Autoiluketju

  • 3 196 356
  • 18 516

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostellaas tätä ketjua vähän ylös. Vuosi-pari sitten saamieni neuvojen perusteella ostin alkukesästä 2004 mallin Ford Focuksen (vanhempi korimalli) ja olen tyytyväisenä ajellut sillä kesän ajan, mistä kiitokset vinkkaajille (Fordél ainakin)! Vaikuttaa kolmen kuukauden kokemuksella olevan tarpeisiini sopiva auto ja ajoasento on erityisen mukava.

Pari kysymystä kuitenkin: autossa oleva Fordin vakio-cd-soitin on alkanut tuntua turhalta, koska mulla kuten monilla muillakin on kuuntelumusiikki mp3-muodossa ja omaa korvaa miellyttävät radioasemat eivät kuulu kaupunkien ulkopuolella. Tarvitsisi siis vaihtaa soitin joko sellaiseen johon saa usb-tikun kiinni tai sitten sellaiseen, johon pystyy laittamaan älypuhelimen kiinni välipiuhalla (eikös tällaisiakin ole?). Missähän kannattaisi pk-seudulla teettää soittimen vaihto parempaan? Itse en osaa tehdä eikä huvita ostaa käytettyä (mahdollisesti pöllittyä) soitintakaan, joten olisi toiveissa löytää paikka, josta saisi ostettua uuden soittimen sekä asennuspalvelun siihen päälle.

Ensimmäisen kilometrihuollon aika lähestyy myös, joten jos on erityisiä suosituksia jostakin pk-seudun Ford-merkkihuollosta, otan kiitollisena niitä vastaan.
Kokeile ensiapuna ostaa FM-lähetin, esim. tällainen. Tuohon voit tökätä USB-tikun ja valita taajuuden jonka sitten nappaat autoradioosi. Itselläni oli tuollainen viritys jonkin aikaa ja kyllä se ajoi asiansa.
Nykyisessä on USB-paikan lisäksi bluetooth, jolla näyttäisi kaikkein parhaiten saavan äänet ulos puhelimesta. Audio In toki löytyy myös.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
En ole koskaan ollut mikään jenkkiautojen ystävä, mutta tuli sattumalta tutustuttua tuohon Cadillacin SRX-malliin, ja se kyllä herätti kinnostukseni. Olisi ainakin paperilla kaikin puolin auto minun makuuni eikä pahan hintainenkaan. Onko joku täällä sekaantunut Cadillacceihin tai juuri tuohon malliin? Olisi kiva kuulla vähän kokemuksia ja että onko se sitten myös käytännössä minun näköiseni auto.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nostellaas tätä ketjua vähän ylös. Vuosi-pari sitten saamieni neuvojen perusteella ostin alkukesästä 2004 mallin Ford Focuksen (vanhempi korimalli) ja olen tyytyväisenä ajellut sillä kesän ajan, mistä kiitokset vinkkaajille (Fordél ainakin)! Vaikuttaa kolmen kuukauden kokemuksella olevan tarpeisiini sopiva auto ja ajoasento on erityisen mukava.

Pari kysymystä kuitenkin: autossa oleva Fordin vakio-cd-soitin on alkanut tuntua turhalta, koska mulla kuten monilla muillakin on kuuntelumusiikki mp3-muodossa ja omaa korvaa miellyttävät radioasemat eivät kuulu kaupunkien ulkopuolella.

Itsellä ollut vastaava peli nyt 3 vuotta täällä pk-seudulla, ei mitään isoja ongelmia, halpa auto pitää, kuluttaa noin 8 litr/100km ja 1.6 100hp liikuttaakin kotteroa ihan hyvin kun yksin päällä ajelee. Suurin miinus tulee a-mallin focuksen tyyppiviasta eli ruosteesta kuskin ovessa, siitä enemmän infoa ford-foorumeilla. Sitä ei saa valmistajan piikkiin hoidettua kun vain silloin jos on teettänyt ensimmäisestä huollosta alkaen koritarkastuksia, joita oikeasti ei ole kukaan teettänyt. Niitä ei tehdä määräaikaishuollossa pyytämättä/ilmaiseksi.
Oma auto on hyvin ajettu, eli yli 200tkm mutta tällöin hyväkuntoisena halpa auto hankkia/ylläpitää/myydä eteenpäin. 3 vuoden jälkeenkin otan turpaan auton arvossa ehkä noin tonnin, ei paha.

