Autoiluketju

  • 3 191 391
  • 18 516

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tarkoituksena mahdollisesti ensi vuonna vaihtaa nelivetoiseen ja mietityttää kannattaako Bemari tai Audi käytettynä, kun samaan rahaan saa uuden nelivetoisen Mazda CX-5:n tai Skodan. Muita hyviä ideoita ranskalaisia lukuun ottamatta? Vaatimuksina neliveto, automaatti, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja diesel.

EDIT: Vaimolle ei käy CRV ja minulle ei Qashqai.

Ford Kuga? Nykyinen on jo riittävän kokoinen, hintaa karvan yli 40 000€. Oletan että Audi Q3 on liian pieni? CRV olisin voinut lämpimästi suositella, mutta sillä varauksella että Audin ja BMW:n ajo-ominaisuuksiin ei kyllä päästä. Meillä se on vaimon autona ja hän on ollu hemmetin tyytyväinen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ford Kuga? Nykyinen on jo riittävän kokoinen, hintaa karvan yli 40 000€. Oletan että Audi Q3 on liian pieni? CRV olisin voinut lämpimästi suositella, mutta sillä varauksella että Audin ja BMW:n ajo-ominaisuuksiin ei kyllä päästä. Meillä se on vaimon autona ja hän on ollu hemmetin tyytyväinen.

Kugaa olen kyllä myös katsellut, samoin Kia Sportagea. Kiaan saisi sitten jo ihan oikeasti varusteita samaan rahaan. Kuinkas Kugaan mahtuu keskikokoinen koira?
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Sama juttu, 73 tkm ajettu 320iA pätkähti hieman yli 4 vuotta vanhana pihaan ja hintaa en pahana pitänyt. Toki sillä rahalla olisi uudenkin saanut, esimerkiksi Seatin taikka Dacian. Mutta toistaiseksi vain positiivisia kokemuksia, vaikka pari pyttyä puuttuukin nokalta. Parkki ja lähivalo palaneet ja 20 tkm pian ajanut.

Tarkoituksena mahdollisesti ensi vuonna vaihtaa nelivetoiseen ja mietityttää kannattaako Bemari tai Audi käytettynä, kun samaan rahaan saa uuden nelivetoisen Mazda CX-5:n tai Skodan. Muita hyviä ideoita ranskalaisia lukuun ottamatta? Vaatimuksina neliveto, automaatti, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi ja diesel.

EDIT: Vaimolle ei käy CRV ja minulle ei Qashqai.

Mielestäni tähän ei ole kuin yksi vastaus: Subaru (Forester). Jatkuva neliveto on huippuominaisuus ja ajettavuus on tosi hyvä. CRV:ssä yms. ei ole jatkuvaa nelivetoa ja runsaassa lumessa sen kyllä huomaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni tähän ei ole kuin yksi vastaus: Subaru (Forester). Jatkuva neliveto on huippuominaisuus ja ajettavuus on tosi hyvä. CRV:ssä yms. ei ole jatkuvaa nelivetoa ja runsaassa lumessa sen kyllä huomaa.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia Foresterista muuten kuin parilta lyhyeltä ajolenkiltä, mutta kuulemma nuo Subarut on pirun kalliita ylläpitää. Huoltohinnat ja varaosien hinnat on vissiinkin aika selvästi kalliimpia kuin monilla muilla, ja tuntui olevan ainakin tuossa kyseisessä yksilössä aika paljon vikojakin.

Ajettavuudeltaan kyllä mainio peli ja menee paksussa pöperölumessakin aika kivasti, mutta pistin merkille ajaessani sisustuksen muoviosien heikon laadun. Kauhea nitinä ja natina lähes uudessa autossa ja muutenkin nuo muoviosat näytti siltä kuin olisivat olleet jostakin Dacian ylijäämävarastosta.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko noi huoltoasemien konepesut oikeesti pahaksi autolle ja auton maalipinnalle? Vai uskaltaako sellaiseen mennä? Ei millään houkuttelis itse tuolla kylmässä pestä ja vahailla autoa ja tuo vaikuttaa helpolta ja nopealta (JA HALVALTA) ratkaisulta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Onko noi huoltoasemien konepesut oikeesti pahaksi autolle ja auton maalipinnalle? Vai uskaltaako sellaiseen mennä? Ei millään houkuttelis itse tuolla kylmässä pestä ja vahailla autoa ja tuo vaikuttaa helpolta ja nopealta (JA HALVALTA) ratkaisulta.
Kannattaa ottaa ainakin esipesulla oleva pesu. Joissakin paikoissa voit itsekkin painepesurilla virutella ensin auton. Saa isoimman ravan pois ennenkuin laittaa harjapesuun.

Ja uusimmissa pesuhalleissa se harjakaan ei ole ihan harjaa vaan semmoista pehmeämpää materiaalia. Eli ei kannata mennä ehkä ihan vanhimpaan huoltoaseman pesuriin.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannattaa ottaa ainakin esipesulla oleva pesu. Joissakin paikoissa voit itsekkin painepesurilla virutella ensin auton. Saa isoimman ravan pois ennenkuin laittaa harjapesuun.

Ja uusimmissa pesuhalleissa se harjakaan ei ole ihan harjaa vaan semmoista pehmeämpää materiaalia. Eli ei kannata mennä ehkä ihan vanhimpaan huoltoaseman pesuriin.

Löysinpä tälläisen: Harjaton pesu ja vahaus | Neste Oil Manhattan

Harjaton pesu vahauksella siis, voikohan tuosta mitään hallaa maalipinnalle olla?
 

Outsider

Jäsen
Ei kai kukaan oikeasti aja autoaan mihinkään harjapesuihin? Varma tapa saada maalipinta naarmutettua, mutta eihän se tietysti ole kaikille niin justiinsa. Omat autot pestään aina painepesurilla/käsin, mutta jos se ei ole mahdollista, niin kai niitä painepesu-koneitakin on joillain huoltoasemilla(?). Näillä keleillä auto ei tietysti montaa päivää pysy puhtaana muutenkaan, mutta kunnon vaha pohjalla helpottaa ylläpitoa kovasti.

Edit:^Nesteen pesun ei luulisi saavan mitään tuhoa aikaan, mutta siltä vahaukselta en lähtisi ihmeitä odottamaan. Ovien ja luukkujen väleistä ei luonnollisesti mitkään koneet pese, niin ne on hyvä muistaa pitää itse puhtaana.
 
Suosikkijoukkue
SJ
En itsekään koskaan käytä autoani missään konepesussa, vaan pesen/pesetän sen aina käsin. Varsinkin jos autossa on kestopinnoite, niin konepesua ei ymmärtääkseni edes suositella näihin. Käsipesu tekee muutenkin parempaa jälkeä, ei jätä likaraitoja ym. jämiä autoon.
Mutta jokainen pesee autonsa tietysti siten kuten haluaa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nuo uudemmat pehmoharjakoneet eivät kyllä mun mielestä naarmuta auton maalipintaa. Olen niitä kymmeniä kertoja käyttänyt, enkä ole mitään niistä aiheutuneita naarmuja huomannut. Larpan käsitys taitaa olla 80-luvun siimaharjakoneista. Ne saattoivat naarmuja tehdäkin. Eihän niitä enää juuri missään näe.
Harjaton pesu sopii mielestäni vain pölyjen pesuun. Näillä keleillä auto tuppaa olemaan niin kurainen, ettei harjaton pesu riitä mihinkään.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Nuo uudemmat pehmoharjakoneet eivät kyllä mun mielestä naarmuta auton maalipintaa. Olen niitä kymmeniä kertoja käyttänyt, enkä ole mitään niistä aiheutuneita naarmuja huomannut. Larpan käsitys taitaa olla 80-luvun siimaharjakoneista. Ne saattoivat naarmuja tehdäkin. Eihän niitä enää juuri missään näe.
Harjaton pesu sopii mielestäni vain pölyjen pesuun. Näillä keleillä auto tuppaa olemaan niin kurainen, ettei harjaton pesu riitä mihinkään.

Katsopa joskus auringonpaisteessa vaikkapa auton kylkiä. Jos kyljet ei ole täynnä pieniä naarmuja ja kaikenlaisia pyörrejälkiä, niin ihmettelen suuresti. Ei niistä koneista mitään pohjamaaliin asti meneviä naarmuja tulekaan, mutta itse en kyllä käyttäisi harjapesua kuin äärimmäisen pakon edessä.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Ei ole omakohtaisia kokemuksia Foresterista muuten kuin parilta lyhyeltä ajolenkiltä, mutta kuulemma nuo Subarut on pirun kalliita ylläpitää. Huoltohinnat ja varaosien hinnat on vissiinkin aika selvästi kalliimpia kuin monilla muilla, ja tuntui olevan ainakin tuossa kyseisessä yksilössä aika paljon vikojakin.

Ajettavuudeltaan kyllä mainio peli ja menee paksussa pöperölumessakin aika kivasti, mutta pistin merkille ajaessani sisustuksen muoviosien heikon laadun. Kauhea nitinä ja natina lähes uudessa autossa ja muutenkin nuo muoviosat näytti siltä kuin olisivat olleet jostakin Dacian ylijäämävarastosta.

No huollot ovat eivät ole mitään halpoja. Vikoja en omassani ole huomannut, paitsi alapallonivel on jouduttu vaihtamaan väljyyden takia. Katsastustilastoissa Subarut ovat yleensä pärjänneet hyvin. Itselläni ollut vuoden 2006 Forester elokuun 2011 alusta ja mitään suurempaa ei ole ollut. Jakohihnan vaihto tulee seuraavassa huollossa. Bensaa tuo vie kohtuullisen paljon, mutta uusimman mallin kulutukset ovat laskussa vanhoihin verrattuna. Natisee kyllä, mutta selvästi vähemmän kuin edellinen autoni vuoden 1999 Primera.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos kyljet ei ole täynnä pieniä naarmuja ja kaikenlaisia pyörrejälkiä, niin ihmettelen suuresti.
Ja nämä "pyörrejäljet" ovat peräisin harjapesukoneesta? Just.

Kolmen mustan auton ja useiden pehmoharjapesujen kokemuksella olen samoilla linjoilla Japen kanssa. Käyttämäni pehmoharjapesuohjelma sisältää esipesun painepesuna.

En uskaltasi lähteä kurakeleillä hinkkaamaan sienellä auton kylkiä puhtaaksi, mutta jokainen taplaa tyylillään.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Nuo uudemmat pehmoharjakoneet eivät kyllä mun mielestä naarmuta auton maalipintaa. Olen niitä kymmeniä kertoja käyttänyt, enkä ole mitään niistä aiheutuneita naarmuja huomannut.
Tähän erittäin vahva sama!

Ostin oman autoni uutena vajaat kolme vuotta sitten, ja sen jälkeen se on varmasti käynyt ainakin 20 kertaa ns. pehmoharjapesun läpi. Mitään jälkiä siitä ei kyllä maalipinnassa näy, tämän totesi - hieman ihmetellen kylläkin - hiljattain jopa eräs alan ammattilainen. Sama kaveri tosin epäili, että autooni aikoinaan tehdyllä Finikorin Brilliant-kestovahakäsittelyllä saattaa olla ratkaiseva osuus asiaan. Toisin sanoen siis ilman laadukasta kestovahausta jälkiä olisi kuulemma voinut syntyä huoltoasemien harjapesuista.

Itse en osaa tähän sanoa juuta enkä jaata tämän enempää, mutta oman kokemukseni perusteella ei ole mitään kovin suurta syytä vältellä näitä harjapesuja - kunhan siis totta kai käy paikoissa, missä kone on uusi ja muutenkin kunnollinen.

Totta kai auton käsinpesu olisi varmasti parempi vaihtoehto, mutta esimerkiksi omassa kotikaupungissani tällaista palvelua ei tietääkseni oikein ole tarjolla kohtuuhintaan. Muualla liikkuessani olen toki näitä palveluita hyödyntänyt tarvittaessa. Esimerkiksi viime keväänä Slovenian Mariborissa autoni kuunattiin oikein kunnolla ja huolella puhtaaksi vaivaisen 9 euron hintaan, mutta valitettavasti työn hinta Suomessa on vähän toista luokkaa. Eli automaattipesu on vähintäänkin kohtuullinen vaihtoehto - varsinkin, jos asuu kerrostalossa, eikä ole kiinnostunut mistään Ti-hallisysteemeistä.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Semmoinen homma, joka vielä allekirjoittanutta kannusti uuden auton ostoon on yksinkertaisesti ruoste ja sitä vastaan tappelemiseen kyllästyminen. Tosiaan ajellut sellaisilla autoilla, että ostanut reilu 100 000 ajettuja ja etsinyt vielä hyväkuntoisia sellaisia ja tarkistanut autojen taustat. Tarkoituksena aina ollut näitä autoja sitten pitää hyvin ja huoltaa. Kun se auto sitten tulee siihen 8-10 vuoden ikään, niin vaikka se tekniikaltaan ja yleisestikin pelleiltään olisi kuinka hienossa kunnossa, niin lokasuojien kaaret allekirjoittaneen autoista ruostuu. Esim. tuosta meidän VW Golf Variantista ei takakaaret ruostu, kun ne ovat suorat, mutta etukaarissa on sellainen taitos, joka muodostaa hyllyn ja kaikki paska jää sinne ja niiden muovisuojien väliin. Lisäksi siihen sitten tulee kiveniskuja ajan saatossa, jotka edelleen pahentavat tilannetta. Käytin vuosi sitten Golfin etukaaret maalaamossa ja ne hiekkapuhallettiin ja putsattiin yms. ja yksi vitun talvi ja taas lähdössä. Tästä seuraa kysymys, että onko kukaan kuullut, että ruostumaan alkaneet kaaret olisi kunnostettu onnistuneesti? Ja jos on niin minkälaisella käsittelyllä. Itse miettinyt sitä, että hiekkapuhalluksen jälkeen ei edes niitä kaaren sisäosia, eli piiloon jääviä osia, yrittäisikään maalata, vaan vetäisi ne kotelonsuoja-aineilla. Nämähän ovat myös päällemaalattavissa. Kestäisikö paremmin?

Tietysti tässä se ennaltaehkäisy olisi kaikkein paras ratkaisu, eli ennen kun mitään ruostetta sinne muodostuu,niin putsaisi ja suojaisi, mutta nämä on taas näitä. Tietysti jos tuo uusi RS Octavia tulee huomenna tilattua, niin eipä ruostemurheitä pitäisi hetkeen olla. Tuo Golf variant tosin jäänee vaimolle kauppakassiksi, niin ei nyt haluaisi, että se ihan puhkeaisi kukkaansa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kugaa olen kyllä myös katsellut, samoin Kia Sportagea. Kiaan saisi sitten jo ihan oikeasti varusteita samaan rahaan. Kuinkas Kugaan mahtuu keskikokoinen koira?

Mahtuu hyvin. Kaverilla on uusi Kuga. Takapenkin tilat on Golf/Focus luokkaa mutta takaluukku on melko kookas. Ja pirun hyvä ajaa!
 

scholl

Jäsen
Onkohan toimittajilla kanttia valita sähköauto vuoden autoksi Euroopassa 2014. Ehdokkaat Ilta-Sanomien sivuilla. Itse olen sitä mieltä, että nyt pitäisi niin tehdä ja valita joko BMW i3 tai Tesla Model S. Molemmat tietyllä tavalla merkityksellisiä uutuuksia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jahas, näyttäisi siltä että tuossa kansanautossani on päin helvettiä asennettu lohkolämppärin pistoke. Ilmeisesti sen voi asentaa kahdella tapaa, siten että se tyhjentyy itsestään vedestä ja siten ettei se tyhjenny ja nyt siis on valittu jälkimmäinen tapa. Ko. varuste on asennettu aikanaan merkkiliikkeessä l. ihan volkkaricentterissä, joten jos soitan huomenna vihaisen puhelun ko. puljuun ovatko velvoitettuja korjaamaan tuon kun käytännössä siis myönsivät itse että kyse on asennusvirheestä, josta toki on nyt 4v aikaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Onkohan toimittajilla kanttia valita sähköauto vuoden autoksi Euroopassa 2014. Ehdokkaat Ilta-Sanomien sivuilla. Itse olen sitä mieltä, että nyt pitäisi niin tehdä ja valita joko BMW i3 tai Tesla Model S. Molemmat tietyllä tavalla merkityksellisiä uutuuksia.

Vaikka Teslan malli onkin ihan eri hintaluokassa kuin Bemarin sähkömalli, toivoisin sen saavan Vuoden auto-nimityksen ihan vaan sen takia, että se toisi jotain uutta tähän kilpailuun.
Noista listassa mainituista autoista täytyy myös mainita Jaguarin F-Type sekä Range Rover Sport, jotka kelpuuttaisin tältä istumalta omaan autotalliini. Brittiläistähän noissa on vaan nimi ja valmistusmaa, mutta silti ne ovat niin pirun näyttäviä ilmestyksiä.

Seat Leonin ja Kia Carensin olen noista ehdokkaista ainoastaan ajanut. Carens oli ihan ok auto, mutta bensa maistui sille aika hanakkaasti. Tilava auto, muttei niin hyvä kuin edeltäjänsä.
Leon on tässä uusimmassa sukupolvessaan reilusti edellistä sukupolveaan rumempi. Jotain audimaisia piirteitähän tähän uuteen Leoniin on haettu, mutta minusta se oli vaan turhaa. Miksi mennä muuttamaan persoonnalista ja näyttävää Seatin muotokieltä johonkin Audiin?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Vaikka Teslan malli onkin ihan eri hintaluokassa kuin Bemarin sähkömalli, toivoisin sen saavan Vuoden auto-nimityksen ihan vaan sen takia, että se toisi jotain uutta tähän kilpailuun.

Ei ehkä riitä vielä voittoon, mutta mun käsityksen mukaan finaaliin valitaan seitsemän autoa, joten siihen sakkiin jommallakummalla sähköautoilla on saumaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onkohan toimittajilla kanttia valita sähköauto vuoden autoksi Euroopassa 2014. Ehdokkaat Ilta-Sanomien sivuilla. .

Vuoden auto euroopassa tämän ainaisen päästöhossotyksen aikana on todennäköisesti sähköauto. Järkivalinta raadille olisi varmaan tuo BMW koska siinä osoitetaan että baijerin mahtimerkki sopeutuu uusiin säädoksiin ja autoilun tulevaisuuteen.

Toinen päästöperusteinen valinta voisi olla Auris wagon, taitaa olla ensimmäinen hybridi-farkku ja farkuthan on ainakin pohjois euroopassa kovassa huudossa. Tässä osoitetaan että hybridiin voidaan lastata tavaraa. Pakua odotellessa.

Muista on vaikea sanoa, periaatteessa joku uusi Pösö 308 voi olla tuleva myyntimenestys euroopassa jos tekniikka on nykytasolla.

Premium-autoista Mersun CLA on tuonut myös jotain uutta muotoa vanhalle merkille, muotojensa ansiosta kyseessä on aerodynaamisin sarjatuotantoauto ja CLA:n mallivalikoimasta löytyy myös kaikki mahdollinen AMG:stä päästötalkoisiin missä blue efficiency yhdistettynä 0,22 ilmanvastuskertoimeen menee jo aika vähällä löpöllä.

_
 

scholl

Jäsen
Vuoden auto euroopassa tämän ainaisen päästöhossotyksen aikana on todennäköisesti sähköauto. Järkivalinta raadille olisi varmaan tuo BMW koska siinä osoitetaan että baijerin mahtimerkki sopeutuu uusiin säädoksiin ja autoilun tulevaisuuteen.

Tuo BMW on mielestäni monessakin mielessä vallankumouksellinen tuote. Siinä on mietitty asioita uudesta lähtökohdasta, kuten sanoit niin BMW satsaa myös autoilun tulevaisuuteen. Teslasta taas sanoisin se, että neliovinen sedan, 400km range, latausverkosto jne. tarkoittavat monia sellaisia uusia asioita, joista sähköautot eivät aiemmin ole tulleet tunnetuiksi ja mahdolliseksi siirtymisen kokonaan sähköautoiluun. Jompi kumpi olisi hyvä nähdä vuoden autona.

Toinen päästöperusteinen valinta voisi olla Auris wagon, taitaa olla ensimmäinen hybridi-farkku ja farkuthan on ainakin pohjois euroopassa kovassa huudossa. Tässä osoitetaan että hybridiin voidaan lastata tavaraa. Pakua odotellessa.

Mikä on Pohjois-Euroopan merkitys Euroopan automyynnistä. Joku 1% ja muualla sitä autotyyppiä pidetään naurettavana. Tuollaiset pienet hybridit eivät ole muutenkaan mielestäni mikään ihmeellinen juttu. Hybridi on parhaimmillaan kaupunkiajossa, maantiellä ei ja jos miettii kuinka alhaisiksi diesel- ja bensiinimoottorien kulutuslukemat ovat menneet niin tuollainen hybridi tuntuu akkujensa vuoksi jopa luonnonvarojen tuhlaukselta. Ajoin joku aika sitten 2000km vuokra Focus farkulla Euroopassa. Siinä oli 1,6l diesel ja vaikka välillä vauhtia oli kohtuu paljonkin niin silti keskikulutus reissulla oli vain vähän reilut 5l. En jotenkin tajua, miksi tuossa autotyypissä pitäisi lastata akkuja kyytiin auttamaan. Hinta ja paino kasvavat.

Toimittajat ovat tosin usein tehneet typeriä valintoja Vuoden autoa valitessaan, joten voihan se olla joku ihan perus-Octaviakin se valinta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mikä on Pohjois-Euroopan merkitys Euroopan automyynnistä. Joku 1% ja muualla sitä autotyyppiä pidetään naurettavana.

Totta tuokin, täältä härmästä katsottuna tuntuu että kartano-volvoja tulee joka mutkassa vastaan. Veikkaan että Volvo 240 kartanomallina oli lähellä 70-80-luvulla jotain vastaavaa titteliä, sen verran runsaasti tuota laatikko-volvoa myytiin, tarkka lukema muuten 2,8 miljuunaa(volvo 240 kaikki mallit).

Kun ajaa autolla ruotsissa niin siellä huomaa kuinka tärkeä tämä oma autotuotanto on heille. Ainakin joskus viisi vuotta sitten tuntui maantiellä ettei muita autoja tullutkaan vastaan kun Volvoja ja Saabeja. Toisaalta kun jatkaa euroopan reissua aina italiaan asti niin siellä ei sitten näkynyt varmaan ainuttakaan. Heittäisin lonkalta että heidän suosituin farmari mun havaintojen perusteella tuolloin muutama vuosi sitten oli Alfa 159 wagon ja 1.9jtd, sitä tuli vastaan useampikin, yllättäen sekin sikäläinen kotimainen.

Farmarin yleiseen järkevyyteen en ota kantaa, ajaahan jotkut todistetusti tila-autoillakin ja siitä ei ole pitkä matka matkailuautoihin mikä on varmaan keski-eurooppalaisten vanhusten yleisin tapa liikkua, on muuten pirun yleistä että keski-euroopassa vanhempi pariskunta ajelee kahdestaan jollain reippaan kokoisella Hymerillä.

_
 

scholl

Jäsen
Totta tuokin, täältä härmästä katsottuna tuntuu että kartano-volvoja tulee joka mutkassa vastaan. Veikkaan että Volvo 240 kartanomallina oli lähellä 70-80-luvulla jotain vastaavaa titteliä, sen verran runsaasti tuota laatikko-volvoa myytiin, tarkka lukema muuten 2,8 miljuunaa(volvo 240 kaikki mallit).

Kartanomallien kulta-aika oli silloin, kun tila-autoja ja katumaastureita sekä kaikenlaisia crossovereita ei ollut keksitty. Saabkin olisi vielä hengissä, jos noita autotyyppejä ei olisi ja jos heillä olisi ollut automaattivaihteistot saatavilla kaikkiin malleihin.

Heittäisin lonkalta että heidän suosituin farmari mun havaintojen perusteella tuolloin muutama vuosi sitten oli Alfa 159 wagon ja 1.9jtd, sitä tuli vastaan useampikin, yllättäen sekin sikäläinen kotimainen.

Pohjois-Italiassa on Autostradoilla aika paljon Audin ja Bemarin farkkua, sitten kun menee etelämmäksi niin nuo merkit vähenevät. Tosin maksullisten moottoriteiden autokanta ei anna kovin hyvää kuvaa koko maan autokannasta. Fiat Panda on ylivoimaisesti myydyin auto. Sitä myydään varmaan kaksi kertaa se mitä seuraavaksi suosituinta, eikä sitä näy ollenkaan moottoriteillä.

Mitä tulee tuohon 159 Alfaan niin jos käytetyn auton ostaa niin se on varmaan yksi järkevimmistä valinnoista. Siitä ei näe, ettei se auto ole uusi ja se näyttää suht hienonnäköiseltä ja niissä on nahkapenkkejä, punaisia Brembon jarrusatuloita ja vaikka mitä. Näyttää siis huomattavasti kalliimmalta autolta kuin mitä on. Jossain Adacin tms. tilastossa oli luotettavampi kuin Audi A4.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuohon kartano-Volvon suosioon Pohjolassa on varmaan muitakin syitä kuin se että se on omaa tuotantoa. Kyllähän talviautona ei ole Volvon voittanutta. Paukkupakkasissa en jollain Alfa Romeolla lähtis lähi-Siwaa pidemmälle. Epäluotettava ja kylmä. Toki myös toisinpäin,Ranskan/Italian korkeudella ei paljon kuluttavilla Volvoilla ole järkeä ajaa. Turvallisuus tietty vielä mutta senhän kaikki tietävät.

Toki Suomessakin on monenlaista autoilijaa ja tarvetta mutta Nissanit,bemarit,skodat ja fordit läpikäyneinä ja pitkää matkaa pohjoiseen talvella kulkevana Volvo on ylivoimainen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös