Autoiluketju

  • 3 192 572
  • 18 516

Da-Capo

Jäsen
Ei nyt suoraan tänne ehkä kuulu, mutta ei kukaan sattuisi tietämään millä saisi lukkosulan irti varaston ovesta? Oli ovi jäätynyt aika reippaasti kiinni ja yhtä reippaasti laittelin lukkosulaa,joka sitten valui pitkin ovea. Ei ihan talouspaperilla lähtenytkään, joten millähän aineella tuota uskaltaisi putsata vahingoittamatta oven maalipintaa?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Suunniteltiin kavereiden kanssa ensi kesäksi tekemistä. Aiotaan pitää kisa, jonka nimi on "Kuka eka Oslossa".

Idea on Top Gear -henkinen: Kaksi "joukkuetta" lähtee liikkeelle Helsingistä. Toinen ei saa käyttää muuta kuin autoa ja toinen saa käyttää kaikkia liikennevälineitä paitsi autoa (ja lentokonetta). Ensimmäisenä Oslossa sovittuun baariin saapunut joukkue voittaa. Olen alustavasti tarkastellut aikatauluja ja reittejä, ja lopputulos näyttää siltä, että kisasta tulee todella tasaväkinen. Aikaa kuluu molemmilta joukkueilta rapiat alle 30 tuntia, oletettavasti n. 28. Autolla kulkojoiden reitti on pääpiirteissään Helsinki - Tornio - Gävle - Oslo, josta kertyy 2095 km.

Ai että mä odotan tätä paljon!
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt rupeaa olemaan taas edessä auton vaihto. Nykyinen on Avensis 2,0 Diesel farmari vuosimallia 2012. Auto tulee normaaliin tapaan firman kautta ja lopullisesti en vielä tarkkoja malleja tulevista vaihtoehdoista tiedä, mutta luultavasti ne ovat:

- Uusi Toyota Avensis
- Audi A4
- Uusi Mondeo
- Passat DSG

Kaikki siis olisivat farmari mallia diesel moottorilla 1,6-2,0 litraisella koneella.

Onko täällä kokemuksia kyseistä merkeistä farmareina? Itseäni kiinnostaa auton ajettavuus, millaiset tilat, millaiset istuimet autoissa on? Myös muut huomiot ovat tervetulleita.

Avensiksen osalta nämä ovat hyvin tiedossa, mutta miten nuo muut merkit? Ehkä noista erityisesti tuo Audi A4 kiinnostaa eniten tällä hetkellä, kun ei ole vielä mihinkään perehtynyt.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
- Uusi Toyota Avensis
- Audi A4
- Uusi Mondeo
- Passat DSG

Itselleni tämä valinta olisi todellinen "no brainer", kun ei oikein muut autot maistu kuin "oikeat" saksalaiset ( BMW, MB, Audi ).

Avensista tullut ajettua muttei sytyttänyt millään tavalla. Samoin Passat oli melkoisen HMV ajokokemus, tosin tätä aivan uusinta koppaa en ole päässyt ajamaan. Kaikki autot ovat varmasti tänä päivänä kelposia ajettavia mutta kyllä eroja alkaa löytymään, kun paljon eri merkkejä/malleja koeajaa. Toki autojen varustelutasokin vaikuttaa siihen millainen ajokokemus on.

edit: Autoista ja niiden ajettavuuksista/varusteista/ominaisuuksista voi tapella vaikka tuomionpäivään asti, kun ihmiset arvostavat niin eri asioita mitä autonhankintaan tulee. Itse arvostan laatua, ulkonäköä, ajettavuutta, varusteita, tilavuutta sekä tehoa. Monelle riittää, että pääsee paikasta A paikkaan B, jolloin halpa japanilainen 1,6 karvalakki riittää.

edit2 : Turvallisuus myös unohtui tuosta listauksesta vaikka on mielestäni yksi tärkeimmistä.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avensiksen penkki on ainakin melkoisen paska (ei ole istuimessa kunnon sivutukia) ja kun sillä nyt joutuu sen 40000 - 50000 km vuodessa istumaan, niin sillä on minulle iso merkitys. Samoin myös ajettavuus, turvallisuus, tehoakin saa olla sen verran, että ohituksista suoriutuu nopeasti ja turvallisesti ilman kitkuttelua. Tilavuus myös, koska vapaa-ajan harrastuksissa kuin myös työtehtävissä pitää olla tilaa, jotta kalusto mahtuu helposti mukaan (tämä on ollut Avensiksessa hyvä). Varustetaso pitää olla myös kohdillaan, mutta taitaa olla nykyään jo kaikissa noissa merkeissä melko hyvällä tasolla vakiopakettikin ja siihen voi sitten pyytää tarvittavat lisävarusteet, jos niitä puuttuu.

Täytyy nyt odottaa lopulliset ehdokkaat työnantajalta ja käydä kaikkia koeajamassa, niin siitähän se sitten omalle perseelle paras malli löytyy.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Täytyy nyt odottaa lopulliset ehdokkaat työnantajalta ja käydä kaikkia koeajamassa, niin siitähän se sitten omalle perseelle paras malli löytyy.

Ehdottomasti näin ja kun koeajaa niin tekee kunnon lenkin. Ajaa maantiellä sekä taajamassa niin näkee miten kulkupeli suoriutuu ja alkaako perse puutumaan. Itselläni on pituutta senverran, että usein penkeistä loppuu reisituki heti kättelyssä kesken. Aikaisemmin Passatin penkeissä persettä kuluttaneena aina alkoi alaselkä ja jalat puutumaan jo vajaan tunnin ajon jälkeen. Nykyisessä Bmw:ssä on comfort-penkit ja on kyllä parhaat missä koskaan istunut. Säätöjä ja tukea löytyy löytyy, eikä paikat puudu useamman tunninkaan jälkeen. Pidemmät matkat on melkoisesti mukavampaa, kun voi olla rennosti ilman särkyä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Noista A4 on pienin ja DSG epäluotettavan maineessa.

Auto ei taida tulla omaksi ja kyse lienee täysin uudesta autosta, joten eipä tuo DSG mielestäni kovin iso huolenaihe ole. Toki jokainen ylimääräinen huollossaravaaminen rasittaa, vaikka ei kuluja itselle tulisikaan.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Auto ei taida tulla omaksi ja kyse lienee täysin uudesta autosta, joten eipä tuo DSG mielestäni kovin iso huolenaihe ole. Toki jokainen ylimääräinen huollossaravaaminen rasittaa, vaikka ei kuluja itselle tulisikaan.
Auto ei tosiaan ole omaksi, vaan työnantajan tarjoama työsuhdeauto. Ainoa kustannus on itselle käyttöedun verotus.

Tässä olen nyt jonkin verran noita kärryjä jo ehtinyt selailemaan paperilla ja jollain tapaa mielenkiintoinen auto on myös uusi Ford Mondeo. Avensiksen tavaratila on 543 L ja Audi A4 on 490 L eli onhan niissä jonkin verran eroa, mutta ei välttämättä kyllä liikaa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt rupeaa olemaan taas edessä auton vaihto.

Kun et hintoja maininnut, en tiedä, millä olet noihin malleihin päätynyt. Moni merkki puuttuu, mutta istuimista tuli mieleen, että oletko Volvoa katsonut? Jos istuinmukavuus merkitsee, ajamissani Volvoissa on ollut sellaiset jakkarat, että ajaa yhdellä istumalla kuusamoon, eikä tarvitse loppupäivää painia kramppien kanssa. Esim. Audi A4:n penkit ovat itselle ainakin ihan liian pienet (istuinosa liian lyhyt). Toki 170-senttinen pärjää niillä varmasti. Eivätkä nuo Volvot mainitsemillesi merkeille ainakaan ajomukavuudessa häviä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suunniteltiin kavereiden kanssa ensi kesäksi tekemistä. Aiotaan pitää kisa, jonka nimi on "Kuka eka Oslossa".

Idea on Top Gear -henkinen: Kaksi "joukkuetta" lähtee liikkeelle Helsingistä. Toinen ei saa käyttää muuta kuin autoa ja toinen saa käyttää kaikkia liikennevälineitä paitsi autoa (ja lentokonetta). Ensimmäisenä Oslossa sovittuun baariin saapunut joukkue voittaa. Olen alustavasti tarkastellut aikatauluja ja reittejä, ja lopputulos näyttää siltä, että kisasta tulee todella tasaväkinen. Aikaa kuluu molemmilta joukkueilta rapiat alle 30 tuntia, oletettavasti n. 28. Autolla kulkojoiden reitti on pääpiirteissään Helsinki - Tornio - Gävle - Oslo, josta kertyy 2095 km.

Ai että mä odotan tätä paljon!
Junalla (18.02) Helsingistä Turun satamaan ja siitä (20.55) Gracella Tukholmaan (6.30), josta junalla (08.06) Osloon olisi perillä klo 13.44*. Eli noin 20 tuntia?
*paikallista aikaa
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun et hintoja maininnut, en tiedä, millä olet noihin malleihin päätynyt. Moni merkki puuttuu, mutta istuimista tuli mieleen, että oletko Volvoa katsonut? Jos istuinmukavuus merkitsee, ajamissani Volvoissa on ollut sellaiset jakkarat, että ajaa yhdellä istumalla kuusamoon, eikä tarvitse loppupäivää painia kramppien kanssa. Esim. Audi A4:n penkit ovat itselle ainakin ihan liian pienet (istuinosa liian lyhyt). Toki 170-senttinen pärjää niillä varmasti. Eivätkä nuo Volvot mainitsemillesi merkeille ainakaan ajomukavuudessa häviä.
Sehän tässä on, kun hintatasoa ei voi suoraan sanoa. Firma liisaa nämä kärryt. Yleensä puhutaan noin 35000 € kärryistä, mutta leasing hinta koostuu myös huoltokuluista + jälleenmyyntiarvosta.
Joskus aikanaan oli muistaakseni Volvo S40 ja tykkäsin kyllä siitä autosta. Penkit todella mukavat ja hyvä auto ajaa. Nykyään Volvojen takakontit ovat jotenkin toivottoman pienet. Esimerkkinä V60 tilavuus on vain 430 litraa, kun esim. tuossa pieneksi mainitussa Audi A4:ssä on 490 litraa.
 
Viimeksi muokattu:

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
DSG:ssä on todella merkittävä ero sen suhteen, onko kyseessä 6- vai 7-vaihteinen versio.
6-vaihteinen on käsittääkseni selvästi luotettavampi.

Juuri näin. 6-vaihteinen on ainoastaan diesel koneessa. Nuo 7-loviset bensoissa ovat aivan pommeja ja niitä on alle 100tkm jo lauennut monella.

edit: Otetaan senverran takaisin, että olisiko tuota 6-vaihteista nykyään myös isommissa bensakoneissa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
DSG:ssä on todella merkittävä ero sen suhteen, onko kyseessä 6- vai 7-vaihteinen versio.
6-vaihteinen on käsittääkseni selvästi luotettavampi.

Mulla on ollut kaksi kuusilovista, varsin paljon ajanut eikä mitään ongelmaa koskaan. Sitä seiskaa on kyllä dieseleissäkin, riippuen koneesta.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Sehän tässä on, kun hintatasoa ei voi suoraan sanoa. Firma liisaa nämä kärryt. Yleensä puhutaan noin 35000 € kärryistä, mutta leasing hinta koostuu myös huoltokuluista + jälleenmyyntiarvosta.
Joskus aikanaan oli muistaakseni Volvo S40 ja tykkäsin kyllä siitä autosta. Penkit todella mukavat ja hyvä auto ajaa. Nykyään Volvojen takakontit ovat jotenkin toivottoman pienet. Esimerkkinä V60 tilavuus on vain 430 litraa, kun esim. tuossa pieneksi mainitussa Audi A4:ssä on 490 litraa.
Sain maanantaina oman Volvoni, joten minulla on nyt 3 päivän tiukka kokemus uudesta V60:sta. Olen kyllä tykännyt todella paljon. Ajettavuus erinomainen, laatuvaikutelma huippuluokkaa ja penkit on markkinoiden kärkeä. Voin suositella, sillä varauksella että tilat riittävät. Jos perheessä on yli 185cm henkilöitä, niin veikkaan, että käy pieneksi tuo V60. Käytännössä takakontin kokoero A4:n on marginaalinen, tuskin saat Audiin Volvoa enempää tavaraa mahtumaan mukaan. Extramainintana on sanottava, että Volvo on loistava talviauto. Ei tarvitse palella.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sain maanantaina oman Volvoni, joten minulla on nyt 3 päivän tiukka kokemus uudesta V60:sta. Olen kyllä tykännyt todella paljon. Ajettavuus erinomainen, laatuvaikutelma huippuluokkaa ja penkit on markkinoiden kärkeä. Voin suositella, sillä varauksella että tilat riittävät. Jos perheessä on yli 185cm henkilöitä, niin veikkaan, että käy pieneksi tuo V60. Käytännössä takakontin kokoero A4:n on marginaalinen, tuskin saat Audiin Volvoa enempää tavaraa mahtumaan mukaan. Extramainintana on sanottava, että Volvo on loistava talviauto. Ei tarvitse palella.
Kiitos tästä tiedosta. Pistin tästä autosta jo aikaisemmin tiedustelua asioista vastaavalle henkilölle.

Tuota tilaa tarvitaan lähinnä harrastuksiin, kun tulee pelattua golfia ja käytyä pohjoisessa kalassa myös. Nykyiseen Avensikseen on uponnut takakonttiin neljä bägiä tai sitten kolme isoa rinkkaa melko kivuttomasti.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Kiitos tästä tiedosta. Pistin tästä autosta jo aikaisemmin tiedustelua asioista vastaavalle henkilölle.

Tuota tilaa tarvitaan lähinnä harrastuksiin, kun tulee pelattua golfia ja käytyä pohjoisessa kalassa myös. Nykyiseen Avensikseen on uponnut takakonttiin neljä bägiä tai sitten kolme isoa rinkkaa melko kivuttomasti.

Vaikka V60:n takakontti onkin melko pieni, niin sinne mahtuu yllättävän paljon tavaraa helpon muunneltavuuden ansiosta. Takapenkkejä pytyy todella näppärästi kääntämään ilman kikkailuja. Eilen pakkailtiin melkoinen määrä huonekaluja kyytiin ja hienosti mahtui.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sehän tässä on, kun hintatasoa ei voi suoraan sanoa. Firma liisaa nämä kärryt. Yleensä puhutaan noin 35000 € kärryistä, mutta leasing hinta koostuu myös huoltokuluista + jälleenmyyntiarvosta.

Joo, meillä on talossa Leaseplanin autot ja siellä oli jälleenmyyntiarvolistauksen kärjessä BMW ja Volvo, oli joku muukin. Valinnoissa variaatioita tosiaan löytyy, jossain firmoissa työntekijälle annetaan suoraan vaan autoedun tai vapaan autoedun maksimiarvo, vaimon firmalla taas esimerkiksi pelkkä auton hankintahinta. Meillä katsotaan vapaan autoedun maksimiarvo sekä auton kuukausikohtainen kokonaiskustannus yritykselle. Lisäksi sitten nuo päästöarvot jne.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse kun hoidin prosessin alusta loppuun, tuossa kokoluokassa suhteessa myyntihintaan halvin huoltoliisari 2 vuotta sitten oli suvereenisti VW Passat. Kalleimpia BMW 3-sarjan touring ja Ford Mondeo. Volvot ja Audit sitten osuivat sinne väliin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Junalla (18.02) Helsingistä Turun satamaan ja siitä (20.55) Gracella Tukholmaan (6.30), josta junalla (08.06) Osloon olisi perillä klo 13.44*. Eli noin 20 tuntia?
*paikallista aikaa
Mietittiin tätäkin vaihtoehtoa, mutta lähtö olisi liian myöhään. Tuo nykyinen klo 15 starttaava kisa on ihan siinä rajoilla onko sekin vähän liian myöhäinen ajankohta. Kyse on siis siitä, että kahdesta autolla lähtevästä toisen on sotkettava unirytminsä ennen reissua, eli oltava väsynyt, kun lähdetään liikkeelle. Näin voi nukkua autossa ja hypätä rattiin kun toinen alkaa väsyä jne.

Mitä tulee laskemaasi matkustusaikaan, olisi pitäjänmäestä lähdettävä n. klo 17:30. Laiva olisi perillä Tukholmassa tosiaan klo 06:30 paikallista aikaa, josta vielä kerkeäisi junaan Centralille kahdeksaksi. Kahdelta Oslossa pitäisi sitten vielä etsiytyä määränpäähän, joten tuohon n. 21,5 tuntiin tulisi jotain lisää. Autollahan pysytyisi työntämään tuon matkan johonkin 22 tuntiin, mutta silloin keskinopeuden olisi oltava n. 95 km/h, eli liikennesääntöihin ja taukoihin (ja rakkoon) joutuisi lisäämään joustoa.

Ongelmaksi muodostuu lisäksi tuon junayhteyden hinta, joka on yhteen suuntaan jotain 80+ euroa. Se on liikaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mietittiin tätäkin vaihtoehtoa, mutta lähtö olisi liian myöhään.
Aa okei, minun laskelmassani kuvittelin että joukkoliikenteellä matkaavat saisivat päättää lähtöajan ja paikan Helsingissä, ja autoilijat sitten sen baarin Oslossa. Kyllähän tuosta piukan kisan saa aikaan, jos vaan vapaaehtoiset tuohon autokuntaan löytyy.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aa okei, minun laskelmassani kuvittelin että joukkoliikenteellä matkaavat saisivat päättää lähtöajan ja paikan Helsingissä, ja autoilijat sitten sen baarin Oslossa. Kyllähän tuosta piukan kisan saa aikaan, jos vaan vapaaehtoiset tuohon autokuntaan löytyy.
Vapaaehtoiset löyty ekana; mina ja frendi lähetään ajelulle. Vaikeampaa oli aluksi saada jengiä tuohon prolella liikkumiseen, mutta nyt niitäkin on lähdössä jo ainakin viisi.
 

Migelsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers & Tappara
Hjelppiä kaivattais. Ostin tässä alle viikko sitten käytetyn Audi A4 vuosimallia 2002. Autossa ei ollut lohkolämppäriä ja jakopääremppakin piti tehdä mahdollisimman nopeasti(kirjoitettu kauppakirjaan, että jakopääremppa edessä, minkä johdosta hintaa laskettu.) Laitatin letkulämppärin ja teetin jakopäärempan pari päivää kaupasta. Nyt kumminkin kun kaveri oli vaihtamassa venttiilikopan tiivisteitä, huomasi hän että nokka-akselien välisen ketjun kiristin tulisi vaihtaa(laahaimen muoviosa hajonnut). Nyt olin yhteydessä autoliikkeeseen, josta ostin auton, ja lupasivat maksaa hinnanalennuksena 400€ jos hoidatan rempan liikkeessä/tutulla. En autoista itse niin tiedä, joten mitä mieltä muut, kannattaako suostua tähän diiliin vaiko ei?
e. Kiristin ja uusi ketju kustantais alta 300 sekä työt päälle. Lisäksi yhden muoviosan kohtalo on mysteeri eikä ole löytynyt mistään.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hjelppiä kaivattais. Ostin tässä alle viikko sitten käytetyn Audi A4 vuosimallia 2002. Autossa ei ollut lohkolämppäriä ja jakopääremppakin piti tehdä mahdollisimman nopeasti(kirjoitettu kauppakirjaan, että jakopääremppa edessä, minkä johdosta hintaa laskettu.) Laitatin letkulämppärin ja teetin jakopäärempan pari päivää kaupasta. Nyt kumminkin kun kaveri oli vaihtamassa venttiilikopan tiivisteitä, huomasi hän että nokka-akselien välisen ketjun kiristin tulisi vaihtaa(laahaimen muoviosa hajonnut). Nyt olin yhteydessä autoliikkeeseen, josta ostin auton, ja lupasivat maksaa hinnanalennuksena 400€ jos hoidatan rempan liikkeessä/tutulla. En autoista itse niin tiedä, joten mitä mieltä muut, kannattaako suostua tähän diiliin vaiko ei?
e. Kiristin ja uusi ketju kustantais alta 300 sekä työt päälle. Lisäksi yhden muoviosan kohtalo on mysteeri eikä ole löytynyt mistään.

Älä osta enää 13-vuotta vanhaa Audia. Ihan vitun dorkaa avautua moisista romuista. ihan kuin noissa romuissa ei olisi mitään vikoja. Laitoit kätesi paskaan. Deal with it.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös