Jos unohdetaan nuo "alkukantaiset tunteet" ja kauneusihanteet niin mites sellainen korotettu nelivetofarkku (Audi Allroad, Volvo Cross Country jne.)? Jos itsellä olisi tarvetta nelivetoiselle ja vähän korkeammalle maavaralle niin lähtisin kyllä ihan ensimmäiseksi kartoittamaan noita näiden katumaastureiden sijasta. On meinaan paljon parempia ajaa ja maasto-ominaisuudet varmasti ihan samaa luokkaa. Ketjukoneisia noissa ei kyllä taida olla millään merkillä että siinä joutuisi joustamaan. Enkä ole varma että miten tuossa hintaluokassa löytyy järkevillä kilometreillä vaihtoehtoja, Volvot tuppaa ainakin olemaan järjestään paljon ajettuja.
X-Trailista ei minulla mitään kokemusta mutta Hondan CR-V oli kyllä aikamoinen kiikku minun mielestäni kun sellaista koeajelin joskus. Ja hirveän meluisakin vielä, joten sitä en kyllä suosittelisi vaikka sinänsä toimiva ja varma auto muuten onkin. Hyundain Santa Fe ehkä tyylikkäämpi, mukavampi ja vähemmän muovisen tuntuinen kuin tuo Honda, mutta ei sekään ajettavuudeltaan ihan kärkiluokkaa ole. Hyundain tekniikasta kyllä kuullut paljon hyvää moneltakin eli toimivia ja varmoja laitteita tuntuvat olevan, mutta kori ja pohja kannattaa tutkailla huolella läpi koska ovat aika herkästi lahoavan maineessa. Ja tämä myös ihan tilastoilla todistettua eli ei pelkkää uskomusta. Samahan pätee kyllä Hondaankin, ja uskaltaisin pari Nissania omistaneena väittää että myös tuohon Nissaniin. Eli ruostepeikkohan se taitaa olla näiden aasialaisten heikkous vähän ohkaisten ajo-ominaisuuksien ohella.
Kyllähän sinulla tuossa ihan pointtia on. Varsinkin Volvo kiinnostaa myös ja voisi hyvinkin olla varteenotettava vaihtoehto. Itse olen vaan perinteisesti ollut enemmän riisikuppien ystävä, sillä itselläni on sellainen kuva Volvosta, Bemareista ja Audeista että eteen tulevat remontit ovat kalliimman puoleisia verrattuna japseihin. Ketju nokalla ei ole sinällään pakollinen, mutta mieluummin se kuin hihna. Säästyypä huolloista pitkä penni sitä myöden.
On vaan sellainen fiilis että haluaisin auton olevan nimenomaan maasturimallia, jossa voisin sitten ajella rinta rottingilla sikaria röyhyytellen, kuin Tony Soprano ikään :) Kaverilla on Hyundai Santa Fe ja on kovasti pitänyt siitä ja kertoi samoja juttuja kuin sinäkin, paitsi että hänellä on bensakone ja manuaalivaihteet. Tyylikäitä tosiaan ovat ja mukavia katsella. Kia Sorentoa ei kellään tutulla ole, mutta voisin kuvitella että siihen pätee samat speksit kuin Hyundaihinkin.
Ruosteet täytyy siis luonnollisesti zekata, mutta on siinä se hyvä puoli että ne saa tarkastettua varsin helposti. Jos siis tekniikka on jokaisessa vaihtoehdossa hyvää niin se on pahuksen hyvä uutinen. Ja Volvon kyllä tosiaan tiedän, ne on kovia pelejä melkein jokainen. Katsotaan nyt mihin tulee päädyttyä :)