Tuosta musiikkisoittimesta olin kertomassa samaa kuin bisnesman eli itsekin kuuntelen CD-levyjä sekä hansikaslokerossa iPod missä kiinni FM-lähetin, eli siirtelen aina silloin tällöin musaa iPodin täyteen mp3:sia ja hyvin riittää musaa automatkoille, äänenlaadusta turha puhua kun kuunnellaan kuitenkin vakiokajareista.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pari kysymystä kuitenkin: autossa oleva Fordin vakio-cd-soitin on alkanut tuntua turhalta, koska mulla kuten monilla muillakin on kuuntelumusiikki mp3-muodossa ja omaa korvaa miellyttävät radioasemat eivät kuulu kaupunkien ulkopuolella. Tarvitsisi siis vaihtaa soitin joko sellaiseen johon saa usb-tikun kiinni tai sitten sellaiseen, johon pystyy laittamaan älypuhelimen kiinni välipiuhalla (eikös tällaisiakin ole?). Missähän kannattaisi pk-seudulla teettää soittimen vaihto parempaan? Itse en osaa tehdä eikä huvita ostaa käytettyä (mahdollisesti pöllittyä) soitintakaan, joten olisi toiveissa löytää paikka, josta saisi ostettua uuden soittimen sekä asennuspalvelun siihen päälle.

Jos tykkäät muuten tuosta OEM soittimesta, niin eihän sitä kannata vaihtaa! Focucsessahan on piuhat vedetty sinne hansikaslokeroon valmiiksi, eli tarvitset vaan 5€ osan Fordilta ja tökkäset sen hansikaslokeron valmiiseen paikkaan. Tuolla ohjeet : Ford-Club Finland katso viestiketjua - Ford 6000 stereo-radio-CD
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos tykkäät muuten tuosta OEM soittimesta, niin eihän sitä kannata vaihtaa! Focucsessahan on piuhat vedetty sinne hansikaslokeroon valmiiksi, eli tarvitset vaan 5€ osan Fordilta ja tökkäset sen hansikaslokeron valmiiseen paikkaan. Tuolla ohjeet : Ford-Club Finland katso viestiketjua - Ford 6000 stereo-radio-CD

Tuliko tossa linkittämässä keskustelussa ilmi että onnistuu myös A-mallin Focukseen? Mun mielestä tuossa puhuttiin Focus II eli b-mallista ja sitten Mondeosta oliko vm06.

Tuo FM-viritin on ihan näppärä juttu ja silloin sitä iPodia tai vastaavaa voi soitella kaikissa vanhoissa autoissa millä ikinä ajeleekin / on kyydissä.

Mulla siis tälläinen:
Belkin TuneCast II Universal FM-lähetin | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

_
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuliko tossa linkittämässä keskustelussa ilmi että onnistuu myös A-mallin Focukseen?

Ah, jotenkin käsitin että 2004 Focus on tää B-malli. Ei sitten ilmeisesti ole? My bad...
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Kertokaas joku fiksumpi, että miksi ei kannattaisi ostaa dieselautoa? Tällä hetkellä alla on normi bensakone ja nyt olisi ok diesel touran tarjolla.

Mitkä asiat on huonompia ja mitkä parempia puolin ja toisin?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kertokaas joku fiksumpi, että miksi ei kannattaisi ostaa dieselautoa? Tällä hetkellä alla on normi bensakone ja nyt olisi ok diesel touran tarjolla.

Mitkä asiat on huonompia ja mitkä parempia puolin ja toisin?

Näin äkkiseltään...

+ Ajaminen halvempaa veronkin kanssa jos ajaa paljon (Diesel 1.55EUR/l, bensa 1.70EUR/l)
+ Kulutus pienempi
+ Ajaminen miellyttävää väännön takia

- Dieselvero jos vähän ajaa

En tiedä, millainen bensakone sulla nyt on alla, mutta toki nykyaikainen ahdettu bensakone kuluttaa niin ikään vähän ja vääntöäkin löytyy ahtamatonta bensakonetta enempi. Varmaan noissa jotain merkkikohtaisiakin eroja on, mutta tuo noin yleisesti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En tiedä, millainen bensakone sulla nyt on alla, mutta toki nykyaikainen ahdettu bensakone kuluttaa niin ikään vähän ja vääntöäkin löytyy ahtamatonta bensakonetta enempi.

Ja ahdetulla bensakoneella varustettu auto on kovemmilla pakkasilla yhtä kylmä kuin dieselmoottorilla varustettu. Ei meinaan tuollainen VAG:n 1.4 tsi kone paljoa jaksa lämpöä jakaa, kun pakkanen huitelee -20 asteessa. On suositeltavaa laittaa maskiin viimasuojat. Itse tein sellaiset (muovista), jotka laitetaan sisäpuolelle kiinni, niin ei näy ulospäin.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Kertokaapa te autoilijat miksi helv Audi, BMW sekä Mersu kuskit ovat niin pällejä liikenteessä? Muutama esimerkki näistä maanteiden ritareista: jos pidät turvavälin edessä olevaan niin joku näistä luksusautoista ajaa juuri siihen väliin ja alkaa sitten jarruttelemaan ja samalla aiheuttaa vaaratilanteen muille autoilijoille. Joskus sitten ajetaan ihan puskurissa kiinni ihan kuin jotenkin pitäisi väistää metsään siitä edestä. Sitten joskus on ihan pakko päästä ohi vaikka ajan 60 alueella 80 kymppiä, varmaan olen vieläkin liian hidas. Yhteenvetona vielä loppuun: Mitä hienompi auto, sitä kusipäisempi kuski! T: Toyota Corolla 1,6 VVT-i Linea Terra Wagon (v. 2006)
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Mikähän siinä on kun japanialaisten riisikippojen omistajat kuvittelevat olevansa valtateiden kermaa ajotaidoiltaan? Aina sama vakiolaulu "bemarikuski sitä, olympiavolkkari tätä ja mersuheppu tota".
Olipahan tänäänkin työmatkalla sellasia tallukoita teiden ritareina ettei ikinä kellään. Lippalakkipäinen 50wee ukko Meilahdessa ajoi melkein mutkassa kylkeen kun ei massiivinen Civic meinannut kaistelle mahtua. Manskulla 90-luvun Corolla veti hillittömän kiihdytyksen että pääsi kiilaamaan suoraan eteen eikä loppupeleissä tiennyt mihin olikaan menossa ja joka risteyksessä jäi arpomaan kääntyäkö vai ei. Finaaleissa Espalla Yaris-akka ei taas ollut sisäistänyt miten kaistat menee Vespan kohdalta itäänpäin vaan päätti ajaa kahdella kaistalla. Mikäs siinä jos ei Yarikselle yksi kaista riitä.
T: Bemari

Ps. autoiluun liittyen, katiska meni katsastuksesta läpi lentävin värein. Ei tullut kuin pari huomautusta..
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen saanut myös huomata jos alla vähän tehokkaampi ja uudehko edellämainittu niin ihan helvetisti on pellejä liikenteessä jotka provosoituu jo nähdessään tälläisen auton, tullaan vierelle, ammutaan kierrokset huutaen keulille, ohi mennään ja jäädään eteen hidastelemaan jne. Onko se kauteutta vai mitä mutta ihan erilaista käytöstä kohdistuu allekirjoittaneeseen nyt kun silloin kun tuli ajeltua kansanautolla tahi jollain Focuksella. Ja voin taata että ajan tuolla liikenteessä ihan samalla tavalla kuin silloin pari vuotta sitten.
Mystisiä on nuo immeiset tuolla liikenteessä, ainakin pk-seudulla, pinna on kireällä jne.

_
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ja ahdetulla bensakoneella varustettu auto on kovemmilla pakkasilla yhtä kylmä kuin dieselmoottorilla varustettu.

Paskat. Ei ole minun autoissani koskaan ollut kylmä. Jokainen ollut ahdetulla bensakoneella (ok, yksi viikon hairahdus oli), lämpenee muutamassa minuutissa, eikä dieselkoneinen auto pääse koskaan siihen samaan sisälämpötilaan.

Niitä ahdettuja on sellaisiakin, jotka on oikealla auton koneella varustettuja, eikä millään VAGinan yksnelosella ja ykskutosella.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
eikä dieselkoneinen auto pääse koskaan siihen samaan sisälämpötilaan.

Paskat. Ei ole koskaan mun dieselkoneella varustetussa VAG:ssa ollut vilu paria minuuttia pidempään. Ei tosin ollut ahdetussa bensakoneellakaan varustetussa VAG:ssa. Mutta dieselkone lämpenee nopeammin ja paremmin ainakin mun vertailussa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Paskat. Ei ole koskaan mun dieselkoneella varustetussa VAG:ssa ollut vilu paria minuuttia pidempään. Ei tosin ollut ahdetussa bensakoneellakaan varustetussa VAG:ssa. Mutta dieselkone lämpenee nopeammin ja paremmin ainakin mun vertailussa.

Jos sulla on uudehko diesel, niin siellä on sähkövastukset apuna lämmityksessä, mikä on varsn hyvä juttu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Paskat. Ei ole minun autoissani koskaan ollut kylmä. Jokainen ollut ahdetulla bensakoneella (ok, yksi viikon hairahdus oli), lämpenee muutamassa minuutissa, eikä dieselkoneinen auto pääse koskaan siihen samaan sisälämpötilaan.

No ei ihan näinkään. Ainakin Mondeo TDCi koneella lämpenee mukavasti. Tosin Fordin dieselit tulevat jo tehtaan toimesta automaattisella webastolla varustettuina, joka kylmimpään aikaan pukkaa lisälämpöä käynnistyksen jälkeen tarvittavan ajan. Ja toki ne voi ajastaa tavallisen webaston tapaan ajotietokoneelta esilämmittämään, jos auto on ulkona. Ei ole palellut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se on ihan sama minkälaiset sähkövastukset tai turbot autossa on, silti nopeiten lämpenee 240 Volvo. Kuumaa ilmaa tulee käytännössä startista lähtien.
Muutoin on sanottava, että Graingerin tarkoittamat Saabin bensaturbot lämpenee suht nopeasti, minulla on kokemusta samasta moottorista turbollisena tai ilman eikä niissä eroa sanottavasti ollut lämpenemisnopeudessa, toki modernit pienet bensaturbot on tosiaan ihan eriluonteisia moottoreita muutenkin.

Ja nyt on käyttöautona turbodiesel ilman mitään sähkövastuksia, kyllähän sekin lämpenee, mutta kauemmin se kestää. Onneksi on webasto niin ei ole tarvinnut mitään käyttökestotestejä tästä asiasta pitää.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Olen saanut myös huomata jos alla vähän tehokkaampi ja uudehko edellämainittu niin ihan helvetisti on pellejä liikenteessä jotka provosoituu jo nähdessään tälläisen auton, tullaan vierelle, ammutaan kierrokset huutaen keulille, ohi mennään ja jäädään eteen hidastelemaan jne. Onko se kauteutta vai mitä mutta ihan erilaista käytöstä kohdistuu allekirjoittaneeseen nyt kun silloin kun tuli ajeltua kansanautolla tahi jollain Focuksella. Ja voin taata että ajan tuolla liikenteessä ihan samalla tavalla kuin silloin pari vuotta sitten.
Mystisiä on nuo immeiset tuolla liikenteessä, ainakin pk-seudulla, pinna on kireällä jne.

_

Olen toisinaan törmännyt samaan ilmiöön, vaikkei BMW:ni ole mikään huipputehokas tai -kallis. Jostain syystä joidenkuiden on ihan pakko päästä Yariksellaan ohi, vaikka ajaisin vähän ylinopeuttakin ja vaikka Yaris-kuski joutuisi tuohon ohitukseen käyttämään autonsa kaikki mahdolliset voimavarat. Kun ajoin Citroënilla, samaa ei tapahtunut juuri koskaan. Enkä ole mielestäni juuri muuttanut ajotapaani. Edelleen pyrin ajamaan provosoimatta, provosoitumatta ja järki kädessä, joskin pieniin ylinopeuksiin myönnän syyllistyväni melko usein.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja ahdetulla bensakoneella varustettu auto on kovemmilla pakkasilla yhtä kylmä kuin dieselmoottorilla varustettu. Ei meinaan tuollainen VAG:n 1.4 tsi kone paljoa jaksa lämpöä jakaa, kun pakkanen huitelee -20 asteessa. On suositeltavaa laittaa maskiin viimasuojat. Itse tein sellaiset (muovista), jotka laitetaan sisäpuolelle kiinni, niin ei näy ulospäin.

Mä taas allekirjoitan tämän täysin kun on tuollaisen presiis samanlaisen omistanut, menee lämpenemiseen -20 asteessa ehkä 20min kun samassa lämpötilassa perus 1.6 zetec foordi lämpenee noin 5 minuutissa.

Tuo on tosiaan vähän erilainen bensaturbo.

_
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kas! Mun vanha metallihohtomusta leasing-autoni on tullut myyntiin, tuossa linkki YR-auton sivuille:

VW Golf Variant 2,0 TDI DSG JNE

On ihan oikeasti hyvä peli, ja on ajettu nätisti. Voin tarvittaessa vaikka antaa lisätietoja yv:llä jos on kiinnostusta. Vararenkaan päälle tavaratilaan jätin ne viimasuojatkin jotka ovat talvella ihan välttämättömät jotta moottori lämpenee nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ja ahdetulla bensakoneella varustettu auto on kovemmilla pakkasilla yhtä kylmä kuin dieselmoottorilla varustettu. Ei meinaan tuollainen VAG:n 1.4 tsi kone paljoa jaksa lämpöä jakaa, kun pakkanen huitelee -20 asteessa. On suositeltavaa laittaa maskiin viimasuojat. Itse tein sellaiset (muovista), jotka laitetaan sisäpuolelle kiinni, niin ei näy ulospäin.

Joo, tosin tuo kylmyys taitaa olla juurikin noiden pienikokoisten bensaturbojen / dieselkoneiden ongelma. Oma kolmilitrainen diesel lämpiää talvella nopeasti.

Kertokaapa te autoilijat miksi helv Audi, BMW sekä Mersu kuskit ovat niin pällejä liikenteessä?(v. 2006)

Kerroppa, miksi Toyota/Nissan sun muut japsikuskit ovat ihan yhtä lailla pällejä siellä? Kaikkein eniten näitä ko. merkkejä näkyy maantiellä hinaamassa rekkojen perässä kiinni niin, ettei väliin varmasti mahdu, kun ollaan niin kannassa. Liekkö syynä sitten polttoaineessa "säästäminen", vaiko mikä. Koko paska siis pitää ohittaa jos ei halua jäädä ajelemaan satasen alueella sitä kahdeksaa kymppiä ja ylämäkiin vielä vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

profiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Passat 2.0TFSI / 3.2V6

Tarkoituksena olisi katsella hyvin palvelleelle Focus ST:lle hieman tilavampaa vaihdokkia - sellaista jonka konttiin menee yhden sijasta kaksi kappaletta berninpaimenkoiria.

Perusspeksit on hinta alle 25k, kilometrit korkeintaan hieman 100 tonnin yli ja tosiaan iso kontti. Kilometrejä ei kauheasti vuosittain kerry, joten jossain määrin bensa houkuttaisi dieseliä enemmän.

Jollain tavalla nettilistauksia seurailemalla on silmään pistänyt nuo Passatin otsikossa mainitut bensafarmarit. Onkohan jotain tyyppivikaa, joka kannattaa huomioida ja miten nuo yleensä kestää? Toinen kysymys on yleisemmän tasoinen - onko auton piilossa olevan tekniikan kestävyyden kannalta tärkeämpiä kilometrit vai ikä? Eli toisin sanoen kannattaako samasta mallista, samalla hinnalla/varusteilla/näkyvällä kunnolla ottaa ennemmin 2006/90tkm vai 2008/140tkm versio?
 

-RVL-

Jäsen
Jatkuuko hehkutus, vaikka merkkivalo on jo sammunut? Tuo oma auto tykkää pitää sitä vain muutaman sekunnin päällä, vaikka horkkaa olisi kolmekymmentä astetta, kun joissain autoissa palaa helposti minuutinkin.

Ja olen kyllä aika varma, että ne ei siinä muutamassa sekunnissa ole vielä kypsät kovilla pakkasilla. Ja itse tulpat on kyllä kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Jatkuuko hehkutus, vaikka merkkivalo on jo sammunut? Tuo oma auto tykkää pitää sitä vain muutaman sekunnin päällä, vaikka horkkaa olisi kolmekymmentä astetta, kun joissain autoissa palaa helposti minuutinkin.

Ja olen kyllä aika varma, että ne ei siinä muutamassa sekunnissa ole vielä kypsät kovilla pakkasilla. Ja itse tulpat on kyllä kunnossa.

Kyllä aika pitkältä ajalta kuulostaa jos minuutinkin hehkuttaa. Oma auto pitää niinikään muutaman sekunnin hehkua kolmenkympin pakkasilla ja se on täysin normaalia. Käsittääkseni hehkutus loppuu heti, kun valokin sammuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös