Hakusessa auto (ei itselle, vaan äidille), jonka pitäisi olla uusi. Mielellään sellainen että mahtuu viisi henkilöä kyytiin lapsia 8-, 10- ja 14-vuotiaita. Hinta 20-25 000€ ja autoveron osuus 3500-5000€. Plussaa lievästä tehokkuudesta ja erityisplussaa muotoilusta.
En nyt mitään listaa osaa antaa, mutta vaimo osti itselleen vähän aikaa sitten Honda Jazzin 1.4 -litraisella vähän reilu sadan hevosen koneella. Vääntöä ei kummemmin löydy, mikä ei varmaan yllätä ja tehoakin löytyy vasta korkeammilla kierroksilla, kuten käsittääkseni kaikissa VTEC-moottoreissa.
Maksoi tuolla Comfort-varustepaketilla vähän yli 20 tuhatta. Itse tykkään muotoilusta, vaikka siinä kieltämättä on jotain tila-automaista ja onhan Jazz tosiaan profiililtaan vähän korkeampi auto luokassaan. Sisätilojen muunneltavuus on huippuluokkaa ja takalaatikon tilavuus ei kalpene isommankaan luokan kilpailijoille. Tällä hetkellä autossa on 8 kpl kesärenkaita kyydissä, neljä takalaatikossa ja neljä siinä takapenkkien tilalla. Penkkien istuinosa on nostettavissa ylös, jolloin kuljetuskapasiteetti lisääntyy merkittävästi. Pikkuauto isomman auton tiloilla. Aika vähävikainenkin tuo käsittääkseni on.
Siinä minun ehdotukseni. Oikeastaan kaikki kriteerit paitsi tuo tehokkuus täyttyvät, vaikka ei tuolla jalkoihin silti jää. Saakelin pirteä peli, kunhan vaan jaksaa vedättää kierroksia ylös, jolloin kulutuslukemat vähän nousevat, mutta melko bensapihi laitos tuo silti on. Tyylikkyys on katsojan silmässä, mutta mä kyllä tykkään, varsinkin tuon urban titanium tjsp. värin kanssa oikein silmää miellyttävä keksintö.
*edit*
Pakko vielä mainita, että tuohan oli viittä vaille lunastuksessa jo alkuvuodesta, hädin tuskin 3000 km mittarissaan, kun eräs nimeltä mainitsemattoman kaupungin nimeltä mainitsematon työntekijä latasi pakettiauton Jazzin takaikkunasta läpi. Sijaisautona ollut Nissan Micra oli sellainen auto, että ei voi suositella kenellekään. Se oli nimittäin niin tehoton, että oli jo vaarallista lähteä ohittamaan tai edes liittyä ruuhkaiselle motarille. Hirvittävä, joka nurkasta kitisevä ja nitisevä nuhapumppu. Siihen nähden Jazz on aikamoinen formula.