Autoiluketju

  • 3 203 341
  • 18 532

12961

Jäsen
Viimeinen pisara oli se, kun ajoin talvella treeneihin, niin yht'äkkiä tuulilasi halkesi KOKO leveydeltään ilman minkäänlaista osumaa.

Näitä muuten voi sattua automerkistä riippumatta, riittävän suuri lämpötilaero niin pieni särö voi laajentua laakista kyseiseen tapaan. Melko harvinaista, mutta kyllä noita sattuu. Ei ole millään tavalla auton piikkiin laitettava vika. Särökin voi olla tuuliiasissa alueella, joka ei näy kabiiniin.

Lisäksi tuulilasi on osa korirakennetta, sopivassa tilanteessa esim. hiukankin toispuoleinen ajaminen hidastetöyssyyn halkaisee tuulilasin, tällainen tapaus on nähty sisältä Audi A6:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lisäksi tuulilasi on osa korirakennetta, sopivassa tilanteessa esim. hiukankin toispuoleinen ajaminen hidastetöyssyyn halkaisee tuulilasin, tällainen tapaus on nähty sisältä Audi A6:ssa.

Samoin taisi olla Gen1 Octaviassa ihan vakiovika, siis tuossa HB-versiossa. Ainakin ex. appiukon Ocuun vaihdettiin ihan korvauksetta, kun takalasi hyppäsi murusina takapenkille normaaliajossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samoin taisi olla Gen1 Octaviassa ihan vakiovika, siis tuossa HB-versiossa. Ainakin ex. appiukon Ocuun vaihdettiin ihan korvauksetta, kun takalasi hyppäsi murusina takapenkille normaaliajossa.

Joo, tuo ongelma oli siinä ihan ensimmäisessä 1997 vuosimallissa ja korjattiin sitten seuraaviin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
- tuo airbagvalon palaminen johtuu 90% tapauksista kuljettajan istuimen alla olevasta liittimestä joka löystyy ajan kanssa ja se pääsee irtoamaan, kun kuljettajan penkkiä siirtelee, hyvin yleinen vika

Joo, tuttu vika, omassa Peugeot 106 oli juurikin tuo vika ja sitä ehdotin kaverillekin, mutta oli jo vaihtanut Xsaraansa liittimiä myöten ne sieltä penkin alta joten tuossa autossa kyse ei ollut siitä.
 

scholl

Jäsen
Muistaakseni joskus 80/90-l. taitteessa vetäytyivät markkinoilta. Ainakin 405:sta Pösöä ja CX Citikkaa muistan Jenkkilässä myydyn. Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.

Sitikkaa ei ole myyty jenkeissä 35 vuoteen. Sen sijaan 405:sta myytiin ja sitä ennen 504:sta ja 505:sta. Luulen, että suurin ongelma ranskiksille oli japsiautojen nousu. Jos halusi pienen kotteron pienellä koneella niin osti japsin. Ja joka halusi ei-japsia, vaan vaikkapa ranskiksen tyylistä niin saattoi ostaa sitten Dodgen "ranskalaisen" pikkuauton, joita esim. Simca-connectionin aikoihin oli tai folkkarin. Se on vaikea saada sitten kunnollista diileriverkostoa, jos ei ole kunnollista, kiinnostavaa mallistoa ja on helpompi vetäytyä.

Aina se ei vain siellä onnistu. Audillakin meni pitkään heikosti ja yhdessä vaiheessa oli niin isot autot muotia, että VW:kin oli vaikeuksissa siellä.

Alfa on yrittämässä USA:n uudestaan.

Alfa on palannut Jenkkeihin 8C mallillaan. 159:hän loppuu, jonka tilalle tulee Giulia ja se varmasti esitellään Jenkeissä. Samoin Chrysler-yhteistyön kautta tuleva uusi 166 korvaaja, mutta nyt kun Jenkeissä on trendi pikkuautoihin päin niin MiTo ja Giuliettakin saattavat tulla ajankohtaisiksi. Ennenhän tilanne oli juuri se, että yhtäältä italialaisten ja ranskalaisten autojen koko ei houkutellut amerikkalaisia kuluttajia niitä ostamaan, koska ne oli suunniteltu Pariisiin ja Roomaan, eikä valtaville amerikkalaisille parkkialueille ja toisaalta sitten muotoilu oli pitkään huonoa verrattuna siihen mitä se nyt on.

Fiat-konsernille uskon aika hyvää tulevaisuutta rapakon takana. Marchionne varmasti katsoo kaikki synergiat läpi ja silloin diileriverkostokin tulee olemaan kunnossa. Design ja tekniikkahan alkaa jo olla. Nyt pitää löytää jokaiselle merkille/mallistolle sopiva roolinsa. Kyllä kuluttajat sielläkin tajuavat, että kaupunkisuhaamisessa ei tarvitse olla isoa hybridiä, vaan voi olla vähän kuluttava bensiinimoottorinen MiTo tai smart vaikkapa ja on silti ns. ympäristötietoinen kuluttaja.

edit. Fiat 500 pitäisi myöskin tulla siellä myyntiin. Tehtäisiin samassa mestassa Mexicossa, missä PT:n valmistus loppuu
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina.

Xsara on ihan kohtuu kestävä koneeltaan, mutta kun satatuhatta tulee mittarissa täyteen, kannattaa alkaa seurata öljynkulutusta. Parillakin tutulla ollut 99-mallinen Xsara ja reilun sadantonnin jälkeen öljynkulutus on alkanut olla litra per 1500km. Eikä tämä ole vika, vaan Xsaran ominaisuus. Tavaratila noissa on myös melkoisen ahdas.
Ajettavuudeltaan ihan makea peli, kuten ranskalaiset yleensäkin. Pellit melko kestäviä, sinkittyjä kun ovat. Mainittavimpia sähkövikoja noissa tuttavieni autoissa ei kummassakaan ollut. Arvo kyllä laskee kuin lehmän häntä. Mutta ajolleen ihan ok peli, huonompiakin on.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina. Kuulemma huono pelleistä, ei niin hyvä koneenkaan kestävyys kuin japseissa jne. Ajettavuus kuulemma mukava, mutta siihen se sitten jää. Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa?

----

Kiitoksia kuitenkin jo etukäteen!

Laitetaanpas muutama oma kokemus myös. Minulla oli 2001 mallin Xsara VTR n. 05-07 välisen ajan. Kilometrejä taisi olla joku n. satku kun ostin. Ajettavuus oli kyllä hyvä, sen puolesta loistopeli. Myös ulkonäkö miellytti silmää. Vikojakin yllättäen löytyi. Hajonneen moottorin puolan takia tuli matka pikahuoltoon. Molemmat lasinnostimet meni vaihtoon kun jumittivat puoliväliin. Kuskin penkki vielä hieman lonksui. Vioista huolimatta ihan ok muistot jäi, en kyllä itse enää jaksaisi taistella moisten vikojen kanssa. Eli nautittava peli mutta kannattaa varautua siihen että tosiaan pientä laittoa voi olla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parillakin tutulla ollut 99-mallinen Xsara ja reilun sadantonnin jälkeen öljynkulutus on alkanut olla litra per 1500km. Eikä tämä ole vika, vaan Xsaran ominaisuus.

Kyllä tuo nyt kuulostaa vialta. Kai siellä koneen sisällä jotkin kumiosat kovettuvat ja päästävät öljyä ohitseen.

Pleksi(t):n mainitsemat ongelmat 2 vuoden aikana yli 100 tkm ajetulla autolla eivät mielestäni ole kovinkaan "pahoja". Ei auto noilla kilometreillä voi täysin viaton olla.

Tässä itse päädyin akuutin rahapulan vuoksi korjaamaan vanhan auton kuntoon sen sijaan, että sen olisin vaihtanut. Kytkintä, vauhtipyörää ja kaikenmaailman alustanosaa sekä puslaa menee vaihtoon. Toivottavasti rempan jälkeen ajettavuus on sellainen kuin e39:ssä kuuluu olla.
 

12961

Jäsen
Kyllä tuo nyt kuulostaa vialta. Kai siellä koneen sisällä jotkin kumiosat kovettuvat ja päästävät öljyä ohitseen.

Eihän noita kumiosia ole kuin sellaisissa paikoissa, joiden falskaaminen pitäisi näkyä auton alla läikkinä.

Mikäli Xsara polttaa öljynsä, herää kysymys jumiutuvatko/väsyvätkö männänrenkaat aikaisin? Tällöin ohivuotokin lienee melkoista, enkä ihmettelisi, vaikka (mm. Audin 1.8T:sta, 2.7T:sta ja tietyistä Saabeista tuttua, longlifen osin mukanaantuomaa) ns. oil sludge-ongelmaa esiintyisi myös sitikassa. Google kertoo paljon.

Jenkeissähän ko. ongelmista on nostettu ryhmäkanteita ja takuulaajennuksia on moottoreiden osalta annettu enempiä asiasta hiiskumatta.

Huohottaako öljyä syövä sitikka? Onko öljyn täyttökorkissa keltaista/valkoista smetanan oloista öljyvaahtoa?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eihän noita kumiosia ole kuin sellaisissa paikoissa, joiden falskaaminen pitäisi näkyä auton alla läikkinä.

Vika kuin vika jos alkaa öljyä syömään tietyn kilometrimäärän jälkeen. Jollain tapaa ominaisuudeksi voin laskea, mikäli syö öljyä uudesta asti. Omaan autoon ei ole ikinä tarvinnut öljynvaihtojen välillä öljyä lisäillä. 6 vuotta kyseisen auton omistanut ja ajanut sillä 140 tuhannesta kilometristä nykyiseen n. 250 tkm:in.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kyllä tuo nyt kuulostaa vialta.

Yritin olla sarkastinen, epäonnistuin...

Huohottaako öljyä syövä sitikka? Onko öljyn täyttökorkissa keltaista/valkoista smetanan oloista öljyvaahtoa?

Ei sotke vesiä-öljyjä keskenään, eli ei vaahdota. Männänrenkaathan noista lienee loppu, halvin vaihto turun seudulla olis sitikkaan ollut muistaakseni n.700€ Ja sanoivat huollossa, että tervetuloa about 10,-15 000km päästä jälleen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nahkapenkit

Auton vaihto on jossain vaiheessa edessä ja aloin miettimään noita verhoiluasioita. Ei ole juurikaan tullut nahkoilla istuttua joten omat kokemukset on vähissä. Nyt kumminkin näyttää että monissa autoissa on samaan hintaan saatavilla nahkaverhoiltuja penkkejä ja nahka/alcantaraa. Ensimmäisiä olen nähnyt ja näyttivät hyviltä ja ovat varmasti huolettomia. Ystävällismielinen myyjä suositteli Alcantaraa kun on kuulemma talvella mukavampi. Mites tuommoinen, onko miten herkkä lialle/kulumiselle ja mikä olisi teidän valinta? Ei koiria mutta pieni matkustaja on jatkossa takana joten voi olla että penkeille saattaa joskus jotain lennellä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ystävällismielinen myyjä suositteli Alcantaraa kun on kuulemma talvella mukavampi. Mites tuommoinen, onko miten herkkä lialle/kulumiselle ja mikä olisi teidän valinta? Ei koiria mutta pieni matkustaja on jatkossa takana joten voi olla että penkeille saattaa joskus jotain lennellä.

Alcantara on melko huoleton, eli ns. kalliimpaa kangasta joka ei kovin helposti jätä likaa itteensä. Toki hyvä kikka on pestä ne ammattilaisella ja sitten laittaa niihin sellainen kylläste. Annetaan kuivua yön yli. Kun päällä on toi kylläste, samaa sarjaa olevalla lianpoistajalla saa jopa kuulakärkikynän jättämät jäljet irti, kuten veren, suklaan ynnä muunkin. Ainetta saa esim. huonekaluliikkeistä.

Nahka on helppo hoitaa, mutta talvella kylmä, kesällä kuuma. En ottaisi. Puolnahka menettelee oikein hyvin, mutta täysnahka ei ole kesällä todellakaan kiva kun iho liiskaantuu siihen kiinni.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nahka on helppo hoitaa, mutta talvella kylmä, kesällä kuuma. En ottaisi. Puolnahka menettelee oikein hyvin, mutta täysnahka ei ole kesällä todellakaan kiva kun iho liiskaantuu siihen kiinni.

Ei se mihinkään liiskaannu. Ilmastoinnillisessa autossa on se 20 astetta (tai mihin nyt kukakin sen haluaa säätä) kesät talvet, niin penkitkin pysyvät viileinä. Talvella sitten penkinlämmittimestä tulta perseen alle, jos meinaa kylmä iskeä pakaraan.

Mutta ei sillä, varmasti tuo nahka/alcantara olisi erittäin hyvä valinta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vaimo meni tänään autokauppaan "vähän katselemaan". Osti kertarykäisyllä uuden 207 dieselin. Aika emäntä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä musta auto mustilla nahkapenkeillä on saatanan hiostava vehje kesällä, vaikka ilmastointi olisikin.

No ei kyllä todellakaan ole. Itsellä nykyään musta auto, mustalla nahkasisustalla + automaatti-ilmastoinnilla.
Edellinen autoni oli samaa korimallia, väriltään sininen ja sisusta harmaa + se auto-ilmastointi.

Ei mitään eroa, muutakuin se, että tässä mustassa on 200hp enemmän kuin tuossa sinisessä :D

Niin ja talvella pärjää ihan mainiosti, ilman sisälämppäriäkin. Ainakin omassa persuslämmitin kuumottaa minuutin jälkeen jo ihan riittävästi.
Alcantara on varmasti mukavampi, mutta sitä on mielestäni nihkeä pitää kunnossa, nukkaantuu ym.
Nahkapenkit taas pysyvät hyvin puhtaana ja kuoseissaan kun 1krt/2kk laittaa hoitoaineet.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Mielestäni käytetyissä autoissa (n. 200 000km ajetuissa) nahkapenkit ovat lähes poikkeuksetta nuhruiset, täynnä pieniä halkeamia ja jotenkin "löysän" oloiset. Kun taas kaverin e36 M3:sen penkit, jotka ovat alcantraa, ovat lähes uuden veroiset. Verhoilu on napakasti kiinni pehmusteissa, ei lainkaan tukkaa, ei lainkaan likaiset, ei revenneet. Myös persettä miellyttää kesällä istua enemmän alcantralla. Nahkapenkit kuitenkin ovat kalliimmat ja "arvokkaamman" näköiset, vaikka olisikin täynnä halkeamia ja löysät kuin elastisen farmarihousut.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä musta auto mustilla nahkapenkeillä on saatanan hiostava vehje kesällä, vaikka ilmastointi olisikin.
Eipä se musta pelti tee autosta sisäpuolelta sen kuumempaa kuin mikään muukaan pelti.

Lisäksi toimiva ilmastointi pitää huolen siitä, että viime kesänäkin +30-keleilläkin autossa oli suurempi vaara paleltua kuin tukahtua kuumuuteen. Toisaalta välillä olen törmännyt joissakin uusissa karvalakki-volkkareissa tms. joihinkin säälittäviin ja tehottomiin manuaali-ilmastointeihin, joiden kanssa se voikin olla vähän toinen juttu.
 

ganaali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Robert Nordmark #31, Johtaja Virta
Kyllä musta auto mustilla nahkapenkeillä on saatanan hiostava vehje kesällä, vaikka ilmastointi olisikin.

Ei ole mustaa autoa, mutta mustat nahat löytyy, aut. ilmastoinnilla. Ei hiosta persiissä, nää taitaa olla näitä "esson baarin juttuja"?
 
Viimeksi muokattu:

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ei sotke vesiä-öljyjä keskenään, eli ei vaahdota. Männänrenkaathan noista lienee loppu, halvin vaihto turun seudulla olis sitikkaan ollut muistaakseni n.700€ Ja sanoivat huollossa, että tervetuloa about 10,-15 000km päästä jälleen.

Yksi "ominaisuus" noissa on haperot venttiilinkumit. Omasta oli ne menneet, korjaaja totesi että pois otettaessa hajosivat käsiin. Ilmeisesti nuo koneet käy niin lämpimänä että kumit ei kestä. Mulla oli siis 2.0 16v vm. 2000. Jos olisin pitänyt tuon auton, olisin korjauksen jälkeen vaihtanut termarin jotta olisi käynyt kylmempänä. Tuolla sitikka foorumilla varmaan kertovat olisiko ollut järkevä teko...Jos männänrenkaat aiot vaihdattaa niin samallahan nuokin kannattaa vaihtaa tai ainakin tarkistaa, en usko että tekee hintaa hirveästi lisää.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jos männänrenkaat aiot vaihdattaa niin samallahan nuokin kannattaa vaihtaa tai ainakin tarkistaa, en usko että tekee hintaa hirveästi lisää.

Mähän vaan siis kommentoin noihin hyviin/huonoihin ominaisuuksiin Xsarasta ja kerroin parin tutun ongelmista kyseisessä autossa. Mulla ei siis Xsaraa ole, eikä tule...
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ei ole juurikaan tullut nahkoilla istuttua joten omat kokemukset on vähissä. Nyt kumminkin näyttää että monissa autoissa on samaan hintaan saatavilla nahkaverhoiltuja penkkejä ja nahka/alcantaraa. Ensimmäisiä olen nähnyt ja näyttivät hyviltä ja ovat varmasti huolettomia. Ystävällismielinen myyjä suositteli Alcantaraa kun on kuulemma talvella mukavampi. Mites tuommoinen, onko miten herkkä lialle/kulumiselle ja mikä olisi teidän valinta?
Yksi juttu minkä olen huomannut nahkaistuimissa on se, että niihin jää ikäviä "naarmuja" joita ei ainakaan ihan helposti pyyhkimällä saa pois. Joten varovainen pitäisi olla. Vähän kuumathan ne myös ovat auringon suoraan niihin paistettua.
 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Kyllä sitä aika vahvat lasit saa olla päässä jos väittää että nahkapenkit on jotenkin käytännölliset?

Talvella jääkylmät, kesällä kuumat ja hiostavat.

Vaikka teidän huippubemuissa olisi mikä ilmastointi, musta nahka+auringonpaiste= kuumuus

Itsellä on ollut parikin autoa tummalla nahkasisustalla ja sillä automaatti-ilmastoinnilla, siltikin ne penkit on tulikuumat kesällä, kun auto on hetken aikaa auringossa seissyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös