Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 330
  • 19 022

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lainaan itse itseäni ja hämmästelen muuttunutta maailmaa. Automaatti ja diesel oli ennen yhdistelmä joka ei kulkenut mihinkään.

Nyt on 120D:llä ajeltu liki tuhat kilometriä ja auto tuntuu kiihtyvän todella äkäisesti. Eilen piti motarilla tehdä pieni testi. Ajelin vasemmalla kaistalla satasta hetken toisen auton rinnalla, ennenkuin polkaisin lurun tiskiin. Toinen auto jäi ikään kuin seisomaan paikalleen ja hetkessä vauhtia olikin jo puolitoista sataa.

Kuinkakohan ne oikeasti ripeät kärryt mahtavatkaan kiihtyä...

Kyllähän tuo kiihtyvyys riittää ihan mukavasti ohituksiin ja itse tykkäsin tuosta autosta ja varsinkin automaattilootasta todella paljon. Nälkä kasvaa syödessä ja kohta huomaat, että useamman auton ohituksiin pitää laittaa sport-moodi päälle.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajax lasinpuhdistusaineet Crystal Clean

Kun on tullut tässä ketjussa haukuttua lasinpuhdistusaineita, niin väliin vähän hehkutusta. Tuo pieksee kaikki kokeilemani sprayt mennen tullen. Kerralla puhdas. Vähän hankalampi käyttää, sumua leviää enemmän kojetaululle. Plus puolelta löytyy myös hinta. Tuota saa 1½-2 kannua yhden sprayn hinnalla.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen viimeiset viitisen vuotta ajallut Alfa 159:llä. Kaikin puolin kiva auto ja loistava ajaa.
Rehellisesti on myönnettävä, että itsekin tuolta uudelta Giulialta muotoilullisesti odotin vähän enemmän. Nyt se on aika tylsä eikä juurikaan erotu massasta.
Tekniikka siinä on testien mukaan nyt viimeisen päälle kunnossa! Kermana kakun päällä se 510 hp tehomylly joka lähtee 3,9 sekuntiin sataseen.

Alfat ovat aina herättäneet tunteita. Tässä joskus jostain bongattu slogan... "Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan!"
 

Fordél

Jäsen
Maakaasun hinta Gasumin tankkausasemilla on tippunut noin 30 centtiä. Kilo maakaasua maksaa nyt 1.04 euroa. Jos ajaisin maakaasuulla maantietä 80-100 km nopeudella, 100 km kustantaisi reilut neljä euroa. Sekalaisessa ajossa (moottoritie, maantie ja kaupunki) 100 km:lla maksaisi 5-5,5 euroa. Maakaasu alkaa olla nyt viimeistään todella kilpailukykyinen polttoaine hinnaltaan esim. dieseliin verrattuna. Etenkin, kun muistetaan, että polttoainevero on puolet dieselverosta.

Siitä ei ole tietoa, onko kyse "pysyvästä" hinnan alennuksesta. Toki muahan tämä ei koske, koska olen viherhörhö ja tankkaan jatkossakin vain biokaasua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Paljonko näitä maagaasuautoja on suomen hinnastoissssa? Onko kaikissa kokoluokissa? Jos ei niin miksi ei, miten kaasun kulutus nousee jos on painava lasti? Onko yhtään tehomalleja kaasuautoissa, suomen mallistoissa? Jos ei niin miksi ei?
Nämä ihan mielenkiinnosta, koska diiseleitä on jo gti-malleissakin sekä sähköpelitkin nyt viimevuosina alkanut kulkemaan jo todella ripeästi. Jääkö kaasuautot varjoon mallistotarjonnan vähyydellä?

Vai sitten ihan pelkästään tankkausasemien puutteesta? Onko niitä jo ympäri suomen?

_
 

Fordél

Jäsen
^ Paljonko näitä maagaasuautoja on suomen hinnastoissssa? Onko kaikissa kokoluokissa? Jos ei niin miksi ei, miten kaasun kulutus nousee jos on painava lasti? Onko yhtään tehomalleja kaasuautoissa, suomen mallistoissa? Jos ei niin miksi ei? Nämä ihan mielenkiinnosta, koska diiseleitä on jo gti-malleissakin sekä sähköpelitkin nyt viimevuosina alkanut kulkemaan jo todella ripeästi. Jääkö kaasuautot varjoon mallistotarjonnan vähyydellä?

Lähinnä löytyy Mersulta, Audilta, Volkkarilta, Seatilta ja Skodalta. Täältä löytyy perusmallit:

http://ajakaasulla.fi/automallit

Ja vielä kattavampi setti löytyy täältä, kun laittaa hakuun energianlähteeksi kaasun:

http://vihreakaista.fi/fi-fi/autohaku/17/

Eli kyllä noita vaihtiksia löytyy Audi A3:sta Skoda Octaviaan ja aina Mersun Sprintteriin asti. Silti, eihän noita vaihtiksia liikaa ole. Toki käytettynä löytyy sitten muitakin malleja.

Mulla ei ole tietoa, että kaasun kulutus nousisi painavassa lastissa sen ihmeellisemmin kuin muissa energianlähteissä. Se on tiedossa, että kaasulla ajettaessa muutama heppa on vähemmän käytössä kuin jos ajetaan samalla koneella bensalla. Tätä eroa ei kyllä tunne, kun kyse on tosiaan ihan parista hevosvoimasta. Positiivista on puolestaan se, että kaasu palaa puhtaasti verrattuna bensaan ja dieseliin.

Sekin taitaa olla puutos, että mitään erityisiä tehomalleja ei ole valmiissa kaasuautoissa. Mutta asentamalla saa tietysti kaasuauton lähes mistä tahansa vehkeestä. Nyt on esim. paraikaa myynnissä yksi Focus ST 2.5 litran koneella. Noin muutenhan noi on aika piheillä koneilla varustettua. VAG:n pelit monesti 1.4 litrasilla koneilla. Itellä on Mese 2.0 bensakoneella, mikä on ihan riittävän pirteä, mutta kulutuskin pysyy aisoissa.

Käsittääkseni Audilta pitäisi tulla nyt syksyllä A6 kaasuversiona, mutta en tiedä millä koneella. Tuskin ihan mopokoneella.

Eli summa summarum tarjonnan suhteen kaasu jää varjoon monelle muulle polttoainemuodolle, etenkin tehoversioissa. Perusautoja ja ihan laadukkailta merkeiltä löytyy.

Vai sitten ihan pelkästään tankkausasemien puutteesta? Onko niitä jo ympäri suomen?

Mielestäni jos asuu Imatra-Jyväskylä-Tampere -linjan eteläpuolella niin tankkausasemia on riittävästi. Tästä näkee nykyiset tankkausasemat:

http://ajakaasulla.fi/tankkausasemat
24 asemaa löytyy siis jo nyt ja määrä on tuplaantumassa ilmeisesti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jo parin kolmen vuoden sisällä on tulossa paljon uusia asemia. Itse kun suhaan paljon lähinnä kolmion Helsinki-Tampere-Kouvola kolmion sisällä niin tankkausasemien suhteen ei ole minkäänlaista ongelmaa. Kerran viikossa käyn keskimäärin tankkaamassa, ja asemat löytyvät aika mukavasti matkan varrelta. Toki mun autossa on keskimääräistä isompi kaasusäiliö (21 kg), mutta tähän toimintasäteeseen ei mielestäni kaasuauton hankinta monen kohdalla kaadu. Ehkä jollekin 100tkm ajavalle kaupparatsulle kaasuauto ei ole paras. Mutta onhan noita nähty Helsingin takseissakin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mielestäni jos asuu Imatra-Jyväskylä-Tampere -linjan eteläpuolella niin tankkausasemia on riittävästi.

Ei tietysti suoraan tuota linjaa, kun linja katkeaa kesken, mutta kumma juttu sinänsä, ettei Turun seudulla ole ainuttakaan asemaa. Tulossa näkyy olevan, mutta se ei tällä hetkellä hirveästi lohduttane.
 

Fordél

Jäsen
Ei tietysti suoraan tuota linjaa, kun linja katkeaa kesken, mutta kumma juttu sinänsä, ettei Turun seudulla ole ainuttakaan asemaa. Tulossa näkyy olevan, mutta se ei tällä hetkellä hirveästi lohduttane.

Ehkä parempi ilmaisu olisikin, että Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Imatra -neliön sisällä. Sinnekin mahtuu aika hemmetisti populaa Suomen mittapuulla. Lounais-Suomi on tosiaan toistaiseksi katveessa, mutta muutosta on tulossa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kaasuautossa on sitten myös rajoituksia, maanalaisiin parkkihalleihin niillä ei ole mitään asiaa... Omasta mielestäni tuo kaasuauto on vähän turha keksintö, kyllä sähköauto tulee olemaan tulevaisuuden juttu.
 

Fordél

Jäsen
Kaasuautossa on sitten myös rajoituksia, maanalaisiin parkkihalleihin niillä ei ole mitään asiaa...

Tämä on kyllä ihan uusi "tieto". Laitatko lähdettä, jossa kielletään Suomessa nykyisin henkilökaasuauton parkkeeraaminen maanalaisissa parkkihalleissa? Itse en ole tällaiseen rajoitukseen koskaan törmännyt 2010-luvulla.

Omasta mielestäni tuo kaasuauto on vähän turha keksintö, kyllä sähköauto tulee olemaan tulevaisuuden juttu.

Sähköauto tulee olemaan tulevaisuuden juttu, mutta ei ihan lähitulevaisuuden, kun mietitään koko väestöä. Ottaa vielä melkoisen tovin ennen kuin muutos tapahtuu. Siihen asti ja kenties myös muutoksen tapahduttuakin, tarvitaan useita vaihtoehtoisia ratkaisuja. Tässä kaasuauto on hyvä ratkaisu, koska se ei vaadi moottorin suhteen mitään erityistä tekniikkaa. Se on täysin toimivaa tekniikka ollut jo ties kuinka kauan. Biokaasua voidaan tuottaa vaikka hyvin pienissä paikallisissa voimalaitoksissa, joihin voidaan kerätä lähialueen jätteet. Kyllä kaasuun polttoaineena liittyy paljon hyvää, toki myös joitain rajoituksia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sama pätee myös bioetanoliin, oileastaan se on vielä yhteensopivampi nykyautojen (tai vaikka 80-luvun autojen) ja -jakelun kannalta. Mutta aika selvää on että ns voittava tekniikka ei sekään ole, enkä ole kyllä riittävästi asiaan perehtynyt että osaisin sanoa kumpi olisi yleisellä tasolla parempi.
 

Fordél

Jäsen
Sama pätee myös bioetanoliin, oileastaan se on vielä yhteensopivampi nykyautojen (tai vaikka 80-luvun autojen) ja -jakelun kannalta. Mutta aika selvää on että ns voittava tekniikka ei sekään ole, enkä ole kyllä riittävästi asiaan perehtynyt että osaisin sanoa kumpi olisi yleisellä tasolla parempi.

Jakelun kannalta tottakai yhteensopivampi ja helpompi. Tekniikankin suhteen helppo ratkaisu. Pienillä muutoksilla saadaan autosta bioetanolikelpoinen. Ongelmana on vaan sen käyttö 100 %:na polttoaineena mm. kylmäkäynnistysongelmien takia. Näin ollen sekaan joudutaan laittamaan fossiilisia. Toki silti hyvä vaihtoehto ja itsekin pohdin pitkään flexifuel-auton hankkimista, mutta päädyin kuitenkin kaasuun.

Sen sijaan 100 % biodisel on hyvin mielenkiintoinen polttoaine, jota odottelen mielenkiinnolla Suomen markkinoille. Nythän biodiseliä sekoitetaan tavisdieseliin, mutta jo nyt voitaisiin mennä täysin 100%:lla biodiselillä ja ihan nykyisillä dieselautoilla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tämä on kyllä ihan uusi "tieto". Laitatko lähdettä, jossa kielletään Suomessa nykyisin henkilökaasuauton parkkeeraaminen maanalaisissa parkkihalleissa? Itse en ole tällaiseen rajoitukseen koskaan törmännyt 2010-luvulla.

Se koski busseja ja Kampin keskusta, sinne ei saa ajaa kaasutoimisilla busseilla. Itsellä tuli mieleen, että myös henkilöautojen ajaminen maanalaisiin parkkihalleihin olisi kiellettyä?
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Kuinkakohan ne oikeasti ripeät kärryt mahtavatkaan kiihtyä...

No itselle on 200hv riittänyt ihan hyvin normiajoon ja ohituksetkin käy kohtuu nopeasti, mutta jos verrataan kaverin +400hv/+800nm 535d:n niin suhteellisen mopolta tuo oma auto vaikuttaa tosin kaverin autoa on vähän laitettu ripeämmäksi. Hauska laite mutta eihän tuota tehoa normiajossa tarvitse.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No itselle on 200hv riittänyt ihan hyvin normiajoon ja ohituksetkin käy kohtuu nopeasti, mutta jos verrataan kaverin +400hv/+800nm 535d:n niin suhteellisen mopolta tuo oma auto vaikuttaa tosin kaverin autoa on vähän laitettu ripeämmäksi. Hauska laite mutta eihän tuota tehoa normiajossa tarvitse.

Kyllä tuo 200hv/300-400nm on ihan riittävä normaaliin liikenteeseen. Toki enemmän on aina enemmän, mutta noilla tehoilla pärjää helposti. Kerran ajanut kaverin Evo 8, tehoja en nyt muista mutta vitullisen nopeasti se liikahti. Vaan ei tuollaista uskaltaisi itelle ostaa, kortti olisi hyllyllä alta aikayksikön.

Ja 5-sarjan Bemari noilla tehoilla, eihän siinä vauhti edes tunnu missään. Huomaamatta vauhtia sen 160km/h. Evossa ääni sentään kertoi että nyt mennään lujaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mukavasti liikennevirran mukana pysymiseen riittä paljon vähemmän kuin 200hv. Se 200 riittää jo mukavaan ja ripeään ohittamiseen myös isossa autossa tyyliin e mese.

edit selkeytetty ajatusta
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mukavasti liikennevirran mukana pysymiseen riittä paljon vähemmän kuin 200hv.
Ja kun saivarrellaan oikein olan takaa niin jouhevasta ajamisesta puhuttaessa ja ohituksista niin olisi hyvä puhua väännöstä, joka tosin on vähän erilaisia lukemia bensoilla ja diiseleillä.
Mutta pointti että kun omasta bensaa juovasta peltilehmästä on mitattu se 270nm ja painoa sopuisat 1200kg niin kyllä ehdin ohi tarvittaessa, mutta lisäväännöt/tehot ei olisi pahitteeksi, mutta en halua niitä painon kustannuksella, auton pitää olla sopivan kevyt jotta se on näppärä.

_
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Ja kun saivarrellaan oikein olan takaa niin jouhevasta ajamisesta puhuttaessa ja ohituksista niin olisi hyvä puhua väännöstä, joka tosin on vähän erilaisia lukemia bensoilla ja diiseleillä.
Mutta pointti että kun omasta bensaa juovasta peltilehmästä on mitattu se 270nm ja painoa sopuisat 1200kg niin kyllä ehdin ohi tarvittaessa, mutta lisäväännöt/tehot ei olisi pahitteeksi, mutta en halua niitä painon kustannuksella, auton pitää olla sopivan kevyt jotta se on näppärä.

_

Joo keveys tuntuu selvästi omassakin pelissä jolla on painoa se 1280kg ja tehoa se mainittu 200hv/330nm joten sillä on ihan kiva ajella niin kaupungissa kuin isommilla teillä.
Nyt tosin auto on jäämässä ensi keväänä joko 2. autoksi tai sitten myyn kokonaan pois uuden tieltä. Uusi auto haetaan jälleen Saksasta niin kuin tämä nykyinenkin ja vaihtoehtoina on pyörinyt Audilta A4-A6, Bemarilta 3- ja 5-sarjalainen sekä mersun C-sarjalainen. Pitää vähän vielä miettiä ja tarkentaa kriteereitä jotka sen pitäisi täyttää joten varmaa valintaa ei vielä ole tehty.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas syksy ja talvi tulee pikku hiljaa ja aamut alkavat viilenemään. Kohta on aika alkaa kermaperseileen ja käyttämään Webastoa.Onko palstalaisilla kokemuksia kännykällä ohjattavasta Webastosta, Eli tästä (linkki webaston sivuille).
Millä tuon oikein saa toimimaan kun ohjeissa on että saisi tekstiviestilläkin pelittämään, mutta ei olla saatu toimimaan ihan tavallisella luurilla ( joku CAT tjsp )
Vai pitääkö android kaupasta ladata softa älypuhelimeen ?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä olen vähän sitä mieltä että jos ei 200 hv riitä turvallisiin ohituksiin niin silloin on ehkä omassa ajotyylissä, aikatauluissa tai kyvyssä lukea liikennettä tarkistamisen varaa. Omassa, ei niin kevyessä diesel-Volvossa se 185 hv (400 Nm) eikä ole kertaakaan tullut sellainen olo ohituksissa että "olisipa enemmän tehoa", vaan ihan hyvin riittää tuo potku mitä tuossa on. Mutta minun ajotyylini nyt on sellainen että ohi lähdetään vain kun näkyvyys ja välimatka vastaantulijoihin on sen verran hyvä että sen pystyy ilman suurta riskiä tekemään. Muutenkin tuollaiset tehot minusta riittää vallan hyvin normaalin liikenteen rytmissä pysymiseen.

Se on sitten ihan eri asia etteikö tuollaisen oikeasti tehokkaan auton potku tuntuisi kiihdytyksessä eri kivalta ihan munaskuissa asti mutta tarvettahan tuollaisille tehoille ei enää oikeastaan missään tilanteessa ole jos ajaa vähänkin järjen kanssa ja osaa lukea liikennettä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Omassa, ei niin kevyessä diesel-Volvossa se 185 hv (400 Nm) eikä ole kertaakaan tullut sellainen olo ohituksissa että "olisipa enemmän tehoa", vaan ihan hyvin riittää tuo potku mitä tuossa on.

Veikkaan, että E-sarjan Mersu ei ole ainakaan yhtään kevyempi auto ja 122 hv riittää vallan mainiosti ohituksiin, kun vain osaa lukea liikennettä ja tietää sen oman auton rajat. Toisena ajokkina on täsmälleen samanlainen auto, mutta hevosvoimia on lähes tuplat, niin pääseehän sillä ohi. Ongelmaksi muodostuu se, että sillä pääsee ohi paikoissa, missä ei tarvitsisi ohittaa ja yleensä kuljettajan takaraivossa on ajatus, että kyllähän tässä ehtii ohittaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
150 heppainen V40 T3, jollainen mulla oli vuosi sitten oli ihan riittävän nopea turvallisiin ohituksiin. Tämä nykyinen 120D onkin sitten luokkaa tai paria äkäisempi. Vaihteisto kun on myös varsin näppärä, joten välityskin on aina ohitellessa kunnossa.

Kai tämäkin alkaa pian tuntumaan ihan tavalliselta, vaikka onkin nopein auto, mikä mulla on ollut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös