Autoiluketju

  • 3 207 019
  • 18 538

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt täytyy avautua vuoden 2015 Volvo v70 D4D:stä. Olin luullut ostaneeni täydellisen auton mutta onhan se..lukuunottamatta huurun kertymisestä tuulilasiin. Ai perkele niin se vituttaa ajaa Keski-Suomesta Lappiin silmät kuivana kun perus 10-15 asteen pakkasella joutuu pitämään huurunpoistoa täysillä eikä silloinkaan kirkastu tuulilasi kunnolla. Saatana.
Yleensä tuo merkitsee vettä sisällä. Kun on noin uusi, niin eipä liene vielä puhkiruosteessa. Kokeile kumimattojen alta, että on sinne päässyt vettä kerääntymään. Jos ei, niin autossasi on vika. Joko reikä korissa tai jotain lämmityslaitteessa. Tällainen etätuomio. Huom, voi olla myös väärässä...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No tuossa voi olla perää. Ollu rapainen syksy eikä ole kunnolla tullut sisältä pestyä. Pitänee tuo kokeilla ensin. Niin eikä tietenkään täyshuurussa tuulilasi ole mutta just siitä näkökentän kohdalta hieman.
Onko ihan kunnon Suomi-auto? Ei ole yksi eikä kaksi Saksantuonti-autoa joissa tämä ongelma on... Johtuu Keski-Euroopan spekseistä, pienempi lämppärinkenno yms.

Jos Suomi-auto niin eiku liikkeeseen...
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mulla kävi Kia Ceedin kanssa niin, että tuulilasista oli jäänyt liima osittain pois ja vesi tuli tietysti sisään. Ei ihme että syksykeleillä oli ihan kunnon niagara a-pilarissa. Takuuseen meni tietty liimaamiset. Kai Volvollakin jotain vastaavaa voi käydä, vaikka premiumia pitäsikin olla.
 

Tuamas

Jäsen
Väitän että 90% varmuudella ongelma poistuu kun puhdistaa kunnon aineilla tuulilasin sisäpinnan.

Yllättävän usein ihmiset ajavat sisältä aivan umpipaskaisilla laseilla ja ihmettelevät kun aurinko häikii ja ikkunat menevät helposti huuruun.

No tuossa voi olla perää. Ollu rapainen syksy eikä ole kunnolla tullut sisältä pestyä. Pitänee tuo kokeilla ensin. Niin eikä tietenkään täyshuurussa tuulilasi ole mutta just siitä näkökentän kohdalta hieman.

Se tuossa tulee mieleen, että oletko paljain käsin pyyhkinyt näkökentästä esim. huurua, jolloin lasi jää rasvaiseksi ja huurtuu pirun helposti...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Väitän että 90% varmuudella ongelma poistuu kun puhdistaa kunnon aineilla tuulilasin sisäpinnan.
Mun veikkaus on takuuseen menevä vika. Ei tuollainen huurtuminen ole normaalia uudessa autossa, eikä kyllä johdu mistään paskaisesta tuulilasin sisäpinnasta. Jollain vanhalla rutkulla voisi ollakin.
 

Tuamas

Jäsen
Mun veikkaus on takuuseen menevä vika. Ei tuollainen huurtuminen ole normaalia uudessa autossa, eikä kyllä johdu mistään paskaisesta tuulilasin sisäpinnasta. Jollain vanhalla rutkulla voisi ollakin.

Ihan samalla tavalla se uudehkossakin autossa se tuulilasissa oleva rasva/lika&niiden keräämä kosteus aiheuttaa sen ettei lasi pysy auki normiteholla. Erityisesti tuo juuri näkökenttään jäävä huurukohta viittaa siihen, että ollaan rasvaisin käsin "putsattu" huuru pois.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Väitän että 90% varmuudella ongelma poistuu kun puhdistaa kunnon aineilla tuulilasin sisäpinnan.
Tämä kunnon aine kiinnostaa, koska tullut käytettyä useamman merkkistä lasien putsaamiseen tarkoitettua sprayta ja mikään niistä ei ole ollut hyvä. Mukana myös ns merkkituotteita. Toiminta on kuitenkin sikäli samanlaista, että kaunis valkoinen vaahto kyllä tulee, mutta oikeasti lasin putsaus kuivalla paperilla on tehokkaampaa. Joten haluan tiedustella, että mikä on toimivaa?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuli mieleen vielä sellainen seikka, että eihän uloshengitysilma mene suoraan lasiin? Minäkin saan Volvon tuulilasia huurteeseen jos vähänkin puhaltelee reilummin kohti lasia ja siihen jää helposti sellainen "semihuuruinen läikkä", hankala kuvailla kun ei ole täyttä huurua vaan ikäänkuin läpikuultavaa. Huuru jää juurikin näkökenttään, kooltaan sellainen about rantapallon kokoinen läiskä.

Tuulilasit olen pessyt ihan normaalilla ikkunanpesusprayllä, levitys rätillä ja kuivaus kumilastalla. Vaatii aika pienen lastan, että saa tarkasti kulmat ja esim. peilin ympäryksen puhtaaksi.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä kunnon aine kiinnostaa, koska tullut käytettyä useamman merkkistä lasien putsaamiseen tarkoitettua sprayta ja mikään niistä ei ole ollut hyvä. Mukana myös ns merkkituotteita. Toiminta on kuitenkin sikäli samanlaista, että kaunis valkoinen vaahto kyllä tulee, mutta oikeasti lasin putsaus kuivalla paperilla on tehokkaampaa. Joten haluan tiedustella, että mikä on toimivaa?

Siis lähinnä hain sitä, että puhdistetaan se aineella eikä käsin tai talouspaperilla.

Itse olen todennut sprayt merkistä riippumatta huonoiksi ja käyttänyt tarkoitukseen lähinnä valmiita liinoja, joista parhaita ovat olleet märkä+kuiva yhdistelmät, eli toisella ensin "märkäpuhdistus" ja kuivalla sitten kuivaus.

Jos ei tuollaisia halua käyttää, niin kunnon mikrokuituliina viimeistelyyn on oikeastaan ainevalintaa tärkeämpi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
SJos ei tuollaisia halua käyttää, niin kunnon mikrokuituliina viimeistelyyn on oikeastaan ainevalintaa tärkeämpi.
Täytyypi tyypätä valmiit liinat.

Viimeistely/ kuivaus onnistuu perinteisellä autopesuloiden kikalla eli sanomalehdellä. Ei jää nukkaa tai raitoja. Lisäksi ne voi palauttaa kierrätyslaatikkoon käytön jälkeen.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
On sellaistakin tullut vastaan, että sisäkierto on jumittunut päälle, vaikkei napissa valo palaisikaan. Ja toinen mikä sitä tekee, on juurikin kosteus väärässä paikassa. Noin uuden auton ollessa kyseessä, uskon minäkin kyseessä olevan jokin vika, mikä korjataan takuuseen. Itse pesen lasin sisäpuolelta aina lasinpesuspraylla, minkä pyyhin/hinkkaan kuivalla kangasliinalla. Siihen päälle kiillotus sanomalehden sivulla, mikä on rutattu "palloksi". Ja sprayhan saa muhia sen aikaa, ettei ihan ehdi kuivua lasiin. Vielä en ole parempaa konstia löytänyt. Pesuainetta sisältäviä kosteita liinojakin silloin tällöin käytän, mutta sprayn kanssa tulee parempi lopputulos.

E: Lisätään sen verran, että sisäkierron jumittuminen aiheuttaa kaikkien lasien huurtumista, eikä sitä saa pois oikein millään, ellei aja ikkunat reilusti raollaan. Eli se tuskin on nyt kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sekin kannattaa tietty tarkistella ettei ole esim. syksyn jäljiltä lehdet tukkineet niitä raittiin ilman sisäänottoaukkoja jotka on tuulilasin alla olevassa "kaukalossa". Sekin voi aiheuttaa lasien huurtumista jos siellä on kovin paljon kaikenlaista paskaa. Ja tuotahan ehtii jo yhden syksyn aikana kertyä sen verran helpostikin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Tuossa muistelin että se huurrevana on just siinä kohdassa mistä käsin yritin hinkata jotain loppusyksystä. Lehtiä ym.paskaa oli myös ilmanottoaukoissa. Tehdään tilannekatsaus kun ajellaan uuden vuoden jälkeen Jyväskylään. Jos vielä vittuilee niin Hämeen autoon vaan asian kanssa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko ihan kunnon Suomi-auto? Ei ole yksi eikä kaksi Saksantuonti-autoa joissa tämä ongelma on... Johtuu Keski-Euroopan spekseistä, pienempi lämppärinkenno yms..

No ei. Jengillä on joku ihme käsitys että Saksasta uitetuilla on aivan eri speksit talvivarusteissa jotka eivät kestä pohjolan talvea millään tavalla.

Monesti puuttuu penkkien lämmitys mutta jatkuvaa huurtumista lämpimällä autolla ei tuo selitä mitenkään, varsinkaan 15 asteen pakkasilla jolloin ilman kosteus on yleensä todella pieni (syy miksi esim. halkovarasto kuivuu parhaiten paukkupakkasilla). Jos auto on lämmin sisältä muuten ja tuulilasi huurtuu niin jostain tulee kosteutta sisään. Lattiamattojen tsekkaus on yleisesti ensimmäinen kohde, jos on kosteeta niin jostain ikkunan/oven karmeista yms. valuu vettä sisään.

Väitän että 90% varmuudella ongelma poistuu kun puhdistaa kunnon aineilla tuulilasin sisäpinnan.

Yllättävän usein ihmiset ajavat sisältä aivan umpipaskaisilla laseilla ja ihmettelevät kun aurinko häikii ja ikkunat menevät helposti huuruun.

Totta osittain mutta ei paskaiset ikkunatkaan selitä -15C kelissä huuruisia ikkuinoita muuten lämpimässä autossa, kosteutta tulee jostain.

Se tuossa tulee mieleen, että oletko paljain käsin pyyhkinyt näkökentästä esim. huurua, jolloin lasi jää rasvaiseksi ja huurtuu pirun helposti...

Annettujen tietojen perusteella en mitenkään usko tähän vaikka sinänsä olet oikeassa.

EDIT:
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Tuossa muistelin että se huurrevana on just siinä kohdassa mistä käsin yritin hinkata jotain loppusyksystä.

Jahas, en jaksa editoida muuten mutta jos kyse oli vain huurrevanasta niin sitten asia on täysin eri.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Niin siis vika on joko lohkolämmittimen virtajohdossa tai jossain lämmittimen/sisäpistokkeen johdotuksissa. Lohkolämmitin itsessään lienee toiminnassa? Mutta itse kysymykseen niin kyllä niitä johtoja ja johdotuksia menee hajalle yht'äkkiä. Meillä oli mennyt samalla kertaa sekä tuo virtajohto että irronnut jokin liitäntä autossa. Ei muuta kuin testaa vielä jollain naapurin yms. johdolla, onko vika siinä. Jos ei vieläkään selviä niin ei muuta kuin korjaamolle, jossa selvittävät syyn. Meillä uusi johto ja korjaus eivät maksaneet paljoa.
En saanut töissä testattua omaa johtoani. Jotenkin mystisesti parissakin tolpassa ei lähtenyt omalla johdolla toimimaan, eikä kyllä firman piuhallakaan. Tänään nyt sitten äitini johdolla testatessa se pelitti kyllä. Ostin siis Prismasta uuden piuhan ja huomenna nähdään toimiiko vieläkin. Toivottavasti oli tosiaan vain viallinen virtajohto.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No ei. Jengillä on joku ihme käsitys että Saksasta uitetuilla on aivan eri speksit talvivarusteissa jotka eivät kestä pohjolan talvea millään tavalla.

Monesti puuttuu penkkien lämmitys mutta jatkuvaa huurtumista lämpimällä autolla ei tuo selitä mitenkään, varsinkaan 15 asteen pakkasilla jolloin ilman kosteus on yleensä todella pieni (syy miksi esim. halkovarasto kuivuu parhaiten paukkupakkasilla). Jos auto on lämmin sisältä muuten ja tuulilasi huurtuu niin jostain tulee kosteutta sisään. Lattiamattojen tsekkaus on yleisesti ensimmäinen kohde, jos on kosteeta niin jostain ikkunan/oven karmeista yms. valuu vettä sisään.

Sorry nyt, mutta tää ei ollut arvaus... Monilla automerkeillä on nk. Nordic Spec jolla saa isompitehoisen lämppärin, isomman pesunestesäiliön, isomman akun jne. ja tietty nuo penkin-, peilin-, takalasin- ja tuulilasin lämmittimet. Henk. koht. löytyy kokemusta yhdestä Saksantuonti V40 Volvosta => oli ex-rouvan kotiautona yhden talven ja ongelmia oli juurikin lasien puhtaaksi saamisessa vaikka auton lämppäristä ei löytynyt ammattimiehen tutkimusten perusteellakaan mitään varsinaista vikaa. Uusien autojen kohdalla löytyy kokemusta useammastakin eri merkistä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sorry nyt, mutta tää ei ollut arvaus... Monilla automerkeillä on nk. Nordic Spec jolla saa isompitehoisen lämppärin, isomman pesunestesäiliön, isomman akun jne. ja tietty nuo penkin-, peilin-, takalasin- ja tuulilasin lämmittimet. Henk. koht. löytyy kokemusta yhdestä Saksantuonti V40 Volvosta => oli ex-rouvan kotiautona yhden talven ja ongelmia oli juurikin lasien puhtaaksi saamisessa vaikka auton lämppäristä ei löytynyt ammattimiehen tutkimusten perusteellakaan mitään varsinaista vikaa. Uusien autojen kohdalla löytyy kokemusta useammastakin eri merkistä.

Itsellä kokemusta kolmesta Saksan tuonnista, eipä ole ollut missään ongelmia talvella. Yhdestä puuttui penkinlämmittimet, takalasi ja peilit ovat lämmenneet sähköllä kaikissa. Tuulilasin lämmittimeen (jos tarkoitat sähkövastuksilla toimivaa?) en ole törmännyt vielä yhdessäkään autossa, suomi-auto tai ei.

Pointtini oli se että kyllä noilla autoilla pärjää ilman mitään nordic-pakettejakin varsin hyvin.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
...
Tuulilasin lämmittimeen (jos tarkoitat sähkövastuksilla toimivaa?) en ole törmännyt vielä yhdessäkään autossa, suomi-auto tai ei.
...

Eikös tässä Volvosta ollut kyse? Lämmitettävä tuulilasihan (siis ihan sähköllä) on Fordilla ollut jo vuosia lähes vakiovaruste ja minkä lie konsernisynergian kautta myös Volvon käytössä moinen on ollut. Muilla merkeillä vähemmän. Liekö jotain patenttijuttuja?

Ilmeisesti patentit rauenneet, tai sitten muut ovat vain keksineet laitteen hyödyt, kun nykyisestä ranskattarestanikin moinen löytyy. Ja on muuten ihan mukava varuste, kun siihen tottuu.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä kokemusta kolmesta Saksan tuonnista, eipä ole ollut missään ongelmia talvella. Yhdestä puuttui penkinlämmittimet, takalasi ja peilit ovat lämmenneet sähköllä kaikissa. Tuulilasin lämmittimeen (jos tarkoitat sähkövastuksilla toimivaa?) en ole törmännyt vielä yhdessäkään autossa, suomi-auto tai ei.

Pointtini oli se että kyllä noilla autoilla pärjää ilman mitään nordic-pakettejakin varsin hyvin.

Et ole tavannut tuulilasin lämmitystä, siis samalla periaatteella kuin takalasit. No meillä pihassa yksi Mondeo, jossa se on. Samoin oli mun edellisessä Mondeossa. Pojan Jaguar X:ssä se on ( vm 2004), naapurin Volvossa se on..... Kyllä sitä on harrastettu jo useita vuosia eri merkeillä. Hyvä varuste, mutta ongelmallinen silloin jos tulee kiveniskemä lasiin. Pakkasilla lähtee halkeama etenemään liian helposti kun käyttää lämppäriä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joten haluan tiedustella, että mikä on toimivaa?
Kai tämäkin on ainakin jossain määrin mielipidekysymys, mutta ainakin omalla kohdalla olen todennut Turtle Waxin Stay Clear Glass Sprayn oikein hyväksi ja toimivaksi tuotteeksi. Rasva- ja muutkin tahrat lähtevät lasista todella helposti irti ja lisäksi tuo jättää lasiin läpinäkyvän, kosteutta hylkivän kalvon.

Turtle Wax PERFECT FINISH hoitosarja | Turtle Wax

Kaveri tekee ammatikseen autojen siivouksia, sisäpesuja, vahauksia ja sen sellaisia. Hän oli taannoin saanut Turtle Waxin edustajalta kasan noita Perfect Finish-hoitosarjan tuotteita ja heittipä siitä pullollisen tuota puhdistussprayta minullekin. Nyt en ole hetkeen laseja sisäpuolelta pessytkään, mutta viimeksi syksyllä pestessäni ihastelin tuon aineen tehokkuutta.
 

vexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joulu meni ja kaikki rahat tuli tuhlatta ja tietenki nyt iski hirvittävä autokuume. Tai itse asiassa kuume uusiutu. Meinasin jo marraskuussa lyödä kättä päälle yhdestä baijerilaisesta herkkuautosta, mutta jäi sillon vielä bmw vanhalle omistajalle. Nyt pohdinnan jälkeen niin onhan se melkein pakko käydä pois hakemassa! Vaan pitäs siihen pieni autolaina riipasta, ei kovin suurta, mutta parikolme tonnia. Auton kun yksityiseltä meinaan ostaa, niin kovin huonoa tarjousta pankissa ehdottivat, ihan yllätyin.. Nordeassa kulutusluottoa ehdottivat, kun käytettyyn yksityiseltä ostettavaan autoon ei ihan varsinaista autolainaa saa - korko olis 3kk euribori + 8% ja viel avauskulut ja kuukausimaksut päälle (noin 200e lisäkuluja).. Vertailun vuoksi katoin myös mistä saa autolainaa netistä ja tuosta palvelusta osu silmään vain toi bigbankki jossa vähä parempi korko, muttei silti mikää loistava... Yks kaveri ehdotti että otat vaan jonku remonttiluoton tai sitte luottokortilla nostelee, mutta ne kans huonoja vaihtoehtoja. Mikä neuvoksi?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No eikö luottokortti ole just tämmösiä varten hyvä? Joustavat maksuajat, pienet kulut ja korko sama kuin kulutusluotoissa.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Nordeassa kulutusluottoa ehdottivat, kun käytettyyn yksityiseltä ostettavaan autoon ei ihan varsinaista autolainaa saa - korko olis 3kk euribori + 8% ja viel avauskulut ja kuukausimaksut päälle (noin 200e lisäkuluja)
Suosittelisin kaikenkaikkiaan pankin vaihtoa. Op;ssa autolaina nimikkeellä ja järkevillä koroilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös