...
Auto on käyttöväline, silti haluan mielummin hyvän käyttövälineen, jota voidaan ja kannattaa uudistaa parin vuoden välein. Nykyverotus kannustaa ajamaan "halpoja" kilometrejä pois ja pitämään vanhasta autosta kiinni. Kuten laskuri sinullekin kertoo, sidotulla pääomalla ja myös veroihin sidotuilla pääomilla on hintansa ihan kaikille meistä riippumatta autosta. Tällöin autovero tekee uuteen tekniikkaan investoimisesta turhaan kallista ja on hölmö tapa ohjata investointeja. Autoveron lopettaminen on kaikille hyvä asia.
...
Eli oletkin yhtiötä lukuunottamatta oikeastaan ehdotuksen kannattaja. Näinhän saadaan myös muut maksamaan, koska käyttöön perustuva maksu pitää tietysti laittaa myös muihin tietäkäyttäviin palveluihin :)
Otin tuosta PJ:n viestistä vain pari kohtaa ja vastaan yleisellä tasolla
Autoveron poisto on myös minun mielestä hyvä juttu. En kuitenkaan ymmärrä, miksi sinne pitää yhtiö saada taustalle voittoa tahkoavine operaattoreineen. Italiasta on esimerkki siitä, miten hyvä bisnes tuo niille operaatteille on (
linkki talouselämän uutiseen). Lisäksi koko tuosta uudesta verokokonaisuudesta ollaan taas tekemässä mahdottoman monimutkaista ja jälleen ilmoitettuihin päästöihin nojaavaa.
Polttoainevero kohdistaa verotuksen niihin, jotka sitä paljon kuluttavat. Ja jos halutaan kilometrien perusteella verottaa, niin eikös yksinkertaisesti voitaisi mennä matkamittarin perusteella? Vaikka tyyliin arviolaskutus, joka sitten viimeistään katsastuksessa/myyntitilanteessa/omalla ilmoituksella tasattaisiin.
Kuitenkin kaikkein oikeudenmukaisinta minusta olisi, että:
-verojen parempi kohdennus, eli pientä korotusta muihin veroihin, jotta liikenteen veroja voidaan käyttää enemmän liikenteeseen (autoilijoiden ei varmaan kuulu maksaa kaikkia Suomen palveluita)
-jos kerran on liikenteessä korjausvelkaa, niin ei muuta kuin nykyistä enemmän rahaa käyttöön suoraan budjetista. eihän se vaadi kuin poliittisen päätöksen. ja kun kerran suunnitellaan lisärahan antamista liikenteelle yhtiön ja käyttömaksujen kautta, niin miksei samaa lisärahaa oltaisi valmiit antamaan ilman tuollaista kulissia?
-ei mitään ylimääräisiä yhtiöitä sotkemaan päätösvaltakuvioita ja keräämään katteita. kun ei sitä rahaa ole käytössä yhtään sitä enempää, vaikka taustalla olisi millainen Oy/Ab
-autojen verotus pääasiassa polttoaineveron kautta (kuitenkin polttomoottorit ovat vielä vuosia tärkein voimanlähde). tämä myös kannustaisi ostamaan jonkin muun kuin fossiilisia käyttävän auton
-kilometripohjainen tai omamassapohjainen "perusvero" voi olla olemassa (ihan jo tulevaisuutta varten) mutta ei siihen mitään seurantalaitteita tarvitse, kun autossa on matkamittari
-sähköautot voidaan sitten aikanaan verottaa tuolla perusverolla (sitähän voi aina nostaa, mikäli autokanta sitä vaatii), tai miksei vaikka kw/h mittarilla
Ps. Onneksi ei itse tarvitse näistä päättää. Ei ehkä helpoin keksiä ratkaisua, joka olisi kaikkien kannalta hyvä.