- - -
en ymmärrä työsuhdeautoja.
- - -
Ei tähän varmaankaan pitäisi tarttua. En tiedä mitä siellä kehän sisällä tapahtuu, mutta täällä meilläpäin vapaat autoedut on niillä työntekijöillä, jotka joutuvat tekemään asiakaskäyntejä siinä määrin ja kaukana, että kilometrikorvaukset tulisivat kalliiksi. Harvoja tapauksia tiedän, missä paljon ajava on saanut omalla autollaan matkata. Nykypäivänä työnantajat eivät suostu oman auton käyttöön, mikäli kilometrejä tulee todella runsaasti.
Liikenteessä ei tämä teipatun Fiatin mainos ainakaan minuun pure positiivisella. Näitä autoja kohdellaan kuskien toimesta huonosti ja niillä ajetaan kuin raivopäät. Muutamakin yritys on jäänyt mieleen liikennekäyttäytymisen perusteella siten, että varmasti en heiltä töitä tilaa.
Minä taas en ymmärrä miksi kilometrikorvauksesta tai sen suuruudesta kitistään. Kyllä toimittajat ovat tehneet 20-vuotta vanhoilla mersuillaan laskelmia, että kilometrin kustannukset ovat 23 senttiä. Vähänkin tuoreemmassa autossa kun vakuutukset maksavat moninkertaisesti ellei tahdo osakaskolla ajella. Kaikilta ei myöskään löydy perstaskusta setelinippua, joten rahoituksesta aiheutuu kuluja jne. Tai hyväksyisin keskustelun kilometrikorvauksen suuruudesta, kun tähän vapaa autoetu otettaisiin myös tarkasteluun. Porukka maksaa muutaman satasen kuussa ja saavat ajaa uusilla autoilla niin paljon kuin huvittaa. Ja nämä muutamat sataset kerryttävät vielä eläkettä. Joskus se vaan vituttaa, että ei ko. etua ole käytössä. Etenkin, kun työajo on kaupunkipyörittelyä, jolloin polttoainekustannukset ovat jo riittävää luokkaa.