Let's think for a moment... Suomeen luotiin CO2-päästöihin perustuva autoverojärjestelmä, jotta liikenteen päästöjä saataisiin alenemaan ja nyt kun niin on käynyt ollaan asiasta rankaisemassa ja mietitään millä siitä lypsylehmästä saataisiin vielä ne pihvit kaluttua? Paradox, sano!
Uusi systeemi => aloituskustannus 130m€ ja siitä sama summa (and then some) vuosittain tuon systeemin ylläpitoon sekä about 100€ + asennuskulut/auto tuon kalikan toimintakuntoon saattamiseksi. Nuo summat pitäisi siis kerätä aina, jotta päästäisiin edes tasolle "break even" ja tuon jälkeen alettaisiin vasta kerätä autoverotuottoja.
Meillähän on jo toiminnassa oleva ja täysin toimiva ajoneuvoveroa (sitä ns. vuosittaista käyttömaksua) keräävä infra, joten miksi HELEWETISSÄ emme hienosäädä sitä systeemiä keräämään tuota saamatta jäävää autoveroa? Jokainen maksaisi edelleen tuon ajoneuvoveron/käyttömaksun ja siihen päälle pätkäistäisiin CO2-päästöihin perustuva lisäosuus => autoalan toimijoiden mukaan puuttuvan verokertymän kattamiseksi riittäisi n. 300-500€/vuosi/auto ja systeemiä olisi tarvittaessa äärettömän helppo tuunata perinteisten- ja sähköautojen kyseessä ollen. Käytettyjen autojen kaupassa syntyisi joksikin aikaa ns. kaksoismarkkina jossa vanhempi auto olisi suhteellisesti kalliimpi, mutta vuosimaksut halvemmat ja uudempi halvempi, mutta kalliimmilla vuosimaksuilla. Easy like tennis...
Hyvät Jatkoaikalaiset; autoalalla menee ihan shaatanan huonosti jo ties kuinka monetta vuotta putkeen. Kun rakennusala oli muutama vuosi sitten vaikeuksissa ja suomalaisia rakennusalan ammattilaisia laitettiin pellolle sai maamme silloinen hallitus alta aikayksikön aikaan tämän ns. remonttituki-paketin, jolla taloyhtiöitä kannustettiin ja tuettiin tekemään kunnostuksia asappina. Noh, todella moni yhtiö tuohon lähtikin ja esim. meidän taloyhtiöömme tehtiin kattoremonttia yms. Se oli kuulkaas kiva kuunnella kun virolaiset työmiehet hassusti puhuen juttelivat toisilleen ja kiipeilivät telineillä samaan aikaan kun ne suomalaiset rakennusalan ammattilaiset keskittyivät edelleen siellä pellolla olemiseen... Autoliikkeistä
parhaat ovat tehneet viime vuosina n. 2% käyttökatteen (Operating Profit), huonoimmat raskaasti miinusta. Autoalan pitäisi panostaa IT-puoleen, mutta viime vuodet on keskitytty enemmänkin tuohon YT-puoleen. 90-luvun lama vei uusien autojen myynnin puolelta pienet perheyritykset ja nyt keskisuuret joutuvat hädissään laittamaan liiketoimintansa myyntiin tai lapun luukulle. Tästä kaikesta saamme lämpimästi kiittää Suomen valtiota joka paskat välittää alasta ja alalla työskentelevästä, n. 30'000:sta ihmisestä! Tuohon päälle on luonnollisesti lisättävä alan tukifunktioissa duuniaan tekevät ihmiset (logistiikka, lisävarustetukkurit, rengasala jne.), joten kyse on varsin merkittävästä työllistäjästä a.k.a. tuloveroja synnyttävästä toimialasta.
En tiedä mitä tuon tuutin päässä aikanaan nähdään, mutta (Urpilais-Juttaa lainatakseni) "aivan ensiksi" meidän pitää päästä eroon tuosta vihervasurista joka tällä hetkellä istuu Liikenneministeriössä eikä ymmärrä omasta työstään yhtään sen enempää kuin lehmä hopealusikasta! Yrittääköhän Ollila nyt luoda jotain "uutta Nokiaa" noiden GSP-laitteiden valmistuksen ja softien ympärille? Vaikea voi olla tehdä globaalia menestystarinaa sisämarkkinoilla...
Päätän täältä tähän => Helsinki, Porilaisten Marssi (
Klamydia - Veroparatiisi - YouTube)
linkki vie tilanteeseen sopivaan Youtube-musiikkivideoon