Muutama viesti ylempänä oli puhetta renkaista, josta tuli mieleeni kysäistä, että onko täällä kenelläkään kokemusta Minerva Winter Stud -nastarenkaista. Vaihdoin autoa ja talvirenkaina siinä oli kyseiset rinkulat. Gummit näyttivät lähes ajamattomilta eli pintaa oli reilusti ja nastatkin tallella, mutta alkoi kuitenkin arveluttaa kannattaneeko niillä Kiinan ihmeillä lähteä talveen lainkaan vai ajanko suosiolla marraskuussa hakemaan Hakkapeliittaa alle.
Auton edellinen omistaja oli muutoinkin ollut hieman erikoislaatuinen tapaus renkaiden suhteen, sillä talvirenkaat oli laitettu auton alkuperäisille 17" vanteille ja kesärenkaat 16". Ei ollut ainakaan estetiikka edellä valintojaan tehnyt.
Tätä on tullut ihmeteltyä monesti. Joskus muutama vuosi sitten harrastin suht aktiivisesti auton laittoa, tai ainakin pyörin ns. autoihmisten kanssa, ja sillon tuli huomattua monesti tuo. Ihmiset jotka puunasivat autoaan 2-3x viikossa vähintään 50 euron pesuaineilla ja puhuivat että eivät aio säästää laadussa tai rahassa auton kanssa, saattoivat sitten ajaa jollain hinnat alkaen-mallin linglongeilla. Eniten ihmetytti vanteisiin panostavat. Vanteet saattoivat maksaa tuhansia euroja, mutta niihin lyötiin sitten jotkut muutaman kympin kumit alle. Ymmärrän kyllä että matalan profiilin renkaat maksavat, ja jos siinä tuuninki-kipossa on camber-kulmaa (linkki esimerkkikuvaan), niin syöhän se ne renkaat kesässä tai max kahdessa, mutta eikö nyt silti kannattaisi panostaa rengastukseen?Se on vaan niin koominen yhdistelmä, kun ihmiset päivittelevät jotain autonsa jarrusatuloita yms. tehokkaammiksi ja ostavat siihen sitten ne halvimmat kumit rinnalle säästäen sen noin 200 euroa per setti.
Jos haluaa pihistellä renkaissa, niin itse olen ennemmin sitten katsellut käytettynä ns laaturenkaita. Keväällä tuli ostettua Bridgestonen nastarenkaat, joilla ei oltu ajettu myyjän mukaan kuin puolet viime talvesta. Torista ja Nettivaraosasta tekee välillä ihan oikeita löytöjä rengasmarkkinoilta.
Tämä tuli tänään täyteen. Toivottavasti valtio myöntää lisäbudjettia kun on kerran niin hyvin toiminut.
Tänään ajelin oman vanhukseni lisäksi ihan nykyaikaiseksi luettavalla autolla. Jälleen tuli konkreettisesti havaittua, että ajomukavuuden kannalta äärimmäisen oleellinen seikka on renkaiden kunto, laatu ja tarkoituksenmukaisuus. Teoriassa selvästi parempi auto vähän kovettuneilla ja ehkä epätasaisesti kuluneillakin renkailla oli se kurjempi ajeltava.
Ihan sama mitkä renkaat on alla, kun kulmat on päin peetä. Vaarallista touhua, kun ulkonäön takia uhrataan renkaan kosketuspinta-ala tiehen.Ymmärrän kyllä että matalan profiilin renkaat maksavat, ja jos siinä tuuninki-kipossa on camber-kulmaa (linkki esimerkkikuvaan), niin syöhän se ne renkaat kesässä tai max kahdessa, mutta eikö nyt silti kannattaisi panostaa rengastukseen?
Siis tänään tuli 3000 täyteen vai? Mistä tämä tieto? Toivottavasti ei pidä paikkansa, koska me ollaan pulassa muuten. Auto olisi nimittäin ollut menossa to tai pe romuksi.
Edit. Toivon todellakin kädet ristissä, että meidän kuitti sisältyy niihin 3000 varaukseen, vaikkei sitä olekaan lunastettu vielä.
Näkemyksiä, olisiko tuo selvästi ympäristön lämpötilan kanssa toistaiseksi korreloiva ongelma ratkaistavissa muutenkin vai vain alistua huoltoliikkeen ehtoihin. Kyse vieläpä rahvaan VW Directistä minne nämä kaikki vanhat luuskat on ohjattu. Kun vekottimessa kilsat ovat kuitenkin matalat niin ns. merkkihuolto virallisine leimoineen kyllä kiinnostaa vielä toistaiseksi mutta entä joku ovimekanismin vaihto, kannattaisiko sitä samantien kilpailuttaa muissa ketjuissa vai onko hinta samaa luokkaa?
Olympiavolkkarini on parina viimepäivänä päästänyt käynnistyksen jälkeen kabiinin puolelle lievää sähkölaitteen taikasavun tuoksua. Ajon jälkeen olen käynyt nuuhkimassa konehuoneen puolella ja tukkoinen nokkani on tehnyt positiivisen tunnistuksen moottorin kuljettajan puoleiselta sivulta, jossa sijaitsee ainakin laturi. Varoitusvaloja ei ole vielä kojetaulussa näkynyt. Onkohan se laturin vaihto edessä vai mikä muu tuolla konehuoneessa voisi kärytä?
Kuinka hyvät talvirenkaat vaatii etuvetoinen alle tonnin painava nelipaikkainen auto? Autossa toimitus noin kuukauden päästä, joten tulee kesärenkailla ja talvirenkaat tarttee hommata ja kuinka paljon tommosen kotteron ajettavuuteen vaikuttaa peltivanteet, jos ostaa lisäksi?
Minä olen samalla linjalla kuin @mikse , eli ei mitään järkeä vielä Directiin. Vie ennemmin johonkin nyrkkipajalle, niin luultavasti on sekä hinta halvempi että työn jälki parempi. Tämä omista kokemuksista VW Directissä. Jos on joku tuttu paja, niin kannattaa soittaa ja selittää vika siellä. Tuurilla saattaa sanoa suoraan että oven lukkolaitteessa vika ja se koko laite vaihtoon. Sitten ebay.de:stä uusi osa halvalla ja viet sen pajalle ja paja veloittaa pelkästä vaihtotyöstä. Directillä on varmasti katteet kunnossa myös pelkissä osissa.2009 golffin takaoven lukko kiukuttelee, ei kesäkuumilla aukea, kuulee kyllä miten mekanismi naksuttelee mutta joku osa ei kuitenkaan liiku. Ei avaudu edes sisäpuolelta mutta heti kun on viileämpää, toimii kyllä.
Huoltoliike tietenkin perinteisesti ilmoitti että lukkomekanismi pitää vaihtaa a'400€ ja olisi parempi tehdä nyt kun oven vielä satunnaisesti saa auki.
Näkemyksiä, olisiko tuo selvästi ympäristön lämpötilan kanssa toistaiseksi korreloiva ongelma ratkaistavissa muutenkin vai vain alistua huoltoliikkeen ehtoihin. Kyse vieläpä rahvaan VW Directistä minne nämä kaikki vanhat luuskat on ohjattu. Kun vekottimessa kilsat ovat kuitenkin matalat niin ns. merkkihuolto virallisine leimoineen kyllä kiinnostaa vielä toistaiseksi mutta entä joku ovimekanismin vaihto, kannattaisiko sitä samantien kilpailuttaa muissa ketjuissa vai onko hinta samaa luokkaa?
Kuinka hyvät talvirenkaat vaatii etuvetoinen alle tonnin painava nelipaikkainen auto? Autossa toimitus noin kuukauden päästä, joten tulee kesärenkailla ja talvirenkaat tarttee hommata ja kuinka paljon tommosen kotteron ajettavuuteen vaikuttaa peltivanteet, jos ostaa lisäksi?
Itsellä hyvät kokemukset Hakkapeliitan nastarenkaista, jos nyt nastoista niin viitsii sanoa. Pelkkiä renkaita ostaessa en empisi hetkeäkään, vaan valitsisin kitkat. Mutta kun auton mukana tuli... Keväällä ostetussa autossa oli kuukauden päivät alla pinnoitetut(?) ja varmasti halvat nastarenkaat. Kesärenkaiden vaihto tiputti polttoaineen kulutusta 1,2-1,5 litraa satasella. Halvat renkaat voivat tulla kalliiksi, vaikka onnettomuuksilta välttyisikin. (Hakkapeliitoilla edellisessä autossa lisäkulutus vrt. kesärenkaat oli luokkaa 0,2-0,7 / 100 km)
Vieläkö Hakkapeliitoissa on rungon kanssa ongelmia?
Osaatteko heittää jotain arvioita siihenkin, mitä kannattaa pyytää joko irrallaan tai paketissa hyväkuntoisista Hakka7-nastoista ja 15 tuumaisista aluvanteista, vararenkaasta ja Focuksen tunkista?