Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 386
  • 19 022

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kysytäänpä tyhmä kyssäri johon googletuksen perusteella joko on tai ei ole vastausta.
Vaihdatin tuossa juuri kesärenkaat alle (Pirellin joku malli, olisiko ollut P7) ja mietin sitten että mitenkä noissa renkaissa voi varmistaa pyörimissuunnan, ainakaan pikavilkaisulla ei näkynyt mitään TÄHÄN SUUNTAAN -> merkintää, outside yms. tekstiäkään ei pistänyt silmään. Jos mitään suunta/puoli-indikaatiota ei ole, silloin pyörimissuunnalla ei liene väliä?

Löytyy tosiaan monia rengasmerkkejä (varsinkin kesärenkaista) joissa pyörimissuunnalla ei ole väliä ja muistaakseni Pirelli o juuri yksi niistä. Nokiassahan puolestaan on käytännössä aina pyörimissuunta merkitty.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Löytyy tosiaan monia rengasmerkkejä (varsinkin kesärenkaista) joissa pyörimissuunnalla ei ole väliä ja muistaakseni Pirelli o juuri yksi niistä. Nokiassahan puolestaan on käytännössä aina pyörimissuunta merkitty.

Nykyrenkaissa on yleensä jompi kumpi (eli pyörimissuunta tai ulkoreuna) merkitty. Voipi olla, että poikkeuksiakin löytyy, mutta itse en ainakaan oman autoilu-uran aikana ole yhteenkään täysin miten tahansa päin asennettavaan kesärengasmalliin törmännyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nykyrenkaissa on yleensä jompi kumpi (eli pyörimissuunta tai ulkoreuna) merkitty. Voipi olla, että poikkeuksiakin löytyy, mutta itse en ainakaan oman autoilu-uran aikana ole yhteenkään täysin miten tahansa päin asennettavaan kesärengasmalliin törmännyt.

Ja Nokia NRV muistaakseni oli sellainen, että siitä oli sekä pyörimissuunta että ulkoreuna määrätty, eli oli erikseen vasen ja oikea rengasmalli. Minulla ei hahmotuskyky näissä asioissa oikein riitä, mutta joskus on tullut ihmeteltyä epäsymmetrisesti kuvioituja renkaita, kun esim ura on toisella puolella autoa renkaan ulkolaidalla ja toisella sisälaidalla. Tai sitten ne oli päin vittua asennettu. Menin sekaisin jo pelkästä ajattelun ajattelusta.
 

Veijari

Jäsen
Omakohtainen kokemukseni on, että autonvalinnassa tunne kohtaa järjen ja painotus on erilainen eri ihmisillä.

Näin juuri. Itsellä vaaka kallistui tänä keväänä vahvasti tunteen puolelle ja vaihdoin pari vuotta luotettavasti palvelleen diesel Audin pois. Tilalle tuli hieman kalliimpi, enemmän ajettu, vanhempi, enemmän kuluttava V8 bensa. Ei tuo edellinenkään mikään pappamalli ollut mutta tämä se vasta hauska peli on ajella!

Auto kulkee kuin raiteilla tiellä kuin tiellä ja moottoritien rampista pitää pääsääntöisesti jarruttaa sallittuun nopeuteen muun liikenteen sekaan liityttäessä. Vaikka manuaalivaihteinen onkin niin käytössä ovat lähinnä vaihteet 1, 3 ja 6. Niin hyvä vääntö on alhaisimmistakin kierroksista asti, ettei juuri muita vaihteita tarvitse arkiajossa käyttää.

En ole katunut ostopäätöstä hetkeäkään vaikka vaihtoa ei voinut järjellä mitenkään perustella. Kilometrejä tulee vuodessa yli 30tkm, joten bensaa menee tietysti sen verran, että bensa-aseman tädit moikkailee jo puolituttuna mutta on se ajamisen nautinto jokaisen pennin arvoista.

Auto on minulle muutakin kuin kulkuväline paikasta A paikkaan B. Se on työkalu ja hieman harrastuskin. Alkuun mietin, että mitäköhän tuli tehtyä mutta kilometrien ja kokemusten karttuessa ja autoon totuttua, pidän tästä autosta ihan saatanasti. Vaimokin on tykästynyt vaikkei ymmärräkään urheilullisen auton kaikkia ominaisuuksia ja eroja perusmalliin. Suosittelen nauttimaan autoilusta vielä ennen kuin päiviräsäset kieltää tämänkin hauskuuden.

Terveisin 298 g/km.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Renkaiden pyörimis-suunnasta.

On moniakin renkaita, millä ei ole mitään väliä pyörimis-suunnalla, tai ulkoreunalla. Monesti sen huomaa jo siitä, että kuvio on samanlainen, vaikka rengasta pyöräyttäisi 180 astetta pystyakselinsa ympäri. Silti kannattaa asia tarkistaa merkinnöistä. Monet matalampien nopeusluokkien, ja paketti-autojen renkaat ovat juurikin sellaisia. Kesärenkaat voi myös laittaa eri puolella autoa, kuin ne edelliskesänä oli (tietenkin vain, jos pyörimis-suuntaa ei ole). Nastarenkaiden suuntaa ei kannata muuttaa, nastat rupeaa irtoilemaan melko kiivaasti jos suuntaa vaihtaa. Nastarenkaat kannattaa kuitenkin laittaa eri akselille, kuin edelliskerralla.

Normaali ajossa, kuivalla kelillä, tuolla pyörimis-suunnallakaan ei ole valtavaa merkitystä. Märällä tiellä tilanne on täysin eri. Väärinpäin pyöriessä renkaan veden syrjäyttäminen on paljon huonompaa kuin oikeaan suuntaan pyöriessä, ja vesiliirto yllättää jo pienissäkin nopeuksissa.
 

Outsider

Jäsen
Suomalainen autonostamiskulttuuri heijastelee muutenkin mitäänsanomattomuudessaan suomalaista masentunutta mielenmaisemaa aivan yksi yhteen. Teen testin: käväisen ikkunan äärellä, ja katson mitä autoja näen kadulla ... VW Golf 3-koppa, Avensis, Corolla, Bora, hyundai ja Squashkai. Eli suomeksi Oksa, kivi, mikroaaltouuni, veltto kyrpä jne. Ei kertakaikkiaan mitään mielenkiintoista; ei mitään, minkä perään katsoisi toisen kerran. Ketään ei tunnu kiinnostavan ostaa itselleen samalla vaivalla autoa, josta oikeasti pitäisi. Ylipäätään ketään ei kiinnosta enää autoilu, vaan ainoastaan joku yltiönurmijärveläinen pihi tapa päästä paikasta toiseen. Jee saatana! Tylsämielisten paratiisi, jossa aina kun joku tekee jotain säväyttävää, harmaaksi muuttuneet miehet ja naiset nousevat harmaista mondeioistaan huokailemaan että miten se nyt tollee pröystäilee. Vittu mikä anteeksipyytelijöiden zombilandia.

Pitää ihan mielenkiinnosta vielä kysyä, että missä maassa asiat ovat merkittävästi toisin muusta syystä kuin A: auton hinta/autoilu on halvempaa suhteutettuna palkkatasoon/yleisiin elinkustannuksiin ja B: ilmasto ei ole sitä mitä Suomessa? Ainakin Keski-Euroopassa ajellaan ihan yhtä harmaasti kuin täälläkin, mitä nyt autokanta on reilusti uudempaa ja kalliimpaa. Jossain etelämmässä taas näkee jotain 20 vuotta vanhoja Fiat Pandojakin vähän uudempien alfojen ja rellujen jne. joukossa, mutta tuskin sellaisellakaan ajamista millään fiilisjutuilla kovin moni itselleen perustelee, kun tarjolla olisi Ferrareitakin, jos lompakko kestäisi...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ihan tiedonantona, kyyläsin renkaat (Pirellit tosiaan) tarkemmin ja löytyihän sieltä "outer"-tekstipätkä pienehköllä fontilla ja parilla eri kielellä. Ja sikäli positiivista että kaikissa renkaissa se outer oli vieläpä ulkopuolella :)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Larppa: Esimerkiksi Ruotsissa PPK-indeksi on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Helsinki on poikkeuksellisen vilkas tässä suhteessa, mutta vain Suomen sisäisessä vertailussa. Tukholmassa tuo numero on aivan eri sfääreissä. Samoin on muuten ML-indeksin ja varsinkin FK-indeksin kanssa. Ei siis tarvitse mennä Monacoon saakka.

PPK = Porscheja per kilometri
ML = Maserateja liikenteessä
FK = Ferrareita kaduilla
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Marraskuun puolivälissä tilattu Skoda Octavia VRS Veholta. Vieläkään ei ole edes tuotantoviikkoa tiedossa. Tilatessa kerrottiin, että kestää noin 3-4kk. Nyt mennyt 4kk ja vielä ei autosta mitään hajua, että koskahan mahtaisi saada. En ole vielä sopimuksen pienellä präntättyjä lukenut, mutta käsittääkseni mikäli tehtaasta johtuvasta syystä veho ei pysty toimittamaan, niin mitään hyvitystä en saa. 6 kk:n rajakin tulee todennäköisesti napsahtamaan rikki.

Alkaa siinä mielessä vituttamaan, että pitäis kohta tuohon nykyiseen autoon tehdä katsastus ja korjauskierros, jonka olin suunnitellut jättäväni seuraavalle omistajalle.
Vaihdoin syksyllä autoa ja Octavia RS oli yhtenä vaihtoehtona. Oli ollut silloin vähän aikaa vasta myynnissä ja todettiin, että mitään mahdollisuutta ei ole saada ennen vuodenvaihdetta, arveli toimitusajaksi 7 kk. Silloin taidettiin elää elokuun alkua. Auto on todella suosittu enkä yhtään ihmettele. Hinta taitaa olla useamman tonnin halvempi kuin edellinen malli ja suht tyylikäskin. En kuitenkaan itse jaksanut jäädä odottamaan vaan tilasin VW Touranin, joka oli haluamillani varusteilla samanhintainen. Lisäksi Volkkarissa oli Webasto, mitä RS:ään ei saanut. Touran tuli noin 3 kk:ssa ja on ollut erittäin hyvä auto kaikin puolin. Toki tehoja saisi olla enemmän, mutta kyllä noillakin jotenkin pärjää.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi Volkkarissa oli Webasto, mitä RS:ään ei saanut.

Kyllä itse veholta Octaviaan Webaston tilasin, joten vähän ihmettelen miksi et saanut sitä tilattua. Lisäksi vetokoukun, RS-challenge-paketin ja panoraama kattoikkunan. Omasta mielestäni todella hyvät varusteet RS:ssä muutenkin ajoneuvon hintaan verrattuna. Ulkonäkökin kohdallaan. Myös tehot ja (Diesel) polttoaineen kulutus ovat kyllä hyvässä suhteessa. Edellisen kerran, kun allekirjoittaneella on ollut 200 hv auto, niin polttoaineen kulutus oli karvan alle 10 L satasella. Nyt mennään reilusti alle 5:den litran.

Ainoa asia joka omalla kohdalla tässä vähän syö on se, että myyjä taisi pimittää todellista toimitusaikaa. Jostain Skoda keskustelupalstalta kävin lukemassa, että yksi myyjä oli tunnustanutkin, että sanoo toimitusajan väärin, koska eivät muuten saisi niitä kaupaksi.

No onneksi itsellä ei siinä mielessä ole paniikkia, että käytössä oleva VW Golf 1.9 TDI on luotettava peli sekin, vaikka 270 tkm on mittarissa. Touran oli itsellänikin joskus mielessä, mutta ulkonäkö- ja tehoasiat veivät lopulta voiton. Ei pystynyt tässä asiassa tekemään ns. järkiratkaisua. Tai en tiedä olisiko se ollut järkiratkaisu, jos hintataso on samaa luokkaa. Itse asiassa Touran on 3-4 tuhatta kalliimpi.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Larppa: Esimerkiksi Ruotsissa PPK-indeksi on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Helsinki on poikkeuksellisen vilkas tässä suhteessa, mutta vain Suomen sisäisessä vertailussa. Tukholmassa tuo numero on aivan eri sfääreissä. Samoin on muuten ML-indeksin ja varsinkin FK-indeksin kanssa. Ei siis tarvitse mennä Monacoon saakka.

PPK = Porscheja per kilometri
ML = Maserateja liikenteessä
FK = Ferrareita kaduilla

Ja tämä liittyy tavallisen tallaajan autovalintaan miten? Meinaatko, että suomalainen ostaa Skodan vain siksi, että on suomalainen, mutta ruotsissa ilmiselvä valinta olisi Maserati? Valitseeko tavallinen ruotsalainen neljän lapsen äiti sen tylsän harmaan tila-auton sijasta Ferrarin tai Porschen, koska suhtautuu elämään täysin eritavalla mitä synkkä ja masentunut suomalainen vai onko sittenkin niin, että autovalinta on suht sama kuin suomalaisella lajitoverilla?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Octaviaan ei taida saada tehtaalta webastoa mutta jälkiasennetun toki joka maksanee paritonnia? Touraniin webaston saa tehtaalta varsin edullisesti - olisko 750€?

Renkaista vielä katsoin eilen rouvan auton renkaat jotka on merkiltään bridggestone ja niissä ei ollut pyörimissuuntaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Octaviaan ei taida saada tehtaalta webastoa mutta jälkiasennetun toki joka maksanee paritonnia? Touraniin webaston saa tehtaalta varsin edullisesti - olisko 750€?

Ainakin tuossa Rakenna oma Skoda -palvelussa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin tarjolla. Muuta en tiedä. Pasuunaan oli hyvin halpa lisävaruste.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Octavia RS:n saa nyt tehdasasennuksena webaston. Ensimmäisissä uusissa malleissa oli tämä puute, joka on nyt korjattu. Ja tosiaan, autolla on noin 7kk toimitusaika tällä hetkellä!
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kyllä Octaviaan saa tehdasasennettuna webaston, reilu 900 € kustantaa lisävarusteena. Sekä bensa- että dieselmoottoriin saatavana. Viime syksynä tuli lisävarustelistalle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Octavia RS:n saa nyt tehdasasennuksena webaston. Ensimmäisissä uusissa malleissa oli tämä puute, joka on nyt korjattu. Ja tosiaan, autolla on noin 7kk toimitusaika tällä hetkellä!

Tarkistin tuosta tilauslomakkeesta, niin 750 euroa maksoi webasto.

Ai 7 KK:n toimitusaika tällä hetkellä. Itse kun myyjältä kuukausi sitten tivasin, niin 5-6 kk oli silloin. No kesäloma alkaa vasta hein'kuun lopussa. eli jos siihen mennessä saisi marraskuussa tilatun.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tarkistin tuosta tilauslomakkeesta, niin 750 euroa maksoi webasto.

Ai 7 KK:n toimitusaika tällä hetkellä. Itse kun myyjältä kuukausi sitten tivasin, niin 5-6 kk oli silloin. No kesäloma alkaa vasta hein'kuun lopussa. eli jos siihen mennessä saisi marraskuussa tilatun.

Jep, nin ainakin automyyjä minulle väitti!? Lokakuussa tulossa itselle ja ei malttais odottaa.. joku kesäkin vielä välissä ;)
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi jumpe mitä uuvatteja eilen oli liikenteessä. En tiedä onko nää jotain itsemurhakandidaatteja vai muuten vaan ihan stanan tyhmiä. Ensin tulee joku pikkurouva pösöllään kääntyvien kaistalta suoraan ja kiilaa tietysti mun eteen kun vaihdoin oikealta kaistalta toiselle. Laittaa samalla huulipunaa eikä ole ollenkaan tietoinen mitä just tapahtui. Käännytään Kehälle ja sama rouva vaihtaa vilkuttamatta kaistaa ja kiilaa taas toisen auton eteen, hyvä et Hesari ois mahtunut väliin. Myöhemmin ajan Lahden motaria vakiosäätimellä 125 vauhtia, vaihdan vasemmalle kaistalle et rekka pääsee liittymästä toiselle kaistalle. Rekka vilkuttaa ja alkaa ohjaamaan kaistalle, ykskaks meidän välistä tulee kahtasataa moottoripyörä, rekka alkaa mennä näin /\/\ ja prätkähiiri tyytyväisenä kaasuttaa horisonttiin.

Ajakaa ihmiset varovasti.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, nin ainakin automyyjä minulle väitti!? Lokakuussa tulossa itselle ja ei malttais odottaa.. joku kesäkin vielä välissä ;)

Aina kun sellanen tulee liikenteessä vastaan, niin alkaa pää kääntymään ja vituttamaan.

Odotan varmaan sitä sen puoli vuotta ja sitten se on joku maanantai-malli ja on pajalla koko takuuajan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Syksyllä pitänee ostaa kakkosautoksi joku n. 5 000 euron arvoinen pikkurutku. Ajot 100% Kehä 3 sisällä. Minkä ite hommaisit?

Bensakoneella, manuaali, varmaan aika pieni kottero, konekin saa olla ihan mitättömän kokoinen. Ja tietysti mahd. vähän ajettu.

Ajelin tuossa muutama vuosi sitten juurikin samanlaista ajoa 2004 Nissan Almeralla. Tosin oli automaatti 1.8 koneella. Minä en hankkisi kaupunkiajoon muuta kuin automaattia. Löytyi automaatti-ilmastointi jne. herkkuja. Nyt tuo kulkine on mutsilla ollut ajossa pari vuotta.

Vikojahan tuossa ei ole juuri ollenkaan ml. nyt 145000km. Kuluvat osat(pakoputki, jarrut) on pitänyt vaihtaa, mutta muuten huoleton peli. Automaattilootan öljyt vaihdettiin 125000 kohdalla.

Ruostettakaan ei ole ollut. Konepellin kiveniskemät alkoivat mätimään, joten hommasin romikselta vastaavan värisen ehjän.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos kohta se on pakko sanoa, että "muutaman tonnin ritsa" on juuri se, mikä saa mut venyttelemään kielenkantojani. Hieman ärtyneenäkin, myönnetään. Aika HMV saa olla, jos esim. tällaisella ajamisesta ei saa nautintoa. Pitääkö sen olla sadan tonnin matala urheluauto, että syy ostoon on ajonautinto? Miksi halpaa autoa ei ostettaisi miellyttävyyden perusteella? Jokaisella on olemassa yksilökohtaisia mieltymyksiä asiassa, jos toisessakin. Miksi niin moni kuitenkin päätyy johonkin nissaniin, vaikka paljon halvemmalla saisi paljon paremman auton? Halutaan auto, jossa on uutta keksipakettimuovia rahisemassa ja ennen käyttämätön paska cd-soitin?

Ehkä kyse on siitä, että ei jakseta paneutua. Tai ehkä ajatus mahdollisimman edullisesta ja mahdollisimman uudesta autosta istuu niin syvällä, että muuta ei edes ajatella.

Sanoisin kyllä, että et oikeasta ajonautinnosta tiedä paskan vertaa jos tuollaisessa säilykepurkissa sitä koet. Pelkät kaaret ja kuppipenkit kun eivät tee autoa.

Toiset kokevat nautintoa ajo-ominaisuuksista, toiset tehosta, jotkut mukavista sisätiloista ja voivatpa jotkut kieroutuneet ihmiset kokea miellyttävänä sen tasaisen kyydin ilman kilinöitä ja kolinoita etc. mutta tuo purkki ei tarjoile yhtikäs mitään näistä.

Sinällään muutenkin erikoista, että ihminen joka paasaa autoiluun liittyvistä tunteista ajelee itse vanhalla audilla, tämän pahempi HMV valinta kun on ainoastaan Passat. (Ja pahintahan on juurikin tuo, että ihmiset jotka näitä ostavat luulevat erottuvansa siitä harmaasta massasta.)

Jos taas jätetään tämä tunteesta paasaaminen sivuun ja ajatellaan järjellä. Käytössäsi on 3k€ omaa rahaa, pankista olet saanut lainaa autoa varten 15k€, eli sinulla on 18k€ auton ostoon. Perheeseesi kuuluu mies/vaimo, pari muksua ja mahdollisesti joku elukka. Toki se hienoa on jos auto nostaa isin suupielet korviin joka kerta kun kaasua polkaisee, mutta tämä ei välttämättä ole se tärkein asia autoa valitessa. Tällaisessa tilanteessa kun on pakko huomioida edullinen ylläpito, pieni kulutus, turvallisuus, rittävät tilat, käytännöllisyys ja paljon muuta. Näillä spekseillä se valinta äkkiä onkin muutaman vuoden vanha farkku VAG, tai se paljon parjattu Qashqai, vaikka isännällä kuinka tekisi mieli napata se 80-luvun Porsche.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuli tuossa suhailtua saaristosta taas kehäykkösen tuntumaan ja pari asiaa pisti silmään (huom. taannoinen rengaskeskustelu).

1. VW on näemmä ainakin vuonna 2009 päättänyt tehdä autoilusta todellista ekoajamista varsin roimalla mittarivirheellä, eroa 7-8 km/h mittariin nähden motarinopeuksissa. Kumma juttu sinänsä koska kesällä tuli ajettua 600km uudella A3:lla jossa eroa oli maksimissaan 3 km/h.
2. Mistäköhän löytyisi se poliitikko joka uskaltaisi ehdottaa ja aikaansaisi motarien nopeusrajoituksen pudotuksen 110:een, olisi ehkä suurimpia ympäristötekoja koko maassa korupuheitten sijaan.
Karkeasti arvioisin että 110-120 nostaa polttoaineenkulutusta ainakin 5% kun noissa nopeuksissa ollaan jo selvästi alueella missä ilmanvastuksella on väliä (nopeuden neliö ja tehontarpeen kuutio jne.) mutta toisinpäin taas 120->110 hidastaa matka-aikoja vain n. 9% eli sikäli ei nyt pahasti, 5 minuuttia tuntia kohti. Sen sijaan 120-100 olisi taas turhan raju tiputus kun matka-ajat pitenisivät jo havaittavasti. Parastahan koko asiassa olisi se ettei oikeastaan mitään järkeviä vasta-argumentteja oikein ole, turvallisuuskin parantuisi jonkin prosentin ja teiden kuluminenkin vähenisi, polttoaineenkulutuksen putoaminen näkyisi ihmisten lompakoissa jne. Mutta on toki selvää ettei vihreitä lukuunottamatta ehkä ole sellaista puoluetta olemassakaan joka lähtisi isommin asiaa ajamaan unohtamatta varsinaiset olkiukot (ts. rajoitusten lasku suoraan 80:iin yms. mitä nyt onkaan esitetty).
 
Viimeksi muokattu:

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Kolme kesärengasta vaihtui alle ihan heittämällä, mutta totta kai sen viimeisen kanssa tuli ongelmia. Yhdestä aluvanteiden mutterista oli kierteiden alkupää sen verran kärsineessä kunnossa, että käsipelillä sitä pyöritellessäni kierteet heittivät mutterin vinoon eikä sitä saanut kunnolla pyörimään pohjaan.

Kysynkö huomenna naapurilta paineilmavehkeitä lainaan eli saako ja/tai kannattaako tuolla tavalla pienellä väkivallalla mutterin pyöritettyä kiinni?

Pitäisi joka tapauksessa käydä rengasliikkeessä vaihtamassa kaksi tosi kulunutta gummia uusiin, joten siinä toisaalta voisi hommata uuden mutterinkin...vai joutuuko niitä ostamaan samalla koko sarjan neljä tai 16 kappaletta?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kolme kesärengasta vaihtui alle ihan heittämällä, mutta totta kai sen viimeisen kanssa tuli ongelmia. Yhdestä aluvanteiden mutterista oli kierteiden alkupää sen verran kärsineessä kunnossa, että käsipelillä sitä pyöritellessäni kierteet heittivät mutterin vinoon eikä sitä saanut kunnolla pyörimään pohjaan.

Kysynkö huomenna naapurilta paineilmavehkeitä lainaan eli saako ja/tai kannattaako tuolla tavalla pienellä väkivallalla mutterin pyöritettyä kiinni?

Pitäisi joka tapauksessa käydä rengasliikkeessä vaihtamassa kaksi tosi kulunutta gummia uusiin, joten siinä toisaalta voisi hommata uuden mutterinkin...vai joutuuko niitä ostamaan samalla koko sarjan neljä tai 16 kappaletta?

Juu ei kannata väkisin. Menee sit navastakin pinnapultin jenka paskaksi. Osta uudet mutterit, jos muutenkin asiaa rengasliikkeeseen. Ja niitä saa esim. Biltemastakin. Kymmenen mutterin paketti ei montaa euroa maksa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös