Sitten kun löytää mielenkiintoisen yksilön liikkeestä niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun tarkastelee auton kuntoa, ja sama kysymys koskien koeajoa? Onko jotain sudenkuoppia, joita tulisi erityisesti varoa ja mahdollisia jippoja neuvotteluihin, joilla saada hintalapun summaa pudotettua?
Ainakin konehuone ja pohja kannattaa tarkistaa öljyvuotojen varalta. Jos mahdollista käyttää autoa nosturilla, niin aina parempi. Ja sitten konehuoneesta myös kumiletkujen kunto ja erityisesti nestemäärät (jäähdytysneste, jarruneste, öljy...). Itse jätin kerran nestemäärät tarkistamatta ja ostin auton ilman jäähdytysnestettä. Onneksi ei ehtinyt käydä pahemmin ennen kuin huomasin asian ja löysin vuotokohdan.
Sisustasta kannattaa tarkistaa kaikkien sähkölaitteiden toimivuus sekä sisustan yleiskunto, kuten mahdolliset rikkinäiset muoviosat ja revenneet kankaat. Eihän tuollaiset vaarallisia ole, mutta antavat aihetta tinkimiselle.
Mankan toiminta kannattaa sitten testata ennen koeajoa, ajon aikana ehdottomasti rammari kiinni ja kuuntelet ylimääräisiä ääniä. Aja jostain epätasaisuuksesta ja kokeile koliseeko nivelet, eli onko väljyyttä.
Kaikki pienetkin viat ja vauriot ovat aihe tinkimiselle. Monesti kuulee myyjän suusta, että "eihän tuon korjaaminen nyt paljon maksa". Siihen voi sitten kysyä, että mikset sitten itse korjaa niitä. Ja kannattaa myös pyytää myyjää korjaamaan niitä.
Tässä oli nyt jotain. Varmaan suurin osa oli sinulle itsestäänselvyyksiä, mutta toivottavasti löytyi jotain.
Viimeksi muokattu: