Autoiluketju

  • 3 194 896
  • 18 516

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Muutama viesti ylempänä oli puhetta renkaista, josta tuli mieleeni kysäistä, että onko täällä kenelläkään kokemusta Minerva Winter Stud -nastarenkaista. Vaihdoin autoa ja talvirenkaina siinä oli kyseiset rinkulat. Gummit näyttivät lähes ajamattomilta eli pintaa oli reilusti ja nastatkin tallella, mutta alkoi kuitenkin arveluttaa kannattaneeko niillä Kiinan ihmeillä lähteä talveen lainkaan vai ajanko suosiolla marraskuussa hakemaan Hakkapeliittaa alle.

Auton edellinen omistaja oli muutoinkin ollut hieman erikoislaatuinen tapaus renkaiden suhteen, sillä talvirenkaat oli laitettu auton alkuperäisille 17" vanteille ja kesärenkaat 16". Ei ollut ainakaan estetiikka edellä valintojaan tehnyt.

Tää riippuu vähän autosta ja sen käytöstä. Mä voisin uusilla kiinakumeilla ajella pääkaupunkiseudun talven ihan hyvin, jos ei tarvitse lähteä pidemmille reissuille. Kokeilemallahan tosta selviää. Jos ei tyydytä, kumit myyntiin ja uudet merkkikumit alle. Ostajia noille kyllä löytyy, kuten ylemmissä postauksissa mainittiin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Se on vaan niin koominen yhdistelmä, kun ihmiset päivittelevät jotain autonsa jarrusatuloita yms. tehokkaammiksi ja ostavat siihen sitten ne halvimmat kumit rinnalle säästäen sen noin 200 euroa per setti.
Tätä on tullut ihmeteltyä monesti. Joskus muutama vuosi sitten harrastin suht aktiivisesti auton laittoa, tai ainakin pyörin ns. autoihmisten kanssa, ja sillon tuli huomattua monesti tuo. Ihmiset jotka puunasivat autoaan 2-3x viikossa vähintään 50 euron pesuaineilla ja puhuivat että eivät aio säästää laadussa tai rahassa auton kanssa, saattoivat sitten ajaa jollain hinnat alkaen-mallin linglongeilla. Eniten ihmetytti vanteisiin panostavat. Vanteet saattoivat maksaa tuhansia euroja, mutta niihin lyötiin sitten jotkut muutaman kympin kumit alle. Ymmärrän kyllä että matalan profiilin renkaat maksavat, ja jos siinä tuuninki-kipossa on camber-kulmaa (linkki esimerkkikuvaan), niin syöhän se ne renkaat kesässä tai max kahdessa, mutta eikö nyt silti kannattaisi panostaa rengastukseen?

Jos haluaa pihistellä renkaissa, niin itse olen ennemmin sitten katsellut käytettynä ns laaturenkaita. Keväällä tuli ostettua Bridgestonen nastarenkaat, joilla ei oltu ajettu myyjän mukaan kuin puolet viime talvesta. Torista ja Nettivaraosasta tekee välillä ihan oikeita löytöjä rengasmarkkinoilta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos haluaa pihistellä renkaissa, niin itse olen ennemmin sitten katsellut käytettynä ns laaturenkaita. Keväällä tuli ostettua Bridgestonen nastarenkaat, joilla ei oltu ajettu myyjän mukaan kuin puolet viime talvesta. Torista ja Nettivaraosasta tekee välillä ihan oikeita löytöjä rengasmarkkinoilta.

Tietysti myös valmistusajankohta vaikuttaa ja se kannattaa tsekata/kysyä kumeja ostaessa. Muutamaa vuoden vanhaa, vaikka lähes ajamatonta, on jo melkein turha ostaa. Pätee tottakai myös liikkeistä ostettaessa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tämä tuli tänään täyteen. Toivottavasti valtio myöntää lisäbudjettia kun on kerran niin hyvin toiminut.

Siis tänään tuli 3000 täyteen vai? Mistä tämä tieto? Toivottavasti ei pidä paikkansa, koska me ollaan pulassa muuten. Auto olisi nimittäin ollut menossa to tai pe romuksi.

Edit. Toivon todellakin kädet ristissä, että meidän kuitti sisältyy niihin 3000 varaukseen, vaikkei sitä olekaan lunastettu vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tänään ajelin oman vanhukseni lisäksi ihan nykyaikaiseksi luettavalla autolla. Jälleen tuli konkreettisesti havaittua, että ajomukavuuden kannalta äärimmäisen oleellinen seikka on renkaiden kunto, laatu ja tarkoituksenmukaisuus. Teoriassa selvästi parempi auto vähän kovettuneilla ja ehkä epätasaisesti kuluneillakin renkailla oli se kurjempi ajeltava.

Uudempi oli Civic. En osaa sanoa vuosimallia, mutta kuitenkin moderni peli.
Renkaille arvioisin ikää 3-4 vuotta ja lailliset, mutta sellaiset joilla itse en enää ajelisi. Auton omistaja harkitsee vakavasti auton päivittämistä ja kenties siksi on vaihtamatta.

Vanha auto on Mazda 323 vuodelta 1994. Teknisesti täysin kunnossa ja keväällä vaihdetuilla renkailla (Kumho) ajeltu noin 10tkm.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
2009 golffin takaoven lukko kiukuttelee, ei kesäkuumilla aukea, kuulee kyllä miten mekanismi naksuttelee mutta joku osa ei kuitenkaan liiku. Ei avaudu edes sisäpuolelta mutta heti kun on viileämpää, toimii kyllä.
Huoltoliike tietenkin perinteisesti ilmoitti että lukkomekanismi pitää vaihtaa a'400€ ja olisi parempi tehdä nyt kun oven vielä satunnaisesti saa auki.

Näkemyksiä, olisiko tuo selvästi ympäristön lämpötilan kanssa toistaiseksi korreloiva ongelma ratkaistavissa muutenkin vai vain alistua huoltoliikkeen ehtoihin. Kyse vieläpä rahvaan VW Directistä minne nämä kaikki vanhat luuskat on ohjattu. Kun vekottimessa kilsat ovat kuitenkin matalat niin ns. merkkihuolto virallisine leimoineen kyllä kiinnostaa vielä toistaiseksi mutta entä joku ovimekanismin vaihto, kannattaisiko sitä samantien kilpailuttaa muissa ketjuissa vai onko hinta samaa luokkaa?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Noista renkaista => kyllä nuo "kiinakumit" (tai no halvat korealaiset yms.) toimii ihan jees kuivalla kelillä lämpöisinä, mutta niiden ongelmat tulevat esiin kun on kylmää ja märkää (= aina Suomessa), materiaali kun on premium-renkaita huomattavasti "muovisempaa" = kitka kylmänä heikompaa... Toki noilla se 1,6L 316 Bimmeri menee helpommin latikaisessa!
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän kyllä että matalan profiilin renkaat maksavat, ja jos siinä tuuninki-kipossa on camber-kulmaa (linkki esimerkkikuvaan), niin syöhän se ne renkaat kesässä tai max kahdessa, mutta eikö nyt silti kannattaisi panostaa rengastukseen?
Ihan sama mitkä renkaat on alla, kun kulmat on päin peetä. Vaarallista touhua, kun ulkonäön takia uhrataan renkaan kosketuspinta-ala tiehen.

Tuollaisilla kulmilla pehmeät renkaat (lue pitävät) kuluu nopsaan ja yhtä kesää pitäisin hyvänä saavutuksena.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Siis tänään tuli 3000 täyteen vai? Mistä tämä tieto? Toivottavasti ei pidä paikkansa, koska me ollaan pulassa muuten. Auto olisi nimittäin ollut menossa to tai pe romuksi.

Edit. Toivon todellakin kädet ristissä, että meidän kuitti sisältyy niihin 3000 varaukseen, vaikkei sitä olekaan lunastettu vielä.

Varmaan luit jo virallisemmatkin infot? Ihme on jos tuohon ei saada lisää määrärahaa mutta yllätyksellisen hyvin on homma vetänyt.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olympiavolkkarini on parina viimepäivänä päästänyt käynnistyksen jälkeen kabiinin puolelle lievää sähkölaitteen taikasavun tuoksua. Ajon jälkeen olen käynyt nuuhkimassa konehuoneen puolella ja tukkoinen nokkani on tehnyt positiivisen tunnistuksen moottorin kuljettajan puoleiselta sivulta, jossa sijaitsee ainakin laturi. Varoitusvaloja ei ole vielä kojetaulussa näkynyt. Onkohan se laturin vaihto edessä vai mikä muu tuolla konehuoneessa voisi kärytä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Näkemyksiä, olisiko tuo selvästi ympäristön lämpötilan kanssa toistaiseksi korreloiva ongelma ratkaistavissa muutenkin vai vain alistua huoltoliikkeen ehtoihin. Kyse vieläpä rahvaan VW Directistä minne nämä kaikki vanhat luuskat on ohjattu. Kun vekottimessa kilsat ovat kuitenkin matalat niin ns. merkkihuolto virallisine leimoineen kyllä kiinnostaa vielä toistaiseksi mutta entä joku ovimekanismin vaihto, kannattaisiko sitä samantien kilpailuttaa muissa ketjuissa vai onko hinta samaa luokkaa?

Kysyppä joltain merkkifoorumilta. Googlettelullakin pääsee jo pitkälle. Eikä tuossa tuo huoltoliikkeen leima tällaisissa asioissa ihan hirveän paljoa mielestäni merkitse. Kunhan viet pajalle, joka vastaa tekemisistään edes hetken aikaa. Noihin voit vielä parhaassa tapauksessa itse viedä vaihdettavan osan ja maksat pajalle vain työn. Tuo vika ei kuitenkaan ole mikään turvallisuuteen tai auton liikkumiseen vaikuttava juttu. Mitään leimaa tuosta ei varmaan edes tule; kuitti tottakai.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Olympiavolkkarini on parina viimepäivänä päästänyt käynnistyksen jälkeen kabiinin puolelle lievää sähkölaitteen taikasavun tuoksua. Ajon jälkeen olen käynyt nuuhkimassa konehuoneen puolella ja tukkoinen nokkani on tehnyt positiivisen tunnistuksen moottorin kuljettajan puoleiselta sivulta, jossa sijaitsee ainakin laturi. Varoitusvaloja ei ole vielä kojetaulussa näkynyt. Onkohan se laturin vaihto edessä vai mikä muu tuolla konehuoneessa voisi kärytä?

Vaihtoehtoja useita, mutta laturi voi hyvinkin olla pikkuhiljaa tiensä päässä. positiivista ainakin se, että varoitusvalot eivät herjaa ainakaan vielä, sillä silloin saattaa olla tilanne kehkeytynyt jo pahaksi. Itselläni olympiamosse aikoinaan teki ihan samaa, mutta vain silloin tällöin, enkä sitä sen enempää tutkinut kun toimi kuitenkin ihan normaalisti. Jäähdytin siitä ainakin hukkasi nesteitä, mutta sen sai seuraava omistaja vaihtaa kun vaihdoimme autoja päikseen. Käyt ottamassa vikakoodit jossain. Puolatkin voi oireilla.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse tilasin alkukesästä renkaat testiksi netistä (rengas-online) ja hyvinhän tuo sujui. Kumit tilaukseet ja parissa päivässä tulivat Saksasta valitsemaani rengasliikkeeseen Suomessa. Rengasliike otti uusien vaihdosta vanteille ja tasapainotuksesta 60 euroa, jota en pidä ollenkaan pahana rahana. Vredesteinit tilasin, koska aikaisemmin olleet renkaat, jotka ovat kestäneet todella hyvin kilometrejä. Lisäksi ovat hiljaiset ja ns. merkkirenkaat, eikä halvimmat kiinalaiset. 330 euroa tuli yhteensä hinnaksi 205/55 R16, joka on todella edullinen hinta noille kumeille. Surkeiden renkaiden lisäksi toinen missä säästetään on vaihteistoöljyn vaihtaminen. Itse olen pyrkinyt nykyään vaihtamaan 100 000 km välein. Toiset eivät vaihda koskaan manuaalilaatikkoon, kun ei kuulemma tarvitse. No siiinähän kärsivät ja maksavat seurauksista....
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Renkaista vielä sen verran, että näissä isojen ketjuliikkeiden hinnoissakin voi olla huomattavia eroja. Tilasin viime viikolla uudet nastarenkaat Continental Ice Contact 2:set, joista ensimmäiset erät ovat vasta tulossa maahan. Uusi malli siis kyseessä. Kiertelin pk-seudulla useasta liikkeestä kysymässä tarjouksia ja yllättäen selkeästi paras tarjous tuli saman ketjun toisesta liikkeessä, jossa olin edellisellä viikolla käynyt.

Rengaskokoni (225/55 17) ei ole halvimmasta päästä ja lisäksi otin aluvanteet sekä painetunnistimet. Koko setin hinta oli yli 10% halvempi kuin ketjun toisessa liikkeessä, jonka lähelle myös muut tarjoukset sijoittuivat. Tässä liikkeessä, josta paketin tilasin, niin pystyi oikeastaan ainoana myyjän kanssa oikeasti neuvottelemaan hinnasta. Muissa toiminta oli enemmän "ota tai jätä" -tyylistä ilman pientäkään pyöristystä. Nettiliikkeitäkin tuli selattua, mutta en löytänyt vastaavaa settiä juurikaan halvemmalla. Lisäksi painetunnistimia ei joka nettifirma näytä myyvän.

Olen kyllä ennenkin saanut näistä ketjuliikkeistä merkkirenkaat ihan edulliseen hintaan, mutta on se aina vaatinut pientä kierrosta sekä ajoituksen valintaa. Pahimpaan sesonkiaikaan en osta renkaita, ellei ole pakko.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kuinka hyvät talvirenkaat vaatii etuvetoinen alle tonnin painava nelipaikkainen auto? Autossa toimitus noin kuukauden päästä, joten tulee kesärenkailla ja talvirenkaat tarttee hommata ja kuinka paljon tommosen kotteron ajettavuuteen vaikuttaa peltivanteet, jos ostaa lisäksi?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kuinka hyvät talvirenkaat vaatii etuvetoinen alle tonnin painava nelipaikkainen auto? Autossa toimitus noin kuukauden päästä, joten tulee kesärenkailla ja talvirenkaat tarttee hommata ja kuinka paljon tommosen kotteron ajettavuuteen vaikuttaa peltivanteet, jos ostaa lisäksi?

Et tule huomaamaan ajettavuudessa mitään eroa, oli alla sitten alumiini- tai peltivanteet. Nyrkkisääntönä talvirenkaista voi sanoa, että kapeampi on parempi. Tällöin renkaan "pintapaine" on isompi verrattuna leveään, mikä itsessään jo tuo lisää pitoa. Muina plussina tulee sitten vähenpi vetely urissa ja kenties pienempi melu.

E: Jos merkkivinkkejä haluat, niin onhan Nokialaiset tajuttoman pitävät talvirenkaiksi varsinkin uutena. Nokiassa vaan jännä ominaisuus, että renkaiden kuluessa pito heikkenee enemmän, suhteessa kilpailijoihin. Nokian halpamerkki Nordman on myös hemmetin hyvä. Itsellä ollut muutamat sellaiset. Pitää kuin tauti, mutta miinuksena sanottava kova rengasmelu. Continental myös hyvä talvirengas. Ja kaikki omat kokemukset on nastarenkaista.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kaikki on suhteellista. Itse kyllä talvirenkaissa olen mennyt linjalla Nokia, Continental ja Michelin. Aikanaan oli myös Kumhot mutta ei kyllä vaikuuttaneet joten paria hairahdusta lukuunottamatta nokiaan olen luottanut. Nyt autossa alla Hakkapeliitta kasi nastat monen vuoden kitkoilla ajon jälkeen.

Ajettavuuteen ei ole perusautossa mitään merkitystä onko alla pelti- vai aluvanteet.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
2009 golffin takaoven lukko kiukuttelee, ei kesäkuumilla aukea, kuulee kyllä miten mekanismi naksuttelee mutta joku osa ei kuitenkaan liiku. Ei avaudu edes sisäpuolelta mutta heti kun on viileämpää, toimii kyllä.
Huoltoliike tietenkin perinteisesti ilmoitti että lukkomekanismi pitää vaihtaa a'400€ ja olisi parempi tehdä nyt kun oven vielä satunnaisesti saa auki.

Näkemyksiä, olisiko tuo selvästi ympäristön lämpötilan kanssa toistaiseksi korreloiva ongelma ratkaistavissa muutenkin vai vain alistua huoltoliikkeen ehtoihin. Kyse vieläpä rahvaan VW Directistä minne nämä kaikki vanhat luuskat on ohjattu. Kun vekottimessa kilsat ovat kuitenkin matalat niin ns. merkkihuolto virallisine leimoineen kyllä kiinnostaa vielä toistaiseksi mutta entä joku ovimekanismin vaihto, kannattaisiko sitä samantien kilpailuttaa muissa ketjuissa vai onko hinta samaa luokkaa?
Minä olen samalla linjalla kuin @mikse , eli ei mitään järkeä vielä Directiin. Vie ennemmin johonkin nyrkkipajalle, niin luultavasti on sekä hinta halvempi että työn jälki parempi. Tämä omista kokemuksista VW Directissä. Jos on joku tuttu paja, niin kannattaa soittaa ja selittää vika siellä. Tuurilla saattaa sanoa suoraan että oven lukkolaitteessa vika ja se koko laite vaihtoon. Sitten ebay.de:stä uusi osa halvalla ja viet sen pajalle ja paja veloittaa pelkästä vaihtotyöstä. Directillä on varmasti katteet kunnossa myös pelkissä osissa.

Eikä tuota merkkihuoltoa kannata miettiä sen suuremmin. Normaaleissa huolloissa (öljynvaihdot, jakopää) vielä ehkä kannattaa sijoittaa merkkihuollon leimaan, mutta tässä tapauksessa ei mitään järkeä viedä merkkihuoltoon. Tuon rempan jälkeen voit vielä huoletta kehua autosi olevan merkkihuollettu. Sieltä huoltovihkosta ei leima-ketju katkea. Tuskinpa ne edes laittaisivat lukon korjausta vihkoon, vaikka veisit merkkihuoltoon. Eihän siellä huoltovihkossa ole oletuksena kuin nuo yleisimmät huollon toimenpiteet. Nyrkkipajalle vain ja kuitti talteen, niin minä tekisin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuinka hyvät talvirenkaat vaatii etuvetoinen alle tonnin painava nelipaikkainen auto? Autossa toimitus noin kuukauden päästä, joten tulee kesärenkailla ja talvirenkaat tarttee hommata ja kuinka paljon tommosen kotteron ajettavuuteen vaikuttaa peltivanteet, jos ostaa lisäksi?

Itsellä hyvät kokemukset Hakkapeliitan nastarenkaista, jos nyt nastoista niin viitsii sanoa. Pelkkiä renkaita ostaessa en empisi hetkeäkään, vaan valitsisin kitkat. Mutta kun auton mukana tuli... Keväällä ostetussa autossa oli kuukauden päivät alla pinnoitetut(?) ja varmasti halvat nastarenkaat. Kesärenkaiden vaihto tiputti polttoaineen kulutusta 1,2-1,5 litraa satasella. Halvat renkaat voivat tulla kalliiksi, vaikka onnettomuuksilta välttyisikin. (Hakkapeliitoilla edellisessä autossa lisäkulutus vrt. kesärenkaat oli luokkaa 0,2-0,7 / 100 km)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Itsellä hyvät kokemukset Hakkapeliitan nastarenkaista, jos nyt nastoista niin viitsii sanoa. Pelkkiä renkaita ostaessa en empisi hetkeäkään, vaan valitsisin kitkat. Mutta kun auton mukana tuli... Keväällä ostetussa autossa oli kuukauden päivät alla pinnoitetut(?) ja varmasti halvat nastarenkaat. Kesärenkaiden vaihto tiputti polttoaineen kulutusta 1,2-1,5 litraa satasella. Halvat renkaat voivat tulla kalliiksi, vaikka onnettomuuksilta välttyisikin. (Hakkapeliitoilla edellisessä autossa lisäkulutus vrt. kesärenkaat oli luokkaa 0,2-0,7 / 100 km)

Vieläkö Hakkapeliitoissa on rungon kanssa ongelmia? Itse olen muutamaankin otteeseen meinannut ostaa Hakkapeliitat, mutta ainakin nelosessa oli vielä runko ongelmia. Talvirenkaissa ei kannata säästää. Vaikka olisi uudet, niin halpisrenkaissa kumiseos voi olla sellaista, ettei pysähdy läheskään samalla tavalla, kuin vaikkapa Michelin. Kokemuksia on. Onneksi kerkesin väistää postilaatikon viimeisillä uusilla halpisnastoilla. Jäivät viimeisiksi todellakin. Michelinin nastoja ei voi, kuin suositella. Kulutus tippui kesärenkaisiinkin nähden 0.5litralla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minulla tuossa edellisessä nyt romuksi menevässä Focuksessa oli Hakkaseiskat, jotka olivat erinomaiset nastarenkaat. Nekin pitäisi jaksaa kuvailla, että saa myyntiin. Osaatteko heittää jotain arvioita siihenkin, mitä kannattaa pyytää joko irrallaan tai paketissa hyväkuntoisista Hakka7-nastoista ja 15 tuumaisista aluvanteista, vararenkaasta ja Focuksen tunkista?

Hakkapeliittaa olen miettinyt tuon pikkuisenkin alle, koska kokemus oli todella hyvä. Toisaalta jos rahaa ei menisi rengassarjaan niin paljon, niin voisi miettiä lisäksi aluvanteita, niin ei tarvitsisi käyttää rengasliikkeessä vaihdattamassa renkaita. Säästäisi siinäkin rahaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Vieläkö Hakkapeliitoissa on rungon kanssa ongelmia?

Kyllä valitettavastl ongelmia on edelleen.

Osaatteko heittää jotain arvioita siihenkin, mitä kannattaa pyytää joko irrallaan tai paketissa hyväkuntoisista Hakka7-nastoista ja 15 tuumaisista aluvanteista, vararenkaasta ja Focuksen tunkista?

Kerro vielä tarkemmin, paljonko on pintaa ja nastoja jäljellä? Käytetyistä, hyväkuntoisista nastarenkaista tuossa kokoluokassa saa ehkä 100-150€. Itse kokeilisin aluksi pyytää paria sataa. Joku hölmö saattaisi ostaakin. Vanteet ei varmaan mitkään erikoiset ole? Tuo 100-150€ pätee niihinkin. Pakettina hinta ei välttämättä ole paljoa yli kahtasataa. Mutta voihan niistä ensin kokeilla saada 300€. Jollakin auton alkuperäisellä tunkilla en näe olevan mitään myyntiarvoa. Ehkä parikymppiä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Focuksen tunkki. Sehän on se sama kapistus, josta oikein Fordin maahantuoja antoi aikanaan suosituksen, että sitä ei saa käyttää renkaidenvaihtoon kuin vain puhkeamistilanteissa. Kausivaihdot tulisi hoitaa muulla tavoin (ammattimaisissa rengasliikkeissä). Hakusanat Ford + tunkki googleen tuo tietoa lisää kiinnostuneille.

E. Sehän olikin Mondeo, mutta muistelisin kyllä ykköskopan focuksien tunkkejakin sortuneen alta.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Niin noh, kaikkien autojen mukana kulkeva tunkki (jos sellaista yleensä autossa on) on valmistajien mukaan tarkoitettu vain hätätilanne-käyttöön (sama tunkki about kaikkialla maailmassa), mutta osassa ne on tietty vähän järeämpiä kuin osassa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös