Autoiluketju

  • 3 203 341
  • 18 532

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Sitten kun löytää mielenkiintoisen yksilön liikkeestä niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun tarkastelee auton kuntoa, ja sama kysymys koskien koeajoa? Onko jotain sudenkuoppia, joita tulisi erityisesti varoa ja mahdollisia jippoja neuvotteluihin, joilla saada hintalapun summaa pudotettua?

Ainakin konehuone ja pohja kannattaa tarkistaa öljyvuotojen varalta. Jos mahdollista käyttää autoa nosturilla, niin aina parempi. Ja sitten konehuoneesta myös kumiletkujen kunto ja erityisesti nestemäärät (jäähdytysneste, jarruneste, öljy...). Itse jätin kerran nestemäärät tarkistamatta ja ostin auton ilman jäähdytysnestettä. Onneksi ei ehtinyt käydä pahemmin ennen kuin huomasin asian ja löysin vuotokohdan.

Sisustasta kannattaa tarkistaa kaikkien sähkölaitteiden toimivuus sekä sisustan yleiskunto, kuten mahdolliset rikkinäiset muoviosat ja revenneet kankaat. Eihän tuollaiset vaarallisia ole, mutta antavat aihetta tinkimiselle.

Mankan toiminta kannattaa sitten testata ennen koeajoa, ajon aikana ehdottomasti rammari kiinni ja kuuntelet ylimääräisiä ääniä. Aja jostain epätasaisuuksesta ja kokeile koliseeko nivelet, eli onko väljyyttä.

Kaikki pienetkin viat ja vauriot ovat aihe tinkimiselle. Monesti kuulee myyjän suusta, että "eihän tuon korjaaminen nyt paljon maksa". Siihen voi sitten kysyä, että mikset sitten itse korjaa niitä. Ja kannattaa myös pyytää myyjää korjaamaan niitä.

Tässä oli nyt jotain. Varmaan suurin osa oli sinulle itsestäänselvyyksiä, mutta toivottavasti löytyi jotain.
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä typerää tuossa nyt sitten on?

Omassa 2009-mallin toyota versossa on mittarit "keskellä" ja olen enemmänkuin tyytyväinen jos vertaa vanhempaan malliin...
Itseäni ainakin ärsytti Primeraa kokeillessani se, että sai koko ajan käännellä päätä sivulle nopeusmittaria vilkuillessaan.

Tuosta sinun autostasi en tiedä, mutta Primerassa mittarit ovat huonossa paikassa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Itseäni ainakin ärsytti Primeraa kokeillessani se, että sai koko ajan käännellä päätä sivulle nopeusmittaria vilkuillessaan.

Tuosta sinun autostasi en tiedä, mutta Primerassa mittarit ovat huonossa paikassa.

Primerassahan mittarit olivat perinteisiä viisariversioita, kun suurimmassa osassa keskimittaristoja se nopeus on numeromuodossa siinä ruudulla.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Versossa on myös viisarimittarit, eikä minun tarvi päätä kääntää, että mittarit näen. Saman verran kääntyy silmät kuin "normi" mittareihinkin, eri suuntaan tosin alas vs. alasoikealle
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tottumuskysymys tuokin. Isän Hyundaissa on myös mittarit keskellä, ihan perinteiset viisariversiot, ja alussa se tuntui ihan helvetin typerältä kun joutui aina kääntämään päätä että näki mittarit. Mutta muutaman päivän kun tuolla ajelin putkeen niin siihen alkoi tottumaan ja varmaan jos pidempään ajaisi tuolla niin perinteinen mittaristo alkaisi tuntua oudolta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Ja Keljun kysymykset eikun jatkuvat. Yhdestä mielenkiintoisesta autosta katoin rekkarin ja laitoin AKE:en tekstiviestin. kun sieltä saa mm. auton teknisiä tietoja, viimeisimmän katsastuspäivämäärän yms. Muuta ihmeellistä ei selvinnyt, mutta viestin lopussa luki "Rasite: liikenteestä poisto". Mitäs tuo nyt sitten meinaa? Kyseessä siis autoliikkeessä myynnissä oleva käytetty auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisikohan tuossa vaan tuo autoliike poistanut auton liikennekäytöstä väliaikaisesti ettei heidän tarvitse maksaa vakuutuksia/veroja? Nykyisinhän tuo poisto ja takaisin liikennekäyttöön palautus onnistuu helposti ja nopeasti muutaman euron maksulla joten voisi kuvitella että liikkeet käyttävät tuota hyväkseen ja säästävät vakuutusmaksuissa. Näin luulisin minä, kertokoon joku fiksumpi lisää jos tietää aiheesta enemmän, minä vaan mutuilen.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Käsittääkseni ihan yleistä että autoliikkeet poistavat etenkin diesel-autot liikennekäytöstä ettei tarvitse seisovasta autosta maksaa veroja. Varmaan myös bensa-autot.

Jos lähtee tällaista autoa koeajamaan, kannattaa varmistaa, että myyjä huolehtii väliaikaisen ajoluvan. Itse kerran koeajoin liikenteestä poistettua autoa, ja vasta jälkeenpäin myyjä kertoi unohtaeensa järkätä väliaikaisen ajoluvan. Jos olisi poliisi pysäyttänyt, olisi tullut helkkarinmoiset sakot. Siis minulle, ei myyjälle. Itse asiassa meinasin ostaa tuon auton liikenteestä poistettuna. Vasta kaupantekohetkellä vaimo huomasi rekisteriotteesta tekstin "poistettu liikennekäytöstä". Ties kuinka kauan olisin ajanut liikenteestä poistetulla autolla jos kukaan ei olisi huomannut. No, viimeistään poliisi olisi huomannut.

Tarkkuutta siis tuonkin asian kanssa.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Kia Cee'd 07-08 farmari diesel

Onkos täällä kokemuksia 2007-2008 vuosimallin Kia Cee'd:stä? Varsinkin farmarimallin dieseleistä, sekä 1,6l että 2,0l koneella. Auton vaihto olisi taas ajankohtaista ja tuo olisi yksi vaihtoehto, kun vertaa hintatasoa. Ajan autolla n 50 000km vuodessa joten tekniikan pitää olla kestävää. Kuitenkin perushuoltojen ei tulisi maksaa ihan maltaita.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Äijät ja äijättäret. Onkos kokemuksia automaattilaatikkoisista japanilaisista maastureista? Nissanin X-traileista, Mitsun Pajeroista sekä Toyotan Pradoista ja Land Cruisereista nyt lähinnä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ajan autolla n 50 000km vuodessa joten tekniikan pitää olla kestävää. Kuitenkin perushuoltojen ei tulisi maksaa ihan maltaita.

Tietääkseni KIA:ssa perushuollot ovat kalliita. Tuolla hinnalla kompensoidaan pitkää takuuta.

Tekniikaltaan KIA:t taitavat olla ei niin hifiä, eli koeteltua ja kestävää.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ja Keljun kysymykset eikun jatkuvat.

Yks helppo jippo millä todeta laatikon kunto on ajaa moottoritietä 120-130 km/h suurimmalla vaihteella ja ottaa vaihde vapaalle ja sitten lyödä takaisin se suurimmalle vaihteelle. Jos menee helposti, kaikki ok. Jos ei mene, jätä auto ostamatta.

Toki kuulehan rutinastakin että onko laatikko menossa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Äijät ja äijättäret. Onkos kokemuksia automaattilaatikkoisista japanilaisista maastureista? Nissanin X-traileista, Mitsun Pajeroista sekä Toyotan Pradoista ja Land Cruisereista nyt lähinnä.

Tuossahan oli keskustelua pari sivua aikasemmin noista. Lukaise sieltä. Lähinnä tosin Lantikoista ja Pajeroista.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Tuossahan oli keskustelua pari sivua aikasemmin noista. Lukaise sieltä. Lähinnä tosin Lantikoista ja Pajeroista.

K'tos, eipä tullut luettua liian tarkasti ketjua ennenkuin kysäisin.

Meillä on Ugandaan/Kampalaan muutto edessä, ja ollaan tuottamassa käytettyä maasturia Japanista, vuosien 2000-2007 väliltä. Ollaan asuttu nyt Malawissa ja pärjätty pienistä liikennemääristä ja suht' hyväkuntoisista teistä johtuen Toyota Caribilla (farmari-Corolla/Camryhan se loppupeleissä on.) Tarkoitus ei siis ole mitään suunnatonta (väkisinhän täällä joutuu välillä offroadaamaan) savanniretkeilyä harrastaa, mutta kyllähän maavaraa tietysti kiva on olla, massan lisäksi.

IBCJapan.co:sta noita ollaan katseltu. Ovat vaan järjestäen kaikki automaatteja (ja bensakoneilla, eli hörppy on varmaan koko jäätävää), ja meikäläisellä ei ole mitään hajua kuinka luotettava automatik on ihan oikeasti maastureissa. Joitain vanhoja 90-luvun bensakone RAV4-automaatteja olen ajellut, mutta lähinnä kuivalla kaudella ja enimmäkseen maantiellä.
 

TurtleDef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Nyt tosiaan pitäisi ensiviikolla alkaa käymään autokauppoja ensimmäisestä autosta.
Honda Prelude vm. 97 on nyt vahvin ehdokas.
Toisena tulee ehkä Mazda MX-6, josta täällä aikaisemmin kyselinkin.
Myös Audi a3 (1.8T) on listalla ja miksei myös muitakin autoja.
Huomaatte varmaan, että tommosta vähän perusautoa sporttisempaa haetaan, coupe sen ei kuitenkaan pakko ole olla.
Jos jollakulla on kokemuksia tai tietoa kyseisistä vehkeistä, tai miksei muistakin mitä haluatte suositella, niin kertokaa ihmeessä. Kaikki auttaa.
Niin ja budjettihan pyörii siinä 5 tonnin nurkilla.
 

Roark

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins
Kannattaako käytettyä autoa tuoda Saksasta? Tai siis tuleeko halvemmaksi sitä kautta? 01-03 vm. A3 on ollut kiikarissa.
 

Veijari

Jäsen
Riippuu paljonko Saksassa autosta maksat ja mitä vastaava maksaa Suomessa. Jos nettiä vaan osaa käyttää niin autojen hintatasosta kyllä saa aika nopeasti käsityksen, myös autoveropäätökset on julkista tietoa eli löytyvät netistä, katso vaikka ottoauto.de. Sitten vaan lasket vähän kuluja hakureissulle, eli sinne ja takaisin pitää jotenkin päästä, ellet sitten käytä jotain välittäjää. Ei sillä voitolla herraksi elä mutta elämyksiä saa ainakin ja Saksan tuonneissa on pääsääntöisesti paremmat varusteet kuin ns. Suomiautoissa.
Nettiin haku "auto saksasta" tms. niin lukemista löytyy pariksi illaksi ihan varmasti.
Yks kaveri käy kerran vuodessa hakemassa auton Saksasta, ajelee sillä vuoden päivät, myy pois täällä ja hakee taas seuraavan. Ei se ainakaan hirveästi niistä reissuista tappiolle jää kun viitsii aina uuden tehdä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
K'tos, eipä tullut luettua liian tarkasti ketjua ennenkuin kysäisin.

Meillä on Ugandaan/Kampalaan muutto edessä, ja ollaan tuottamassa käytettyä maasturia Japanista, vuosien 2000-2007 väliltä...

...IBCJapan.co:sta noita ollaan katseltu. Ovat vaan järjestäen kaikki automaatteja (ja bensakoneilla, eli hörppy on varmaan koko jäätävää), ja meikäläisellä ei ole mitään hajua kuinka luotettava automatik on ihan oikeasti maastureissa.

Afganistanissa naapurin pojat ajelivat vielä muutama vuosi sitten Toyotan automaattiloodalla varustetuilla maastureilla aivan järjettömässä maastossa. Vaihteiston suhteen pelasivat vallan hyvin, vaikka pöly oli pirullinen ongelma. Voisin kuvitella Ugandassakin olevan välillä pölyistä? Paremmin nuo Toyotan automaattilaatikot kestivät kuin meidän Mersuissa, joten tuskinpa kovin paskoja ovat. Muista merkeistä ei sitten ole mitään havaintoa. Jos maasto on vaikeaa, niin polttoainetta tulee menemään ja paljon, sillä dieseliäkin meni tuolla 15-25 l satasella, tosin ajo oli melkoista offroadia korkealla vuoristossa suurimmaksi osaksi. Maantiellä jos ajatte, niin kulutus voinee olla normaalilukemissa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kannattaako käytettyä autoa tuoda Saksasta? Tai siis tuleeko halvemmaksi sitä kautta? 01-03 vm. A3 on ollut kiikarissa.

Tai sitten katsot Ruotsista, josta voit melko huoletta hakea itse.
www.blocket.se (nolla pois hinnoista niin saat eurot ja kilometreihin nolla perään) Haku halvempaa ja autoissa on jo pohjoisen varusteet (esim. talvirenkaat on aika iso kulu, mitä saksa autoissa ei ole).
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tai sitten katsot Ruotsista, josta voit melko huoletta hakea itse.
www.blocket.se (nolla pois hinnoista niin saat eurot ja kilometreihin nolla perään) Haku halvempaa ja autoissa on jo pohjoisen varusteet (esim. talvirenkaat on aika iso kulu, mitä saksa autoissa ei ole).

Myös penkinlämmittimet puuttuvat usein Saksalaisista autoista. Lisäksi jos liikkeestä ostaa niin ruotsin kuluttajansuoja on hyvin Suomen kaltainen, eli jälkikäteen ongelmat saa yleensä jollain tavalla hoidettua.
 

scholl

Jäsen
Erittäin hyvät ajo-ominaisuudet
En usko, että siinä on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet, johon palaan seuraavassa...

Takakontti on ihan mahtavan kokoinen mutta vastapainoksi takapenkin tilat on pienet tuon kokoiseksi autoksi.

Sehän tehtiin Golfin pohjalevyä jatkamalla erityisesti Itä-Euroopan markkinoille. Silloin perä pitenee, mutta sisätilat eivät. Silloin täytyy ymmärtää, mitä "tuonkokoinen" auto tarkoittaa. Ei se ole mikään passat, vaan jättitakakontillinen golf, jolla ei voi olla erittäin hyvät ajo-ominaisuudet kuin huonoilla teillä.

Käytetyistä autoista kannattaa tarkastaa se, että vakionopeudensäädin toimii. Vittumaista ajaa, jos ei toimi ja on yksi niistä varusteista, mikä voi olla hyvinkin rikki niin ettei edellinen omistaja ole vaivautunut korjaamaan. Melkein sama juttu ilmastoinnin kanssa. Kannattaa tarkistaa hyvin tarkasti toimiiko ja kuinka toimii. Aika moni ajaa autolla, jossa on ilmastoinnissa jotain häikkää.
 

scholl

Jäsen
Ja mitä tulee noihin Mersun penkkeihin niin tottahan se on että ihan hirveät hetekathan ne on, ainakin alkuun kun on tottunut näihin "normaaliautojen" vähän kovempiin penkkeihin.

Kovempiin penkkeihin? TM:ää kun tuli luettua 80-luvulla niin silloin Mersua juuri nimenomaan haukuttiin kovista penkeistä. Toki TM on serlaa ja kun eivät muuta moitittavaa keksineet niin vetivät "kovat penkit" -kortin esille, mutta eivät ne kyllä pehmeät olleet. Meillä oli 2 uutena hankittua Mersua siihen aikaan. W123 280E ja sitten W124 300E, jotka olivat toki kai silloin Suomeen tuoduista niitä isoimmilla koneilla olevia, mutta en usko, että se koneista olisi ollut kiinni onko pehmeät vai kovat penkit. Kannattaa mennä istumaan Mondeoon niin näkee mikä on pehmeä penkki. Olin joskus 90 luvun alussa kerran Mondeon kyydissä Salzburgissa ja se oli aivan kauhea. Sinne oikeasti upposi kevyempikin kaveri.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En usko, että siinä on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet, johon palaan seuraavassa...

Tosi vankalla pohjalla on kyllä tämä kommentti jos sanot että et usko ajo-ominaisuuksien olevan hyvät... Vähän sama kuin sanoisi jostain ruoasta maistamatta että "ihan paskaahan tuo on".

Golf on aina ollut omassa kokoluokassaan erinomainen ajettava ja Octavia ei ole tästä poikkeus, johtuen juuri tuosta että alusta on sama. Tuo takakontin jatkaminen ei muuta sitä ajettavuutta mihinkään. Passathan se ei ole tietenkään mutta kuka tässä on sellaista väittänytkään, omassa kokoluokassaan Octavia joka tapauksessa sijoittuu ajettavuudessaa kärkipäähän.

Kovempiin penkkeihin? TM:ää kun tuli luettua 80-luvulla niin silloin Mersua juuri nimenomaan haukuttiin kovista penkeistä.

Kovemmilla tarkoitin siis tukevampia. Kun nuo Mersun penkithän on tosiaan vähän sellaiset "hetekat" jotka ei tunnu kovinkaan tukevilta.
 

scholl

Jäsen
Tosi vankalla pohjalla on kyllä tämä kommentti jos sanot että et usko ajo-ominaisuuksien olevan hyvät... Vähän sama kuin sanoisi jostain ruoasta maistamatta että "ihan paskaahan tuo on".

Golf on aina ollut omassa kokoluokassaan erinomainen ajettava ja Octavia ei ole tästä poikkeus, johtuen juuri tuosta että alusta on sama. Tuo takakontin jatkaminen ei muuta sitä ajettavuutta mihinkään. Passathan se ei ole tietenkään mutta kuka tässä on sellaista väittänytkään, omassa kokoluokassaan Octavia joka tapauksessa sijoittuu ajettavuudessaa kärkipäähän.

Ei minun tarvitse ajaa Octaviaa. Olen ajanut sen verran erilaisia autoja urheiluautoista lähtien, että tiedän, milloin autossa on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Tiedän myös sen, että jos auton pohjalevyä jatketaan ja pyörät eivät ole taaempana niin silloin ajettavuus heikkenee. Tiedän myöskin sen, että jos auton suunnittelussa alunperin otettiin huomioon Itä-Euroopan huonot tiet niin ajo-ominaisuudet hyvillä teillä eivät voi olla erinomaiset. Eihän tuollaisen budjettimerkin kuten Skodan ole edes tarkoitus tehdä autoja, joilla on erittäin hyvä ajaa. Se on enemmänkin Bemarin tehtävä.

Eli siis Octavia on pikkuauto. Sen takia takapenkillä on ahdasta. Passatin otin esille sen takia, ettei aleta kuvittelemaan, ettei kyse olisi pikkuautosta. Golfiin verrattuna siinä ykköskorimallissa oli vain takakontti oikeastaan suurempi. Suomessa tosin lehdet valehtelevat asiakkaille. Väittävät kaikenmaailman Corollia perheautoiksi, vaikka fakta on se, että niin pieni auto ei voi olla perheauto. Joku Passat, Bemarin 5-sarja, A6 jne. ovat minimikoko perheautoksi ellei sitten ole tila-auto kuten Voyager tai katumaasturi. Toki joku uskoo kaiken mitä lukee, mutta valettahan monet asiat ovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös