Autoiluketju

  • 3 191 346
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Ilves
Meidän talouden autovalikoimassa oli vileä vuosi sitten kaksi Focusta. Toinen -03 farmari 1.6 bensakoneella. Toinen oli vaimolla ajossa uudesta asti ollut -06 1.6 bensakoneinen hatchback. Tuo vaimon auto vaihtui vuosi sitten Dusterin TCe 125 1.2 bensakoneiseen.

Tuolla -06 Focuksella vaimo ajoi 166.500 km ilman järisyttäviä remontteja. Alkuvuosina Focuksella ajettiin työreissuja , joista kaukaisin suuntautui Rovaniemelle. Parin vuoden jälkeen rouva ajoi liki pelkästään Pirkanmaan alueella. Omaan makuuni tuo 1.6 bensakone oli hiukan hengetön, veto loppui kiihdytyksessä ns seinään.

Mutta itse omistaja piti autosta, koska kokonsa puolesta helppo kaupunkioloissa ja parkkihalleissa vs meikäläisen Mondeo farkku. Maantieajossa ainakin meillä ollut yksilö oli melko vakaa ajettava, ei toki yhtä tanakka kuin Mondeo. Mutta onhan Focus joka suhteessa pienempi ja kevyempi.

Muoviseksi yllä "haukutaan" Focusta, mutta se on ehkä makuasia. Mielestäni hinta / laatu- suhde oli tuossa -06 Focuksessa kohdallaan. Japlussana kohtalaiset tilat takakontissa, joka lisääntyi helposti takapenkit kippaamalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuohon Ford keskusketuun vielä kun itse nimenomaan vaihdoin ykköskoppaisen 2004 1.6 100hp focuksen vähän aikaa sitten pois jossa oli se "maailman paras" hydraulisesti tehostettu ohjaus eikä mikään sähköinen halpa tekele. Vähän sivusin tätä jo jutuissa Fordél:in kanssa, eli vaihdoin 1.6 120hp vapaastihengittävään fiestaan ja en ole katunut päivääkään, uskomattoman hyväksi ovat tuossa saaneet sähköisen tehostimen, todellakin tuntee renkaat ja napakka perstuntuma. Ehkä auto ja ford yleensäkin tässä hintaluokassa premiumiin tottuneille vähän muovinen mutta joka euron arvoinen, näitä saa muutaman vuoden käytettyinä jo 12-14t€ ja on täydellinen kaupunkiauto jolla myös kehtaa mennä hetkeksi motarillekin. Tuo kone on yksi parhaista mitä on myynnissä tällä hetkellä tähän koko luokkaan, siinä on hyvin potkua yläkierroksilla ja parasta koko paketissa on paino, ilman kuskia ja nesteitä 970kg! Etsikääpä yhtä kevyt kilpailija, tuo keveys tekee autosta uskomattoman ketterän ja mikroautomaisen pienissä kaupungin nurkissa, kun vielä ajaa yhden vaihteen pienemmällä ja kierrokset siellä 3000-4000 tietämillä niin hauskinta mitä rahalla saa. 0-100kmh arvo ei kerro kaikkea koska moni kilpailija puskee turbolla ohi siellä taajamanopeuksien jälkeen, mutta TM on saanut tuon repäistyä 8.6sek sataseen ja se on hyvin tuollaiselle vaparille.
Niin ja huomionarvoista tässä fiestassa on se että sopii isollekin miehelle, moneen kilapilijaan en mahtunut mutta vaikka olen yli 190cm niin en laita penkkiä edes takinmaiseen säätöön, tähän vielä se että ratin saa säädettyä hyvin pituussuunnassa melkeinpä etuoven puoliväliin niin parempaa ajoasentoa ei löydy monesta autosta. Ei ihme että suunnittelen ajavani tällä pitkään, houkuttelee jopa mountunen erittäin harvinaiset vaparipaketit tähän koneeseen, joko MP140 tai MP155.
Tuliko hehkutettua tarpeeksi, käykää ainakin koeajamassa jotka arvostatte hyvää ajotuntumaa ja ketteryyttä autossa jolla ei tarvitse ajella suuria määriä moottoritietä.

_
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kakkoskoppanen -10 Fokkeri menossa tokaa vuottaan mun omistuksessa. Ei se sen muovisempi ole kuin muutkaan saman hintaluokan autot. Vähemmän tuo nitisee ja natisee kuin kakkoskoppainen C5. En keksi ajettavuudesta tai hallintalaitteista juurikaan miinuksia. Melutaso nyt on mitä on. Kerrankin saatan pysyä samassa merkissä, kun vaihdan tuon (tasaisen kaavan mukaan n. viiden vuoden kuluttua) pois.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Fordeista kun täällä kun on puhuttu, niin täytyy kehua, kun aihetta on. Vaimo halusi tila-autoa, mutta en itse halunnut tinkiä urheilullisuudesta ja ajettavuudesta sekä muutenkin halusin välttää "traktorifiilistä". Päädyin koeajamaan S-Maxin sen isomman bensaversion vähän ajettuna ja kylläpä onkin hyvä auto! Ajaessa ei ikinä muistaisi, että kyytiin menee seitsemän henkeä ja vielä perälle lasten rattaat pystyyn, 225hp pitää muutenkin huolen ettei jää työmatkalla Tuusulanväylällä muiden jalkoihin. Hieman raskaammin hörppää bensaa, mutta ei auto olekaan mikään pieni kittana. Massansa takia vakaa auto eikä pidä minkäänlaista ääntä sisälle. Suosittelen!
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Renault Kadjar. Sellainen tulee nyt meille seuraavaksi kehonsiirtimeksi.

Katumaastureita olen aikanaan kovaan ääneen kritisoinut täysin turhana välimallina, mutta niin vain mieli muuttuu. Autossa on yllättävän hyvät takatilat turvaistuimia ajatellen, ylhäältä näkee hyvin, autoon on mukava vaan asettua, eikä laskeutua ja kun ulkonäkökin miellyttää, niin mikä jottei. Bose-varustelu tuo mukanaan ihan kivan kattauksen kaikkea hyödyllistä ja vähemmän hyödyllistä (navi, tutkat, avaimeton käyttö, liikennemerkkikamera yms.). Että on vähäksi aikaa taas näpräiltävää.

Harmi vain, kun joulun aika on tällaista odottamisen aikaa...
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Tänään työn puolesta valkeni, että tieliikennelaista löytyy sellainenkin kohta kuin "Turvavyön tai muun istuinpaikan turvalaitteen käyttövelvollisuudesta vapautuminen terveydellisten syiden perusteella".

Tässä tapauksessa kyseessä oli astmaatikko läski. Eli on sitten itselle turvallisempaa olla ihan lain puitteissa käyttämättä turvavyötä kuin tehdä esimerkiksi ylipainolleen jotain, jotta henki kulkisi paremmin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään työn puolesta valkeni, että tieliikennelaista löytyy sellainenkin kohta kuin "Turvavyön tai muun istuinpaikan turvalaitteen käyttövelvollisuudesta vapautuminen terveydellisten syiden perusteella".

Tässä tapauksessa kyseessä oli astmaatikko läski. Eli on sitten itselle turvallisempaa olla ihan lain puitteissa käyttämättä turvavyötä kuin tehdä esimerkiksi ylipainolleen jotain, jotta henki kulkisi paremmin.
Ne on katsos ne painavat luut vaan, eikä niille kukaan mitään voi.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Isän auton moottoriremontti täytti tässä hiljattain 2 kuukautta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Mennyt oikeastaan kaikki vituiksi alusta alkaen. Ensimmäinen viikko-puolitoista meni kun pohdittiin mistä tilata vaihtomoottori. Ensin meinattiin tilata moottori Saksasta, mutta muutamien sähköpostien vaihtelun jälkeen ilmeni että (ainakin kyseisen puljun) hinnat ovat sillä ehdolla että rikkinäinen moottori annetaan vaihdossa kunnostettavaksi. Oma moottorimme oli sen verran rikki, että tultiin tulokseen ettei sitä kannata lähteä Saksaan lähettämään. Etenkin kun sakut sanoivat että veloittavat ylimääräistä "sakkoa" jos vaihtomoottori ei olekaan korjauskelpoinen. Päätettiin tilata sitten moottori ihan suomalaiselta firmalta.

Noh, tässäkin tuli sitten seuraava melkoinen viivästys kun moottorin tilaushetkestä kesti kaksi viikkoa että moottori saatiin lopulta meille Suomeen asti. Toimitus meni vähän yli luvatun toimitusajan. Alunperin luvattiin että moottori löytyy jo Helsingistä, ykskaks tulikin muutos että eipäs kuin Englannista ja siksi tilaus venyi. Mutta lopulta parin viikon odottelun jälkeen moottori saatiin kuitenkin perille ja korjaamolla alkoivat askartelemaan konetta paikalleen. Noh, viime viikolla soi puhelin ja sanottiin että uusi moottori on paikallaan ja ensimmäinen koeajo suoritettu. Moottori toimi moitteitta. Korjaaja sanoi että vielä varmistaa ettei missään ole mitään vuotoja, ja jos vuotoja ei ole niin auto on valmis seuraavana päivänä.

Seuraavana päivänä soi taas puhelin ja korjaaja totesi että kyllä löytyi sittenkin vuotoa, kannesta valuttaa jäähdytysnestettä pihalle. Saman tien otettiin yhteyttä moottorin toimittaneeseen firmaan ja kerrottiin viasta. Firma kuitenkin lupasi 12 kk takuun moottorille ja ilmeisesti vielä ilman kilometrirajoitusta. Pitäisi olla aika selvä peli kun vaihtomoottorillakaan ei oltu ajettu kuin reilu 100 tkm. Noh, tässä on viikko odoteltu kyseiseltä firmalta päätöstä että millaisia korvauksia tulee vai tuleeko mitään. Auto seisoo taas korjaamon pihassa kun odotellaan päätöstä mitä tapahtuu. Myyjä vaati valokuvia ja jopa videota että mistä se vuotaa jäähdytysnestettä pihalle. Ja niitä korjaamolta on laitettu aina miten on pyydetty. Eivät ole silti viikossa parista muistuttelupuhelusta huolimatta saaneet päätöstä aikaan että miten korvataan rikkinäinen kansi/kansipahvi.

En tiedä tosiaan pitäisikö itkeä vai nauraa. Tuntuu että kaikki tässä tapauksessa on mennyt vituiksi enemmän tai vähemmän. Kaiken järjen mukaan tuo kansivika pitäisi korvata, mutta henkisesti ollaan jo varauduttu siihen että töitä ei tulla korvaamaan. Eli kevyttä lisälaskua on tulossa tästä ylimääräisestä jumpasta tulossa. Kai sekin lopulta jää meidän maksettavaksi kun korjaaja joutuu soittamaan useita puheluita moottoritoimittajan asiakaspalveluun ja lähettelemään sinne videoita ja kuvia todisteena viasta.

edit: jaahas, tässä kun eksyin lukemaan Suomi24-keskusteluja niin aika villiä on meno. Saa nähdä miten käypi meidän kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Käytettyjen autojen hinnottelu on paikoin ihmeellistä. Osaako joku selittää, miksi esim. BMW:n 3-sarjan ja 5-sarjan sekä Mersun C-sarjan ja E-sarjan hinnat ovat niin lähellä toisiaan? Toki isommalla autolla on yleensä ajaettu enemmän ja malli voi olla esim. vuoden vanhempi, mutta yllättävän lähellä hinnat ovat toisiaan. Esim. BMW:n vm. 2012 316d (ajettu 50tkm) ja vm. 2011 520 (ajettu reilut 100 tkm) hintaero saattaa olla vain noin tuhateuroa. Varustepakettien eroista ei ole tietoa ja se voi tottakai selittää osan. Joka tapauksessa jos budjetti olisi 30 000 euroa niin voi melkeimpä katsoa molempia malleja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Fordél
Kyllä mä näen tuon BMW ja Mersun hinnoittelun kärjistäen niin että kolmoseen ja c:hen on pakattu vain pienempään kokoon sama tekniikka ja varusteet. Itse puntaroin saman asian kanssa, josko olisi vitossarjalaiseen päätynyt kolmosen sijasta, siihen jäi kyllä useampi tonni vielä väliin ainakin nelivetotarjonnana osalta ja vaikka olisikin ollut edullisempia vitosia tarjolla niin halusin kolmosen joka on uudessa F-sarjassa täysin riittävän kokoinen omiin tarkoituksiin kun tarkoitus vielä ajella 90% ajoista kehä kolmosen sisällä. F-sarja bemarilla kasvoi jokusen sentin suuntaansa E-sarjasta ja tavaratilan litrat kasvoi 450 -> 495. Painoakin on tuossa kolmosessa noin 230kg vähemmän kuin vitosessa mikä ainakin itselle on merkittävä asia ja käytännönasioista vielä niin bemarilla on tuossa kokoluokassa jo ihan kelpotilat takana aikuisillekin.

_
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Kyllä mä näen tuon BMW ja Mersun hinnoittelun kärjistäen niin että kolmoseen ja c:hen on pakattu vain pienempään kokoon sama tekniikka ja varusteet. Itse puntaroin saman asian kanssa, josko olisi vitossarjalaiseen päätynyt kolmosen sijasta, siihen jäi kyllä useampi tonni vielä väliin ainakin nelivetotarjonnana osalta ja vaikka olisikin ollut edullisempia vitosia tarjolla niin halusin kolmosen joka on uudessa F-sarjassa täysin riittävän kokoinen omiin tarkoituksiin kun tarkoitus vielä ajella 90% ajoista kehä kolmosen sisällä. F-sarja bemarilla kasvoi jokusen sentin suuntaansa E-sarjasta ja tavaratilan litrat kasvoi 450 -> 495. Painoakin on tuossa kolmosessa noin 230kg vähemmän kuin vitosessa mikä ainakin itselle on merkittävä asia ja käytännönasioista vielä niin bemarilla on tuossa kokoluokassa jo ihan kelpotilat takana aikuisillekin.

Itsellekin niin 3-sarjalaisen kuin C-sarjalaisen tilat riittäivät oikein hyvin. Pienemmissä malleissa kulutus on astetta pienempi, mikä on itselle hyvin tärkeää. Toisaalta suurempi massa tuo ajoon vakautta. No 3-sarjalaisen vakaus riittää kyllä itselle oikein hyvin.

Ainoa, mitä mietin, on laatuerot. Mun pätevyys ei riitä arvioimaan, että onko näissä suurin piirtein sama tekniikka ja varusteet. Kenties paljon samaa, mutta luullisi erojakin löytyvän. Lisäksi sisätiloissa uskoisin olevan pientä havaittavaa eroa laadussa. Esim. 316 sisätilat eivät ole tehty välttämättä ihan yhtä laadukkaista materiaaleista kuin 520.

Edelleen itsellä on autonvaihto prosessi kesken. Näillä näkymin ensi keväänä voisi vaihtaa, ja tähtäimessä on edelleen Volvo V60 D2/D3, BMW 316d ja Mersun C-sarja 200 CDI.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Esim. 316 sisätilat eivät ole tehty välttämättä ihan yhtä laadukkaista materiaaleista kuin 520.
Sinällään hyvä kysymys, mutta itse en omalla kokemuksella mitä olen malleja ihmetellyt tutuilla ja liikkeissä en löydä eroa muista kuin varustepaketeista jotka voi tuoda eroavaisuuksia myös sisätiloihin. Olen aika varma että karvalakkikolmonen ja vitonen on aikalailla samantasoisista materiaaleista kyhätty. Toki siellä sisällä muuten voi olla eri tunnelma kun on vähän enemmän tilaa ja nyt kun tiirailin pikaisesti 520 sisäkuvia niin ainakin taitaa olla monitoiminäyttö integroitu kojelautaan toisin kuin kolmosessa ja keskitila missä käsijarru on jotenkin muhkeampi korkeampi.

Itse vertailen sisäkuvia netistä ehkäpä eniten ihan nettiautosta ja sitten uusien autojen kohdalla käytän espanjan km77.comia jossa paljon kuvia ja infoa uusista malleista. Tuossa kolmosen interior kuvissa myös eri varustetasoista kuvia.
BMW 520 dA TwinPowerTurbo Autom. F10 Sedan SUOMI! Porrasperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
km77.com - Fotos BMW Serie 3 - Interior

Pääsitkö muuten jo ajelemaan liukkailla? Viimeksi taisin siihen päätyä jutellessa että omasta näkövinkkelistä se on suurin asia, vetotapa. Takavedolla liukkailla menee monesti hermot vaikka olisi mitkä nastat ja luistonestot.

_
 

Tuamas

Jäsen
Pääsitkö muuten jo ajelemaan liukkailla? Viimeksi taisin siihen päätyä jutellessa että omasta näkövinkkelistä se on suurin asia, vetotapa. Takavedolla liukkailla menee monesti hermot vaikka olisi mitkä nastat ja luistonestot.

Kolmosbemari on perinteisesti ollut ärsyttävä arkiajossa liukkaalla, tuo kannattaa tosiaan kokeilla ennen ostopäätöstä.
 

Fordél

Jäsen
Sinällään hyvä kysymys, mutta itse en omalla kokemuksella mitä olen malleja ihmetellyt tutuilla ja liikkeissä en löydä eroa muista kuin varustepaketeista jotka voi tuoda eroavaisuuksia myös sisätiloihin. Olen aika varma että karvalakkikolmonen ja vitonen on aikalailla samantasoisista materiaaleista kyhätty. Toki siellä sisällä muuten voi olla eri tunnelma kun on vähän enemmän tilaa ja nyt kun tiirailin pikaisesti 520 sisäkuvia niin ainakin taitaa olla monitoiminäyttö integroitu kojelautaan toisin kuin kolmosessa ja keskitila missä käsijarru on jotenkin muhkeampi korkeampi.

Itse vertailen sisäkuvia netistä ehkäpä eniten ihan nettiautosta ja sitten uusien autojen kohdalla käytän espanjan km77.comia jossa paljon kuvia ja infoa uusista malleista. Tuossa kolmosen interior kuvissa myös eri varustetasoista kuvia.
BMW 520 dA TwinPowerTurbo Autom. F10 Sedan SUOMI! Porrasperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
km77.com - Fotos BMW Serie 3 - Interior

Se voi olla, että laatuvaikutelmassa ei ole kovinkaan suurta eroa 3- ja 5-sarjojen tai C- ja E-sarjojen välillä. Volvossa olen pannut laatueron merkille esim. V50 ja V70 välillä, mutta näiden välissä onkin vielä yksi malli, joten ei ole sikäli vertailukelpoinen. Esim. V40 ja V60 välillä en havainnut merkittävää laatueroa sisätiloissa. Mutta asia vaan juolahti mieleen, kun 3-sarjalaisessa (F30) tuli autoon istuessa ensiksi vaikutelma muovisuudesta. Ei tullut selkeetä fiilaria, että ollaan laadukkaan auton kyydissä. Oli vähän muovista rattia, kojelaudan materiaali ei ollut laadukkaan olonen jne. Veikkaisin, että 5-sarjalaisen kohdalla materiaalit olisivat karvalakeissakin astetta laadukkaampia. No pieniä juttuja eikä juurikaan vaikuta päätöksentekoon.

Pääsitkö muuten jo ajelemaan liukkailla? Viimeksi taisin siihen päätyä jutellessa että omasta näkövinkkelistä se on suurin asia, vetotapa. Takavedolla liukkailla menee monesti hermot vaikka olisi mitkä nastat ja luistonestot.

BMW:ta kokeillessa oli tullut jo ensilumi maahan, mutta tiet eivät olleet erityisen liukkaita. Vetotapa on tosiaan yksi merkittävä ero, mutta en usko sen muodostuvan mun rauhallisella ajotavalla kynnyskysymykseksi. Täytyy kuitenkin kevättalvella testailla taas koko kolmikko uudestaan, kun on päätöstenteon aika ja katsoa, miten BMW pystyy lapasessa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä ei kolmosen (e91) talviajoissa liukkaudesta ole syntynyt harmaita hiuksia. Pitoa on ja käytös on ollut ennalta-arvattavaa. Vaimo tuolla on aiemmat pari talvea ajanut eikä ainakaan ole myöntänyt penkassa käyneensä.
Edellisen (e39) jälkeen pienellä varauksella tuohon lähti, mutta positiivisesti olen talviominaisuuksista yllättynyt. Nyt alla hakka8:t ja edelliset hakka5 rft.
Isoimmat puutteet autossa ovat kuitenkin kaksi sylinteriä ja kaksi vetävää pyörää. Rengasmelu voisi olla pienempikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta asia vaan juolahti mieleen, kun 3-sarjalaisessa (F30) tuli autoon istuessa ensiksi vaikutelma muovisuudesta
Mä veikkaan että tähän vaikuttaa eniten se kiiltävä kova muovi mitä ne on tunkenut tuonne BMW:n ohjaamoon. Ärsyttää itseänikin, mutta se muu pintamateriaali on mielestäni ihan asiallista pehmeää, nämä materiaalien erot ja kohdat missä on ohjaamossa näkyy selvästi tuosta laittamastani KM.77 -linkistä.
mutta en usko sen muodostuvan mun rauhallisella ajotavalla kynnyskysymykseksi.
Toistan itseäni. :) Mutta en todellakaan tarkoittanut tässä rälläystä takavedolla vaan ihan perusajoa missä takaveto liukkailla sutii joka liikennevaloissa muita vetotapoja enemmän/on hitaampi lähtemään sekä taisin aiemminkin täällä mainita paikoista kuten meidän loiva rinnetontti missä takavetoja on työnnelty, niin taksimersuja, naapurin lexusta kuin pakujakin, ihan jokaisella kuskilla oli rauhallinen ajotapa, ainakin aluksi ennen kuin meni herne nenään. ;)

_
 

Fordél

Jäsen
Toistan itseäni. :) Mutta en todellakaan tarkoittanut tässä rälläystä takavedolla vaan ihan perusajoa missä takaveto liukkailla sutii joka liikennevaloissa muita vetotapoja enemmän/on hitaampi lähtemään sekä taisin aiemminkin täällä mainita paikoista kuten meidän loiva rinnetontti missä takavetoja on työnnelty, niin taksimersuja, naapurin lexusta kuin pakujakin, ihan jokaisella kuskilla oli rauhallinen ajotapa, ainakin aluksi ennen kuin meni herne nenään. ;)

Ookke. Kaveri, joka ajelee 3-sarjan bemarilla, ei ole asiasta koskaan valitellut, mutta täytyy kaverilta tiedustella asiasta. Toisaalta etuna takavetoisessa on sitten se, että se ei puske samalla tavalla kuin etuvetoinen. Itse ajelin ensimmäiset vuodet ajokortin saatuani 3-sarjalaisella ja takavetoisuus ei ollut mikään ongelma. Sitten olen siirtynyt etuvetoisiin ja niihinkin olen tottunut. Varmasti ainakin osaksi tottumiskysymys vaikka aluksi asia vähän riepoisikin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
En tiedä tosiaan pitäisikö itkeä vai nauraa. Tuntuu että kaikki tässä tapauksessa on mennyt vituiksi enemmän tai vähemmän. Kaiken järjen mukaan tuo kansivika pitäisi korvata, mutta henkisesti ollaan jo varauduttu siihen että töitä ei tulla korvaamaan. Eli kevyttä lisälaskua on tulossa tästä ylimääräisestä jumpasta tulossa. Kai sekin lopulta jää meidän maksettavaksi kun korjaaja joutuu soittamaan useita puheluita moottoritoimittajan asiakaspalveluun ja lähettelemään sinne videoita ja kuvia todisteena viasta.

edit: jaahas, tässä kun eksyin lukemaan Suomi24-keskusteluja niin aika villiä on meno. Saa nähdä miten käypi meidän kohdalla.

Laita nyt muillekkin varoitukseksi mistä moottorin tilasit?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Käytettyjen autojen hinnottelu on paikoin ihmeellistä. Osaako joku selittää, miksi esim. BMW:n 3-sarjan ja 5-sarjan sekä Mersun C-sarjan ja E-sarjan hinnat ovat niin lähellä toisiaan? Toki isommalla autolla on yleensä ajaettu enemmän ja malli voi olla esim. vuoden vanhempi, mutta yllättävän lähellä hinnat ovat toisiaan. Esim. BMW:n vm. 2012 316d (ajettu 50tkm) ja vm. 2011 520 (ajettu reilut 100 tkm) hintaero saattaa olla vain noin tuhateuroa. Varustepakettien eroista ei ole tietoa ja se voi tottakai selittää osan. Joka tapauksessa jos budjetti olisi 30 000 euroa niin voi melkeimpä katsoa molempia malleja.

Ja sama näkyy myös käytetyissä A4 ja A6 Audeissa. Usein todella pieni on ero kyseisten mallien välillä. Isommat vaan tuntuvat menettävän arvonsa suhteessa nopeammin.
 

Fordél

Jäsen
Ja sama näkyy myös käytetyissä A4 ja A6 Audeissa. Usein todella pieni on ero kyseisten mallien välillä. Isommat vaan tuntuvat menettävän arvonsa suhteessa nopeammin.

Kyllä. Audit olisi ihan kilpailukykyisiä hinnoiltaan verrattuna Bemareihin, Volvoihin ja Mersuihin. Omilla kriteereillä (vähintään vm. 2012, ajettu alle 100.000, automaattiloota ja dieselkone) A4 ja A6 saa pikkasen halvemmalla vähemmän ajattejuja yksilöitä verrattuna muihin. Audi vaan ei jotenkin innosta, etenkin kun ovat olleet mukana päästöhuijaksessa. Lisäksi kulutuksessa ovat ilmeisesti Volvon tasolla eivätkä pääse esim. BMW:n lukemiin.

Edit. muokattu vähän viestiä, kun tarkistelin hintoja.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun vaatimattomien kokemusten mukaan pikkuisissa on sisämelu järkyttävä. Mutta ei ole tullut istuttua saman vuotisissa, joten kuuntelutesti ei ole aukoton ja olympia volkkari puuttuu listalta tykkänään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Tuo on totta, mitä pienempään korimalliin mennään niin laatu/mukavuuskysymyksissä nousee nimenomaan sisämelu esiin. Varsinkin jos ajaa nastoilla niin saattaa nykyisillä isohkoilla rengastuksilla muuttua häiritseväksi. Mutta tämä on täysin makuasia mikä häiritsee ja ketäkin. Kun meillä taloudessa myös fiestaa joka jurnuttaa joka rengastuksella ja motarilla huudatetaan mankan ja auton ääniä kilpaa niin on juhlaa astua bemarin F31:seen ja nauttia rauhallisemmasta menosta vaikka rengastus on kesä 18" ja talvi 17" nasta, sukkasillaan mennään silti, ainakin omasta mielestäni. Niin ja nyanssi verrattuna edelliseen E91 bemariin niin F31:seen mahtuu enemmän rengasta alle, esim tuo talvirengastus kasvoi 225/45R17 -> 225/50R17 joka varmasti vaikutti desibelin pari ääneen.

_
 

Fordél

Jäsen
^ Tuo on totta, mitä pienempään korimalliin mennään niin laatu/mukavuuskysymyksissä nousee nimenomaan sisämelu esiin. Varsinkin jos ajaa nastoilla niin saattaa nykyisillä isohkoilla rengastuksilla muuttua häiritseväksi. Mutta tämä on täysin makuasia mikä häiritsee ja ketäkin. Kun meillä taloudessa myös fiestaa joka jurnuttaa joka rengastuksella ja motarilla huudatetaan mankan ja auton ääniä kilpaa niin on juhlaa astua bemarin F31:seen ja nauttia rauhallisemmasta menosta vaikka rengastus on kesä 18" ja talvi 17" nasta, sukkasillaan mennään silti, ainakin omasta mielestäni. Niin ja nyanssi verrattuna edelliseen E91 bemariin niin F31:seen mahtuu enemmän rengasta alle, esim tuo talvirengastus kasvoi 225/45R17 -> 225/50R17 joka varmasti vaikutti desibelin pari ääneen.

Sinänsä se tuskin on makuasia, että harva varmasti tykkää kovasta sisämelusta autossa. Mutta eipä tähänkään asiaan kaikki välttämättä kiinnitä erityistä huomiota jos ei ole kokemusta hiljaisista autoista. Ja toisinpäin, kun on ajellut vuosikauden hiljaisella autolla, siirtyminen kovameluiseen autoon "avaa korvat".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Fordél
Juu, tarkoitinkin juuri makuasialla sitä viilataanko sitä viimeistä desibeliä vielä näistä bemareista pois rengastuksella taikka sen vuoksi ostamalla isompi korimalli, kaikki ei sitä vaivaa jaksa nähdä. Rengastushan on todella merkittävässä roolissa, tuossa omassakin on todella iso rengastus mutta silti ihan ok suomen teillä. Perusbemariin ja mersuihin saa 16" rengastusta missä jo paljon rengasta vanteen päällä, silloin ollaan jo sillä parhaimmalla tasolla mihin näillä suomen epätasaisilla teillä päästään.
Oon istunut yhden taxi e-sarjan mersun kyydissä missä oli 15" rengastus, en ollut ennen 15 tuumaisia uudessa e-sarjassa nähnyt ja kun nousin autosta piti oikein käydä tarkistamassa. Hauskan näköinen rengastus isoon mersuun ja kokemuksesta voin sanoa että hiljainen oli, siitä se keskustelu lähtikin kuskin kanssa.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös