan se aika anteeksiantamatonta, vaikka tuo ylimääräinen riitaprosessi sinänsä ei heidän vikansa olisikaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uudehko Mazda CX-5, kaikki valot aivan ...ttu sekaisin, asiakas käy takuukorjauksissa useita kertoja eikä saada vikaa selville, uhkaa Jälleenmyyjää kaupan purulla, valittaa Kuluttajariitalautakuntaan jne. No lopputulos maahantuojan tekniikan gurun tutkimuksen jälkeen oli, että (yllätys_yllätys-) Koukkupaja oli asentanut vetokoukun ja koukkupistokkeen sähköt otettu rosvoliittimillä joka aiheuttanut kaikki nuo em. ongelmat ja hajottanut valojen ohjausboxin yms.

En suosittele...

Just näitä samanlaisia tarinoita olen Koukkupajasta kuullut, että kaikki tehty vähän sinne päin ja helpoimman kautta. Suorastaan vaarallisiakin virityksiä joukossa kun jäänyt pultteja kiristämättä, ja tuo sähköjen ottaminen rosvoilla tuntuu olevan ihan heidän tapansa.
 
Miksiköhän siellä täytyy sähköt ryöstää, kun nykyautoissa koukun sähköt saa yleensä kätevästi suoraan tavaratilasta autonvalmistajan laittamasta valmiudesta tai sitten sulaketaulusta/akulta. Näin siis meidän merkeillä. Herätteet sitten lisävaloille ym. ryöstetään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rosvojen käyttö vanhoissa autoissa toimii, mutta kyllä asiantuntijoiden pitäisi olla kärryillä siitä, että scan-väylän kanssa on helposti ongelmia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Miksiköhän siellä täytyy sähköt ryöstää, kun nykyautoissa koukun sähköt saa yleensä kätevästi suoraan tavaratilasta autonvalmistajan laittamasta valmiudesta tai sitten sulaketaulusta/akulta. Näin siis meidän merkeillä. Herätteet sitten lisävaloille ym. ryöstetään.

Todella harvinaisia ovat nuo valmiudet tai sitten se pitää erikseen tilata,
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tämä asia selvisi minullekkin iltapäivällä, että valmius tosiaan on tilattava, eikä täten ole vakiona. Varastossa olevissakin se valmius on, joten siitä laskin, että se on vakio.
Niin, näissä nyky-Mazdoissa on pistoke valmiina kaikissa, orkkis-johtosarja naps-nips kiinni ja pelittää...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En tiedä olenko jo kysynyt mutta kysynpä uudestaan. Eli koukulle olisi tarve (tai, se olisi kiva) ja nykyautossa (2009 volkkari) ei sitä ole, mutta mikä sitten olisi kannattavinta:
1. Järjestää koukku jonkun rasvasimon asentamana mistä ikinä halvimmalla saisikaan, mitäköhän pk-seudulla maksaa kokonaisuudessaan.
2. Synkata asennus marmoritiskillä tämän vuoden huollon yhteydessä, eipä noissa taida varsinaisesti paljousalennuksia saada mutta lopputulos lienee varmasti paras, entä sitten hinta?
3. Ottaa kolvi käteen itse
4. Vaihtaa auto :)

4. vaihtoehto ylivoimaisesti paras riippumatta mistään muusta. Hymiö.
3. vaihtoehto huonoin
2. vaihtoehto tod.näk. oksettavan kallis, ehkä jotain mielenrauhaa siitä saa.

Tuon ikäiseen autoon valitsisin vaihtoehdon 1, jos nyrkkipajalta saa mitään takua asennukseen sähköongelmien varalta.

Kannattaa tarkastaa että saako malliisi virallisesti koukkua ylipäätänsä, ainakin bemarilla on jotain eko-malleja joihin koukkua ei saa edes tehtaalta (normi-versioihin saa).
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Pitäisi miettiä joku sopiva ratkaisu ladattavan hybridin 6,2kWh kapasiteetin akun lataamiseksi kotona. Tällä hetkellä pihalla on normaali "lämmitystolppa", jossa siis kahden auton tarpeisiin kaksi normaalia pistorasiaa (Schuko) sekä mekaanisesti säädettävät kahden tunnin ajastimet. Sähkövirta tulee omasta sähkökaapista 10A sulakkeen takaa ja kaapeli näyttäisi olevan paksuudeltaan 2,5 mm.

1) Helpoin ja edullisin skenaario olisi ohittaa tuo kahden tunnin ajastin ja ladata normaalilla pistokkeella 10A, jolloin latausteho olisi max 2.3kW. Tällöin lataus tyhjästä täyteen kestäisi noin 3 tuntia.

2) 2.5mm kaapeli ilmeisimmin olisi riittävän paksua myös 16A virralle, mutta silloin pitäisi käytännössä päivittää sähkökaapin sulake 16A ja asentaa jonkinlainen latausasema nykyisen lämmitystolpan tilalle sekä käyttää Mennekes liitintä. Tällöin olisi mahdollista saavuttaa max 3.7kW teho, joka lataisi akun täyteen alle kahdessa tunnissa. Silti pitäisi säilyttää mahdollisuus myös lämmittää normaalista pistokkeesta lohkolämmitintä vähintään toisella paikalla. Tähän skenaarioon ei meinaa ainakaan netistä selaamalla löytyä järkevää ratkaisua.
 

Masentaja

Jäsen
Mieluummin tuo vaihtoehto 1. Eli muuttaa tolppa "jatkuvalle sähkölle". Tällöin ei tartte kikkailla mitään muuta kuin ohittaa kello. Tuon kolme tuntia auto on helpostikkin ja hyvin usein parkissa, jolloin muuta ongelmaa ei siis ole. Se, että miksi se on 10A sulakkeen takana, on outoa, koska yleensä pitäisi kaikki ulkopistorasiat yms olla 16A takana. Onko tulppasulakkeet? Jos on, niin kannattaa huvikseen vilkaista että onko siellä jopa 16A pohja paikallaan ja "joku joskus" vaihtanut sulakkeen kymppiin kun 16A on palanut/hajonnut. Jos pohja on punainen, on se 10A sulakkeelle ja jos se on harmaa on se 16A.

Edit:

Tuo lataushomma ei muuten ole ihan noin yksinkertainen. Se ei varmasti kuormita sitä tolppaa 2,3kW teholla. Mistä se auto tietää mikä sulake siellä tolpassa on? Eli, jos on 6,2kWh, pitää tietää myös jännite, jolloin tietää sen amppeerimäärän jne. Eli, ei voi suoraan laskea että jos verkosta saisi 2,3kW niin että sillä lataisi tunnissa 2,3kWh akun.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo lataushomma ei muuten ole ihan noin yksinkertainen. Se ei varmasti kuormita sitä tolppaa 2,3kW teholla. Mistä se auto tietää mikä sulake siellä tolpassa on? Eli, jos on 6,2kWh, pitää tietää myös jännite, jolloin tietää sen amppeerimäärän jne. Eli, ei voi suoraan laskea että jos verkosta saisi 2,3kW niin että sillä lataisi tunnissa 2,3kWh akun.
Eikös niissä schuko-latauspiuhoissa ole ainakin joissain sellainen valintamahdollisuus, esim 6A, 8A, 10A.
edit: veikkaan että jollain tuollaisella olisi tarkoitus latailla:Siemens Latauskaapeli CC100A Mode 2, 230V, 13A, Type2 - Schuko
Mutta vaihtoehtoa 1) suosisin minäkin. Ero latausajoissa on niin pieni ja muutoksen vaiva aika suuri, ja luulisin että aika harvoin lopulta on tilanteita joissa tuosta lyhyemmästä lautasajasta todella olisi hyötyä. @Hartza
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kiitokset kommenteista @Masentaja ja @benicio. Joo kyllä tuo skenaario 1 eli normipistoke ja ajastin pois näyttäisi olevan järkevin. Käytännössä virta olisi säädettävä 8A ja vastaava latausteho 1800 W. Tämä lienee jonkinlainen suositus schuko pistokkeesta? Muutostyön kustannus on marginaalinen toiseen vaihtoehtoon verrattuna. Sen verran tarkistin, että tuo virta on tosiaan valittavissa 6A - 13A.

Niin ja tuo 10A sulake sähkökaapissa on pikasulake.

Mutta entä jos sähkökaapin sulakkeen vaihtaisi 16A. Voisiko sitten latausvirran säätää 13A ja silti ladata schuko pistorasiasta?
 
Viimeksi muokattu:

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Olisi vetoakselin vaihto edessä. Tuon ikäiseen autoon ei enää alkuperäisosaa kannata mielestäni laittaa, joten olen pyydellyt tarjouksia ympäriinsä. Tuli mieleen että onnistuisihan tuo Tallinnassakin, tod näk edullisemmin.
Onko kokemusta auton korjauttamisesta siellä? Suositeltavia ja ei-suositeltavia pajoja? Ulemisteautosta sain niin hyvän tarjouksen että kannattanee lähteä kyllä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
En tiedä olenko jo kysynyt mutta kysynpä uudestaan. Eli koukulle olisi tarve (tai, se olisi kiva) ja nykyautossa (2009 volkkari) ei sitä ole, mutta mikä sitten olisi kannattavinta:
1. Järjestää koukku jonkun rasvasimon asentamana mistä ikinä halvimmalla saisikaan, mitäköhän pk-seudulla maksaa kokonaisuudessaan.
2. Synkata asennus marmoritiskillä tämän vuoden huollon yhteydessä, eipä noissa taida varsinaisesti paljousalennuksia saada mutta lopputulos lienee varmasti paras, entä sitten hinta?
3. Ottaa kolvi käteen itse
4. Vaihtaa auto :)

Tein vähän kartoitusta, hupaisana yksityiskohtana marmoritiskien sisäinen ero oli 200€ (900-1100)... mutta dasautohuolto Espoossa taas tekisi homman n. 700€ hinnalla.
Eli kyllä tässä vähän houkuttaisi ottaa tuo ei-merkkiliikkeestä mutta oletettavasti riittävillä merkkikohtaisilla valmiuksilla niin onpahan hankittu ja seuraavat pari v voi sitten odotella vaihtoehtoa 4.
 

Fordél

Jäsen
Neste on tuonut nyt Suomenkin markkinoille 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun uusiutuvan dieselin Neste MY:n. Neste MY sopii kaikkiin nykyisiin dieselautoihin eikä esimerkiksi Suomen kylmä talvi aiheuta ongelmia. Neste My:n avulla voi vähentää liikenteestä syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %. Ainakin näin ensi alkuun Neste MY.ta voi tankata pääkaupunkiseudulla. Lisätietoa täältä Nesteen nettisivuilta.

Todella hienoa, että saatiin 100 % uusiutuva diesel markkinoille Suomeen. Ympäristön lisäksi tämän avulla pystyy tukemaan suomalaista teollisuutta ja työllisyyttä. Toki hieman korkeampi hinta voi olla joillekin kynnyskysymys, mutta toivottavasti muut arvot saavat jengin tankkaamaan tätä vaihtoehtoa. Toivottavasti saadaan myös muilta yhtiöiltä lähiaikoina vastaavia tuotteita.

Vuosi sitten kun auton hankintaa mietin, oli vaihtoehtona vähäkulutuksinen diesel. Jos silloin olisi ollut jo tiedossa MY:n aikataulu, olisi vaaka kallistunut ehkä dieseliin. No eipä nykyisessäkään ole mitään vikaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ei ole, mutta tarkkaa tietoa hinnasta ei ole tiedossa. Nesteen tiedotteen mukaan se on hinnaltaan "hieman kalliimpaa" kuin Neste Pro Diesel.

Mä aattelin, että ehkä sitä sitten verotettaisiin vähemmän, mutta ilmeisesti näin ei ole. Ikävä kyllä epäilen sitten, että ei sitä pelkällä puhtaudella paljoa kaupaksi saa.
 

Fordél

Jäsen
Mä aattelin, että ehkä sitä sitten verotettaisiin vähemmän, mutta ilmeisesti näin ei ole. Ikävä kyllä epäilen sitten, että ei sitä pelkällä puhtaudella paljoa kaupaksi saa.

Eipä taida polttoaineveroissa olla vielä eroa sen suhteen, kuinka paljon polttoaineesta on uusiutuvaa, valitettavasti.

Uskon silti, että tällaiselle tuotteelle on jo paljon kysyntää niin yksityisten kuin yritysten keskuudessa. Päästövaikutukset ovat kuitenkin sen verran suuret, että ympäristötietoiset autoilijat (sinänsä paradoksaalinen käsite) mieluusti tankkaavat tätä.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämmöstä järjestelmää autoilijoille kaavaillaan?
Tivi.fi | Autojen sijaintitiedot paljastuivat
Tivi.fi kirjoitti:
Soneran koekäytössä olleen Matkalainen-palvelun käyttäjien tarkat sijainnit ovat olleet netissä näkyvissä kenelle tahansa useiden päivien tai jopa viikkojen ajan. Matkalainen-palvelu on tarkoitettu omien ajojen seurantaan, ja sillä on ollut tuhansia aktiivisia käyttäjiä. Palvelun teknisen toteutuksen hoiti suomalainen Semel.

Tivi.fi kirjoitti:
Käytännössä tiedoilla sai tarkan kuvan käyttäjän liikkeistä. Esimerkiksi tapausta selvittänyt piraattipuolueen aktiivi Janne Paalijärvi esitteli Uuden Suomen blogissaan, miten hämeenlinnalaiskäyttäjän matka kaupan kautta mökille ja takaisin pikaruokalan kautta oli selvitettävissä palvelusta metrien ja minuuttien tarkkuudella.

Tivi.fi kirjoitti:
Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin ei pidä ongelmaa suurena, sillä Semelin järjestelmässä ei ollut mukana henkilötietoja. Hän kuitenkin myöntää, että halutessaan joku voisi tarkkojen sijaintitietojen perusteella päätellä esimerkiksi ajoneuvon käyttäjän kotiosoitteen. Silti hän pitää esimerkiksi salakuuntelun mahdollistavia älypuhelimia isompana ongelmana.

Niivvarmaa ei ole ongelma hä? Mitä ne asuntomurtajat tekee henkilötiedoilla kun niillä on tiedossa minuutilleen paljonko on aikaa pistää lukaali tyhjäksi kun palvelun käyttäjä on seuraavan kerran mökillä...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jos tuo kyttäys/seurantaboxi tulee kaikkien autoihin niin kuinkahan monella "vahingossa" lipsahtaa sivuleikkurit juurikin noiden seurantavehkeiden piuhojen kohdalle autohifiä/lisäpitkiä/yms asennellessa... Toisaalta, tuollaisten tullessa sehän on aivansama vuokrata auto jollekkin rahti/kuriirifirmalle, tietävätpähän ainakin että missäs päin Suomea se Reiska viilettää...

Niivvarmaa ei ole ongelma hä? Mitä ne asuntomurtajat tekee henkilötiedoilla kun niillä on tiedossa minuutilleen paljonko on aikaa pistää lukaali tyhjäksi kun palvelun käyttäjä on seuraavan kerran mökillä...
Tuli mieleen tuosta "”Minä olisin paljon huolestuneempi siitä, että on kännykkä taskussa kun tällaisesta laitteesta autossa." sellainen pikku epäkohta mieleen et henkilöautolla jos ajat luuri korvalla ja polizeit huomaa moisen niin se on sakon paikka. Mutta la-puhelin kourassa saat mennä, periaatteessa kaikennäköistä muutakin härpäkettä saat räplätä mut puhelin korvalla on se suurin paha...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanokaa nyt joku, että mikä - edes etäinen - järki tuossa miljoonia - miljardeja maksavassa seurantajärjestelmän kehittämisessä ja ylläpidossa on, kun jo nyt on olemassa simppeli, käyttöön perustuva ja taloudellisuuteen ohjaava verotustapa, eli polttoainevero? Sitä mukaa kun sähköautot yleistyisi niin polttoainevero nousisi. Ja sähkössä on tietysti myös päästö- ym veroja.
Minä ja varmaan pari miljoonaa muutakin suomalaista ilmoitamme jo nyt verottajalle päivittäisen työmatkareittimme ja kulkemistavan. Tämä varmaankin muodostaa merkittävimmän osan yksityisautoilusta. Mihin tuota paikannusta edes tarvitaan?
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
eli polttoainevero?
Eikös polttoaineveroa perusteltu epäkelpona tuonne maaseudulle missä tulee pitkiä siirtymiä ja tuolla uudella tsydeemillä pystyttäisiin hinnoittelemaan aluetta missä ajat.
Jos mentäisiin se 20 vuotta takaperin niin olisi nopealla aikataululla pystytetty jo tietullit ja niillä kerättäisiin riittävät rahat täällä ruuhkasuomessa, nyt on jokin ihme päähänpinttymä olla pilottimaa koko vitun autoilevassa maapallossa kehittelemässä jotain uutta tekniikkaa koska suomella hyvä maine kaiken maailman innovaatioissa. Toki autoilijathan tästä kiittää koska vanhan tyylinen järjestelmä olisi varmaan jo käytössä ollut jonkin aikaa kun uusi on niin täynnä lapsuksia että se saadaan vasta aikaisintaan 10 vuoden päästä toimintaan.

_
 

Fordél

Jäsen
En usko, että Bernerin ajamat uudistukset koskien tieverotusta tulevat menemään läpi. Perussuomalaiset eivät tue uudistusta ja mutulla sanoisin ettei suurin osa oman puolueen jäsenistäkään halua tällaista uudistusta. Kokoomuksessa osa voi katsoa tätä myötämielisesti, mutta silti uudistuksen kannatus lienee aivan liian pientä sen läpimenemiseksi. Lisäksi se on aivan liian radikaali ja päätös pitäisi tehdä hyvin nopeasti (seuraavassa kehysriihessä?). Ei kovin toimiva yhtälö, kun esim. sotea on vatvottu ties kuinka monta vuotta. No, onpahan ministerillä tekemistä ja kovia tavoitteita, jolloin on helpompi saada läpi vähemmän radikaalit uudistukset liikkumiseen liittyen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös polttoaineveroa perusteltu epäkelpona tuonne maaseudulle missä tulee pitkiä siirtymiä ja tuolla uudella tsydeemillä pystyttäisiin hinnoittelemaan aluetta missä ajat.
_
Mutta polttoaineen kulutushan (ja siten maksetut verot) nousee ihan sen mukaan, kuinka ruuhkaisella tiellä ajat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös