Autoiluketju

  • 3 207 861
  • 18 538

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eikö raidetankojen päiden ongelmat kuule ihan korvallakin kolinana yms.?

Voisiko olla takapään kulahtaneet puslat? Jos on ihan finaalissa niin meno saattaa olla aika vaappuvaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Eikö raidetankojen päiden ongelmat kuule ihan korvallakin kolinana yms.?

Voisiko olla takapään kulahtaneet puslat? Jos on ihan finaalissa niin meno saattaa olla aika vaappuvaa.

Juu kuulee, jos on kirjaimellisesti kyseessä raidetangon pään väljyys kupissaan. Raidetanko, mikä on päässyt pyörimään vääriin säätöihin, muuttaa aurausta ja haritusta. Se taasen vaikuttaa ajokäytökseen ja on jo itsessään melko akuuttikin korjauskohde.

E: Ja väljä raidetangonpää voi olla ihan hengenvaarallinen ongelma.

E2: Ja noi takapään väljät puslat aiheuttaa ennemminkin rauhallista peräpään seilaamista. Ei op:n kuvaamaa nopeaa heittelyä.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Haluan nähdä sen viisaan joka määrittelee "turhan" yksityisautoilun kattavasti ja fiksusti. Ei taida löytyä sellaista.

Varmaan sen voi määrittää jokainen itse. Omalla kohdalla määritelmä kuuluisi kutakuinkin näin: Jos julkinen on suurin piirtein saman hintainen ja yhtä nopea vaihtoehto, mutta silti valitsen yksityisautoilun, kyseessä on turhaa autoilua. Ennen olisin syyllistynyt hyvin helposti turhaan autoiluun, mutta nykyisin kynnys auton käyttöön on selkeesti korkeampi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Juu kuulee, jos on kirjaimellisesti kyseessä raidetangon pään väljyys kupissaan. Raidetanko, mikä on päässyt pyörimään vääriin säätöihin, muuttaa aurausta ja haritusta. Se taasen vaikuttaa ajokäytökseen ja on jo itsessään melko akuuttikin korjauskohde.

E: Ja väljä raidetangonpää voi olla ihan hengenvaarallinen ongelma.

E2: Ja noi takapään väljät puslat aiheuttaa ennemminkin rauhallista peräpään seilaamista. Ei op:n kuvaamaa nopeaa heittelyä.

Ok, ajattelin vain kun ko. tapauksessa ei mainittu mitään erikoisia ääniä, tämä viittaisi muuhun kuin raidetankojen päihin. Takapään puslien finaalissa oleminen voisi aiheuttaa tuota "hakemista" kun ratti on suorassa ja siinä kun vähän korjaa ohjausta ja takapää tulee hetken perässä niin en ihmettelisi jos aiheuttaa jänniä tilanteita. Tämä siis oletuksella että auraukset yms. on tsekattu.
 

Johan Kesti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Anteeksi tyhmä ja ehkä loukkaavakin kysymys, mutta olet ihan varma ettei hakeminen johtunut urista ja polanteista?

Ei ollut loukkaava kysymys ollenkaan. Jäi tuosta ensimmäisestä kirjoituksesta tosiaan sanomatta, että itsekin aluksi luulin, että toi hakeminen/heittelehtimen johtuu paskasta kelistä, tiet oli niin täynnä loskaa. Mutta sitten pääsin tänne pohjoisemmaksi missä ajokeli oli jo parempi eikä tiellä ollut enää loskaa niin huomasin, että sama heittelehtimen jatkui. Ihan suoralla tielläkin piti kokoajan olla kieli keskellä suuta ja kokoajan olla korjaamassa, kun perä heittelehti ties missä ja kuskista meinasi tulla matkustaja.

@pikkuvaimo & @TF-79 : Itseasiassa tänään luin tuota huoltoselostusta ja siinä sanottiin, että olivat vain säätäneet etuaurausta, takaa ei ollut mitään merkintöjä. Ja sillon kun auto aurauskulmien säädössä kävin niin mulla oli silloin kesärenkaat alla jotka olivat kuluneet sitten ihan käyttökelvottomiksi, olivat toki muutenkin jo vanhat että olisi muutenkin pitänyt ostaa tulevana kesänä uudet gummit.

@Daespoo : Mitään ylimääräistä kolinaa en ole havainnut. Ja Pökötti foorumia kävin vähän tutkimassa niin siellä jollain muullakin oli samoja ongelmia ja puslien kulumista ehdotettiin yhdeksi mahdolliseksi viaksi. Ja olihan siellä vaikka mitä muitaki mahdollisia syitä.

Mutta stadiin en kyllä nyt uskalla tuolla lähteä enää ajamaan ja täällä pohjoisessa nyt ei mitkään huoltoliikkeet ole viikonloppuisin avoinna niin päätin olla fiksu ja ottaa autojunan takaisin etelään ja auto sitten siellä huoltoon. Toivottavasti selvitään vaikka tolla taka-aurauksen säädöillä. Minkähänlaisiin summiin saa varautua jos sieltä jotain raidetangonpäitä/puslia pitää vaihtaa?

Kiitos kaikille auttaneille, Esko Seppäsen sanoin; #Respect

PS. Ei ole muuten näköjään mitään halpaa lystiä tämä matkustaminen junalla auto mukana. Onneksi on ravintolavaunu niin voi vähän lieventää ahdistusta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta stadiin en kyllä nyt uskalla tuolla lähteä enää ajamaan ja täällä pohjoisessa nyt ei mitkään huoltoliikkeet ole viikonloppuisin avoinna niin päätin olla fiksu ja ottaa autojunan takaisin etelään ja auto sitten siellä huoltoon. Toivottavasti selvitään vaikka tolla taka-aurauksen säädöillä. Minkähänlaisiin summiin saa varautua jos sieltä jotain raidetangonpäitä/puslia pitää vaihtaa?

Kaippa tuossa sinun autossasi on aika simppeli takapää eli ei mitään sitikkamaisia ihmeellisyyksiä joten nyrkkipajalla motonet-osat pari-kolmekymppiä (puslat) ja duunista se joku 60e tunti joten jos heitän 100-150e arvioksi. Viisaammat korjatkoon.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Taitaa olla sellanen tilanne, että kakkosauto pitäisi hommata. Ihan sellanen lyhyeen kaupunkiajoon kelpaava, "mahdollisimman edullinen pitää" vaihtoehto haussa. Saako 5000 - 6000 eurolla mitään kotteroa, jota ei tarvisi olla korjaamassa koko aikaa?.

Auton hinta ei vaikuta mitenkään siihen paljonko autoa mahdollisesti joutuu jatkuvasti korjailemaan. Uudessa 100k maksavassa autossa voi olla enemmän vikoja mitä tonnin maksavassa riemurasiassa. Tämä ihan pelkästään senkin takia, että kalliimmassa autossa on yleensä kaikenlaista lisävarustetta jotka sitten on luonnollisesti potentiaalisia korjauskohteita. Empiirinen tutkimus on osoittanut tämän tuuripeliksi, joten sinänsä auton merkillä/hinnalla ei ole niinkään väliä. Kaikissa on kuitenkin tyyppivikansa.

Meidän taloudessa on taajama/kaupunkiajoon kakkosautona -97 vuoden Corolla, jolla rullattu maltillisesti n. 320tkm. Ostettu vuonna 2011 ja suurin vika tähän mennessä ollut pohjassa oleva ruostereikä joka hitsattiin kuntoon. Maksoi ostohetkellä n. 2000e. Helvetin kamala ajaa motarivauhdeissa (ainakin kun on tottunut "hieman" parempaan kyytiin) mutta kaupunkiajoon mainio, eikä paljoa tarvitse stressata kolhiiko joku parkkipaikalla.

Joten vastauksena kysymykseesi niin 6000e saa varmasti oikein mainioita kakkosautoja lyhyeen siirtymiseen. Aika sitten näyttää millainen hillo käy kyseisen yksilön kanssa.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Joten vastauksena kysymykseesi niin 6000e saa varmasti oikein mainioita kakkosautoja lyhyeen siirtymiseen. Aika sitten näyttää millainen hillo käy kyseisen yksilön kanssa.

Lisäisin hyvään vastaukseesi sen, että 6k€ summalla saa pienellä vaivan näöllä tehdastakuun alaisen kotteron, jolla minimoi ainakin riskin kalleimpiin remontteihin. Esim. meidän taloudessa on kakkosautona -10 Kia Ceed, josta kylläkin loppui tehdastakuu(7v/150tkm) pari kuukautta sitten. Ostettiin kottero n. 5 vuotta sitten mittarissa 50tkm ja nyt siis hiukan yli 150tkm. Tänä aikana autoon ei tehty omaan piikkiin mitään muuta kuin polttimoiden, vinkkareiden ja muiden halpojen kulutusosien vaihtoja. Pari kertaa kävi Deltassa takuun piikkiin ja homma hoitui mallikkaasti.

Nämä pikku Kiat ja Hyundait ovat pitkätakuisia ja nykyään suht luotettaviakin ja siksi myös suositeltavia, mikäli ei halua kantaa riskiä jatkuvista rempoista ja rahanmenosta. Nopealla vilkaisulla alle 10k€ hintaan noita löytyy samantien nettiautostakin, mutta perusteellisemmalla vaivannäöllä ja seuraamisella, saattaa tuollaisen bongata lähelle mainittua 6k€ hintaa, jossa tehdastakuuta jäljellä ehkä vielä vuosi-pari. Kannattaa myös huomioida, että tehdastakuu pysyy voimassa myös nyrkkipajan tekemissä huolloissa, mikäli niissä noudatetaan maahantuojan määrittämää huolto-ohjelmaa. Huoltojen hinta putoaa karkeasti tällöin hiukan alle puoleen vs merkkiliike. Puolitutulla hautalana teetättäessä -75%.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Auton hinta ei vaikuta mitenkään siihen paljonko autoa mahdollisesti joutuu jatkuvasti korjailemaan. Uudessa 100k maksavassa autossa voi olla enemmän vikoja mitä tonnin maksavassa riemurasiassa. Tämä ihan pelkästään senkin takia, että kalliimmassa autossa on yleensä kaikenlaista lisävarustetta jotka sitten on luonnollisesti potentiaalisia korjauskohteita. Empiirinen tutkimus on osoittanut tämän tuuripeliksi, joten sinänsä auton merkillä/hinnalla ei ole niinkään väliä. Kaikissa on kuitenkin tyyppivikansa.

Meidän taloudessa on taajama/kaupunkiajoon kakkosautona -97 vuoden Corolla, jolla rullattu maltillisesti n. 320tkm. Ostettu vuonna 2011 ja suurin vika tähän mennessä ollut pohjassa oleva ruostereikä joka hitsattiin kuntoon. Maksoi ostohetkellä n. 2000e. Helvetin kamala ajaa motarivauhdeissa (ainakin kun on tottunut "hieman" parempaan kyytiin) mutta kaupunkiajoon mainio, eikä paljoa tarvitse stressata kolhiiko joku parkkipaikalla.

Joten vastauksena kysymykseesi niin 6000e saa varmasti oikein mainioita kakkosautoja lyhyeen siirtymiseen. Aika sitten näyttää millainen hillo käy kyseisen yksilön kanssa.

Tämähän nyt on itsestäänselvyys, että auton hinta ei suoraan kerro kuinka paljon remppaa pitää tehdä. Mutta onhan se nyt fakta, että jos hintahaarukkaan mahtuu noin 10vuotiaita yli 100 000 ajettuja yksilöitä, niin on todennäköisempää joutua kohtaamaan isommat rempat kuin jos verrokkina on joku 0-2 vuotta vanha vähän ajettu auto. Siksi kyselin vähän suosituksia ja kokemuksia, että mikä voisi olla hyvä arpanumero. Mutta tosiaan autot on yksilöitä ja ikinähän ei ostohetkellä voi tietää mitä eteen tulee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
E2: Ja noi takapään väljät puslat aiheuttaa ennemminkin rauhallista peräpään seilaamista. Ei op:n kuvaamaa nopeaa heittelyä.
206 pögotissä taitaa olla vastaava vääntösauvataka-akseli kuin xsarassa. Siinä tosiaan taka-akselin kumityynyjen rikkoutuminen aiheuttaa just sellaista heijaamista/yliohjautumista ohjausliikkeessä, esim ohittamaan lähteminen on aika heijaamista, kun koko akseli on käytännössä irti autosta. Taka-akselin ohjautuvuus perustuu just näihin. Vaikea tietysti sanallisesta kuvauksesta päästä selville, mutta en tuota poissulkisi, ja jos vielä pyörät on lintassa (laakerit/akseliputki paskana, myös tyyppivika) niin on varmasti aika mielenkiintoinen ajettava. Tämä oletuksella että @I897 kyseessä 206, 406 ja uudemmat taitaa olla ihan perus monivarsituentoja.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämähän nyt on itsestäänselvyys, että auton hinta ei suoraan kerro kuinka paljon remppaa pitää tehdä. Mutta onhan se nyt fakta, että jos hintahaarukkaan mahtuu noin 10vuotiaita yli 100 000 ajettuja yksilöitä, niin on todennäköisempää joutua kohtaamaan isommat rempat kuin jos verrokkina on joku 0-2 vuotta vanha vähän ajettu auto. Siksi kyselin vähän suosituksia ja kokemuksia, että mikä voisi olla hyvä arpanumero. Mutta tosiaan autot on yksilöitä ja ikinähän ei ostohetkellä voi tietää mitä eteen tulee.

Jos puhutaan alle 10ke autoista, niin harvoin on tarjolla alle 100tkm ajettuja tarjolla. Toyotan ja Vw pienimpiä malleja alkaa saamaan noin 10ke ja näissä on pääsääntöisesti 50-100tkm alla ja näiden osalta kannattaa kiinnittää huomiota huoltohistoriaan. Mikäli huollot on hoidettu säännöllisesti, riskinä pääsääntöisesti on kuluvien osien vaihtaminen ja nämä kuuluu autoiluun.

Työautoina viime vuosina on ollut käytössä juurikin edellämainittuja merkkejä ja autoissa ei ole juurikaan vikoja ollut paitsi nuo kuluvat osat. Vw 1.2 tdi Pololla on ajettu kolmeen vuoteen 270tkm ja alusta/jarrut on vaihdettu kertaalleen, moottorista on putsattu noin 150tkm kohdalla yksi tukkeutunut kanava ja nyt alkaa suuttimet olemaan vaihtokunnossa. Toyotoissa on vaihdeltu pääsääntöisesti kuluvia osia mutta muuten ollut aika huolettomia kilometrejä, joita per auto tulee noin 50tkm. Toyotoissa oli ajettu 70tkm ja toisella 116tkm näiden tullessa ja Pololla 100tkm.

Näiden autojen ostohinnat oli 8-12ke välillä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
206 pögotissä taitaa olla vastaava vääntösauvataka-akseli kuin xsarassa. Siinä tosiaan taka-akselin kumityynyjen rikkoutuminen aiheuttaa just sellaista heijaamista/yliohjautumista ohjausliikkeessä, esim ohittamaan lähteminen on aika heijaamista, kun koko akseli on käytännössä irti autosta. Taka-akselin ohjautuvuus perustuu just näihin. Vaikea tietysti sanallisesta kuvauksesta päästä selville, mutta en tuota poissulkisi, ja jos vielä pyörät on lintassa (laakerit/akseliputki paskana, myös tyyppivika) niin on varmasti aika mielenkiintoinen ajettava. Tämä oletuksella että @I897 kyseessä 206, 406 ja uudemmat taitaa olla ihan perus monivarsituentoja.

Olet oikeassa. Tuo voi aiheuttaa kyseistä käytöstä. Kyseinen akselistoratkaisu on muutenkin (minun mielestä) täysin susi, eikä sellaista pitäisi autoissa ollakaan.

...Ihan suoralla tielläkin piti kokoajan olla kieli keskellä suuta ja kokoajan olla korjaamassa, kun perä heittelehti ties missä ja kuskista meinasi tulla matkustaja....

Ja tämä selvensi lisää. Jos perä seilaa, on perässä jotain väljää. Jos keula seilaa, on keulassa jotain väljää.

Muutama ajatus tästä:
Jos keulassa on liikaa väljää jossakin, se aiheuttaa yleensä todella arvaamatonta ja paskaa käytöstä. Pienet väljät aiheuttaa lähinnä kolahduksia ym.
Takapäässä isotkin välykset aiheuttaa yleensä pahimmillaankin vain seilaamista ja kolahduksia. Jos väljä todellakin on takapäässä, ja ajokäytös on todella heittelevää ja arvaamatonta, niin helposti ei ole enää edes väljät puslat kyseessä, vaan jo ihan rauta on ruennut ratkeamaan tai joustamaan jostakin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Nyt olen perehtynyt enemmän näihin FlexiFuel-autoihin ja koko ajan alkaa tuntumaan houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Kiitoksia siis @Daespoo vinkistä! Omat haasteensa liittyy tietysti näihinkin (mm. kylmäkäynnistys, useammin tehtävä öljynvaihto), mutta toisaalta positiivisia asioita on paljon enemmän. Lähes 80 % vähempien hiilidioksidipäästöjen lisäksi houkuttaa suomalaisen yritystoiminnan tukeminen ja työllistäminen. Kaasuautoihin verrattuna autovalikoima ja tankkausverkosto on tosiaan laajempi. Silti, tulee sitä ostettua FlexiFuel- tai kaasuauto, kyseessä on joko Volvon V60 tai V70. Todennäköisesti ensiksi mainittu, koska kulutus on siinä rahtunen pienempi.
Jos flexifuel-vaihtoehto on vielä tapetilla, eikä tuontiautot jännitä, niin suosittelen tsekkaamaan Ruotsin tarjonnan. Yksi tuttuni on tuonut useamman flexifuel auton sieltä, eikä mitään negatiivista ole vielä tullut vastaan. Tarjontaa on enemmän eikä hintataso ole Suomeen verrattuna paha.
 

Fordél

Jäsen
Jos flexifuel-vaihtoehto on vielä tapetilla, eikä tuontiautot jännitä, niin suosittelen tsekkaamaan Ruotsin tarjonnan. Yksi tuttuni on tuonut useamman flexifuel auton sieltä, eikä mitään negatiivista ole vielä tullut vastaan. Tarjontaa on enemmän eikä hintataso ole Suomeen verrattuna paha.

Auton hankinta on edelleen tapetilla, mutta mulle flexifueleissa tarjonta on ollut Suomessa ihan riittävä. Muutamia Volvoja on ollut tarjolla, jotka sopisivat omiin tarpeisiin. Okei, varmasti niissäkin Ruotsista saisi parempaan hintaan.

Ykkösvaihtiksena on kuitenkin edelleen kaasuauto, ja niiden kohdalla Suomen tarjonta on yksipuolinen. Ruotsissa on niissäkin selkeesti parempi tarjonta ja hintataso. Yksi vakavasti otettava vaihtis onkin hakea Ruotsista auto, mutta tällöin kyse olisi kaasu-Volvosta. Esim. V60 bi-fueleja on muutama Suomessa myynnissä 39 tonnilla, kun Ruotsissa vastaavat yksilöt ovat jotain 22-24 tonttua. Kun tohon laskee verot päälle niin silti kannattaa selvästi. V70 kohdalla hintaero ei ole yhtä suuri, mutta sekin kannattaisi hakea Ruotsista.

Ainoa ongelma tossa Ruotsista hakemisessa on vaan se, että pitäisi myydä nykyinen auto itse pois, kun mielummin veisi sen vaihdossa kauppaan. Ehkä täytyy tilata Kamuxin yms. kautta auto Ruotsista.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Googletapa @Fordél se Kamux, ennen kuin alat niiden kanssa kauppoihin...
Onko Kamuxin kanssa ollut sitten jotain ongelmia? En ole koskaan kauppoihin asti Kamuxin kanssa päässyt, mutta mitä nyt olen autokauppaa hieronut tasaisesti ympäri Suomea, niin kyllä Kamux mielestäni on ihan asiallinen autoliike. Palvelua saa ainakin tälläinen parikymppinen persaukinen opiskelija Kamuxilla paljon helpommin kuin isoilla toimijoilla kuten Käyttöauto tai Rinta-Jouppi. Jos tarkoitat jotain googlella löytyviä Suomi24-avautumisia, niin eiköhän niitä löydy ihan jokaisesta autoliikkeestä melkein niitä pienimpiä jobbareita myöten.

Ei ole nyt tarkoitus lähteä nyt tässä mitenkään sokeasti puolustelemaan Kamuxia. Kiinnostaisi silti tietää, että mitä autoliikettä googlettaminen suosittelisi. Uskallan väittää ettei yhtään mitään. Jos on olemassa joku tuore "some-kohu" Kamuxista tyyliin M.Sipilä, niin tämä on mennyt minulta ohi.

Editoidaan viestiä vielä sen verran, että varmaan suosituin autoliike googlettamisen perusteella olisi Seinäjoen Bayerncar. Sekin vain sen takia että arpovat niitä ilmaisia pipoja, ja ihmiset jotka eivät ole koskaan edes käyneet Seinäjoella, saati asioineet kyseisessä liikkeessä kehuvat firman maasta taivaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mikähän Kamuxissa on sitten vikana? Suoli24-palstalla haukutaan kaikki, joten jos jollain on oikeasti huonoja kokemuksia, niin kertokaa?

Itse ostin vajaa kolme vuotta sitten oman Opelin 60 000 ajettuna Kamuxista. Nyt ajettu 140 000 ja ei moitittavaa. Mitä nyt käsijarru jäätyy helposti talvella, joka on ongelma myös todella monessa muussa autossa. Ostohetkellä auto oli yleisesti hintatasoon nähden halpa ja vanhasta autosta maksettiin väliä riittävästi. Ei moitittavaa kyseisestä liikkeestä....
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kamuxista löytyy kyllä huonoa kokemuksia kerrottuna muualkakin, kuin suoli24:ssä. Viime viikolla viimeksi bongasin facesta myyntikuvat yhdestä audista, vai olikohan sittenkin volkkari. Kuitenkin ensimmäisessä myynti-ilmoituksessa autoliikkeessä Seinäjoella ja toisessa Kamuxin liikkeessä, paikkakuntaa en muista, Kamuxilla kilometrejä 30 000 vähemmän. Aika tuttua juttua jokaisella auto aiheisella foorumilla tuo, että auton mentyä Kamuxille myyntiin kilometrit kummasti pyörivät taakse päin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kamuxista löytyy kyllä huonoa kokemuksia kerrottuna muualkakin, kuin suoli24:ssä. Viime viikolla viimeksi bongasin facesta myyntikuvat yhdestä audista, vai olikohan sittenkin volkkari. Kuitenkin ensimmäisessä myynti-ilmoituksessa autoliikkeessä Seinäjoella ja toisessa Kamuxin liikkeessä, paikkakuntaa en muista, Kamuxilla kilometrejä 30 000 vähemmän. Aika tuttua juttua jokaisella auto aiheisella foorumilla tuo, että auton mentyä Kamuxille myyntiin kilometrit kummasti pyörivät taakse päin.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, tosta jää kiinni heti kun joku pyytää Trafista katsastustiedot kilsoineen autosta tai katsoo huoltokirjan.

Vaikea uskoa että lähtisivät tuhoamaan mainettaan tuolla, varsinkin kun pörssilistauskin on kuulemma hakusessa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse olen nähnyt ja kuullut ihan todellisen kertomuksen Rinta-Joupin mittarinpyörittämöstä, joten eiköhän näitä kaikkialta löydy...
 

Fordél

Jäsen
Itsellä on siis hakusessa ympäristöystävällinen auto. Paljon olen koittanut selvitellä asioita, mutta kovin yksiselitteistä vastausta on vaikea saada. Kaikissa vaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa, mutta myös vähintään yksi ongelma, joka vaikeuttaa hankintaa. Aina kun alkaa jokin vaihtoehto nousta ylitse muiden, tulee esiin jokin juttu, joka palauttaa taas maanpinnalle. Sillai asia on tosin helppo, että ympäristöystävällisyys on se aikalailla ratkaiseva tekijä. Moni vaihtoehdoista on myös hyvin järkevä taloudellisesti (esim. kaasuautoilu), mutta taloudellista puolta en jaksa ottaa mukaan vertailuihin. Mikään näistä vaihtoehdoista tuskin maksaa enempää, kuin nykyinen autoiluni. Moni ympäristöystävällinen ratkaisu myös tukee kotimaista tuontatoa ja suomalaisia työpaikkoja, mikä on ympäristön ohella toinen hyvin tärkeä kriteeri.

Pohdinnasta olen jättänyt kokonaan pois sähköautot, koska en näe sitä realistisena vaihtoehtona vielä tällä hetkellä. Myöskään kokonaan autottomuus ei oikein innosta talouden toista asukkia.

Laitetaas tähän nyt omaakin pohdintaa helpottamaan plussia ja miinuksia eri vaihtoehdoista:

Kaasu

+Biokaasu kotimaista tuotantoa ja hyvin ympäristöystävällistä
+Kaasu palaa puhtaasti ja hyvä (kenties paras?) polttoaine moottorinkin kannalta
-Autovalikoima on hyvin suppea, kun VAG-konsernin autot ovat itsellä poissa pelistä. Lähinnä myynnissä vain muutama tarpeisiin sopiva yksilö.
-Maakaasu esim. bensaa ympäristöystävällisempää, mutta kuitenkin fossiilista
-Vain harvassa paikassa voi ostaa yksinomaan biokaasua, joten käytännössä ajetteva kait suureksi osaksi Venäjältä tulevalla maakaasulla. Toki kaikki se kaasu, jonka ostan biona, syötetään verkkoon.

Flexi-Fuel
+Parhaimmillaan 85 % tuotteesta ympäristöystävällistä jätteistä tehtyä bioetanolia
+Kotimaista tuotantoa
+Autoissa tarjontaa ihan ok (=muitakin kuin VAG-korsernin autoja)
-RE85:ssa osa ei-ympäristöystävällistä bensaa, joka tuodaan kaiken lisäksi ulkomailta
-Kylmäkäynnistyksessä voi olla ongelmia ja talvella käytettävä enemmän bensaa bioetanolin tilalla
-Kulutus on bensaa enemmän ja mietityttää, että kuinka paljon oikeasti kuluukaan kokonaisuudessaan energiaa?

Diesel
+Vähäkulutuksisissa dieseleissä hyvä hyötysuhde
+Esim. Nesteen Pro Dieselissä on jo nykyisin vähintään 15 % biodieseliä, tulevaisuudessa myyntiin voi tulla 100 % biodiesel, kuten Nesteen NEXBTL (myydään jo Kaliforniassa, USA:ssa).
+Kotimaista tuotantoa
+Autoissa valinnanvaraa vaikka kuinka paljon (valinta olisi kuitenkin 3-sarjan BMW)
-Ainakin toistaiseksi suurempi osa dieselistä on kuitenkin fossiilisia
-Esim. Nesteen biodiselin raaka-aineena on edelleen osaksi palmuöljy

Näitä kun katsoo niin ehkä vähäkulutuksinen diesel olisi kuitenkin ehkä se järkevin vaihtoehto vielä toistaiseksi. Kenties tätä seuraava auto olisi sitten jo ihan eri tavalla ympäristöystävällinen. Dieselinkin osakkeita voi nostaa lähivuosina se jos/kun Neste toisi Suomessakin markkinoille NEXBTL:n 100 %:na. Kaasu olisi muuten selkeä valinta, mutta ketuttaa tuo, ettei voi ajaa vain biokaasulla ja itse auton hankinta olisi hyvin vaikeaa verrattuna muihin vaihtoehtoihin (tod. näk. haku Ruotsista + oman auton myynti yksityisenä). Flexi-Fuel jää ehkä näiden kahden jälkeen selkeesti kolmoseksi. Tosin FF olisi kokonaisuutena suht helppo ratkaisu.

No täytyy vielä jatkaa pohdintaa ja selvitystyötä. Ihan akuutti asia tämä ei ole vaan voi rauhassa miettiä. Kenties jos hyvä käytetty kaasu-Volvo tulee markkinoille, voi reagoida nopeastikin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä on siis hakusessa ympäristöystävällinen auto. -clips- Sillai asia on tosin helppo, että ympäristöystävällisyys on se aikalailla ratkaiseva tekijä. -clips-
-Esim. Nesteen biodiselin raaka-aineena on edelleen osaksi palmuöljy
Jos Indonesian metsäpalot kiinnostavat vähääkään, en ihan heti ensimmäisenä lähtisi perustelemaan ympäristöystävällistä autovalintaani palmuöljypohjaisella biodieselillä. En ole asiantuntija, mutta kuitenkin. Toiselta puolen fossiiliset polttoaineet ovat sikäli ympäristöystävällisiä, että kaikki (järkevään hintaan) saatava öljy (ja sen johdannainen bensa) tullaan aivan varmasti joka tapauksessa pumppaamaan maasta ulos. Mitä pikemmin öljyvarat on käytetty, sitä nopeammin ihmiskunnan on siirryttävä muihin energiamuotoihin. Etanolipohjaiset polttoaineet ovat niin ja näin. Jos etanoli tehdään jätteestä, niin se on ok, mutta ymmärtääkseni esim. USA on siirtynyt maissin viejästä maissin tuojaksi, kun maissia eli ruokaa käytetään polttoaineiden valmistukseen, eikä USAn oma maissin tuotanto riitä. Kuinka ympäristöystävällistä se sitten on? Jos ihmiset kuolevat nälkään, niin sitten maapallo pelastuu, kun kuluttajia on vähemmän? No, meni jo asiattomuuksien puolelle, mutta kerro toki, mihin vaihtoehtoon lopulta päädyit, ja millä perusteella.
 

Fordél

Jäsen
Jos Indonesian metsäpalot kiinnostavat vähääkään, en ihan heti ensimmäisenä lähtisi perustelemaan ympäristöystävällistä autovalintaani palmuöljypohjaisella biodieselillä. En ole asiantuntija, mutta kuitenkin. Toiselta puolen fossiiliset polttoaineet ovat sikäli ympäristöystävällisiä, että kaikki (järkevään hintaan) saatava öljy (ja sen johdannainen bensa) tullaan aivan varmasti joka tapauksessa pumppaamaan maasta ulos. Mitä pikemmin öljyvarat on käytetty, sitä nopeammin ihmiskunnan on siirryttävä muihin energiamuotoihin. Etanolipohjaiset polttoaineet ovat niin ja näin. Jos etanoli tehdään jätteestä, niin se on ok, mutta ymmärtääkseni esim. USA on siirtynyt maissin viejästä maissin tuojaksi, kun maissia eli ruokaa käytetään polttoaineiden valmistukseen, eikä USAn oma maissin tuotanto riitä. Kuinka ympäristöystävällistä se sitten on? Jos ihmiset kuolevat nälkään, niin sitten maapallo pelastuu, kun kuluttajia on vähemmän? No, meni jo asiattomuuksien puolelle, mutta kerro toki, mihin vaihtoehtoon lopulta päädyit, ja millä perusteella.

Niin kannattaa nyt muistaa, että puhutaan autohankinnasta Suomessa ja kulutettava polttoaine hankitaan Suomesta. Näin ollen USA:n asiat eivät liity tähän pohdintaan. Suomessa ST1:n RE85 tehdään jätteistä.

Mitä tulee biodieseliin niin NESTE:en kohdalla käytetään edelleen osaksi palmuöljyä, mistä annoinkin miinuksen diesel-vaihtoehdolle. Palmuöljyn määrä on pienentynyt kuitenkin koko ajan. Jossain esitteessä luki, että kaksi kolmasosaa Nesteen biodiselin raaka-aineista tulee jätteistä, mutta käsittääkseni nyt on päästy vieläkin parempaan osuuteen.

Ei siis mennyt yhtään asiattomuuksien puolelle. Näitä asioita tässä joutuu itsekin koko ajan selvittämään ja pohtimaan. Infoan kyllä varmasti, että mihin ratkaisuun aikanaan päädyn ja olen valmis ottamaan vastaan kritiikin, kuinka päätös oli väärä:)

Edit. Ja jos jotain kiinnostaa nämä ympäristöystävälliset polttoaineet niin teemasta keskustellaan huomisessa YLE:n Aamu-tv:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Edit. Ja jos jotain kiinnostaa nämä ympäristöystävälliset polttoaineet niin teemasta keskustellaan huomisessa YLE:n Aamu-tv:ssa.
Tämä onkin mielenkiintoinen keskustelu, täytyy väijyä... Dieselin ympäristöystävällisyyteen sellainen kommentti vielä, että CO2 on yleensä alhaisempi kuin bensapeleissä, mutta hiukkaspäästöt (ne mistä VW narahti) ovatkin sitten jotain ihan muuta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös