Autoiluketju

  • 3 191 391
  • 18 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oukkei, asia kunnossa. Pitääpi ehdotella, että käyvät katsomassa Seatia.

Eiköhän Leon ole about kansanauton kokoinen eli Golfin, kontti 380 litraa ja ok tilat neljälle, tarvittaessa viideskin istuu siinä välissä.

Mikä itseä tässä uudessa Leonissa on kiinnostanut on selvä parannus edellisten vuosimallien heikkouksiin, nyt on äänieristykseen panostettu ja auto näyttää sisältäkin laadukkaalta = siellä ohjaamossa viihtyy. Itse aikoinaan hylkäsin Leonin vaihtoehtona kun oli muovisen ruma sisältä ja rengasmelu kohtuuton, autossa pitää viihtyä.
Nyt jos epäkohdat on kunnossa ja hinta noin 20t€ VAG konserinin perusturbolla 122hp tai 140hp niin tuossapa täydellinen auto jokaiselle pienperheelle joka ei konttia tarvitse.
SEAT.fi - Leon SC

Jos konttia tarvitset niin uusi Octavia on hinnoiteltu hyvin ja 5-ovisessakin huikea kontti jossa 590 litraa tilaa, siihen ei moni farkkukaan pysty. Mutta selittynee Skodan kohdalla siten että ovat jo pitkään tehneet kontin niin että se ei ole takaalta lastattaessa tasainen vaan syvenee.
Uusi Å*KODA Octavia - Hinnastot ja esitteet - Å*KODA



_
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos konttia tarvitset niin uusi Octavia on hinnoiteltu hyvin ja 5-ovisessakin huikea kontti jossa 590 litraa tilaa, siihen ei moni farkkukaan pysty. Mutta selittynee Skodan kohdalla siten että ovat jo pitkään tehneet kontin niin että se ei ole takaalta lastattaessa tasainen vaan syvenee.
Uusi Å*KODA Octavia - Hinnastot ja esitteet - Å*KODA



_

No joo, tuo Octavia 1,4TSI koneella voisi olla myös ihan passeli. Kiitoksia tänne listauksia tehneille. Oon saanut itekkin nyt vähän kättä pidempää kun esittelen mahdollisia vaihtoehtoja.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No joo, tuo Octavia 1,4TSI koneella voisi olla myös ihan passeli. Kiitoksia tänne listauksia tehneille. Oon saanut itekkin nyt vähän kättä pidempää kun esittelen mahdollisia vaihtoehtoja.

Ja vaikka Octavia aikalailla harmaata massaa onkin ja ns perusauto, niin se on silti kovasti suomalaisten mieleen ja säilyttänee näistä mainituista parhaiten jälleenmyyntiarvoaan. Tätäkään ei mun mielestä kannata uutta autoa ostaessa unohtaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Olen tyytyväinen päätöksestä, vaikka en rekkakuskin ylinopeutta hyväksykään. Eivät nämä nuoret siltikään voi tunkea viiden hengen autoon kuutta tyyppiä, lähteä edellisillan ryyppäjäisten jälkeen autolla liikenteeseen ja tulla sivutieltä eteen. Melko varomatonta toimintaa, jos ei havaitse lähestyvää rekkaa. Tietysti, jos etupenkille vänkärin puolelle ahtautuu kaksi ihmistä, niin vaikea heidän lävitseen on nähdä lähestyvää ajoneuvoa.

Saipa taas yksi tragedia päätöksensä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja vaikka Octavia aikalailla harmaata massaa onkin ja ns perusauto, niin se on silti kovasti suomalaisten mieleen ja säilyttänee näistä mainituista parhaiten jälleenmyyntiarvoaan. Tätäkään ei mun mielestä kannata uutta autoa ostaessa unohtaa.

Tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Varmasti Octaviasta eroon pääsee niin haluttu se on mutta se mistä hinta kehittyy ja miten se pysyy. Varsinkin jos itse myyt autoa niin vastassa on vaihtoautohallien iso valikoima missä samanlaisia pilvinpimein ja liikkeessä ostettaessa paremmat kuluttajasuojat jne.

Jos viet taas liikkeeseen ne vetoaa samaan, "vaihtohallissa on jo kymmenen samanlaista" ehkä paremmin varustein ja vähemmin kilsoin.

Mä heittäisin vaikka sellaisen vinkin että jos ostaa 2.0TDI tai 1.8TSI Octavian niin jos vähääkään tarvetta ostaa samantien nelivedon muutamalla extratonnilla, ne viedään käsistä muutaman vuoden käytettyinä koska niitä on suhteessa vähemmän mutta sama supersuosittu, taloudellinen ja tilava auto.

_
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Menipä tuossa viime viikolla ensimmäistä kertaa tuulilasi vaihtoon. Näin keväällä en varmasti ole ainoa, jonka tuulilasi päivitetään.
Tuossahan se Lahden moottoritiellä sattui, kun ohittaneesta autosta kimposi reilun peukalonpään kokoinen kivi, joka napsahti keskelle lasia. Huomasin kiven jo ilmassa ja ehdin miettiä, että nyt tulee varmasti isompi jälki. Kotipihalla sitä tutkailin ja sellainen 1-2 mm syvä kuoppahan siinä oli. Särö oli halkaisijaltaan n. 1,5 cm.

Merkkihuollossa sanoivat heti, että vaihtoon menee. Noin isoa jälkeä ei kuulemma korjaamalla saa kuntoon. Onneksi oli vakuutuksessa lasiturva, joten vain omavastuun ilman bonuspudotusta joutui kärsimään. Tosin olin kerryttänyt jotain omavastuuetuja sen verran, ettei lasku ollut lopulta kuin 60 €. Lisäksi sain vakuutukseen sijaisauton vuorokaudeksi, jonka korjaus liiman kuivumisiseen kesti.

Toivottavasti nyt kaikki vaihtaisivat pikaisesti kesärenkaat alle, jotta noita kiviä lentelisi vähemmän tuolla. Hieman on vaistomaisesti tullut turvaväliä nyt jätettyä enemmän, vaikka en mikään perässäroikkuja ole ikinä ollut. Kiihdytyksissä kannattaa etäisyyttä pitää, sillä muutaman kerran on rampilta kiihdyttäessä tullut takavetoisesta autosta oikein kivikuuro naamalle.

Noh, onhan se nyt kesäisen aurinkoisia päiviä kohti mentäessä mukava kun on uusi tuulilasi. Toisaalta ei noita ihan joka vuosi viitsisi käydä vaihdattamassa. Tämä oli siis pari vuotiaassa autossani vasta ensimmäinen vaihto. Kaverilla on vuotta vanhemmassa jo kolmas lasi liki vaihtokunnossa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Varmasti Octaviasta eroon pääsee niin haluttu se on mutta se mistä hinta kehittyy ja miten se pysyy. Varsinkin jos itse myyt autoa niin vastassa on vaihtoautohallien iso valikoima missä samanlaisia pilvinpimein ja liikkeessä ostettaessa paremmat kuluttajasuojat jne.

Tämä on aivan totta ja varsinkin tuon Octavian kohdalla on ollut havaittavissa (kuulemma) lievää inflaatiota => noita hopean värisiä, alta 100'k ajettuja, 3-5 vuotiaita autoja on tarjolla joka puolella aivan perskuleesti ja niitä palautuu leasingista joka syksy "laumoittain". Tämä ei ikävä kyllä voi olla vaikuttamatta auton jälleenmyyntihintaan vaikka kyseessä hyvä peli onkin...
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kysytään nyt täältäkin jos sattuisi apua saamaan. Päivitin perheen farmariksi Skodan Superbin vm. 2010 Elegance varustetasolla. Tuossa on bluetooth handsfree ja pitäisi pelittää musiikin toisto puhelimen ja Bolero-soittimen välillä niinikään BT:n kautta. Vaan eipähän toimi 920 Lumialla. Ei tue puhelinta. Olen googlaillut tätä ongelmaa ja jonkinsortin Bluetooth-boksi pitänee kaiketi päivittää uudempaan versioon apukuskin penkin alta...?!? Onko joku saanut Skodan tai jonkun muun VAG-konsernin auton ja Lumian keskustelemaan keskenään?

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
 

Jindebyne

Jäsen
Kysytään nyt täältäkin jos sattuisi apua saamaan. Päivitin perheen farmariksi Skodan Superbin vm. 2010 Elegance varustetasolla. Tuossa on bluetooth handsfree ja pitäisi pelittää musiikin toisto puhelimen ja Bolero-soittimen välillä niinikään BT:n kautta. Vaan eipähän toimi 920 Lumialla. Ei tue puhelinta. Olen googlaillut tätä ongelmaa ja jonkinsortin Bluetooth-boksi pitänee kaiketi päivittää uudempaan versioon apukuskin penkin alta...?!? Onko joku saanut Skodan tai jonkun muun VAG-konsernin auton ja Lumian keskustelemaan keskenään?

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express

Vääräleuka sanoisi, että viat ovat mallia Nokian ja Skodan hankinta.

Kannattaa käydä näyttämässä tuota merkkiliikkeessä, jossa todennäköisesti päivittävät bluetoothin ja sen jälkeen auto löytää puhelimesi.

Näin ainakin ystävälläni vika korjaantui Volvo XC60:n ja iphone5 kanssa kun omenaa ennen Volvon kanssa kommunikoinut Samsung lähti kalastamaan.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Lähde: Yle
"Autoliiton laskelmien mukaan autokoulussa ajettavan ajokortin keskihinta Suomessa on kivunnut noin 2500 euroon. Opetuslupaopetuksen hinta on lakiuudistuksen myötä lähes kolminkertaistunut. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on havahtunut ajokortin hinnan kalleuteen."

Onko autolla ajaminen jatkossa vain rikkaiden hupi ja etu Suomessa. Tuo 2500 euroa ajokortista on aivan järkyttävä hinta keskituloisellekin taloudelle saatikka talouksille, joissa on työttömyyttä tai yksinhuoltajia.

Kyllönen on havahtunut. Jäämme odottomaan realisoituuko "havahtuminen" jollain tasolla. Halpeneeko ajokortin hankkiminen väliaikaisesti 10 vai 20 euroa.

Lakiuudistuksessa on panostettu määrän nostamiseen (lue=autokoulujen katteiden nostamisenn) ei opetuksen laatuun.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Mä muistaakseni mainitsin tuosta jo aiemmin. Siis fakta on se, että Suomessa kortin hankkimisesta on tehty muutenkin liian hankala. Musta 80 lätkä takaisin ekaksi puoleksi vuodeksi ja toiset ja kolmannet vaiheet pois. Se oli ihan skeidaa ainakin vuonna 1991 se 2. vaihe ja mielestäni jo silloin ajattivat liikaa tunteja. Sitten kun saa kortin niin pääsee ihan tarpeeksi harjoittelemaan. Se, että osaa laskea kuinka taskuparkkiin peruutetaan niin se on ihan turha taito. Siis oikeasti, että keskustassa hinkataan sitä jotain 100 kertaa. Kyllähän jokainen, joka ajaa keskustassa autoa, oppii pysäköimään. Kortti pitäisi saada paljon helpommalla vaivalla.
 

scholl

Jäsen
Ja vaikka Octavia aikalailla harmaata massaa onkin ja ns perusauto, niin se on silti kovasti suomalaisten mieleen ja säilyttänee näistä mainituista parhaiten jälleenmyyntiarvoaan. Tätäkään ei mun mielestä kannata uutta autoa ostaessa unohtaa.

Kyllä se kannattaa unohtaa. Mielestäni ei kannata laittaa hintalappua sille, että saa olla oma itsensä, eikä mennä naapureiden ja duunikavereiden perässä ja osta samanlaiset autot, samanlaiset puvut ja samanlaiset takit. Toisekseen jos joku myy niin hyvin kuin Octavia niin hyvin todennäköisesti siitä saa huonomman diilin ostettaessa, jolloin hintaero supistuu. Kolmanneksi mielestäni tässä tilanteessa on aika olennaista se, onko auto valmistettu euroalueella vai eikö. Euron ulkopuoliset maat vehkeilevät meitä vastaan, puhumattakaan muista maista, joten jos joku auto on valmistettu euroalueella niin se on kotiinpäin ja tsekki ei ole. Neljänneksi riippuu siitä kuinka kauan autoa pitää se kuinka suuri ero sillä jälleenmyyntiarvolla on. Mua ainakin on alkanut ottaa päähän se, että jos auton pitää pari vuotta niin siitä on joka tapauksessa hävinnyt suurimman osan eli olen miettinyt kahta vaihtoehtoa. Joko pidän autot kokonaan, enkä myy ikinä tai sitten luovun niistä joskus pidemmän ajan päästä, jolloin voin katsoa, että olen saanut kaiken hyödyn itselleni, ihan sama onko arvoa jäljellä vai eikö.

Jos miettii Skodan kilpailijoita niin jos ostaa vaikka jonkun Seatin tai Alfa Romeon niin onhan cojonesia ihan erilailla ja näyttävät niinkuin tuhat kertaa makeimmilta autoilta. Siis tollaisissa halvemman hintaluokan perusautoissa, mitä Octaviakin. Jotenkin yksinkertaiset perusduunarit, jotka haksahtavat Octaviaan, Qashqaihin tai noihin liian suosittuihin. Menevät massan mukana, eivätkä tee omia päätöksiä.

Ei se tarkoita sitä, että Octavia olisi huono auto, mutta tarkoittaa vain sitä, etten ymmärrä, minkä takia jokainen haluaa samanlaisen auton. Eihän jossain perusvarmassa itäautossa ole kuitenkaan mitään erityistä, minkä vuoksi juuri se pitäisi jokaisen haluta.
 

scholl

Jäsen
Tämä on aivan totta ja varsinkin tuon Octavian kohdalla on ollut havaittavissa (kuulemma) lievää inflaatiota => noita hopean värisiä, alta 100'k ajettuja, 3-5 vuotiaita autoja on tarjolla joka puolella aivan perskuleesti ja niitä palautuu leasingista joka syksy "laumoittain". Tämä ei ikävä kyllä voi olla vaikuttamatta auton jälleenmyyntihintaan vaikka kyseessä hyvä peli onkin...

Tuo riippuu siitä, onko sellainen automalli, jota myydään paljon juuri leasingiin. Saksassahan Passatin arvo 3 vuotta vanhana on monta tonnia vähemmän kuin vastaavan ikäiset muiden VW mallien kuten varmaan Tiguanin ja Touranin ja se johtuu siitä, kun työsuhdeautoiksi menee Passatia niin sikana ja ne on sitten 3v leasing ja sen jälkeen palautuvat myyntiin.

Kuka muuten ostaa hopean värisen auton tänä päivänä? Antti Kalliomäkikö?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Onko autolla ajaminen jatkossa vain rikkaiden hupi ja etu Suomessa.

Mietin tuossa miten helppoa on saada esimerkiksi virolainen ajokortti. Vakituisesti Suomessa asuva kun voi vaihtaa EU- ja ETA-valtioiden pysyvän ajokortin suomalaiseen härpäkkeeseen ilman autokouluja tai inssejä, niin säästyisi ihan mukava summa vaikka välillä pitäisi Tallinnassa käydä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Hyvin on pumpattu hintaa ylös, vaikka antaisi ajo-opetusta omalle perheenjäsenelle, tämähän on se keino aikaisemmin on ollut jolla on voinut pudottaa kustannuksia.

Ja sit, kaikki autot Detroitista itään, on itäautoja.
 

12961

Jäsen
Ja sit, kaikki autot Detroitista itään, on itäautoja.

Mä olen yleensä tavannut huudella, etten tule koskaan omistamaan polttomoottorikäyttöistä laitetta, joka tukee Moskovaa idempää.

Kaukoidän vehkeet, erityisesti korealaiset ovat sellaisenaan todella vastenmielisiä. Japanilaisista omistaisin pakon edessä Subarun tai Hondan. Mieluummin kävelen kuin ajan Toyotalla, Skodalla tms välimallin vehkeellä. Jotain särmää pitää olla.

Mieluimmin kuitenkin BMW/takavetoinen Alfa Romeo. Pirkkaferrari takavedolla ja korkealta laulavalla koneella kiihottaa aistit jo laitetta kuvittelemalla. Seuraava keskikokoinen Alfahan on takavetoinen, pitkästä aikaa.

Äitee vaihtoi saksalaisen laatutuotteen kiinalaisella leimalla varustettuun Volvo V60 hybridiin. Noita esisarjan D6-volvoja tuli Suomeen vissiin 35 kpl? Kolme vkoa kerinnyt ajaa Volvolla, kertaakaan ei tankattu ja kulutus 3,8l/100km. Ihan kivasti isolta ja painavalta 280 heppaiselta pikkufarmarivolvolta...

Tämä plug-in-hybridi vaikuttaa muutenkin lähitulevaisuuden läpimurtotuotteelta. Perusrakenteeltaan 2-vetoisen auton hyötysuhdetta nostaa toisella akselilla toimiva sähkömoottori. Akut voidaan mitoittaa kohtuullisen painoisiksi jo nykytekniikalla, kulutus vähenee vaikka maksimi suorituskyky paranee. Sitikkaa ja pösöötä taitaa löytyä vastaavanlaisella tekniikalla markkinoilta.
 
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Volkkareiden omistajille tiedoksi. Autojen etuoviin liittyen niissä on rakennevika ainakin tietyissä vuosimalleissa. Ilmenee siten, että oven alareunaan kertyy jäätä ja ovea avattaessa ovi saattaa taittua. Tämä tieto tuli kun kävin SVT:llä tarkastuttamassa parkkinaarmuttajan jäljet.

Virhevastuun alainen korjaustyö.

Nimimerkillä 09 -golfin omistaja.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Uskaltaakohan leasing-autoja ostaa itselle? Olisi saatavilla muuhun hintatasoon nähden todella edullisesti vm. 2008 farmari, joka on ollut leasing-autona Latviassa. Tuotu Suomeen vuonna 2012. Suomessa kilometrejä ei pahemmin ole kertynyt. Ajettu alle 100 000 km.

Epäilyttää vaan, kuinka paljon tällaisia autoja on runnottu menemään ja huoltohistoriankin kanssa saisi varmaan olla tarkkana...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Uskaltaakohan leasing-autoja ostaa itselle? Olisi saatavilla muuhun hintatasoon nähden todella edullisesti vm. 2008 farmari, joka on ollut leasing-autona Latviassa. Tuotu Suomeen vuonna 2012. Suomessa kilometrejä ei pahemmin ole kertynyt. Ajettu alle 100 000 km.

Epäilyttää vaan, kuinka paljon tällaisia autoja on runnottu menemään ja huoltohistoriankin kanssa saisi varmaan olla tarkkana...

Suomessa käytössä ollut leasingauto on yleensä kohtuudella pidetty ja huoltohistorian saa selville varmasti kohtuu pienellä vaivalla.

Baltian maissa leasingauto voi taasen tarkoittaa ihan mitä vaan; on voinut olla normaalissa yrityskäytössä, taksina, jakeluautona jne. Ja käytännössä kaikki uutena myytävät autot ovat tavallaan liisareita, juuri kukaan kun ei autoa siellä omista vaan homma pelaa yleensä 5-vuoden rahoitusleasingilla ja kukin huoltaa autoaan miten huoltaa! Suomeksi; en missään tapauksessa suosittele jollei autoon ole saatavissa 100% varmaa historiaa...
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En löytänyt kierrätyskeskuksesta tai täältä mitään paremmin sopivaa "Nyt minä kyllä ryhdyn..."-ketjua niin kirjoittelempa tänne. Minä nimittäin viikonloppuna päätin, että opiskelen Minini sielunelämää, jottei jatkossa tartte ettiä niitä harvoja korjaamoita, mistä oikeasti löytyy tietotaito vanhan Minin hellään käsittelyyn.

Tästä innostuneena kyselin tutuilta ohjeita, että mistä kannattaisi lähteä tietoa hakemaan? Neuvoivat hommaamaan Haynesin Mini korjauskirjan (tms.) ja englanninkielisenä löytyikin Mini (69-01) (Haynes Service and Repair Manuals) pdf:nä netistä, joka nyt sitten tablettiin laitettuna. Toki tilasin myös varsinaisen kirjan, mutta tällä oli nyt helppo lähteä liikkeelle. Vasta ekoja sivuja luettuna, mutta nyt ainakin teoriassa osaisin jo korjata yhden vian, jonka vuoksi se huoltoon tänään meni.

On pitkään jo ärsyttänyt tämä kädettömyys autojen kanssa, jotain nesteitä osaan kyllä lisätä ja jotain osia nimetä, mutta nyt ihan oikeasti aijon opiskella tuota niin, että pystyn huoltamaan ja korjailemaan sitä itse kun tarve tulee.

Onko jatkislaisista moni opiskellu itse autojen korjaamista? Miten on onnistunut? Entä onko täällä muita ministejä?
 

12961

Jäsen
Onko jatkislaisista moni opiskellu itse autojen korjaamista? Miten on onnistunut? Entä onko täällä muita ministejä?

Eihän nuo mitään rakettitiedettä ole. Ensin opettelisin perus huoltotoimenpiteet, kuten moottorin/vaihteiston öljynvaihdot, jarru/alustahuollot jne. Jos myöhemmin riittää intoa ja tiloja, voi kai sitä ottaa vaikka täydellisen kone/vaihteistoremontin tilanteen tullen työn alle. Aikaa vaan saa varata aika paljon pidempään kuin asiantunteva tekijä käyttää...

Yhden Saabin B235-koneen mäntäsarjan vaihtamiseen ahtoja paremmin kestävään taottuun Wössneriin meni ensikertalaiselta harrastepohjalta kolme viikonloppua, mutta valmista tuli kuitenkin... Huolellisuus ja tarkka ohjeiden lukeminen on tärkeää. Asennuskaljan käyttäminen on suositeltavaa vasta jo tutuksi tulleita hommia tehtäessä.

Moni homma luonnistuu jatkossa muihinkin autoihin helpommin, kun se on kerran tehty. Silti kannattaa aina selvittää malli/merkkikohtaiset erityispiirteet, mikäli niitä on. Netissä on hyvin saatavilla uudempienkin autojen tehtaan korjaamomanuaaleja, joita käyttämällä myös merkkiliikkeiden nuoret klopit pärjäävät, mikset sinäkin.

Vianetsintä on muuten joskus kettumainen homma, nykyään tosin erilaiset autofoorumit ovat täynnä tietoa ja hyvin valistuneita arvauksia, joita voi kokeilla mystisempiin vikoihin. Huoltohommat ovat siitä helppoja aloittaa, että ympäristö tulee tutuksi ja vikaa ei tarvitse hakea.
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs siinä, jos on tilat ja työkalut joilla tehdä. Itselläni homma on rajoittunut vikakoodien lukuun/nollaamiseen, mutta nyt on kieltämättä alkanut houkutella perushuoltojen tekeminen itse, pari vanhempaa autoa kun on käytössä.

Missään tarjolla "autonkorjauksen peruskurssi"-tyyppistä, jossa opetellaan vaihtamaan jarrupaloja jne?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onko jatkislaisista moni opiskellu itse autojen korjaamista? Miten on onnistunut?

Kyllä. Voisin sanoa, etten korjaamojen palveluita käytä ollenkaan. Ylempänä tulikin tuolta numerosarjalta hyvä vastaus. Tuo kaljahomma on hyvä niksi. Seitinohuissa tuntuu looginen ajattelu pelaavan paremmin. Suosittelen, että jos/kun alat jotain haastavampaa hommaa tekemään ensimmäistä kertaa, niin tee muistiinpanoja ja käytä kameraa purkuvaiheessa. Helpottaa paljon kasausta. Kun muutaman "vaikean" paikan itse korjaa, nousee itseluottamus ja ymmärrys autojen tekniikkaa kohtaan. Se kannustaa jatkossa. Rohkeasti vain rupeat itse tekemään, järjen kanssa tietenkin. Jos joku kaverisi tjsp. hallitsee autot, pyydä häntä alussa mentoriksi. Mini on hyvä aloittelukohde, se on sen verran yksinkertaista tekniikkaa.

E: Tietenkin sitä kaljaa siis kun on homma edes jotenkuten hanskassa. Itse otan kyl oikeestaan aina, oli hanskoja tai ei...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös