Tuon hintaluokan autoissa näin varmasti onkin. Tämähän vain kertoo siitä, että diesel säilyttää paremmin arvonsa. Jos autoa käyttää pidempään (esim. >5 vuotta), niin jälleenmyyntiarvo on myös syytä ottaa huomioon.En vertaa kahta saman ikäistä keskenään. Kilometrit merkitsevät. Keväällä ostin 100400 km ajetun auton vuosimallia 1994. Maksoi 1500 €. Hintaero halvimpaan saman verran ajettuun dieseliin olisi ollut varmasti suuri.
Tuo hcp27:n esimerkki oli sikäli ihan pätevä, että tuollaisessa 15 k€:n perheautossa, jossa kilometrejä useimmiten on jo toista sataa, niin useamman vuoden käytöllä 25-30 tkm/v ajosuoritteella diesel tulee takuulla bensaa selvästi edullisemmaksi. Sitten kun perus bensakäyttöisessä perheautossa alkaa olemaan 200 tkm:n rajapyykki ylitetty, niin arvo putoaa varmasti dieselautoa nopeammin. Vaikka autojen kunto käytännössä olisi yhtä hyvä, niin ainakin mielikuva pienemmän tilavuuden (jos downsizing) ja käytännössä isommilla kierroksilla käyvän bensakoneen kestävyydestä dieseliin verrattuna on heikompi. Tämä näkyy myös tuolla hintapyynnöissä.
Nykyiset downsizing bensaturbot kuluttavat jo varsin vähän, joten kulutusero dieseliin on kaventunut. Sanoisin että pienemmissä kokoluokissa kulutusero on jotain 1,2-1,5 l/100 km luokkaa. Isommissa perheautoissa ja tila-autoissa pari litraa. Vielä isommissa autoissa sitäkin enemmän. Omien laskelmieni mukaan b-segmentin autoilla pitää ajella yli 20 tkm vuoteen, jotta diesel olisi edullisempi. D-segmentin autoissa voi riittää 15 tkm. Arvioini perustuvat saman merkin ja mallin suunnilleen samantehoisiin bensa- ja dieselmoottoreihin. Polttoaineiden hinta toki ratkaisee ja vertailussa käytin tällä hetkellä tyypillistä 20 sentin hintaeroa litralta.