^ Paljonko näitä maagaasuautoja on suomen hinnastoissssa? Onko kaikissa kokoluokissa? Jos ei niin miksi ei, miten kaasun kulutus nousee jos on painava lasti? Onko yhtään tehomalleja kaasuautoissa, suomen mallistoissa? Jos ei niin miksi ei? Nämä ihan mielenkiinnosta, koska diiseleitä on jo gti-malleissakin sekä sähköpelitkin nyt viimevuosina alkanut kulkemaan jo todella ripeästi. Jääkö kaasuautot varjoon mallistotarjonnan vähyydellä?
Lähinnä löytyy Mersulta, Audilta, Volkkarilta, Seatilta ja Skodalta. Täältä löytyy perusmallit:
http://ajakaasulla.fi/automallit
Ja vielä kattavampi setti löytyy täältä, kun laittaa hakuun energianlähteeksi kaasun:
http://vihreakaista.fi/fi-fi/autohaku/17/
Eli kyllä noita vaihtiksia löytyy Audi A3:sta Skoda Octaviaan ja aina Mersun Sprintteriin asti. Silti, eihän noita vaihtiksia liikaa ole. Toki käytettynä löytyy sitten muitakin malleja.
Mulla ei ole tietoa, että kaasun kulutus nousisi painavassa lastissa sen ihmeellisemmin kuin muissa energianlähteissä. Se on tiedossa, että kaasulla ajettaessa muutama heppa on vähemmän käytössä kuin jos ajetaan samalla koneella bensalla. Tätä eroa ei kyllä tunne, kun kyse on tosiaan ihan parista hevosvoimasta. Positiivista on puolestaan se, että kaasu palaa puhtaasti verrattuna bensaan ja dieseliin.
Sekin taitaa olla puutos, että mitään erityisiä tehomalleja ei ole valmiissa kaasuautoissa. Mutta asentamalla saa tietysti kaasuauton lähes mistä tahansa vehkeestä. Nyt on esim. paraikaa myynnissä yksi Focus ST 2.5 litran koneella. Noin muutenhan noi on aika piheillä koneilla varustettua. VAG:n pelit monesti 1.4 litrasilla koneilla. Itellä on Mese 2.0 bensakoneella, mikä on ihan riittävän pirteä, mutta kulutuskin pysyy aisoissa.
Käsittääkseni Audilta pitäisi tulla nyt syksyllä A6 kaasuversiona, mutta en tiedä millä koneella. Tuskin ihan mopokoneella.
Eli summa summarum tarjonnan suhteen kaasu jää varjoon monelle muulle polttoainemuodolle, etenkin tehoversioissa. Perusautoja ja ihan laadukkailta merkeiltä löytyy.
Vai sitten ihan pelkästään tankkausasemien puutteesta? Onko niitä jo ympäri suomen?
Mielestäni jos asuu Imatra-Jyväskylä-Tampere -linjan eteläpuolella niin tankkausasemia on riittävästi. Tästä näkee nykyiset tankkausasemat:
http://ajakaasulla.fi/tankkausasemat
24 asemaa löytyy siis jo nyt ja määrä on tuplaantumassa ilmeisesti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jo parin kolmen vuoden sisällä on tulossa paljon uusia asemia. Itse kun suhaan paljon lähinnä kolmion Helsinki-Tampere-Kouvola kolmion sisällä niin tankkausasemien suhteen ei ole minkäänlaista ongelmaa. Kerran viikossa käyn keskimäärin tankkaamassa, ja asemat löytyvät aika mukavasti matkan varrelta. Toki mun autossa on keskimääräistä isompi kaasusäiliö (21 kg), mutta tähän toimintasäteeseen ei mielestäni kaasuauton hankinta monen kohdalla kaadu. Ehkä jollekin 100tkm ajavalle kaupparatsulle kaasuauto ei ole paras. Mutta onhan noita nähty Helsingin takseissakin.